Kulkukoira  Proturbo

EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04

  • 72 Vastauksia
  • 60058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« : 09.01.2011, 01:02:12 »
Moro

Vetästäänpä tällainen neitseellinen EGR-aloitus:

Vikakohde: V70 D5 -04 270tkm
Käyttötapa: arkipäivisin 95% moottoritieajoa cruisella, talvella noin 110kmh, kesällä noin 130km/h :sundaydriver:
Oire: varoitus ajotietokoneessa varoitus "emissionskrav serv. erfordres" elikkäs pakokaasuja, huolla pian.
Olosuhteet: Kun otan auton lämpimästä (esim parkkihalli tai talli) ja vien kylmään (ulos) eli kun ajettu lämpimänä talliin ja saanut seistä siellä tunnista muutamaan tuntiin, antaa pian käynnistyksen jälkeen em. vikailmoituksen. Kylmäkäynnistys pihalla ei aiheuta ilmoitusta
Muuta huomioitavaa: ei tehorajoituksia, ahtaa normaalisti, kulkee kuin orava, ei poikkeavia ääniä.

Vikakoodi: BSR:llä luettu ECM-4405 eli kai siellä on jompikumpi niistä "EGR flow high" tai "EGR flow low" tai sitten se kolmas "EGR control open" Mitä nämä oikeasti tarkoittavat?
Tehdyt toimenpiteet: Koneen etupuolen EGR-putket puhdistettu melko messevästä öljykarstasta, itse EGR:ää en ehtinyt vielä alkaa irrottamaan ja putsaamaan. Kannattaako repiä irti myös se EGR-jäähdytinkin ja alkaa liottaa sitäkin?

Onko kellään ollut moista oiretta koskaan, lähinnä tuota lämpötilasta riippuvaa virheilmoitusta? Kahlattu Volvolandia ym paikat, en aio tulpata EGR:ää enkä käyttää softapäivityksessä. Kunhan vain toimisi ilman ilmoituksia vielä tästä eteenpäinkin.

Mikko

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #1 : 09.01.2011, 17:44:39 »
En minä mistään mitää tiiä, eikä tuosta apua ole,  mutta tämmöstä suomeksi tolla vikakoodilla.

ECM-4405 EGR-säätely.

Tila
Jos moottorin pakokaasujen kierrätys (EGR) on liian suuri/pieni tai EGR-venttiili on takertunut avoimeen asentoon, muistiin tallentuu vikakoodi ECM-4405. 

Korvaava arvo
Ei mitään.

Mahdollinen lähde

Liian suuri virtaama:
EGR-venttiili viallinen.
EGR-venttiili on juuttunut auki.

Liian pieni virtaama:
EGR-venttiili viallinen.
EGR-venttiili on juuttunut kiinni.
Vioittunut EGR-toimilaite.

Avoin tila:
EGR-venttiili viallinen. 

Vian oire[et]
Heikentynyt suorituskyky
Moottori käynnistyy huonosti
Epätasainen tyhjäkäynti. 


Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #2 : 09.01.2011, 23:17:22 »
Kiitos.

Onko kyseisen härvelin toimintaperiaate se, että se on kylmänä auki syöttäen lämmintä pakokaasua uudelleen imusarjaan ja lämpimänä kiinni?

Jos näin on, niin silloinhan se lämpimänä temppuillessaan ei ilmeisesti sulkeudu koska silloin herja tulee. Herjaa ei tule silloin kun auto menee oikeasti kylmäksi.

No täytyy ottaa tuo härpäke auki ja putsata. Sittenhän sen näkee...

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #3 : 10.01.2011, 02:13:42 »
Kiitos.

Onko kyseisen härvelin toimintaperiaate se, että se on kylmänä auki syöttäen lämmintä pakokaasua uudelleen imusarjaan ja lämpimänä kiinni?

Jos näin on, niin silloinhan se lämpimänä temppuillessaan ei ilmeisesti sulkeudu koska silloin herja tulee. Herjaa ei tule silloin kun auto menee oikeasti kylmäksi.

No täytyy ottaa tuo härpäke auki ja putsata. Sittenhän sen näkee...

Tuossa tuosta toimintaperiaatteesta vähäsen:

EGR (Exhaust Gas Recirculation), pakokaasujen paluukierto
Typpioksidipäästöjen (NOx) vähentämiseksi moottorit on varustettu pakokaasujen paluukierrolla (EGR). Takaisin ohjattujen pakokaasujen lämpötilaa alennetaan jäähdyttimellä, joka on asennettu ennen imusarjaa.
Jäähdytysneste ympäröi putkia, joiden läpi pakokaasut virtaavat. Tämä alentaa pakokaasujen lämpötilaa joissakin tapauksissa jopa 180 °C. Alhaisempi lämpötila vähentää edelleen typpioksidipäästöjä.
Koska pakokaasut eivät pala ja niiden lämpötila on alhaisempi kuin itse palamisprosessissa ja ne sisältävät paljon vesihöyryä, palolämpötila laskee ja typpioksidipäästöt vähenevät.
Moottorinohjausyksikkö säätelee takaisinohjattujen pakokaasujen määrää ohjaamalla signaalilla EGR-venttiilin solenoidia.
Takaisinohjattujen pakokaasujen määrä riippuu mm. jäähdytysnesteen lämpötilasta, moottorin käyntinopeudesta ja moottorin kuormituksesta.

Tossa vielä lisää juttua wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys

Eli siis vissiin kannattaa ottaa auki ja putsata jos on kovin karstassa.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #4 : 10.01.2011, 09:01:37 »
Likipitäen samoja oireita oli vanhempien V50:issä. Käynti Volvolla ja EGR:n putsaus hävitti ongelmat. Tosin sanoivat että jos alkaa vielä temppuilla niin venttiilin vaihto on edessä.
Volvoton

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #5 : 16.01.2011, 22:29:37 »
Noniin.

EGR ja pakokaasujäähdytin irroitettu, putsattu ja kiinnitetty. Matkalla pajalta kotiin ei tullut herjoja vaikka lämpöisessä käynnistin. Antaa katsoa ajan kanssa oliko hyödyllinen päivätyö...

Koko toimenpide meni suurinpiirtein näin, järjestystä en jaksa enää muistaa mutta kyllä työ tekijäänsä tässä opettaa...

1. Irroita akunnapa (joo, kaikkihan me näin tehdään  :D ) ja moottorin yläsuoja
2. Irroita moottorin yläpuolinen poikittaistuki. Kiinni kolmella isolla pultilla joista yksi moottorin ylätukikumin läpi. Jos tämä paikoillaan, et pääse EGR:n pultteihin käsiksi
3. Irroita ilmanputsarin kotelo ja ilmamääränmittarin (tai ilmamassamittari, kumpi näissä nyt on) liitin. Lisää tilaa työskennellä
4. Irroita ilmanputsarin kumiputki joka menee moottorin takapuolelle. Metallinen imuputki saa jäädä paikoilleen. Se liikkuu joten sitä voi vähän siirrellä jos ei kädet tunnu sopivan.
5. Irroita kumiputken välijäähdyttimen puoleinen letkunkiristin ja vedä kumiputki irti. Irroita metalliputki pakokaasujäähdyttimestä. Irroita moottorin etuosassa olevan kumiputken moottorin puoleinen letkunkiristin. Nyt sinulla on irti noin vajaan metrin pituinen putki hässäkkä joka kulkee välijäähdyttimeltä EGR:n pakokaasujäähdyttimen kautta imupuolelle. Nämä vaativat putsausta jonka itse tein jo aiemmin. Paaljon öljyistä karstaa. Mekaanista puhdistustakin tarvitaan.
6. Laske syyläri tyhjäksi. Itsellä ei ole Ardic kiinni joten otin yhdistetyt letkut irti toisistaan ja valutin sieltä mitä tuli. Tuli riittävästi.
7. Irroita turbon suojapelti, kiinni 4 ruuvilla.
8. Irroita pohjapanssari (kun kuitenkin pudotat jonkun hylsyn tai pultin...)

Sitten päästään EGR:n kimppuun.
9. Irroita pakokaasujäähdyttimen alapuolinen vesiletku.
10. Irroita em letkun vieressä oleva pakokaasujäähdyttimen kiinnityspultti.
11. Irroita moottorin takapuolelta pakokaasujäähdyttimen pultti sekä sitten EGR-venttiilin tuloputken pultit
12. Irroita Pakokaasujäähdyttimen yläpuolinen vesiletku
13. Irroita EGR:n liitin
14. Vedä koko hässäkkä etukautta pois.

Ulos tulee kolmen osan kokonaisuus sekä väleissä olevat peltitiivisteet. Pitkulainen pakokaasujäähdytin jossa kiinni solenoidi ja itse venttiili. Paketti puretaan muistaakseni T40 torx-avaimella 6 pulttia. Paketti oli sisältä nokinen kyllä muttei varsinaisesti karstainen. Koneen etupuolella majailevaa öljymoskaa ei ollut. Solenoidin tapin liikkuminen oli ihan aavistuksen tahmeaa muttei mielestäni mitenkään ihmeellisen jäykkää.  EGR-venttiilin samoin. Pakokaasujäähdyttimessä oli jonkin verran nokea sisällä mutta kyllä sieltä kaasut kai vielä kulkivat. Putsasin osat ulkopuolelta sekä mekaanisesti että liuottimella jotta olisi mukavampi askarrella niitä takaisin paikalleen.

Solenoidin putsasin tarkasti EGR:n sisäpuolelle jääviltä osin ja ruiskaisin pikkuisen jotain teflonrasvaa akseliin josta se kaiketi valahti sinne sisälle. Tiedä sitten oliko viisasta mutta näin kuitenkin tein, se herkistyi entisestään.

EGR-venttiilin liotin liuottimessa ja putsailin moneen kertaan sisältä pensselillä ja kuumalla vedellä. Kyseinen härveli on jousikuormitteinen venttiili, virrattomassa tilassa se on suljettuna eli virrattomana sieltä ei mitään mene läpi. Vaikuttaa melko yksinkertaiselta härveliltä, oikeastaan likaantuminen, kuluminen tai mekaniikan pettäminen voi sen toimintaa haitata, muuten vaikuttaa aika pomminvarmalta. Tälle siis puunaus niin paljon sisältä kuin pystyi. Lorautin myös vähän rasvaa akseliin, liikkui hereästi.

Pakokaasujäähdyttimen putsaus tapahtui oikeastaan härveli vaakasuoraan, liuotinta sisään, odotus, kuuma vettä perään ja sama uudestaan mooooonta kertaa monesta eri suunnasta. Merkille pantavaa oli, että aina sieltä tuli mustaa tavaraa ulos vaikka kuinka kuvitteli että se olisi jo puhdistunut. Lopulta kurkin sisään ja mielestäni se näytti ihan puhtaalta.

Sitten EGR takaisin nippuun, tiivisteet olivat jättäneet jälkiä joita apinoimalla sain kapistuksen nippuun samalla lailla kuin se olikin. Kun kiinnittää EGR:ää takaisin, kannattaa ensin laittaa vesiletkut kiinni, sitten EGR:n tuloputki kiinni ja sitten vasta pultata härveli lohkoon kiinni.

Tämän jälkeen sitten pata nippuun ja kokeilemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa laittaa nesteet takaisin ennenkuin alkaa käynnistelemään. Itsellä ei tullut mitään herjoja, vikakoodeja en lukenut. Ilmaaminen otti oman aikansa mutta lopulta sinne meni melkein kaikki nesteet mitä sieltä oli otettu poiskin.

Kyseessä ei ole paha homma, aikaa se vie kyllä mutta nytpä sen tietää miten homma hoidetaan jos se vielä temppuilee ja venttiili pitää sitten vaihtaa. En oikein näe, että venttiiliä voi vaihtaa niin että pakokaasujäähdytin on paikallaan tai ainakin se vaatii pitkiä jatkoja että saa torxit auki. Samalla tulee kuitenkin putsattua se jäähdytinkin kun se on irti.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #6 : 15.02.2011, 13:33:58 »
Ja pikku päivitystä. 3tkm ajettu putsauksen jälkeen, ei herjaile vieläkään.

Poissa Heijo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #7 : 14.07.2013, 16:24:01 »
 Mihinkä kohtaan olette asentaneet sen tulpan D5: egr systeemiin, helpointahan se olisi välijäähdyttimeltä tulevan putken ja egr jäähdyttimen alkupään liitokseen vai ?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #8 : 15.07.2013, 05:02:48 »
Mihinkä kohtaan olette asentaneet sen tulpan D5: egr systeemiin, helpointahan se olisi välijäähdyttimeltä tulevan putken ja egr jäähdyttimen alkupään liitokseen vai ?

Siihen. Eli siihen liitokseen missä yhdistyy se metallinen jatkoskappale (=tällä yhdistetty välijäähyltä tuleva letku ja siitä imusarjaan menevä letku) ja EGR suunnasta tuleva putki. Minulla oli tuo noin 150tkm ilman laippaa, sitten lastutin ja avasin nuo putket, ei oo kyllä ihan tervettä hommaa moottorin kannalta tuo pakokaasujen takaisinkierrätys. Autossa on ilmanputsari ja sitten tuommoista mönjää syötetään koneeseen tarkoituksella  ;)
330tkm ajoin ja ei niin mitään ongelmaa enää. Kerran kurkkasin siihen letkuun joka menee tuolta jatkoskappaleelta imusarjaan, oli puhdas kuin uusi letku.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #9 : 15.07.2013, 14:23:58 »
Siihen. Eli siihen liitokseen missä yhdistyy se metallinen jatkoskappale (=tällä yhdistetty välijäähyltä tuleva letku ja siitä imusarjaan menevä letku) ja EGR suunnasta tuleva putki.

Eli se EGR on mahdollista ja jopa kaikin puolin järkevää eliminoida käytöstä tukkimalla koko paskaputki. Ehkä sitten parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Siitä sitten siis pomppaa kuitenkin vikakoodi jos pakokaasutäytettä ei ilmesty oletettuja määriä. Mitähän sedät kitukonttorilla vikakoodista sanovat?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #10 : 15.07.2013, 16:00:46 »
Eli se EGR on mahdollista ja jopa kaikin puolin järkevää eliminoida käytöstä tukkimalla koko paskaputki. Ehkä sitten parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Siitä sitten siis pomppaa kuitenkin vikakoodi jos pakokaasutäytettä ei ilmesty oletettuja määriä. Mitähän sedät kitukonttorilla vikakoodista sanovat?

Dieselistä ei lueta vikakoodeja. Omassani oli pysyvästi EGR koodi päällä, mutta ei näy päällepäin. Lastutettuna ei herjaa mittarissa. Jos tietokone herjaa "pakokaasuja" niin kyllähän siinä joutuu selittelemään. Toisaalta lastutus maksaa noin 500e ja onhan siita muutakin iloa kuin ettei tarvi EGR osien kanssa pelleillä.  ;) Väitän ihan tosissaan että kone kestää paljon pidempään jopa lastutettuna jos EGR on tukittu. Esim. öljynkulutus 330tkm mittarissa, pinta ei liikahtanu milliäkään 20tkm vaihtovälillä. Volkkariin olisi laitettu samalla matkalla 5 L uutta öljyä.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2013, 16:04:49 kirjoittanut Jorma »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #11 : 15.07.2013, 16:32:19 »
Dieselistä ei lueta vikakoodeja. Omassani oli pysyvästi EGR koodi päällä, mutta ei näy päällepäin.

Taidampa lähteä tutkimaan asiaa... Testerikin on joten koodit voin poistaa jos jotain kummempaa ilmenisi. Vielä kun saisi ne vanhat synnit imusarjasta pois. Purkaminen on kohtuullisen vaikea operaatio joten mielessä olisi ensisijaisesti liuotushoito.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #12 : 15.07.2013, 18:57:49 »
Sako tähän ostettua valmiin tulpan jostakin vai pitääkö itse askarrella?
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #13 : 15.07.2013, 22:18:15 »
Minä tein juuri umpilaipan 3 mm paksusta prosessitiivisteestä. Hyvä kun kumiletkujen välissä tuo liitososa niin siihen väliin voi panna helposti vaikka puolisenttiä tavaraa, jos on tarpeen. Tuohan ei ole kuuma paikka -  vain moottorin jäähdytysveden lämpö. Tiivisteen voi tehdä tukevasta muovista tai pellistä, jonka tiivistää pahvi tiivisteellä, jos ei ole muuta parempaa materiaalia.

Saas nyt nähdä miten pelaa ja mistä valittaa. Ajamaan en ehtinyt mutta hyvin kävi paikoillaan.

On se vain "keksintönä" tuo EGR niin perseestä kuin olla ja saattaa. Putket oli todella helppo irrottaa ja laittaa paikoilleen mutta se tavara mikä siellä oli... mustempaa en ole nähnyt. Suurin homma oli pestä se sonta pois letkunpätkästä ja siitä putken pätkästä. Puukolla piti vuolla enintä pois. Syvemmältä mustan paskan liukoisuus tärpättiin oli varsin heikkoa mutta pinnasta se oli öljyistä tahnaa ja lähti hyvin tärpätillä. Hetken jopa luulin, että onnistuisi ihan pensselillä mutta kyllä vuolla piti. 320 000 km ja kerrostumaa jokkunen milli, ehkä noin 5 mm paksuimmilla kohdilla. On kyllä kulkenut ihan hyvin tähän asti. Kumpa saisi sen imusarjankin puhdistettua. Suutin putket on päällä ja ties mitä muuta. Jospa ahtimelta vuotava öljy pikkuhiljaa edes sitä sontaa pinnasta liuottaisi.

Sellaista jäin miettimään, että nyt kun siinä ei henki kierrä, onkohan mahdollista, että sinne virattomaan EGR:n jäähdyttäjään tiivistyisi vettä. Halkeamista pakkasella pelkään.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2013, 22:21:28 kirjoittanut Vollemies »

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #14 : 15.07.2013, 22:38:00 »
Onko kukaan siivoillut EGR:ää volvon Euro4 diisseleistä? Taitaa olla enemmän osien irroittelua edestä poies, ja itsellä mahtaa olla operaatio pian edessä. Tässä on yksi raportti kuvien kera asiasta hollanniksi jonka voi googlella kääntää englanniksi, tosin se ei kerro kovin yksityiskohtaisesti miten EGR otetaan irti http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive.html#2.
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron