RallyBaron  Samppasport

VVT-pyörä

  • 9 Vastauksia
  • 14898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heisku89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
VVT-pyörä
« : 22.03.2015, 13:50:32 »
Omistan siis s40 2,0T Classic Volvon, jossa viime viikonloppuna päätti VVT-pyörä varoitella päiviensä päättymisestä. Kone kuullostaa vielä käynnistäessä suht normaalilta mutta kun kone lämpenee niin diesel-koneen rutkutus alkaa. Solenoidia on kokeitu irrottaa ja ääni sen kun jatkuu.
Mutta itse ongelmaan: Mistä helkkarista saan sen osan? Motonetissä myydään hintaan 169,90 € kyseistä osaa, mutta se ei anna sitä mun auton hakutiedoilla, vaikka osa on 1,6-2,0 litraisiin. Motonetistä myyjä kertoi että pitäisi ottaa Volvolta selvää tuon mun auton VVT-pyörän osanumero että osaisi varmaksi sanoa käykö se. Mutta kuinka mahdollista on, että niiden myyntimenekki viimevuosina on ollut yli sadan luokkaa per vuosi ja s40 niitä rouskuttaa rikki tyyppivialtaan, että tämä kyseinen pyörä ei juuri minun autoon sopisi? Jakohinhahan menee samalla vaihtoon, ja tätäkään ne ei voineet myydä Motonetistä koska en naisena heille osannut siinä puhelimessa kertoa onko se nyt 124 hampainen vai mikä se on. Autosalvalta lykkäsivät vaan huoltoa siihen, eikä oikein mielellään olisi lähteneet pelkkiäkyseisiä osia myymään minulle. Huolto siellä maksaa liki tuhat euroa ja saisin toisella huoltamolla työnhinnaksi 350 kun hommaan itse osat. Ovat tehneet noita ennenkin. Uskaltaako sitä nyt lähteä Motonetistä ostamaan, josko joku viisaampi valaisisi tätä mulle :)
Tässä vielä linkki kyseiselle osalle Motonetissä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/255617/Nokka-akselin-VVT-pyora-Volvo-SV40-16-20

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #1 : 22.03.2015, 15:09:51 »
Sulla kun on turbo, niin se vvt on pakopuolen nokka-akselissa. Vapareissa se on imupuolella ja ne ovat niitä vikaherkkiä hihnapyöriä. On verrattain harvinaista, että turbossa vvt-pyörä menee rikki. Tästä samasta syystä se varaosakin on suurella todennäköisyydellä eri, koska osa tulee eri paikkaan.

Pyytäisin jostain asiantuntevasta korjaamosta diagnoosin, että se pyörä oikeasti on rikki, eikä vaan esimerkiksi se solenoidi.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #2 : 22.03.2015, 15:15:45 »
Gulmis, onko noin? Muorin 2001 S40 turbo rouskutteli aika miehekkäästi tyhjäkäynnillä ja meidän labran 2.0T about 2000 möykkää samantyylisesti?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • S60 T6 AWD -11
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #3 : 22.03.2015, 15:24:49 »
Sulla kun on turbo, niin se vvt on pakopuolen nokka-akselissa. Vapareissa se on imupuolella ja ne ovat niitä vikaherkkiä hihnapyöriä. On verrattain harvinaista, että turbossa vvt-pyörä menee rikki. Tästä samasta syystä se varaosakin on suurella todennäköisyydellä eri, koska osa tulee eri paikkaan.

Pyytäisin jostain asiantuntevasta korjaamosta diagnoosin, että se pyörä oikeasti on rikki, eikä vaan esimerkiksi se solenoidi.
Minullakin meni tuo VVT-pyörä rikki -03 turbosta, vika helppo paikallistaa kun kurnuttaa käydessään kuin sammakko. AInoa vika ko. autossa tähän mennessä.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #4 : 22.03.2015, 15:33:24 »
Kyllähän se toki turbostakin rikki voi mennä, mutta suhdeluku lienee jotain 1:20  :D

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #5 : 22.03.2015, 17:22:10 »
Itselläkin jo omistajaa vaihtaneesta v40 2.0t vvt metelöi kylmänä talvella, muuten ei vaivannut niin en ruvennut vaihtamaan.. :)
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

Poissa heisku89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #6 : 22.03.2015, 18:19:02 »
Tuolla yhdellä toisella saman aiheen sain sen käsityksen että siellä -01 t4:een oli kyseinen Motonetin osa vaihdettu ja ongelma kadonnut. Solenoidissa se vika ei ole. Minullakin tilanne nyt vasta sellainen että ääni alkaa kuumalla koneella. Volvolta sanoi että pitkään kun ajelee niin haittaa niitä ajotuksia jolloin voi mennä isompia juttuja mäsäksi koneesta.

Poissa heisku89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #7 : 26.03.2015, 15:23:37 »
Noh, nyt on VVT-pyörä uusittu, huoltamon jannu sanoi tietokoneella katsoneensa jotain säätölukemia jotka eivät aiva sitä ole mitä pitäisi. Tarkoittaako tämä nyt mitä? Onko siis nyt vikaa solenoidissa vai?

Poissa Paiskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #8 : 24.04.2017, 20:28:59 »
Kirjotellaas nyt tähän vanhan perään. Eli neuvoja kaivattaisiin.

Auto on S60 T5 -01 ja ajettu 320tkm.

Jakopäänremppa siis meneillään. Auto toiminut hyvin.

Nyt ropleema ois tuo vvt pyörä. Omassa on juuri samanlainen välys kuin tässä videossa:

https://youtu.be/eWRjFumpzkA

Onko tuo nyt normaalia vai ei? Kuinka todennäköistä on että vvt pyörä vuotaa öljyä? Jakopää oli siis vähän öljysotkussa. Stefat hommailin jo jakopäänsarjan yhteydessä uudet, mutta ei viittis lätkiä kasaan ennen kuin saa varmuuden tuosta vvt pyörästä.

Amazon 4d -64
V60 D4 AWD R-Design -14
V40 1.9T4 -02

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT-pyörä
« Vastaus #9 : 25.04.2017, 11:09:44 »
Välys johtuu VVT:n kuluneisuudesta. Tarpeeksi päittäistä ja VVT liikkuu niin ulos, että stefa ei enää ota siihen kiinni. Ja sen jälkeen vuotaa öljyä. Harvemmin VVT vuotaa. Korjaus on vaihtaa uusi tai varmasti ehjä käytetty.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho