Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v6omega - 13.05.2014, 19:00:27
-
Nyt on itse yritetty (ja pariin eri otteeseen myös Bilian huolto) paikaillistaa harmillista resonanssiääntä V70N D5:ssa, ääni esiintyyn vain kun koneessa kerroksia on alle 1000
Bilian korjaajan mukaan resonassi kuulosti silta kuin laturin hihnapyörä olisi hieman jumissa ja hihna hyppisi hihnapyörällä vaan tämä ei ollut syy. Samoin autoon on juuri vaihdettu vaihdelaatikon kumipusla, samoin pari koneen tukikumia (ylös ja alas). Jakohihna rullineen on sekin uusi.
Outoa on se että konehuoneen puolelta ei tuota resonassiääntä huomaa vain sisältä kabiinista.
Toivottavasti ääninäyte kertoo jotain http://youtu.be/yuzH1GKnYlQ
Mikä siis aiheuttaa tuon resonoinnin?
-
Onko vaihdeaatikon tuen molemmat puslat kumisia ? itsellä oli alunperin sellainen missä molemmat kumisia, vaan kun uudessa sitten oli toinen kumia ja toinen jotain nailonia/polyuretaania niin johan pärisi auton sisälle paikallaan.
-
onkos jakopään alla olevaa moottorin kumityynyä tutkittu?muutama rikkinäinen on tullut vastaan.
-
onkos jakopään alla olevaa moottorin kumityynyä tutkittu?muutama rikkinäinen on tullut vastaan.
Kaikki moottorin tuennat on käyty läpi ja vaihtamatta on enää nuo alipaineella toimivat mallit ja huollon mukaan niitä ei tarvitse vaihtaa, ovat ehjät.
-
Kaikki moottorin tuennat on käyty läpi ja vaihtamatta on enää nuo alipaineella toimivat mallit ja huollon mukaan niitä ei tarvitse vaihtaa, ovat ehjät.
En tiedä miten ne on tarkastettu, mutta se, että ne pitävät alipaineensa ei välttämättä tarkoita, että ne olisivat ehjiä.
Yksi oiva keino niiden kunnon/painumisen tarkastamiseksi on katsoa vasemman pyöräkotelon kautta kuinka kaukana apurungon päällä oleva kumistoppari on vaihdelaatikon pohjasta. Kumityynyjen väsyessä kone ja laatikko painuu alemmas ja laatikko alkaa jyristä siihen kumistoppariin. Jos kumit ovat ehjät, niin siinä on reilun sentin verran rakoa.
-
Voisi koittaa vaikka sellaista, että sinä tai kaveri kuuntelee ääntä autossa sisällä ja toinen vääntelee ja kangottelee ilmastoinnin alumiiniputkia jokapaikasta.
Jos sellainen putki osuu johonkin, niin ääni siitä tulee voimakkaasti sisälle, eikä välttämättä mitään kuulu ulkopuolelle.
-
En tiedä miten ne on tarkastettu, mutta se, että ne pitävät alipaineensa ei välttämättä tarkoita, että ne olisivat ehjiä.
Yksi oiva keino niiden kunnon/painumisen tarkastamiseksi on katsoa vasemman pyöräkotelon kautta kuinka kaukana apurungon päällä oleva kumistoppari on vaihdelaatikon pohjasta. Kumityynyjen väsyessä kone ja laatikko painuu alemmas ja laatikko alkaa jyristä siihen kumistoppariin. Jos kumit ovat ehjät, niin siinä on reilun sentin verran rakoa.
Jos tarkoitit tätä
(http://i3.aijaa.com/t/00181/13269498.t.jpg) (http://aijaa.com/TiMAtY)
niin rako näkyy olevan (varjot hämää, oli hieman hankala paikka ottaa kuva vaan väliä tuossa on 5-7 mm ja ei ota kiinni tyhjäkäynnillä)
-
Voisi koittaa vaikka sellaista, että sinä tai kaveri kuuntelee ääntä autossa sisällä ja toinen vääntelee ja kangottelee ilmastoinnin alumiiniputkia jokapaikasta.
Jos sellainen putki osuu johonkin, niin ääni siitä tulee voimakkaasti sisälle, eikä välttämättä mitään kuulu ulkopuolelle.
Kolkeillaas tätä seuraava :- )
-
Jos tarkoitit tätä
(http://i3.aijaa.com/t/00181/13269498.t.jpg) (http://aijaa.com/TiMAtY)
niin rako näkyy olevan (varjot hämää, oli hieman hankala paikka ottaa kuva vaan väliä tuossa on 5-7 mm ja ei ota kiinni tyhjäkäynnillä)
Tätä juurikin. Ei tuo sitten varmaan täristä, jos on tuonkin verran väliä, mutta on kuitenkin merkki siitä, että on ne kumityynyt jo jonkin verran väsyneet ja painuneet.
-
Niin missäs kohtaa tuo kumi on? Omassa kun meinaa olla samaa ongelmaa
-
Nyt on itse yritetty (ja pariin eri otteeseen myös Bilian huolto) paikaillistaa harmillista resonanssiääntä V70N D5:ssa, ääni esiintyyn vain kun koneessa kerroksia on alle 1000
Bilian korjaajan mukaan resonassi kuulosti silta kuin laturin hihnapyörä olisi hieman jumissa ja hihna hyppisi hihnapyörällä vaan tämä ei ollut syy. Samoin autoon on juuri vaihdettu vaihdelaatikon kumipusla, samoin pari koneen tukikumia (ylös ja alas). Jakohihna rullineen on sekin uusi.
Outoa on se että konehuoneen puolelta ei tuota resonassiääntä huomaa vain sisältä kabiinista.
Toivottavasti ääninäyte kertoo jotain http://youtu.be/yuzH1GKnYlQ
Mikä siis aiheuttaa tuon resonoinnin?
Katos, Lontoon pojat olivat jopa löytäneet johonkin resonanssiin syyn ja tehneet suht.yksinkertaisen korjauksen - ääni videolla kuulostaa samalta kuin omassa autossani.
http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?50773-Strange-resonance-vibration-S60-D5-*VIDEO-INCLUDED!*
(http://i168.photobucket.com/albums/u164/sipowell85/EF64B132-2227-4CA9-85EC-6B451528A985-2737-000002E24657F8D5.jpg)
vaan heti hahmota mistä kohtaa (konehuonetta?) tuo kuva on - v60:n konehuone ei tietenkään ole sama kuin V70:n vaan kone lienee ~sama?