Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mriihi - 09.01.2011, 01:02:12

Otsikko: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: mriihi - 09.01.2011, 01:02:12
Moro

Vetästäänpä tällainen neitseellinen EGR-aloitus:

Vikakohde: V70 D5 -04 270tkm
Käyttötapa: arkipäivisin 95% moottoritieajoa cruisella, talvella noin 110kmh, kesällä noin 130km/h :sundaydriver:
Oire: varoitus ajotietokoneessa varoitus "emissionskrav serv. erfordres" elikkäs pakokaasuja, huolla pian.
Olosuhteet: Kun otan auton lämpimästä (esim parkkihalli tai talli) ja vien kylmään (ulos) eli kun ajettu lämpimänä talliin ja saanut seistä siellä tunnista muutamaan tuntiin, antaa pian käynnistyksen jälkeen em. vikailmoituksen. Kylmäkäynnistys pihalla ei aiheuta ilmoitusta
Muuta huomioitavaa: ei tehorajoituksia, ahtaa normaalisti, kulkee kuin orava, ei poikkeavia ääniä.

Vikakoodi: BSR:llä luettu ECM-4405 eli kai siellä on jompikumpi niistä "EGR flow high" tai "EGR flow low" tai sitten se kolmas "EGR control open" Mitä nämä oikeasti tarkoittavat?
Tehdyt toimenpiteet: Koneen etupuolen EGR-putket puhdistettu melko messevästä öljykarstasta, itse EGR:ää en ehtinyt vielä alkaa irrottamaan ja putsaamaan. Kannattaako repiä irti myös se EGR-jäähdytinkin ja alkaa liottaa sitäkin?

Onko kellään ollut moista oiretta koskaan, lähinnä tuota lämpötilasta riippuvaa virheilmoitusta? Kahlattu Volvolandia ym paikat, en aio tulpata EGR:ää enkä käyttää softapäivityksessä. Kunhan vain toimisi ilman ilmoituksia vielä tästä eteenpäinkin.

Mikko
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Pietilä - 09.01.2011, 17:44:39
En minä mistään mitää tiiä, eikä tuosta apua ole,  mutta tämmöstä suomeksi tolla vikakoodilla.

ECM-4405 EGR-säätely.

Tila
Jos moottorin pakokaasujen kierrätys (EGR) on liian suuri/pieni tai EGR-venttiili on takertunut avoimeen asentoon, muistiin tallentuu vikakoodi ECM-4405. 

Korvaava arvo
Ei mitään.

Mahdollinen lähde

Liian suuri virtaama:
EGR-venttiili viallinen.
EGR-venttiili on juuttunut auki.

Liian pieni virtaama:
EGR-venttiili viallinen.
EGR-venttiili on juuttunut kiinni.
Vioittunut EGR-toimilaite.

Avoin tila:
EGR-venttiili viallinen. 

Vian oire[et]
Heikentynyt suorituskyky
Moottori käynnistyy huonosti
Epätasainen tyhjäkäynti. 

Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: mriihi - 09.01.2011, 23:17:22
Kiitos.

Onko kyseisen härvelin toimintaperiaate se, että se on kylmänä auki syöttäen lämmintä pakokaasua uudelleen imusarjaan ja lämpimänä kiinni?

Jos näin on, niin silloinhan se lämpimänä temppuillessaan ei ilmeisesti sulkeudu koska silloin herja tulee. Herjaa ei tule silloin kun auto menee oikeasti kylmäksi.

No täytyy ottaa tuo härpäke auki ja putsata. Sittenhän sen näkee...
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Pietilä - 10.01.2011, 02:13:42
Kiitos.

Onko kyseisen härvelin toimintaperiaate se, että se on kylmänä auki syöttäen lämmintä pakokaasua uudelleen imusarjaan ja lämpimänä kiinni?

Jos näin on, niin silloinhan se lämpimänä temppuillessaan ei ilmeisesti sulkeudu koska silloin herja tulee. Herjaa ei tule silloin kun auto menee oikeasti kylmäksi.

No täytyy ottaa tuo härpäke auki ja putsata. Sittenhän sen näkee...

Tuossa tuosta toimintaperiaatteesta vähäsen:

EGR (Exhaust Gas Recirculation), pakokaasujen paluukierto
Typpioksidipäästöjen (NOx) vähentämiseksi moottorit on varustettu pakokaasujen paluukierrolla (EGR). Takaisin ohjattujen pakokaasujen lämpötilaa alennetaan jäähdyttimellä, joka on asennettu ennen imusarjaa.
Jäähdytysneste ympäröi putkia, joiden läpi pakokaasut virtaavat. Tämä alentaa pakokaasujen lämpötilaa joissakin tapauksissa jopa 180 °C. Alhaisempi lämpötila vähentää edelleen typpioksidipäästöjä.
Koska pakokaasut eivät pala ja niiden lämpötila on alhaisempi kuin itse palamisprosessissa ja ne sisältävät paljon vesihöyryä, palolämpötila laskee ja typpioksidipäästöt vähenevät.
Moottorinohjausyksikkö säätelee takaisinohjattujen pakokaasujen määrää ohjaamalla signaalilla EGR-venttiilin solenoidia.
Takaisinohjattujen pakokaasujen määrä riippuu mm. jäähdytysnesteen lämpötilasta, moottorin käyntinopeudesta ja moottorin kuormituksesta.

Tossa vielä lisää juttua wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys)

Eli siis vissiin kannattaa ottaa auki ja putsata jos on kovin karstassa.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: JiiV70 - 10.01.2011, 09:01:37
Likipitäen samoja oireita oli vanhempien V50:issä. Käynti Volvolla ja EGR:n putsaus hävitti ongelmat. Tosin sanoivat että jos alkaa vielä temppuilla niin venttiilin vaihto on edessä.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: mriihi - 16.01.2011, 22:29:37
Noniin.

EGR ja pakokaasujäähdytin irroitettu, putsattu ja kiinnitetty. Matkalla pajalta kotiin ei tullut herjoja vaikka lämpöisessä käynnistin. Antaa katsoa ajan kanssa oliko hyödyllinen päivätyö...

Koko toimenpide meni suurinpiirtein näin, järjestystä en jaksa enää muistaa mutta kyllä työ tekijäänsä tässä opettaa...

1. Irroita akunnapa (joo, kaikkihan me näin tehdään  :D ) ja moottorin yläsuoja
2. Irroita moottorin yläpuolinen poikittaistuki. Kiinni kolmella isolla pultilla joista yksi moottorin ylätukikumin läpi. Jos tämä paikoillaan, et pääse EGR:n pultteihin käsiksi
3. Irroita ilmanputsarin kotelo ja ilmamääränmittarin (tai ilmamassamittari, kumpi näissä nyt on) liitin. Lisää tilaa työskennellä
4. Irroita ilmanputsarin kumiputki joka menee moottorin takapuolelle. Metallinen imuputki saa jäädä paikoilleen. Se liikkuu joten sitä voi vähän siirrellä jos ei kädet tunnu sopivan.
5. Irroita kumiputken välijäähdyttimen puoleinen letkunkiristin ja vedä kumiputki irti. Irroita metalliputki pakokaasujäähdyttimestä. Irroita moottorin etuosassa olevan kumiputken moottorin puoleinen letkunkiristin. Nyt sinulla on irti noin vajaan metrin pituinen putki hässäkkä joka kulkee välijäähdyttimeltä EGR:n pakokaasujäähdyttimen kautta imupuolelle. Nämä vaativat putsausta jonka itse tein jo aiemmin. Paaljon öljyistä karstaa. Mekaanista puhdistustakin tarvitaan.
6. Laske syyläri tyhjäksi. Itsellä ei ole Ardic kiinni joten otin yhdistetyt letkut irti toisistaan ja valutin sieltä mitä tuli. Tuli riittävästi.
7. Irroita turbon suojapelti, kiinni 4 ruuvilla.
8. Irroita pohjapanssari (kun kuitenkin pudotat jonkun hylsyn tai pultin...)

Sitten päästään EGR:n kimppuun.
9. Irroita pakokaasujäähdyttimen alapuolinen vesiletku.
10. Irroita em letkun vieressä oleva pakokaasujäähdyttimen kiinnityspultti.
11. Irroita moottorin takapuolelta pakokaasujäähdyttimen pultti sekä sitten EGR-venttiilin tuloputken pultit
12. Irroita Pakokaasujäähdyttimen yläpuolinen vesiletku
13. Irroita EGR:n liitin
14. Vedä koko hässäkkä etukautta pois.

Ulos tulee kolmen osan kokonaisuus sekä väleissä olevat peltitiivisteet. Pitkulainen pakokaasujäähdytin jossa kiinni solenoidi ja itse venttiili. Paketti puretaan muistaakseni T40 torx-avaimella 6 pulttia. Paketti oli sisältä nokinen kyllä muttei varsinaisesti karstainen. Koneen etupuolella majailevaa öljymoskaa ei ollut. Solenoidin tapin liikkuminen oli ihan aavistuksen tahmeaa muttei mielestäni mitenkään ihmeellisen jäykkää.  EGR-venttiilin samoin. Pakokaasujäähdyttimessä oli jonkin verran nokea sisällä mutta kyllä sieltä kaasut kai vielä kulkivat. Putsasin osat ulkopuolelta sekä mekaanisesti että liuottimella jotta olisi mukavampi askarrella niitä takaisin paikalleen.

Solenoidin putsasin tarkasti EGR:n sisäpuolelle jääviltä osin ja ruiskaisin pikkuisen jotain teflonrasvaa akseliin josta se kaiketi valahti sinne sisälle. Tiedä sitten oliko viisasta mutta näin kuitenkin tein, se herkistyi entisestään.

EGR-venttiilin liotin liuottimessa ja putsailin moneen kertaan sisältä pensselillä ja kuumalla vedellä. Kyseinen härveli on jousikuormitteinen venttiili, virrattomassa tilassa se on suljettuna eli virrattomana sieltä ei mitään mene läpi. Vaikuttaa melko yksinkertaiselta härveliltä, oikeastaan likaantuminen, kuluminen tai mekaniikan pettäminen voi sen toimintaa haitata, muuten vaikuttaa aika pomminvarmalta. Tälle siis puunaus niin paljon sisältä kuin pystyi. Lorautin myös vähän rasvaa akseliin, liikkui hereästi.

Pakokaasujäähdyttimen putsaus tapahtui oikeastaan härveli vaakasuoraan, liuotinta sisään, odotus, kuuma vettä perään ja sama uudestaan mooooonta kertaa monesta eri suunnasta. Merkille pantavaa oli, että aina sieltä tuli mustaa tavaraa ulos vaikka kuinka kuvitteli että se olisi jo puhdistunut. Lopulta kurkin sisään ja mielestäni se näytti ihan puhtaalta.

Sitten EGR takaisin nippuun, tiivisteet olivat jättäneet jälkiä joita apinoimalla sain kapistuksen nippuun samalla lailla kuin se olikin. Kun kiinnittää EGR:ää takaisin, kannattaa ensin laittaa vesiletkut kiinni, sitten EGR:n tuloputki kiinni ja sitten vasta pultata härveli lohkoon kiinni.

Tämän jälkeen sitten pata nippuun ja kokeilemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa laittaa nesteet takaisin ennenkuin alkaa käynnistelemään. Itsellä ei tullut mitään herjoja, vikakoodeja en lukenut. Ilmaaminen otti oman aikansa mutta lopulta sinne meni melkein kaikki nesteet mitä sieltä oli otettu poiskin.

Kyseessä ei ole paha homma, aikaa se vie kyllä mutta nytpä sen tietää miten homma hoidetaan jos se vielä temppuilee ja venttiili pitää sitten vaihtaa. En oikein näe, että venttiiliä voi vaihtaa niin että pakokaasujäähdytin on paikallaan tai ainakin se vaatii pitkiä jatkoja että saa torxit auki. Samalla tulee kuitenkin putsattua se jäähdytinkin kun se on irti.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: mriihi - 15.02.2011, 13:33:58
Ja pikku päivitystä. 3tkm ajettu putsauksen jälkeen, ei herjaile vieläkään.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Heijo - 14.07.2013, 16:24:01
 Mihinkä kohtaan olette asentaneet sen tulpan D5: egr systeemiin, helpointahan se olisi välijäähdyttimeltä tulevan putken ja egr jäähdyttimen alkupään liitokseen vai ?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 15.07.2013, 05:02:48
Mihinkä kohtaan olette asentaneet sen tulpan D5: egr systeemiin, helpointahan se olisi välijäähdyttimeltä tulevan putken ja egr jäähdyttimen alkupään liitokseen vai ?

Siihen. Eli siihen liitokseen missä yhdistyy se metallinen jatkoskappale (=tällä yhdistetty välijäähyltä tuleva letku ja siitä imusarjaan menevä letku) ja EGR suunnasta tuleva putki. Minulla oli tuo noin 150tkm ilman laippaa, sitten lastutin ja avasin nuo putket, ei oo kyllä ihan tervettä hommaa moottorin kannalta tuo pakokaasujen takaisinkierrätys. Autossa on ilmanputsari ja sitten tuommoista mönjää syötetään koneeseen tarkoituksella  ;)
330tkm ajoin ja ei niin mitään ongelmaa enää. Kerran kurkkasin siihen letkuun joka menee tuolta jatkoskappaleelta imusarjaan, oli puhdas kuin uusi letku.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 15.07.2013, 14:23:58
Siihen. Eli siihen liitokseen missä yhdistyy se metallinen jatkoskappale (=tällä yhdistetty välijäähyltä tuleva letku ja siitä imusarjaan menevä letku) ja EGR suunnasta tuleva putki.

Eli se EGR on mahdollista ja jopa kaikin puolin järkevää eliminoida käytöstä tukkimalla koko paskaputki. Ehkä sitten parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Siitä sitten siis pomppaa kuitenkin vikakoodi jos pakokaasutäytettä ei ilmesty oletettuja määriä. Mitähän sedät kitukonttorilla vikakoodista sanovat?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 15.07.2013, 16:00:46
Eli se EGR on mahdollista ja jopa kaikin puolin järkevää eliminoida käytöstä tukkimalla koko paskaputki. Ehkä sitten parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Siitä sitten siis pomppaa kuitenkin vikakoodi jos pakokaasutäytettä ei ilmesty oletettuja määriä. Mitähän sedät kitukonttorilla vikakoodista sanovat?

Dieselistä ei lueta vikakoodeja. Omassani oli pysyvästi EGR koodi päällä, mutta ei näy päällepäin. Lastutettuna ei herjaa mittarissa. Jos tietokone herjaa "pakokaasuja" niin kyllähän siinä joutuu selittelemään. Toisaalta lastutus maksaa noin 500e ja onhan siita muutakin iloa kuin ettei tarvi EGR osien kanssa pelleillä.  ;) Väitän ihan tosissaan että kone kestää paljon pidempään jopa lastutettuna jos EGR on tukittu. Esim. öljynkulutus 330tkm mittarissa, pinta ei liikahtanu milliäkään 20tkm vaihtovälillä. Volkkariin olisi laitettu samalla matkalla 5 L uutta öljyä.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 15.07.2013, 16:32:19
Dieselistä ei lueta vikakoodeja. Omassani oli pysyvästi EGR koodi päällä, mutta ei näy päällepäin.

Taidampa lähteä tutkimaan asiaa... Testerikin on joten koodit voin poistaa jos jotain kummempaa ilmenisi. Vielä kun saisi ne vanhat synnit imusarjasta pois. Purkaminen on kohtuullisen vaikea operaatio joten mielessä olisi ensisijaisesti liuotushoito.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 15.07.2013, 18:57:49
Sako tähän ostettua valmiin tulpan jostakin vai pitääkö itse askarrella?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 15.07.2013, 22:18:15
Minä tein juuri umpilaipan 3 mm paksusta prosessitiivisteestä. Hyvä kun kumiletkujen välissä tuo liitososa niin siihen väliin voi panna helposti vaikka puolisenttiä tavaraa, jos on tarpeen. Tuohan ei ole kuuma paikka -  vain moottorin jäähdytysveden lämpö. Tiivisteen voi tehdä tukevasta muovista tai pellistä, jonka tiivistää pahvi tiivisteellä, jos ei ole muuta parempaa materiaalia.

Saas nyt nähdä miten pelaa ja mistä valittaa. Ajamaan en ehtinyt mutta hyvin kävi paikoillaan.

On se vain "keksintönä" tuo EGR niin perseestä kuin olla ja saattaa. Putket oli todella helppo irrottaa ja laittaa paikoilleen mutta se tavara mikä siellä oli... mustempaa en ole nähnyt. Suurin homma oli pestä se sonta pois letkunpätkästä ja siitä putken pätkästä. Puukolla piti vuolla enintä pois. Syvemmältä mustan paskan liukoisuus tärpättiin oli varsin heikkoa mutta pinnasta se oli öljyistä tahnaa ja lähti hyvin tärpätillä. Hetken jopa luulin, että onnistuisi ihan pensselillä mutta kyllä vuolla piti. 320 000 km ja kerrostumaa jokkunen milli, ehkä noin 5 mm paksuimmilla kohdilla. On kyllä kulkenut ihan hyvin tähän asti. Kumpa saisi sen imusarjankin puhdistettua. Suutin putket on päällä ja ties mitä muuta. Jospa ahtimelta vuotava öljy pikkuhiljaa edes sitä sontaa pinnasta liuottaisi.

Sellaista jäin miettimään, että nyt kun siinä ei henki kierrä, onkohan mahdollista, että sinne virattomaan EGR:n jäähdyttäjään tiivistyisi vettä. Halkeamista pakkasella pelkään.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: venttiili - 15.07.2013, 22:38:00
Onko kukaan siivoillut EGR:ää volvon Euro4 diisseleistä? Taitaa olla enemmän osien irroittelua edestä poies, ja itsellä mahtaa olla operaatio pian edessä. Tässä on yksi raportti kuvien kera asiasta hollanniksi jonka voi googlella kääntää englanniksi, tosin se ei kerro kovin yksityiskohtaisesti miten EGR otetaan irti http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive.html#2 (http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive.html#2).
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 15.07.2013, 23:14:55
Sellaista jäin miettimään, että nyt kun siinä ei henki kierrä, onkohan mahdollista, että sinne virattomaan EGR:n jäähdyttäjään tiivistyisi vettä. Halkeamista pakkasella pelkään.

Lämpimän ilman kosteus tiivistyy kylmää pintaa vasten. Eikö tuossa tule nyt tulppauksen jälkeen juuri toisinpäin, eli jäähdytäjän pinta on lämpimämpi mitä ilma mikä siellä liikkuu.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 15.07.2013, 23:38:57
Niin, toisesta päästä sinne voi päästä pakokaasuja. Onhan siinä moottorin nesteen lämpötila joka lämpimällä koneella on noin 90 °C, siis selkeästi yli pakokaasujen kastepisteen. Jospa pelkoni olisi aivan turha. Ulostulo reikä jäähdyttimestä sinne imutkeen oli kuivassa paksussa noessa.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 16.07.2013, 20:28:28
Jep. Nyt on sitten ajeltu ilman pakokaasujen kierrätystä ja koodit tutkittu. Hyvin pelittää mutta pukkaa siis todellakin vikakoodin "ECM-4406 EGR Valve, Flow too low, Permanent fault". Mikään merkkivalo ei vilkunut. Ilmeisesti kaikki hyvin ja sielu lepää kun mokoma putki on tukittu. Auto siis V70 D5 2001.

Voisikohan tämän tulkita positiivisessa mielessä niin, että imupuolella henki edelleen kulkee kohtuullisen hyvin, kun moottori siis ilmeisesti saa haukottua ilmaa sisäänsä suunnitellun määrän ja vähän ylikin? Pohjimmiltaanhan tuon koodi kai täytynee tulla liian ahnaasta ilman sisäänotosta suhteessa kierroksiin ja ahtopaineeseen. Jos moottori olisi imupuolelta pahasti tukkoinen ja tehot jo hiipumassa, mahtaisikohan tuota virheilmoitusta tulla ollenkaan. Kierrätetyn pakokaasun määräähän ei millään mitattane vaan ECM:n tulee ymmärtääkseni päättellä asia ilmamassamittarin lukemien perusteella.

Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 17.07.2013, 21:56:23
Vaihtelin öljyt ja samalla ei malttanu olla kurkkaamatta miltä näyttää omassa autossa tuo imusarjalle tuleva putki. Tämä oli tarkoitus tehdä myöhemmin ja olisi nyt kannattanut jättää koskematta, koska putkea tonkiessa se piti lopulta putsata perusteellisesti ettei tonkimisesta irronneta kokkareita pääse käytön aikana kulkeutumaan imusarjaan.

Ihan puukolla kaivettavaa moskaa. Puuilosta ostettu NOXWAX liuotin puri sitten "loppusiivouksena" hyvin siihen pikeen.

Imusarjassahan se tosiaan on samanlainen moska sisässä, mutta eipä sille taida mahtaa mitään paikallaan ollessa.

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20130717_002_zps402b7393.jpg)

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20130717_003_zps4026ff1e.jpg)

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20130717_006_zpsd685208f.jpg)


Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.07.2013, 22:20:08
Ristus missä mössössä on:o
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: (Miksu) - 17.07.2013, 23:05:09
Kierrätetyn pakokaasun määräähän ei millään mitattane vaan ECM:n tulee ymmärtääkseni päättellä asia ilmamassamittarin lukemien perusteella.

Periaatteessahan se sillä ilmamassamittarilla mitataan.
Kun egr avataan, ilmamassamittarin läpi virtaavan ilman määrä pienenee sen verran, kuin mitä pakokaasuja otetaan moottoriin egr:n kautta.
Kyseessä on siis egr:n avaamisen/sulkemisen vaikutuksen näkyminen ilmamassamittarin signaalissa, ei oo merkitystä, että kuinka tukkoinen putkisto on.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 17.07.2013, 23:14:25
Vaihtelin öljyt ja samalla ei malttanu olla kurkkaamatta miltä näyttää omassa autossa tuo imusarjalle tuleva putki.

Minulla ei ollut aivan noin paha. Mitäs olet mieltä EGR:stä ?

Mitenkähän jos imettäisi koneeseen jotain, joka irrottelisi imusarjan sattumia. Öljyä, dieseliä johon sekoitettu esim tuota Nox wax pesuainetta. Kuuluu itsellänikin vakiovarustukseen. Siinä puhdistuisi kaikki muutkin ilmaputket ja turbo ilmanputsarin jälkeen. Lopuksi moottoriöljyä perään....

Mietin muuten että tokko sitä EGR:n välijäähyä voisi paikoillaan pestä paineilman ja liuottimen kanssa. Ottaisi sen kuuman puolen putken irti ja siitä letku astiaan. EGR-venttiili pitäisi vaan saada auki jotenkin, jotta saisi puhallettua sieraimet auki liuotin pesun ja paineilman kanssa. Samaa litkua voisi tunkea siitä usempaan kertaan. Kun tekisi hyvät letkut ja litkut, olisi ihan siisti homma. Puhtaan jäähyn voisi sitten valaa vaikka betonia täyteen.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 18.07.2013, 11:07:03
Minulla ei ollut aivan noin paha. Mitäs olet mieltä EGR:stä ?

Mitenkähän jos imettäisi koneeseen jotain, joka irrottelisi imusarjan sattumia. Öljyä, dieseliä johon sekoitettu esim tuota Nox wax pesuainetta. Kuuluu itsellänikin vakiovarustukseen. Siinä puhdistuisi kaikki muutkin ilmaputket ja turbo ilmanputsarin jälkeen. Lopuksi moottoriöljyä perään....


Joo tähän mennessä olin ollu semmosessa luulossa että moottoriin ei sais polttoilman seassa laittaa mitään epäpuhtauksia ???

Itekki mietiskelin tuota liuotushoitoa, mutta sitä liuotinta pitäs varmaan laittaa niin tautinen määrä että sais edes osan mönjästä pois imusarjasta. Jos ilmanputsarin kautta laitaa niin kärsiikö massamittari/ turbo/ välijäähy? Vai mistä sitä sais laitettua? Ja jotenkin se pitäs sinne varmaan sumuttaa että leviää tasaisesti... Jospa ne suunnittelijat ois osanneet ottaa tuon karstottumisen huomioon ja mitottaneet imukanavan sen mukaan. Iteltä ainaki jää imusarja irrottamatta tuon takia, mutta oishan tuo mukava toisaalta nähä onko toimintaa/ tehoihin/ herkkyyteen vaikutusta, jos tuon sais kokonaan auki ja ilman liikkumaan niinku uutena.

Mietin sitten vielä tuota tulppaamista... Jos tuon linjan tulppaa egr:n jälkeen niin siitähän tulee tosiaan semmonen umpisuoli mihin voi sitä vettä tiivistyä ja karstaa ja öljyä kertyä. En kyllä usko että jäätymisongelmaa tulee tuommosesta piestä, mutta jumittuuko se itse venttiili jossain vaiheessa ja tuleeko siitä lisää vikakoodeja? Mikä tuota ohjasi tuota EGR:ää? Siis tuliko siihen alipainetta? Että jos ottaa letkun/ liittimen irti niin olisko lopputulos sama- EGR linja tulpattu ennen itse venttiiliä ja "näkymätön" vikakoodi? Sehän olis helpompi toteuttaakkin.. Kokemusta?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 18.07.2013, 12:17:05
Ehkä ei massamittarin läpi mutta vaikka heti sen jälkeen. Tosin puhdistus varmaan ilmamassamittarillekin voisi tehdä hyvää mutta se tuskin saa jäädä öljyiseksi.

Mönjä voisi liueta ainakin osittain ja hiljalleen öljyyn jos sitä tulisi vähän enemmän. Noissa kuvissa tuo kerrostunut tavara oli aika kuivan oloista. Minulla se oli enemmän sellaista mustaa mönjää, mutta paikka paikoin oli hiukan tuota mustaa jäkälääkin.

Yritin etsiä Forten ihmeaineiden käyttöohjeita Forten sivuilta mutta en parempaa löytänyt: "Forté Diesel Intake Cleaner on erikoispuhdistusaine, joka suihkutetaan dieselmoottorin imusarjaan. Se poistaa palamisjätteet ja karstakerrostumat, jotka ovat päässeet likaamaan imusarjan EGR-venttiilin ja kampikammiotuuletuksen kautta. Forté Diesel Intake Cleanerin oikea käyttömäärä voidaan ratkaista vain tarkistamalla likaantumisaste ja sovittamalla käsittely sen mukaiseksi."
Tecalemitin sivuilla taas puolestaan samasta aineesta: "Forté Diesel Intake Cleaner on dieselmoottorien erikoispuhdistusaine, joka suihkutetaan imusarjaan 2500 min-1 käyntinopeudella. Se poistaa palamisjätteet ja karstakerrostumat, jotka ovat päässeet likaamaan imusarjan EGR-venttiilin ja kampikammiotuuletuksen kautta." Sitten on olemassa sellainen aine kuin Forten diesel turbo cleaner joka ei näköjään ole spray pullossa vaan kuin konsanaan öljypullo. Kuinka tuota turbocleaneria sitten lie ajateltu käytettävän. Kaadetaanko vitamiinit vain moottoriöljyn sekaan vai juotetaanko jotenkin suoraan turbolle ilmavirran mukana? Enemmän kuin nuo aineet minua kiinnostaisi noiden tarkemmat käyttöohjeet, sillä aineet ovat ihan sikamaisesti hinnoiteltuja-

Jos moottoriin vain saisi jotenkin syötettyä hiukan enemmän öljyä ilman mukana, öljy ajan oloon pehmittäisi noita kökköjä ja mönjät menisivät ilman ja öljyn mukana koneesta vähitellen läpi. Ehkä välijäähdyttimeen voisi noista putken liitoksista kaataa hiukan moottoriöljyä (luokkaa puoli kahvikupillista) mistä ilmavirta kuljettaisi sen hiljalleen moottoriin.

Niin tuli vieä mieleen, että kuinkahan kone kävisi, jos ilmaputken irrottaisi ilmamassamittarilta. Siis niin että massamittari jäisi kuiville ja näyttäisi nollaa. Menisiköhän kaikki sekaisin? Jos niin sitten pitää injektoida kumiputken läpi tai on porattava pieni avattava ja tulpattava reikä johonkin sopivaan paikkaa massamittarin ja turbon välille.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 18.07.2013, 12:31:18
Joo siinä letkussa oli siellä mutkan pohjalla semmoinen öljyinen kuona joka melkein valui. Ja sitä oli muuten huomattavasti vähemmän kuin esim yläpuolella. Eli siinä se öljy kyllä on liuottanut sitä/ estänyt mönjän kertymisen. Tuossa yhdyskappaleessa se oli kyllä pinnalta tuommoinen kova, mutta siitäkin kun paperilla kaapaisin niilla pinnan alla oli semmoinen notkean sitkeä piki.

Öljyhoito voisi kyllä auttaa ja se välijäähy kyllä tuntuisi kaikkein turvallisimmalta paikalta laittaa sitä, mutta kuinka kauan siinä prosessissa menee...

Oulussahan tuo Linnanmaan autohuolto mainostaa Fortekäsittelyillä. Vois töistä tullessaan kävästä kysäsemässä kyseistä ainetta, myyvätkö/ ovatko halukkaita neuvomaan mihin tuota laitetaan- tosin tätä neuvonta osiota epäilen :D
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 18.07.2013, 12:41:52
Öljyhoito voisi kyllä auttaa ja se välijäähy kyllä tuntuisi kaikkein turvallisimmalta paikalta laittaa sitä, mutta kuinka kauan siinä prosessissa menee...

Kauan ! Se pitäisi saada jotenkin tapahtumaan in situ ajon aikana - samalla kun on puhallusta ja ilma liikkuu. Eli aina välillä pieni öljylisäys ja sitten normaalia ajoa. Tärkeintähän tuossa olisi oikea suunta. On aivan eri asia jos paikat olisivat puhdistumaan päin kuin että ne jatkavat vääjäämätöntä tukkeutumista. Jos paineelisesta moottoriöljystä saisi pienen tiputushaaran niin sittenhän öljytys tapahtuisi ihan automaattisesti.... Tippahoito luokkaa 2 l/5000 km. 1000 km merkitsee yleensä noin 20 tunnin ajoa eli kaksi litraa sadassa tunnissa. Motakohan tippaa minuutissa tuon sitten oikein pitäisi ollakaan?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 19.07.2013, 11:18:57
Minä olisin sitä mieltä, että imusarja puhdistuu itsestään ajan mittaan kun uutta moskaa ei tule jos EGR on tulpattu. Itse en tuota kuvassa näkyvää putkea jaksanut kiiltäväksi saakka puhdistaa, mutta muutama kymppitonni ajoa ja kiilsi kuin uusi. Siihen "umpisuoli" näkökulmaan jossa EGR venttiiliin ja laippaan saakka kertyisi pidemmän päälle paljonkin lisää materiaalia koska sitä ei syötetä edelleen moottorille; minusta sinne ei liiemmin pääse uutta materiaalia, voihan jokainen yrittää puhaltaa pulloon.. Jokuhan voisi avata laipan jolla on ajettu jonkin aikaa, esim. vuosi pari ja raportoida.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 19.07.2013, 12:14:36
Minä olisin sitä mieltä, että imusarja puhdistuu itsestään ajan mittaan kun uutta moskaa ei tule jos EGR on tulpattu.

Jep, en minäkään usko että sinne jäähdyttimeen nokea lisää kertyy. Kai se sen verran kuumakin on ettei sinne vettäkään pitäisi tiivistyä. Tuo pullo saattaa tietysti hiukan vuotaa. Mieleen tulisi ensimmäiseksi se EGR venttiilin toimilaitteen kaula ja sitten tämä umpilaipalla suljettu jäähdyttäjän loppupää. Siellähän on melkoinen paine, vähän enemmän kuin ahtopaine, jotta se noki on päässyt sinne ilmaputkeen.

Tuo on mielenkiintoinen havainto, jos tuo EGR:n tuoma noki lähtee putkista itsestäänkin ajan oloon pois. :) Ainut mikä sitä voi pestä on käytännössä ahtimelta vuotava öljy, jota ilmavirta kuljettaa. Periaatteessa noissa putkissahan pitäisi olla ohut öljykalvo, joka kulkee ilmavirran viemänä moottoriin päin. Ehkä se hitaasti saattaisi noita kerrostumia liuottaakkin. Tapahtuisi vaan nopeammin, kun sitä öljyä olisi enemmän ja mieluummin vielä ihan puhdasta ja tuoretta.

Kuinkas tämä EGR oli muuten toteutettu vanhemmissa nokivasaroissa, joissa nokipilveä tuli koko tien täydeltä. D5:n ulospuhalluksessa en ole peiliin katsomalla voimasavua havainnut ja silti tuo EGR saa tuommoista jälkeä aikaiseksi. Arvelisin että EGR:n välijäähy pahentaa likaantumista, vaikka auttaakin päästöpolitiikassa ja lisää tehoa. Jenkkivehkeissä tuo EGR reitti oli vain 3" mittainen kanava heat riserilta suoraan kaasarin alle. Ainakin bensavehkeissä polttoaineen pesevä vaikutus piti imukanavat täysin puhtaina ja kuuma ja lyhyt EGR kanava pysyi myös puhdistamatta auki sen 200 000 mailia minkä kone saattoi tuurilla ja taidolla kestää.

Muissa keskusteluissa on ollut puhetta VNT ahtimen jumiutumisesta ja toimintahäiriöistä. Jos öljyä antaisi imuilman mukana niin varmaan ne johdinsiivet saisi myös hyvän pesun ja voitelun. Kuinkahan heikosti öljyä kestävästä materialista se ahtimelle johtava imuilmaputki on rakennettu. Siellähän ei normaalisti ole koskaan öljyä sisäpuolella.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 19.07.2013, 16:21:20
Tuosta ahtimelle ilmaa tuovasta putkesta on kokemusta. Se originaali pehmenee, joillakin on haljennut. Kun vaihtaa uuden, maksaa noin satasen, on ainakin aluksi ihan eri tuntuinen.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 19.07.2013, 17:20:01
Omassa 2001:ssä on alussa yksi kuminen osa joka muodostaa pari käyrän tapaista ja sitten on metallinen pätkä ahtimen suuntaan. Ahtimen päässä kanssa visiin kumiputken pätkä. Siitä ilmamassamittarin liitoksesta sinne olisi helpoo kaataa vähän droppia....
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 19.07.2013, 17:27:38
Aika varovasti (pieniä määriä siis) kaataisin sinne mitään, turbon siivet pyörii aikas vinhaa vauhtia jos lorahtaa vain osaan siivistä jotain öljyä, voi mennä hetkeksi vähän epätasapainoiseksi. Mites se letkuliitos ennen välijäähyä, jos ei välttämättä halua lotrata öljyä turbon läpi  niin välijäähyyn varmaan uskaltas laittaa enemmänkin litkuja.
edit: kokonaan toinen juttu on, onko missään muualla enempiä *askoja kuin siinä EGR liitoksessa ja siitä imusarjan suuntaan ja siis imusarjassa. En usko, että välijäähyssä tai putkissa ennen sitä on paljon mitään tai yhtään mitään.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 19.07.2013, 17:54:48
Ymmärsinkö mä oikein et joku ois suihkuttamassa moottoriöljyä imuputken kautta sinne pesutarkoituksissa. Se öljy täyttää ensin coolerin alaosan sisään ja ulostuloja myöten, eli alkuu sitä saa kaataa heti pari litraa  :idiot2:
Ja sitten, mitä tuo öljy siellä coolerissa aiheuttaa.... työkaveri ajeli Jkl-Hki välin aika reippaalla kaasulla ja loppupäässä motarilla oli huomannu kuinka vauhti pyrkiin vain nousemaan ja nousemaan itsestään. Oli kokeillu käyttää kytkintä pohjassa ja kiekat oli heti vinkassu tappiin. Äkkiä vain kytkin ylös ja jarrulla alkaa himmailemaan vauhtia. Siinä oli iskeny pikku pelko per....een, et ehtiikö motari loppua ennenku öljyt on loppunu coolerista.

Näitä tapauksia joissa kuumentunu (huohotuksesta cooleriin kertynyt)öljy on lähtenyt tuulen mukaan, ei ole sattunut yks eikä kaks. Entisaikojen dieseleiden sammutusläppä ei ollu ihan turha keksintö.

Omaan cooleriin porasin millin terällä vuotoreiän toiseen päätykoteloon.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 19.07.2013, 18:21:00
Ymmärsinkö mä oikein et joku ois suihkuttamassa moottoriöljyä imuputken kautta sinne pesutarkoituksissa.
Omaan cooleriin porasin millin terällä vuotoreiän toiseen päätykoteloon.

Jep, juuri näin. Turbot vuotavat aina vähän öljyä ja jos vähänkin vikaantuvat niin jopa varsin runsaasti vuotavaatkin. Varmaan sitä siellä jäähyn pohjalla voi vähän ollakin ellei satu vuotamaan. Se että öljyä tulisi hiukan "yläkautta" koneeseen on pelkästään hyvä asia. Toivottavasti sitä öljysumia lentää sinulla riittävästi ilman mukana. Jos kaikki öljy karkaa jäähyn pohjalta, ei mikään puhdista imupuolta. Väännä siihen reikään kahden millin ruuvi.

Ilmeisesti työkaverillasi vaimo oli ajellut pidemmän aikaa ja kun äijä sitten päästi motarilla sieraimet alkoivat vähitellen aukeamaan. Eli sinne välijäähyyn sitä sitten ihan kunnon loraus. Tosin kyllä keskipakoisvoima varmaan ahtimen juoksupyörästä liian rasvan sinkoaa. Tekisi siitä samalla sopivaa sumuakin.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Nortti - 19.07.2013, 21:50:26
Tuota joo. Älkää sentään menkö öljyä kaatamaan tuonne imuputkistoon koska siitä on pelkkää haittaa. Juuri tuo j_tapion mainitsema öljynpolttotilanne saattaa tulla liian öljyn seurauksena ja vasta joskus myöhemmin kun enemmän kiihdyttelee. Siinä voi pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallinen tilanne. Toiseksi männän päälle mahtuu todella vähän öljyä tai yleensäkään mitään ylimääräistä. Jos sinne sattuu tuota öljyä pääsemään enemmä kuin mahtuu alkaa raudanpalaset lentämään. Rikkoontuneen ahtimen vaihdossakin pitää olla tarkka ettei välijäähdyttimeen ole jäänyt öljyä.

En itse noita eegeeärriä tulppaa ollenkaan kun mekaaninen puhdistus 200-300tkm välein ei ole mikään iso homma.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 19.07.2013, 22:31:16
No, desin verran kaadoin tunnettua naantalilaista ja mikä olikaan tulos !

Öljyä lisätessä putki oli aivan puhdas, kun kolme päivää sitten sen pesin perusteellisesti. Öljyn kaadoin tarkasti torveen (siis siihen jäähyn jälkeiseen) sotkematta sitä, jotta näkisin liikkuuko se öljy siellä vai ei. Sitten vain ajoa, ensin varovasti ja sitten kovemmilla kierroksilla. Ei näkynyt merkkejä savusta ei tuntunut mitään ylimääräistä aasinpotkuakaan. Kierroksia käytin noin 3500:ssa mutta vain hetken pariin otteeseen.

Ja kuinka ollakaan, jo kahden lyhyen ajon jälkeen öljy oli noussut todellakin ilmaputkessa takaisin ja sitä oli jopa lentänyt muutama pisara siitä viimeisen klemmarin liitoksesta, kun en kiristänyt sitä tiukalle. Kumikäyrä oli sisältä aivan täysin öljyinen, joten liuotushoito ilmeisesti voi näin onnistua :) Kaadoin huomiseksi jo uuden öljysatsin ja nyt kiristin sen klemmarinkin tarkasti alkuperäiseen asentoon ja kunnolla, jotta ei tarvitse pestä moottoria uudelleen päältä päin. Torvessa oleva öljy oli varsin puhdasta, vain aavistus mustaa jäi sormeen kun pyyhkäisi. Huomenna olisi enemmän tietä edessä. Pitäisiköhän ottaa eväspullo mukaan.

Nyt on sitten vain kysymys, peseekö se öljy imusarjaa vai ei ja jos niin kuinka nopeasti. En edes odota että sieltä kaikki lähtisi mutta jos edes vähänkin. Ainakin voi olla tyytyväinen kun nyt se on öljytty ja muhii siellä parempaan suuntaan.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 20.07.2013, 22:41:55
Jatkampa vielä.....

Nyt on mennyt kaksi satsia (á noin 100 ml) ja kolmas on nyt kaadettu putkeen. Käytin vielä ilmaputken irti ja peilin kautta kurkkasin sinne imusarjan sisälle. Mustaa oli mutta nyt se musta möhnä on kokonaan öljyttyä ja märkää. Imusarjan liitoksen alapäässä, jonka sain puhdistusoperaatiossa muutama päivä sitten kaiveltua puukolla umpimähkään ylöspäin noin 50 mm matkalta, on jo isot alueet ihan kirkkaalla metallilla  :). Tällä kertaa tein sähkökaapeleiden kiinnikkeen yläpuolelle valunystyrään M5 kierteistetyn reiän. Siitä on nyt jatkossa helppo lorauttaa rohdot sisälle. Samasta reiästä on hyvä mittailla joskus ahtopainetta, kun niin pitkälle ennättää.

Onkohan moottoriöljyjen pesuominaisuuksissa kuinka eroja? Tähän tarkoitukseen saisi varmaan olla sieltä pesevimmästä päästä. Ehkä joku "Motor flush" voisi tehdä ihan terää. Ahdinkin pitäisi saada öljyttyä. Ilmeisesti ainut turvallinen keino avata ilmaputki altapäin ja kaataa sisään imuaukosta  :-\  Vaikka ahtimessa ei vikaa olekkaan niin Forttea lainaten "puhtaana se toimii paremmin".
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 21.07.2013, 07:02:26
Tulppasin egr linjan siitä t-kappaleesta moottorin etupuolelta. Saatan vaikka parin tankillisen pästä kurkata häviääkö karsta imusarjan suulta itekseen...

Autohan oli V70 2002 D5 163hv- Ei tullut vikailmoitusta eikä tehorajoituksia...
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 21.07.2013, 11:17:54
Karsta ei häviä sieltä itsekseen mihinkään va vaatii ihan mekaanisen pesun. Odotan mielenkiinnolla Vollemiehen kuvia imusarjan sisältä et miten öljyvoitelu on toiminut.

Omastani puhdistin tarkoin pesemällä imusarjan, kannen imukanavat ja kaikki ahtoputket. Vaihdoin uuden kiinacoolerin johon porasin sen millin vuotoreiän. Purin egr:n kokonaan pois ja sokeoin reiät.

Nyt on 25tkm ajettu muutoksen jälkeen ja kun coolerin jälkeisiä osia käyttää irti ni kaikki on täysin puhtaita ja myös täysin kuivia. Edes huohotuksesta tullutta kosteutta ei ole putkien seinillä.
Siinä coolerin vuotoreiässä roikkuu aina yks musta pisara, mutta tietääpä ainakin ettei cooleri ole muurautunut tukkoon öljystä.

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/imusarja.jpg)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/D5manifold2_zpsdb926d84.jpg)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/V70cooleri_zpsfbf3fa25.jpg)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/EGR-mutka_zps2d6ee2c3.jpg)
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 12:23:51
Tuo imusarjakuvasi vetää kyllä naaman kateudesta vihreäksi  ??? Oliko irrottelu isokin homma. Itseni vain hirvittää aukoa niitä polttoaineputkia, jos eivät enää tiivisty kunnolla. EGR systeemin poisto antaa varmaan kaivattua lisätilaa konehuoneseen.

Kiinacoolerit näyttävät olevan kokonaan alumiinisia. Ei kai tuollainen voi mennä rikki vai onko kiinanpoika jälleen osannut jotenkin tyriä homman.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 21.07.2013, 13:38:07
Pelkän yläkannen irrotus ei ole iso homman. Suihkuputket pois, suihkujen pistokkeet pois, kääntää johtosarjan sivuun ja kymmenkunta ruuvia auki, ni pääsee kannen aukaisemaan.
Suihkuputkissa on ihan tavallinen JIC-tyyppinen kartio joten tiivistyy hyvin ja ihan järkikiristyksellä. Suihkujen irrotuksessa ja asennuksessa tarvitaan sit vähän suurempaa tarkkuutta sekä uudet kupariprikat.

Kiinacooleriin on aika huoleton porata reikä mihin vain, mutta toimii se reikä muovipäädyssäkin. Oon tehny reiän pariin muovipäätyiseenkin ja toisessa pelkkä reiän poraus ei heti auttanut vaikka käytiin ajamassa 10km testilenkki. Reiän kautta piti pilkkiä 12cm hitsilangalla että hengittävyys saavutettiin. Cooleri oli ainakin 8cm alareunasta ikitukossa ja osa alimmista rivoista oli ihan pullistunut turvoksiin.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 15:05:07
Cooleri oli ainakin 8cm alareunasta ikitukossa ja osa alimmista rivoista oli ihan pullistunut turvoksiin.

Eli se jäähykin pitäisi sitten pestä ja puhdistaa. Mikähän sitä muuten oli pullistanut. Öljyn ei pitäisi ponnistella jäätyessään. Muuten noista kupariprikoista. Moneen paikkaan olen joskus hehkuttanut vanhoja. Toimivat kuten uudet mutta tuo nyt on tietty aika krittinen paikka.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 21.07.2013, 15:15:27
Mä epäilin syyksi cooleriin (jäähtymistilanteissa) kondensoituvaa lauhdevettä, joka pieninä määrinä on sekoittunut öljyyn, jäätynyt pohjalle ja aina sulana käydessään paineesta tiivistynyt pienempään tilaan..
Eihän talon vesiputketkaan halkea jäätyessään vaan sit sulaessaan. Vesi alkaa jäätyä (tiivistyä pienempään muotoon), samalla runkopaine tuuppaa sitä kasaan, ja sit kun tavarat alkaakin sulaa ni se vesimäärä ei enää mahdukaan putkeen ja putki antaa myöten.
Voi olla että teoria oli väärä mut selkeesti alareunassa on ollu normaalia kovempi paine.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 15:21:19
Jospa ne suunnittelijat ois osanneet ottaa tuon karstottumisen huomioon ja mitottaneet imukanavan sen mukaan.

Moskan kertyminen on varmaan hyvin tunnettu ongelma mutta kunnollisen hengityksen aikaan saamiseksi tarkasti muotoiltavia imukanavia tuskin voi suunnitella tuollaisen moskan varalle. Itse arvelisin, että EGR tuskin on autonvalmistajille niin vastenmielinen keksintö kuin äkkiä voisi olettaa. 
1# EGR on aikakauden autoissa käytännössä pakollinen päästövaatimusten vuoksi, jotka ovat osa EU:n omaa protektionismia.
2# EGR:n tukkeutuminen on ennustettavissa eikä se ehdi aiheuttaa ongelmia takuuaikana.
3# EGR aiheuttaa "suunnitellun vanhenemisen" mutta ei kuitenkaan jätä tielle. Vanhojen peltilehmien pitää uupua uusien tieltä.
4# EGR on toimintavarma ja kohtuullisen halpa systeemi.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 15:22:56
Mä epäilin syyksi cooleriin (jäähtymistilanteissa) kondensoituvaa lauhdevettä

Mistähän sinne voisi tulla vettä ?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 21.07.2013, 15:36:20
Mistähän sinne voisi tulla vettä ?

Ilman kosteudesta.

suomisanakirja.fi
Kondensoituminen on aineen olomuodon muutosprosessi, jossa kaasumainen aine muuttuu nesteeksi. Kaasumainen aine on joko kaasua tai höyryä. Höyryn ero kaasuun on se, että höyry voidaan tilavuutta muuttamalla muuttaa nesteeksi. Kaasussa liike-energia on niin suurta, ettei kaasu voi muuttua nesteeksi, ellei lämpötila laske.

Ilman jäähtyessä riittävästi, vesihöyry muuttuu kylläiseksi ja tiivistyy sumuksi tai kasteeksi esimerkiksi autojen tuulilasiin. Tällöin ilman suhteellinen kosteus on 100% ja kastepistettä vastaava kylläisen vesihöyryn paine on yhtä suuri kuin ilmassa olevan vesihöyryn osapaine.

Tämä coolerien jäätyminen on tunnettu ongelma etenkin alkupään 850 turbojen kanssa, joissa coolerin virtaussuunta oli pystyssä ja tuo lauhdevesi pääsi rivoissa valumaan kennon alapäähän. Talvikelissä coolerit oli usein jäässä, eikä auto käynnistynyt tai jaksanut ottaa kylmänä kierroksia.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 16:08:52
Niin ilma lämpenee turbossa ja samalla paine nousee. Vesihöyryn osapaine kasvaa juu tietty paineen nousun suhteessa. Alkujaan kostea ilma voi periaatteessa alkaa kondensoimaan, jos se välijäähdyttimessä jäähdytetään "riittävän" lähelle ulkoilman lämpötilaa. Mihinkäs ne kampikammion tuuletukset menevät. Ilmeisesti turbon ilmupuolelle, arvaisin.

Hyvä hirvitys. Mitäs tälle nyt oikein voi tehdä, että se ei sitten pakkasella halkea? Kaadettava jälleen viimeiset viinat autoon. Täytyypäs koettaa kurkkia miltä se kuuleri näyttää vain näyttääkö enää miltään. Ainakaan ne öljy eivät valuneet suoraan auton alle. Jos tuohon jäähyyn kiteytyy kuuraa sisälle ja se sitten sulaa tallissa tai parkkihallissa niin aika äkkiä tulee vainaa coolerista kun ajaa ulos pakkaseen. Veikkasin, että kysymys on korkeintaan minuuteista.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Jorma - 21.07.2013, 16:39:35
Ajoin omalla D5:lla 330 tkm eikä siinä ollut mitään jäätymisongelmaa. Kuten joku aiemmin jo totesikin 850 T5, jollainen oli minullakin ja ajoin sillä 200tkm, oli sitä jäätymistä.

Sitten tuo jäätymis / turpoaminen. Vesihän itseasiassa laajenee jäätyessään eikä sulaessa. Vesiputket alkaa vuotaa kun ilmat lämpiää mutta kyse on siitä, että ovat jo aiemmin jäätyneet (putket halki) ja se jäätynyt vesihän ei vuoda. Vuoto alkaa kun jää muuttuu taas vedeksi.
Ne T5 coolerit ei hajonnut jäätymisen vuoksi vaan niihin tuli jotain jäähyhmää joka esti ilman kulun. Niissä oli vedenpoistoreikä siellä välijäähyn pohjassa mutta liian pieni ja reikä tukkeutui.
Olisi aika hurjaa jos coolerin pohjalla olisi niin reilusti vettä että menisi umpijäähän kun auton pysäköi. Siinähän olisi iso riski että vettä lähtisi suurempia määriä ilman mukana moottorin suuntaan ajon aikana kun kerran laittaisi jalan konehuoneeseen eli lämä tiskiin. Ainakaan minä en ole moisesta kuullut.
Jos joku viitsisi rassata imusarjan irti kun EGR on ollut tulpattuna jo jonkin aikaa ja raportoisi kuin likainen on. Minulla on kokemusta vaan siitä putkesta joka on EGR liitoksen ja imusarjan välissä ja se kyllä puhdistui lisää ilman EGR likaavaa vaikutusta.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 21.07.2013, 22:52:43
Vesihän itseasiassa laajenee jäätyessään eikä sulaessa. Vesiputket alkaa vuotaa kun ilmat lämpiää ...

Menee hiukan aiheen sivuun mutta samoilla linjoilla ollaan. Tästä aiheesta näkee niin paljon kummallisia teorioita, että en malta olla avautumatta. Itse selittäisin tuon vesijohtoputkien halkeamisen sillä tavalla, että routa ja kylmä etenee sään lämmettyä vielä viikon tai parikin syvällä maan alla. Niinpä ne putket sitten todellakin usein jäätyvät ja halkeavat siinä vaiheessa, kun pakkaset ovat ohi - ne pakkasetkaan kun eivät Suomessa yleensä sentään koko talvea kestä. Putkea ei riko todellakaan jään lämpeneminen vaan siellä putkessa vielä olevan nestemäisen veden jäätyminen.

Jää kutistuu kylmetessään kuten aineet yleensä mutta jäässä tilavuuden muutokset ovat hyvin pieniä. Toisaalta vesijohto tuskin jäätyessään menee montaa astetta pakkasen puolelle. Siis se jään lämpeneminen ei sitä putkea riko vaan se että jää muodostaa valitettavan usein useampia umpeen jäätyneitä tukoksia. Kun niiden väliin "loukkuun jääneet" sulan veden sulkeumat jäätyvät, silloin se putki halkeaa. Jäätulppien välissä paine nousee jään muodostumisen jatkuessa ja lopulta käytännössä se veden paine löytää jostakin sen heikoimman kohdan ja ponnistaa putken halki. Muoviputkikin voi haljeta ja kupariputkeen voi muodostua varsin muhkeita patteja. Patti muodostuu aina umpeen jäätyneiden kohtien väliin, josta paine ei pääse mihinkään pakenemaan. Jos putken jäätyminen etenee vain yhteen suuntaa ja paine pääsee purkautumaan pois (esim. vesijohtoon josta lasketaan vettä), putki ei halkea. Jään tiheys on 0,917 kg/dm3 nollassa asteessa ja jään tiheys kasvaa eli sen tilavuus pienenee lämpötilan edelleen laskiessa. 0 °C:ssa nestemäisen veden tiheys on 0,9998 kg/cm3 eli laajenema jäätymisprosessin tuloksena on noin 8 % ja tämä on sitten se mikä tuhon tekee. Vaikka putki antaisi periksi tuon 8 %, sekään ei riitä, kun laajenema saattaa kohdistua pitkän putken tilavuudesta lyhyelle matkalle, jossa putki joutuu venymään vielä paljon enemmän kuin jäätymisen aiheuttaman 8 % tilavuuden muutoksen verran. Väittäisin myös, että jäätyneen putken voi sulattaa miten tahtoo, kunhan se sulatettu osa vaan ei pääse jäätymään uudelleen.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 22.07.2013, 21:44:54
Öljylisäkset imupuolelle ovat nostaneet yhden ruksin verran öjyn pintaa koneessa ja vaikuttaa kuin se olisi muuttunut entistä mustemmaksi. Seuraavaksi olisi sitten ohjelmassa turbon ja välijäähdyttimen puhdistus. Suunnitelma olisi tämmöinen:

1# Ilmaputki auki turbon imuaukosta ja moottoriin kierroksia 2500 r/min luokkaa.
2# Ensin mineraalitärpättiä ahtimeen. Jos kaasuuntuu liikaa ja kone alkaa nakuttaa tai yskiä sitten kohtaan 3#
3# Tärpätillä (tai dieselillä) ohennettua moottoriöljyä ahtimeen.
4# Öljyn vaihto, joka alkaa olla muutenkin ajankohtainen

Lähinnä epäilyttää, käykö kone ilman ilmamassamitarria, joka jää siis operaation aikana kylmilleen? Mietin sitäkin, jos ottaisi imusarjaan menevän ilmaputken irti ja laittaisi siihen torven ja pään lepikkoon niin voisi ajaa enemmän tavaraa ahtimen ja jäähdyttimen läpi. Tosin ahtimessa ja välijäähyssä ei pitäisi ymmärtääkseni kovin suuria sattumia olla. Onkohan ahdinsysteemi kuinka nuuka, jos vastapaine häviää?
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 23.07.2013, 08:44:28
Öljylisäkset imupuolelle ovat nostaneet yhden ruksin verran öjyn pintaa koneessa ja vaikuttaa kuin se olisi muuttunut entistä mustemmaksi. Seuraavaksi olisi sitten ohjelmassa turbon ja välijäähdyttimen puhdistus. Suunnitelma olisi tämmöinen:

1# Ilmaputki auki turbon imuaukosta ja moottoriin kierroksia 2500 r/min luokkaa.
2# Ensin mineraalitärpättiä ahtimeen. Jos kaasuuntuu liikaa ja kone alkaa nakuttaa tai yskiä sitten kohtaan 3#
3# Tärpätillä (tai dieselillä) ohennettua moottoriöljyä ahtimeen.
4# Öljyn vaihto, joka alkaa olla muutenkin ajankohtainen

Lähinnä epäilyttää, käykö kone ilman ilmamassamitarria, joka jää siis operaation aikana kylmilleen? Mietin sitäkin, jos ottaisi imusarjaan menevän ilmaputken irti ja laittaisi siihen torven ja pään lepikkoon niin voisi ajaa enemmän tavaraa ahtimen ja jäähdyttimen läpi. Tosin ahtimessa ja välijäähyssä ei pitäisi ymmärtääkseni kovin suuria sattumia olla. Onkohan ahdinsysteemi kuinka nuuka, jos vastapaine häviää?

Miksi haluat tuota ahtimen ilmapuolta puhistaa? Jos siinä ahtimen suulla ei näy mitään likaa niin kannattaako sinne mitään kaajella?? Ne johtosiivetkin on siellä pakopuolella... Lähtiskö se tärpätti menemään sinne välijäähyyn jos sen laittaa sinne turbon ahtoputkeen joka menee moottorin ali? Vai jääkö se tärpättiki sinne jäähyyn kun eikös se haihu aika hitaasti...
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 23.07.2013, 23:55:11
En tiedä kannattiko ja tekikö hyvää vai pahaa, mutta nyt on ilmapuoli ainakin yritetty puhdistaa. Ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan, kun se ahtimen pentele on siellä niin pahassa paikassa. Ei siihen imupuoleen ihan helpolla alakauttakaan käsiksi pääse.

Mutta ilmamassamittarin jälkeen oli helppo avata ilmaputki. Vanha Vollekin heti totesi, että on näköjään ”Huollon aika”. Siitä oli hyvä jatkaa. Ilmanputsari oli ilmeisesti hoitanut hommansa, kun imuputki vaikutti puhtaalta ja joku oli selvästi jopa jollakin "silikonisuihkeella" putsaillut ja rasvaillut ilmamassamittaria. Laudanpätkällä sain kierrokset viritettyä 2200 r/min ja sitten varovasti mineraalitärpättiä kurkkuun. Kun pikku tilkka ei vaikuttanut mitään, tarjosin mäntysuopapullosta pidemmän noron ja hyvin kelpasi. Kierrokset nousivat heti noin 500 r/min ja laskivat takaisin vähän vaappuen. Kone kävi nätisti, ei yskimistä, ei nakutusta, ei paukkuja pakoputkessa. Siinä sitten 3 dl sinne tärpättiä juotin. Pakokaasut haisivat hiukan tärpätille mutta savua ei tullut ennen kuin alkoi ilmeisesti imeä välijäähyn satoa. Puolisen minuuttia kävi parhaimmillaan jopa 4000 r/min ja silloin tuli hiukan sinertävää savua. Kierrosten laskettua annoin vielä lisää tärpättiä ja siinä se. Puolikas puteli kaikkiaan meni muutamassa minuutissa. Päälle pieni jäähdyttely tyhjäkäynnillä. Kun ei yritä edes auton alta vaan ihan tyylikkäästi selkä suorana siitä ilmamassamittarilta operaatio on siisti ja helppo homma, jos joku haluaa tehdä. Vikakoodeja ei pukannut yhtä ainutta, ei mennyt ryömintätilaan eikä muutakaan ihmeellistä.

Palkkioksi sitten koettelemuksista öljyn vaihto, ne kun paitsi hiukan lisivät, myös kovasti mustuivat aloitettuani öljytarjoilut.  Öljyn suodatin jäi vaihtamatta, kun olin kai ostanut vääränlaisen suodattimen. M-Filterin MU-1208 on varustettu ainakin kumimuhvein keskireiän molemmissa päissä ja se tuntuu istuvan napakasti kanteen. Minulla taas oli Boshin P 9244 (Motonet 15-5529) joka kyllä oli saman kokoinen mutta ilman kumitiivisteitä ja kokonaan metalliton. Tässä tuo Boshilainen http://www.autopartoo.com/oem/bosch/p9244.html
M-Filterin tekeleessä oli keskellä metallinen reikäpeltivahvike ja päädyt myös pellistä. Onko filsusysteemeissä noin pieniä vuosimallieroja vai olisikohan tuokin ollut kuitenkin kenties juuri tähän tarkoitettu? Jotenkin muistelen, että autossa olisi ollut jonkinlainen kokonaan metalliton suodatinpatruuna, kun sen ostin. Niin auto on V70 MK II D5 2001
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: (Miksu) - 24.07.2013, 00:09:53
Tuo bosch:n 9244 on just oikee suodatin ja vastaa ulkonäöltään originaalia, tuo MU-1208 on kyllä myös tuohon koneeseen tarkoitettu, eli ei varmaan väliä, kumman sinne iskit, mitat siis lienee suurinpiirtein samat
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 24.07.2013, 13:11:11
Tuo bosch:n 9244 on just oikee

Kiitos Miksu. Minäpä ruuvaan tuon Boschilaisen sitten sinne. Eilen ruuvasin vanhan takasin, kun en arvannut vaihtaa noin erilaisen oloiseen.

Leima tuli tänään että napsahti. Savutuskin kertapolkaisulla läpi. Kaasu suruttaa pohjaan - on se aikamoinen mittaus. 4800 r/min taisi lukea testiraportissa mutta neula näytti käyvän ihan tapissa. 
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 12.08.2013, 13:47:32
Tulppasin egr linjan siitä t-kappaleesta moottorin etupuolelta. Saatan vaikka parin tankillisen pästä kurkata häviääkö karsta imusarjan suulta itekseen...

Autohan oli V70 2002 D5 163hv- Ei tullut vikailmoitusta eikä tehorajoituksia...

1500km vejetty asuntovaunua ja tankillinen normaaliajoa takana. Imusarjan suulla möhnä oli muuttunut paljon notkeammaksi ja siinä suulla "imusarjan katosta" mihin yltää sormella kokeilemaan, oli töhkä hävinnyt melkein kokonaan. Varmaan kovin virtaus tuolla kohti... Eli kyllä se öljy liuottaa sitä siitä pois.

Imusarjan suu mihin letku tulee kiinni lähti nyt puhtaaksi paperilla pyörittämällä. Ennenhän se oli semmoista puukolla vuoltavaa.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 20.08.2013, 00:34:51
Tältä näytti imusarjan imuaukko muutaman öljylisäyksen jälkeen. Sorri huono kuva ja että ei ole ihan sitä ensimmäistä kuvaa jossa mitään ei ole tehty. Vähän vaikea paikka kuvata.

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Naumlkymaumlimusarjaan20072013A200kb_zps1fa81660.jpg)

Tältä se sitten näytti pari päivää sitten eli noin kuukauden mittaisen liuotushoidon jälkeen. Nyt oli paremmin aikaa ja intoa harjoitella kameran kanssa.
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/IMG_3281_zps68f3da5d.jpg)

Kyllä siellä jotain on tapahtunut mutta ei se nyt kyllä ainakaan vielä puhtaalta näytä !
Onnitteluja otetaan vastaan ensimmäisten kuvien liittämisestä tänne !
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: paku97 - 20.08.2013, 06:48:17
Voi ku mullekin joku opettais kädestä pitäen tuon kuvien liittämisen. Takaan ettei ole helppoa. siis se opetuksen perille meno. sori ot. :hello:
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: (Miksu) - 20.08.2013, 07:15:44
Voi ku mullekin joku opettais kädestä pitäen tuon kuvien liittämisen. Takaan ettei ole helppoa. siis se opetuksen perille meno. sori ot. :hello:

Tuossa on ainakin yritetty
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 20.08.2013, 08:09:13
Voi ku mullekin joku opettais ...

No... Lopulta se oli hyvin helppoa.
1.) Pitää ensin laittaa ne kuvat esim. photobuckettiin. Jos englanti ei mitenkään taivu, niin 1 talven kurssi kansalaisopistossa tai sitten se mummon ja papan kulta siihen viereen.   Tuon voi mielessään lukea "votopuketti". Tämä on selvästi se vaikein rasti.
2.)  Mennään photobucketissa siihen oman halutun liitettävän kuvan kohdalle ja kliktaan kuvan vieressä olevaa "direct" linkkiä, joka samalla kopioituu (ainakin minulla) tietokoneelle. Niitä muita vaihtoehtoja ei näköjään kannata klikkailla mutta vaikka unohtuu, Murphyn lain mukaan valitset aina kuitenkin sen väärän, joka ei toimi. Sitä varten täälläkin on tuo muokkaa vaihtoehto.
3.) Palataan tänne ja klikataan tuosta alarivin toisena vasemmalta olevaa kuvaikonia. Kursori jää siihen kahden IMG tägin väliin jo valmiiksi ja sitten vaan yhtaikaa alas ctr ja v nappula näppiksellä niin oikeastaan se on siinä. Eli sen kuvan internetlinkki tulee tuosta kuvaikonista aukeavien romppeiden väliin.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: 1200S - 12.10.2013, 17:27:02
Tältä näytti imusarjan imuaukko muutaman öljylisäyksen jälkeen. Sorri huono kuva ja että ei ole ihan sitä ensimmäistä kuvaa jossa mitään ei ole tehty. Vähän vaikea paikka kuvata.

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Naumlkymaumlimusarjaan20072013A200kb_zps1fa81660.jpg)

Tältä se sitten näytti pari päivää sitten eli noin kuukauden mittaisen liuotushoidon jälkeen. Nyt oli paremmin aikaa ja intoa harjoitella kameran kanssa.
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/IMG_3281_zps68f3da5d.jpg)

Kyllä siellä jotain on tapahtunut mutta ei se nyt kyllä ainakaan vielä puhtaalta näytä !
Onnitteluja otetaan vastaan ensimmäisten kuvien liittämisestä tänne !

Kannattako sitä p...aa koneeseen ajaa pehmeänäkään.
Ite raavin pois, jarrukliineri tehosi nopeasti.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Maikki_S - 19.10.2013, 18:48:55
Mikäli tuon peitelevyn tekemiseen ei itsellä tunnu riittävän aikaa / innostusta, niin päädyin itsekin tilaamaan sellaisen valmiina.
Ebaysta myyjä bertye1958 Isosta-Britanniasta. Hintaa tuotteelle tuli 7€, joten en pitänyt pahana. Toimitus ostosta kolmessa päivässä.

V70 D5 2005 163hp, tilasin mallin jossa ei ole sitä reikää keskellä. Kyseisen auton mittaristoon ei tullut mainintoja EGR:n toimintaviasta. Suosittelen

Linkki (http://www.ebay.de/itm/EGR-valve-blanking-plate-Volvo-D5-2-4D-series-1-engine-Euro3-/121155915694?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c35748fae#ht_1962wt_1161)
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 19.10.2013, 19:40:29
Tarkkana tuota asentaessa ettei jää vuotamaan. Se laippahan kiinnittyy kolmella pultilla ja tuo tulee niistä kahden alle. Sillä kolmannella pultilla saa vedettyä sen laipan kieroon.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: j_tapio - 19.10.2013, 19:49:37
Tarkkana tuota asentaessa ettei jää vuotamaan. Se laippahan kiinnittyy kolmella pultilla ja tuo tulee niistä kahden alle. Sillä kolmannella pultilla saa vedettyä sen laipan kieroon.

Ei saa jos tuo pelti on oikean paksuinen. Tuon kolmannen ruuvin pohja on millin korkeammalla kuin kaks muuta joiden kohdalle alkuperäinenkin tiiviste tulee.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 19.10.2013, 20:10:24
Tuon linkin kuvan perusteella näyttää että tuon lätkän lisäksi pitää olla vielä se tiiviste. Mutta jos se itsessään jo tiivistää niin sitten ei ole sitä vaaraa.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 09.02.2014, 20:32:18
Karsta ei häviä sieltä itsekseen mihinkään vaan vaatii ihan mekaanisen pesun. Odotan mielenkiinnolla Vollemiehen kuvia imusarjan sisältä et miten öljyvoitelu on toiminut.

JOo,
Tässäpä kaivattu kuva. Uskottava on, että ne EGR:n aikaansaannokset eivät ota liuetakseen ainakaan moottoriöljyyn.  :'( Mobilin 1:sta ja Belcon 5W-40:stä olen lisäainereiästä tarjoillut, noin desin kerrallaan ja yhteensä useita litroja.

Tältä näytti nyt melko tarkkaan puolen vuoden liuotushoidon jälkeen
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Imusarjanimuaukko09022014_zps07ee4ea1.jpg)

Eli jos jotain on lähtenyt, ne lähtivät ensimmäisillä öljylisäyksillä. Muutamaan viime kuukauteen ei ole lähtenyt mitään lisää. Ompahan tullut sentään pyörreläpät rasvattua. Letkussa ja alumiinimutkassa oli hiukan lisäämääni öljyä. Aluksi tuo öljy oli mustaa kun siihen oli ilmeisesti valunut tippoja imusarjasta mutta nyt se oli jokseenkin kirkasta.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: (Miksu) - 09.02.2014, 21:00:53
JOo,
Tässäpä kaivattu kuva. Uskottava on, että ne EGR:n aikaansaannokset eivät ota liuetakseen ainakaan moottoriöljyyn.  :'( Mobilin 1:sta ja Belcon 5W-40:stä olen lisäainereiästä tarjoillut, noin desin kerrallaan ja yhteensä useita litroja.

Tältä näytti nyt melko tarkkaan puolen vuoden liuotushoidon jälkeen
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Imusarjanimuaukko09022014_zps07ee4ea1.jpg)

Eli jos jotain on lähtenyt, ne lähtivät ensimmäisillä öljylisäyksillä. Muutamaan viime kuukauteen ei ole lähtenyt mitään lisää. Ompahan tullut sentään pyörreläpät rasvattua. Letkussa ja alumiinimutkassa oli hiukan lisäämääni öljyä. Aluksi tuo öljy oli mustaa kun siihen oli ilmeisesti valunut tippoja imusarjasta mutta nyt se oli jokseenkin kirkasta.

Sä jaksat tehdä noi jutut aina ihan lähes tutkielmaksi asti, niin olis kiva nähdä kuvia imusarjasta tämän tai jonkin vastaavan aineen jälkeenkin.
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/diesel-intake-cleaner
tai tällänen http://www.europaparts.com/liqui-moly-diesel-intake-system-cleaner-400-ml.html

Tuosta forden diesel intake cleanerista mulla on kokemuksia tähän asti oikeastaan vain pikkuisten alueiden täsmäpuhdistuksessa ja esim. mersusta commonrail suuttimesta vuotaneen palokaasun liottamisesta, joihin se tehosi erinomaisesti.
En oo käyttänyt koko imupuolen puhdistuskokeilussa, vaikka siihen tuo nimenomaan on tarkoitettukin


Toki omakin imusarja on aivan tukossa egr karstasta, mutta ei mulla oikeen oo intoa omaan autoon tehdä enää leipätyön jälkeen, kuin pakolliset remontit..
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Vollemies - 14.02.2014, 19:31:02
Yritin etsiskellä kuinka tuo EGR voisi vaikuttaa polttoainetalouteen mutta raportteja löytyi lähinnä vain sen vaikutuksesta typenoksidien (NOx) päästöihin. Siitä näyttikin löytyvän runsaasti tutkimusraportteja ja tässä kaksi niistä.

http://www.iaeng.org/publication/WCE2008/WCE2008_pp1548-1552.pdf
Tulos. Noin 15% pakokaasuja pudottaa NOx:it puoleen ja 25% pakokaasuja neljänteen osaan

http://www.cyut.edu.tw/~ijase/2013/11(1)/5_023008.pdf
Tulos: EGR pakokaasujen osuus 5% vain pieni pudotus, 10 % pakokaasuja => NOx pudotus yli 50 %, jopa 85 %

Vaikka EGR tehoaakin hyvin typenoksideihin, varjopuolena se lisää savutusta ja siten hiukkaspäästöjä. Auton valmistajat näyttävätkin joutuvan taituroimaan hiukkasten ja NOx:ien välillä noita dieseleiden EGR systeemejä viritellessään. Moottorin lämpöhäviöistä kuitenkin suurin osa jää pakokaasuihin, joten jo 10% pakokaasuvirran jäähdytyksen pitäisi tuoda helposti saman suuruinen lisälämpövirta jäähdytysjärjestelmään. Tuota Volvon käyttämää pakokaasujen osuutta ei siis ole tiedossa mutta se saattaisi ehkä olla tuota 10% suuruusluokkaa.

Kun tuon EGR:n lämmönvaihtimen jälkeiset pakokaasut reitittäisi imusarjan sijasta suoraan pakoputkeen, siitä saisi varmaan ihan kelvollisen lisälämmittimen.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 22.06.2014, 21:50:05

Linkki (http://www.ebay.de/itm/EGR-valve-blanking-plate-Volvo-D5-2-4D-series-1-engine-Euro3-/121155915694?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c35748fae#ht_1962wt_1161)

Talvella otin omatekoisen laipan pois paikoiltaan, kun auto ei lämmennyt enää millään. Nyt en enää löytänyt sitä mistään,  joten tilasin tuon linkin mukaisen osan. Se oli sitten juuri tuollainen kuin kuvassa eli suora 1mm paksu levy, ei minkaanlaista tiivistystä. Laitoin toiselle puolelle sen alkup peltitiivisteen ja toiselle puolelle leikkasin paperitiivisteen...

Enivei, aika äkkiä näyttää rupeavan muuraamaan tuota imusarjaa umpeen tuo systeemi. Ajettu n. 10tkm agr linja auki.

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/8a932444-afe6-44a9-a09c-96e2fa81fc14_zps372040ae.jpg)
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: volvotdi - 23.06.2014, 10:48:28
Talvella otin omatekoisen laipan pois paikoiltaan, kun auto ei lämmennyt enää millään. Nyt en enää löytänyt sitä mistään,  joten tilasin tuon linkin mukaisen osan. Se oli sitten juuri tuollainen kuin kuvassa eli suora 1mm paksu levy, ei minkaanlaista tiivistystä. Laitoin toiselle puolelle sen alkup peltitiivisteen ja toiselle puolelle leikkasin paperitiivisteen...

Enivei, aika äkkiä näyttää rupeavan muuraamaan tuota imusarjaa umpeen tuo systeemi. Ajettu n. 10tkm agr linja auki.

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/8a932444-afe6-44a9-a09c-96e2fa81fc14_zps372040ae.jpg)

Eikö tuo kuva ole ahtoputki? Siihen ei egr vaikuta.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Itsok - 23.06.2014, 11:10:35
Eikös tuo ole egr-yhdysputken ja imusarjan välinen kumiletku? taustalta konehuoneesta ainakin moinen puuttuu.
Minä puhdistin viikonloppuna tuon egr-yhdysputken, kumiletkun ja imusarjan suuaukon. Yhdysputkessa oli jo aika karusti öljyistä karstaa. takana minulla ~100tkm ja kaikkiaan 265tkm. Ei varmaan koskaan ollut puhdistettu.

Väliletku (https://lh4.googleusercontent.com/-BioYvy820gI/U6VWOqG9z1I/AAAAAAAAP30/4lMBSivsvRI/w1399-h1049-no/P6210118.JPG)
EGR-yhdysputki (https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/5783158661841997825/6027318485277687010?pid=6027318485277687010&oid=109477044756783732039)
(https://lh4.googleusercontent.com/-fLizl1UIkuo/U6VWOm8fPOI/AAAAAAAAP30/kIlqtCXIhwI/w784-h588-no/P6210120.JPG)
Sama puhdistettuna (https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/5783158661841997825/6027318486896385810?pid=6027318486896385810&oid=109477044756783732039)
Imusarjan suuaukko (https://lh4.googleusercontent.com/-XmhYc39PHKI/U6VWPkOFZcI/AAAAAAAAP30/V-m3nnqFy7k/w1399-h1049-no/P6210127.JPG)
Ja puhdistettuna (https://lh6.googleusercontent.com/-XXY0e6SncVc/U6VWP52e79I/AAAAAAAAP30/EKwWA2TKkE0/w1399-h1049-no/P6210132.JPG)

Itse EGR:ää en puhdistanut enkä irroittanut yhdysputkea puhdistuksen ajaksi, joten en tiedä kuinka paljon sinne vielä jäi karstaa...
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Lapari - 23.06.2014, 12:44:15
Eikö tuo kuva ole ahtoputki? Siihen ei egr vaikuta.

Vaikuttaa juurikin siihen putkeen.

Eikös tuo ole egr-yhdysputken ja imusarjan välinen kumiletku?

Se on juuri se. Sinulla on näköjään kerännyt aika hyvin tavaraa. Ei minulla nuin paha ollut vaikka talvella autossa oli n.400tkm ja edellinen omistaja siihen ei ollut ainakaan kajonnut. Kilometrejä oli ajettu siis ainakin samanverran ennen ensimmäistä puhdistusta. Ja eikai se möhnä siellä itse egr:ssä haittaa enää mitään, sieltähän ei enää virtaa mitään.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: volvotdi - 23.06.2014, 14:54:22
Miten se ahtoputkeen vaikuttaa? Egr:n putkihan menee imusarjaan ja samoin ahtoputki turbolta. Ei tuohon ahtoputkeen tule yhdettä egr:stä vai muistanko nyt aivan väärin?  :idiot2:
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: Itsok - 23.06.2014, 15:11:38
Egr menee yhdysputkeen, joka on mm. tuo minun linkkaamani karstaisin putken suu. Siitä menee musta 90 asteen letkumutka imusarjaan. Eli egr karstoittaa kaikkiaan itse egr:n, yhdysputken, väliletkun ja imusarjan.
Otsikko: Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
Kirjoitti: volvotdi - 23.06.2014, 15:20:14
Egr menee yhdysputkeen, joka on mm. tuo minun linkkaamani karstaisin putken suu. Siitä menee musta 90 asteen letkumutka imusarjaan. Eli egr karstoittaa kaikkiaan itse egr:n, yhdysputken, väliletkun ja imusarjan.

Näin minäkin tuon ajattelin eli ei koske itse ahtoputkea. Eli se kuva on siis tuo kuvaamasi 90asteen letkumutka.