Samppasport  Futurez

Automaattivaihteiston (5-vaiht.) öljynvaihto huuhtelumenetelmällä

  • 146 Vastauksia
  • 77139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Tuo öljy on niin kevyttä litkua että ei suuremmin liene merkitystä.
Itse vaihdoin kuumana, kuten ohjeessakin.
Edellisestä vaihdosta oli n. 100tkm ja laatikossa oli 7dl liikaa öljyä, mutta hyvin näyttää toimineen.


Tässä näkyy kun öljyä on kuumassa laatikossa DO-sanaan asti ja tosiaan 7dl oli liikaa.

Kannattaa vaihdon jälkeen käytellä kaikilla vaihteilla ja ajella vähän edestakasin ja sitten mitata öljyn taso uusiksi. Itselläni piti ainakin lisätä vielä pari desiä öljyä koekäytön jälkeen.
XC90 öljynlauhduttimessa ainakin on ne tulo ja menoletkut molemmat kuskin puolella ja se mikä otetaan irti on tosiaan se ylempi. Bilteman 12mm vesiletku on päältä n. 19mm ja meni tiukasti tuonne lauhduttimen letkuyhteeseen. Ja tosiaan tuolla ketjussa aikaisemmin mainittu motonetin suppilo+letkuyhdistelmä meni suoraan öljyn mitta/täyttöyhteeseen.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vähän aikaa sitten täällä jossain oli juttua öljyn lämpötilaeron myötä hajonneesta laatikosta. Varmaan ihan huomionarviosta, ettei vedä kylmästä tallista nostetusta pänikästä 70 asteisen tilalle öljyä. Sillai puolilämpimänä itse vaihdellut, ajon jäljiltä. Näin talvella kun vaihtaa öljyt niin aika varmana saa kesällä ottaa pois pari desiä, näin ainakin mulle on käynyt.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Huhankolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Mistaako joku minkä kokoinen kanta on pohjapropussa? Ei tarttis kaikkia työkaluja raahata mukaan. Eli -02 tomaatti v70 d5

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
24mm oli xc90 D5 vm 2003 eli todennäköisesti sama, kun sama laatikko kuitenkin kaiketi kyseessä.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Huhankolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Juu 24 oli, selvis jo youtubestakin. Kiitos kuitenkin. Nyt on ravenolit sisällä

Poissa Väpä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
En löytänyt paluuletkun o-renkaiden kokoa mistään, joten mitattiin alkup. keltaisesta paikallisessa tiivistekaupassa ja valittiin 1,78 x 10,82.
Kuivana pysyny molemmat V70:t mihin öljyt vaihdettiin. Kahvirahalla sai 10 kpl.
V70 2.4T awd at -01
V70 D5 at -04

Poissa Huhankolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Ne muoviset vihreät lukiterinkulat maksoi volvolla 11e kpl, otin varmuuden vuoksi toisen varastoon.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Laitetaas tähän osien koodit ja hinnat siniseltä.

988840      Letkun o-rengas (keltainen)        5.4e/kpl (tarve 2kpl)
9485149    Letkun lukitusholkki (vihreä)     8.75e/kpl
977751      Pohjapropun tiiviste                  2.34e/kpl

30713956   Pohjaproppu     Näitä ei ollut saatavilla edes Ruotsista, hinnasta ei tietoa.


Edit: kommenttina vielä, että itse en vaihtanut pohjapropun tiivistettä enkä tuota vihreää lukitusholkkia. Jos jollain Turku-Salo alueella näille käyttöä niin pienellä alennuksella saa noutaa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 08:55:51 kirjoittanut Andyks »
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Mulla huollossa aikoinaan totesivat että laatikko on vuotanut pohjapropusta, öljyt pitää vaihtaa uudestaan ja epäilivät että vuotta aikaisemmin on öljynvaihdossa jätetty pohjapropun tiiviste vaihtamatta.

Itse itselleni tähän kirjaan että 5v laatikon pohjapropun tiiviste olisi saman kokoinen kuin 5-sylinterisen moottorin öljypohjan tiiviste, eli sisäläpimitta 18mm ja paksuus 1.5mm, eli saa molemmat esim. Motonet 27-3378
« Viimeksi muokattu: 03.09.2021, 12:12:30 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sampsa S

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kiitos aloittajalle hyvistä ohjeista. Loota sai uudet öljyt tänään, ja oli kyllä simppeli homma kun oli noin tarkat ohjeet  :)

Nuo Andyks:n mainitsemat helyt makso Oulun Wetterillä 37 euroa :/

Öljyt(Mobil ATF 3309) tilasin Saksasta(ebay), 129 euroa/12 litraa.


Poissa 1tumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • Motto: Joka pieremättä kusee se naimatta kuolee!!
Aikonaan vaihdoin 850 öljyt lauhduttimen letkusta eli en valuttanut propusta ollenkaan jolloi öljyä meni n. 13litraa silloiseen laattkkoon. Öljyä meni varmaan 4 litraa enemmän mutta ei tarvinnut könytä auton  alle.

Öljy kannattas vaihtaa lämpinä koska laatikossa oleva paska sitoutuu  paremmin lämpimään öljyyn ja tulee paremmin pois.
MB R 320 cdi aut. -06
Chrysler Town & Country 3,8 aut. -06
Volvo s40 2.0 -97

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 19:04:36 kirjoittanut -linttamummo- »
S40 2.0t classic -03

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Kiitokset täältäkin vinkeistä ja bilteman osanumeroista.

Noin 14 l vetäsin miesöljyä läpi mutta aika tumma oli vielä viimeinenkin ulostus.

Poissa Juuso_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Kerran tehnyt tämän 5-vaihtesen öljynvaihdon entiseen 2006vm v70. Voiko samaa menetelmää käyttää esimerkiksi tuossa tf-80sc ja kyseessä xc90? ilman, että ottaa roppua irti ja sen kanssa venkslailla. Mannolia olisin ostamassa ja litra sinne tänne. Laatikon päältä täyttöropusta laittaisi aina saman määrän mitä uloskin on tullut. Toistaen tämän aina uudelleen niin kauan kuin kirkasta öljyä. Lopuksi auto käyntiin lauhduttimen pää kiinni lauhdittimessa ja katsoisi ropun tarkistus "aukosta" että tulee öljyä ulos tipoittain.  :idiot2: :idiot2:
Ex 244 76", Ex 740 87", Ex s60 170hp 07", Ex v70 T5 07", Ex Xc90 D5 06”
nykynen V70 2.4D 08”

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Onko paljon kilometrejä tiedossa automaatin osalta kun autossa nyt 150tkm ja automaatin öljyjä katsoin tikusta niin on punertavan ruskean sävyistä. Ei haise palaneelle. Vaihtaa muuten nätisti paitsi kylmänä vähän nykäisee 2-3 vaihdon. Huoltokirjan eikä papereiden mukaan ole vaihdettu öljyjä laatikkoon. Mutta tiedä sitten ihan varmaksi onko joskus kun tikussa öljy on punertavaa. Auto on S60 2.4 06.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron