Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä

  • 28 Vastauksia
  • 13523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #15 : 29.10.2014, 23:59:17 »
Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni, ei kai siinä ole mitään järkeä lisätä säiliötä, jos kompurassa ei riitä potkua. Käy vaan pidempään kun ei tuotto riitä.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #16 : 30.10.2014, 00:26:08 »
Vielä tuosta mecaferista. K-Rauta tai Rautia ei kerro sen vastapainetuottoa, mutta löytyy muualta
ja se olisi 210 l/min 6 barilla. Eli tuo vaikuttaisi riittävän aika moneen. Olisi melkoinen parannus
nyt olevaan pikkulaitteeseeni (jotain 70 l/min 6 bar). Ja mukana tulee letku ja pulttipyssy, joka
todennäköisesti riittää pari kertaa vuodessa tapahtuvaan renkaiden vaihtoon ja satunnaisesti
tarvittavaan muuhun satunnaiseen renkaiden irrotukseen.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #17 : 30.10.2014, 00:31:17 »
Vielä tuosta mecaferista. K-Rauta tai Rautia ei kerro sen vastapainetuottoa, mutta löytyy muualta
ja se olisi 210 l/min 6 barilla. Eli tuo vaikuttaisi riittävän aika moneen. Olisi melkoinen parannus
nyt olevaan pikkulaitteeseeni (jotain 70 l/min 6 bar). Ja mukana tulee letku ja pulttipyssy, joka
todennäköisesti riittää pari kertaa vuodessa tapahtuvaan renkaiden vaihtoon ja satunnaisesti
tarvittavaan muuhun satunnaiseen renkaiden irrotukseen.

Mulla on tuo ollut jo kolme vuotta ja ei ole kompurasta teho loppunut  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #18 : 30.10.2014, 00:51:00 »
Mihin kaikkeen olet käyttänyt sitä?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #19 : 30.10.2014, 01:07:45 »
Mihin kaikkeen olet käyttänyt sitä?

Pyöränmuttereihinhan tuo pääasiallisesti on tehty, mutta jos tilaa ja yritystä on, niin kai tuota voi muuhunkin 1/2" vääntiöllä olevien työkalujen pyörittämiseen käyttää  ::)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa palonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #20 : 30.10.2014, 06:54:56 »
itsellä on 50L v2 koneella oleva kompura ja kaverina 2kpl 24L säiliöitä.. nämä yhdistetty letkulla toisiinsa ja toimii  :hello:
ainakin ruiskulla maalatessa tykkään ettei kompura huuda kokoaikaa..
v70 D5 -03

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #21 : 30.10.2014, 08:16:17 »
Mun reissumallin Aicon on muuten sama kuin tuo Mecafer, mutta vaan pienemmällä säiliöllä.
Tämmönen siis mulla ja kyllä tuolla saa pyörän pultit auki ja kiinni. Maalaamiseen tuo ei ole hyvä pienestä säiliöstä johtuen, mutta onpa sillä yksi auto väriin vedetty. Ja huomattava vaikutus oli kun nakkasin entisen halpis pulttimopon lepikkoon ja hommasin vähän kalliimman kaksoisvasaralla olevan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #22 : 30.10.2014, 14:12:10 »
Kävin tänään sekä Keravan Rautiassa että Honkkarissa. Rautiassa oli kyseinen mecafer tarjouskompressori esillä,
mutta hinta oli jotain aivan muuta. Hintalapussa luki 349 euroa vaikka tarjoushinta on 269 e. Lisäksi tarjouksessa
lukee, että normaalihinta tarvikkeineen on 339 euroa. Mitä kummaa? No, kysyin eräältä myyjältä joka sanoi, että
kompura ei ole tarjouksessa (koska siinä ei ollut lappuakaan). Asiakaspalvelussa kaveri sanoi, että tarjous pätee
kunhan näyttää Plussakorttia kassalla. Kun ihmettelin lapun puuttumista, kertoivat etteivät halua lappuja laittaa
koska ovat ruman näköisiä
eikä kukaan niitä ehdi muutenklaan asetella koska niitä tulee niin paljon ja näytti paksua
pinkkaa. Kerroin haluavani katsoa sitä mutteriväännintä johon myyjä totesi, että avataan laatikko vasta sitten kun
olen ostamassa sitä kompressoria. Onko Rautia siis ottanut saman linjan kuin Lidl, jossa paketteja ei saa avata?   :o

Kauppias kuuli ihmettelyni ja hän sanoi, että tottakai laput pitää olla paikoillaan. Hän avasi laatikon mutta tarvikkeita
ei löytynyt sieltä. Kauppias kävi katsomassa tarvikehyllystä mutta sieltäkään ei löytynyt. Hän lupasi ottaa asiasta selvää
ja ilmoittaa minulle. En tedä mitä Rautiassa on tapahtunut mutta olen aiemmin saanut sieltä hyvää palvelua.


Honkkarissa oli Stanleytä myynnissä. Aikoinaan erittäin luotettu merkki mutta sekin on ehkä tullut alaspäin.
Kahden kompuran lapuissa oli tiedot ilmoitettu eri tavoilla. Kalliimmassa kerrottiin, että vastapainetuotto on
356 l/min 0 barissa. Tulee mieleen, että tuossa yritetään hieman johtaa, ellei harhaan, niin sivuun.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 01:41:42 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #23 : 30.10.2014, 14:44:10 »
Asiasta toiseen, ei kovin kauas. Tuo mukana tuleva mutterinväännin on todennäköisesti halvin mahdollinen.
Letkusta ehkä riippuu lisäpaketin hyvyys. Jos pulttipistooli on kaksoisvasaralla varustettu, olisi tietty tosi hyvä.
Onko kellään juuri tästä Rautian / K-Raudan tarjoussetistä kokemuksia? Onko kumiletku ja asiallinen pulttipyssy?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #24 : 30.10.2014, 17:39:00 »
Soittelin muutamaan muuhun Rautiaan ja myös K-Rautaan ja tuli ilmi sellainen seikka, että Kesko on kuulemma unohtanut
lähettää tämän koneen tilauslomakkeet kaikille Rautioille ja sitä on vain niissä Rautioissa joihin sitä on erikseen tilattu.  :facepalm:

Lisäksi useampikin myyjä totesi saman, mitä itsekin epäilin, että lisätarvikkeet ovat niitä kaikkein halvimpia.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #25 : 04.11.2014, 14:58:47 »
Stanleyn nimellä myydään nykyään ihan kiinakamaa. Noille lisätarvikkeille ei kannata antaa penninkään arvoa, ne ovat tosiaan surkeinta mahdollista laatua.

Tuohon estaten kommenttiin, kyllä se maalaaminen onnistuu pienelläkin kompuralla kunhan huomioi ettei kompura joudu käymään liian pitkiä aikoja, eli paineilman lämmitessä alkaa kosteus kulkea letkuun. Sitten on epäonnistuminen enemmän kuin lähellä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #26 : 14.11.2014, 19:37:48 »
Kahden kompuran lapuissa oli tiedot ilmoitettu eri tavoilla. Kalliimmassa kerrottiin, että vastapainetuotto on
356 l/min 0 barissa. Tulee mieleen, että tuossa yritetään hieman johtaa, ellei harhaan, niin sivuun.
Mielestäni tuo on puhdas kirotusvire.
Eiköhän noissa kummassakin pitäisi lukea
@ 0bar?
« Viimeksi muokattu: 14.11.2014, 19:45:00 kirjoittanut järviin »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #27 : 16.11.2014, 18:23:37 »
Teoriaa:

Kompressorin teoreettinen vastapaineeton tuotto: Wo = Vc*N , missä
Wo on vastapaineeton tuotto (l/min),
Vc on sylinteri- tai kierrostilavuus (l),
N on kierrosluku (r/min).

Kompressorin teoreettinen tuotto vastapaineeseen P atm: Wp = Vc*N*(1/(P+1)) , missä
Wp on vastapaineeton tuotto (l/min),
Vc on sylinteri- tai kierrostilavuus (l),
N on kierrosluku (r/min),
P on paine ilmakehinä, 1 atm = 1.01325 bar, tässä voidaan desimaalit unohtaa, koska tuotto jää todellisuudessa pienemmäksi, kun ei ole huomioitu kompressorin venttiilien aukeamispainetta, sen puristussuhdetta, virtausvastuksia, eikä ilman lämpiämisen vaikutusta.

Kun on tiedossa työvälineen käyttöpaine, ilmankulutus, ja käyttöaikasuhde min/h, voidaan laskea kompressorin ja painesäiliön minimi- ja ideaalikoko.  En tässä viitsi enempää pähkäillä.

Pieni kompressori ja iso painesäiliö vaatii pitkän aloitusajan.
Kompressorin tuottoa suurempi työkalun ilmankulutus aiheuttaa työkeskeytyksiä.

Ideaalitapaus:
Kompressorin tuotto ylittää ilmankulutuksen n-kertaisesti. Tällöin käyntisuhde on noin 60/n min/h.
käynnistyspaine on vähän yli työkalun minimipaineen
Pysäytyspaine on paljon alle työkalun maksimipaineen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #28 : 17.11.2014, 16:23:50 »


Ideaalitapaus:

käynnistyspaine on vähän yli työkalun minimipaineen
Pysäytyspaine on paljon alle työkalun maksimipaineen.

Miksi? Ihan ammattimaisesti kun tuli käytettyä paineilmatyökaluja niin kyllä tykkäsin että maksimipaine pitäisi olla käytössä koko ajan.

Meillä oli huoltoautossa pikkuinen kompura (aggregaatilla pyöritettiin ja siitä ei saanut voimasähköä ulos) ja sen kaverina 150L pönttö. Ilman lisäsäiliötä työnteko oli aivan toivotonta kun parin pultin välein joutui paineita odottamaan. Iso säiliö auttoi tähän, tosin se lyhenti tuon pikkupäristimen elinikää melko reippaasti kun käyntijaksot oli pitkiä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo