Carcom Oy  Ateho

D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä

  • 10 Vastauksia
  • 5277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« : 13.05.2014, 19:00:27 »
Nyt on itse yritetty (ja pariin eri otteeseen myös Bilian huolto) paikaillistaa harmillista resonanssiääntä V70N D5:ssa, ääni esiintyyn vain kun koneessa kerroksia on alle  1000
Bilian korjaajan mukaan resonassi  kuulosti silta kuin laturin hihnapyörä olisi hieman jumissa ja hihna hyppisi hihnapyörällä vaan tämä ei ollut syy. Samoin autoon on juuri vaihdettu vaihdelaatikon kumipusla, samoin pari koneen tukikumia (ylös ja alas). Jakohihna rullineen  on sekin uusi.

Outoa on se että konehuoneen puolelta ei tuota resonassiääntä huomaa vain sisältä kabiinista.

Toivottavasti ääninäyte kertoo jotain http://youtu.be/yuzH1GKnYlQ

Mikä siis aiheuttaa tuon resonoinnin?

« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 20:45:51 kirjoittanut v6omega »

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 13.05.2014, 20:50:28 »
Onko vaihdeaatikon tuen molemmat puslat kumisia ? itsellä oli alunperin sellainen missä molemmat kumisia, vaan kun uudessa sitten oli toinen kumia ja toinen jotain nailonia/polyuretaania niin johan pärisi auton sisälle paikallaan.
volvoja - onhan noita.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 13.05.2014, 21:07:53 »
onkos jakopään alla olevaa moottorin kumityynyä tutkittu?muutama rikkinäinen on tullut vastaan.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 14.05.2014, 08:14:37 »
onkos jakopään alla olevaa moottorin kumityynyä tutkittu?muutama rikkinäinen on tullut vastaan.

Kaikki moottorin tuennat on käyty läpi ja vaihtamatta on enää nuo alipaineella toimivat mallit ja huollon mukaan niitä ei tarvitse vaihtaa, ovat ehjät.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 14.05.2014, 18:01:19 »
Kaikki moottorin tuennat on käyty läpi ja vaihtamatta on enää nuo alipaineella toimivat mallit ja huollon mukaan niitä ei tarvitse vaihtaa, ovat ehjät.

En tiedä miten ne on tarkastettu, mutta se, että ne pitävät alipaineensa ei välttämättä tarkoita, että ne olisivat ehjiä.

Yksi oiva keino niiden kunnon/painumisen tarkastamiseksi on katsoa vasemman pyöräkotelon kautta kuinka kaukana apurungon päällä oleva kumistoppari on vaihdelaatikon pohjasta. Kumityynyjen väsyessä kone ja laatikko painuu alemmas ja laatikko alkaa jyristä siihen kumistoppariin. Jos kumit ovat ehjät, niin siinä on reilun sentin verran rakoa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 14.05.2014, 19:21:27 »
Voisi koittaa vaikka sellaista, että sinä tai kaveri kuuntelee ääntä autossa sisällä ja toinen vääntelee ja kangottelee ilmastoinnin alumiiniputkia jokapaikasta.
Jos sellainen putki osuu johonkin, niin ääni siitä tulee voimakkaasti sisälle, eikä välttämättä mitään kuulu ulkopuolelle.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 14.05.2014, 21:27:16 »
En tiedä miten ne on tarkastettu, mutta se, että ne pitävät alipaineensa ei välttämättä tarkoita, että ne olisivat ehjiä.

Yksi oiva keino niiden kunnon/painumisen tarkastamiseksi on katsoa vasemman pyöräkotelon kautta kuinka kaukana apurungon päällä oleva kumistoppari on vaihdelaatikon pohjasta. Kumityynyjen väsyessä kone ja laatikko painuu alemmas ja laatikko alkaa jyristä siihen kumistoppariin. Jos kumit ovat ehjät, niin siinä on reilun sentin verran rakoa.


Jos tarkoitit tätä



niin rako näkyy olevan  (varjot hämää, oli hieman hankala paikka ottaa kuva vaan väliä tuossa on 5-7 mm ja ei ota kiinni tyhjäkäynnillä)
« Viimeksi muokattu: 14.05.2014, 21:30:31 kirjoittanut v6omega »

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 14.05.2014, 21:30:01 »
Voisi koittaa vaikka sellaista, että sinä tai kaveri kuuntelee ääntä autossa sisällä ja toinen vääntelee ja kangottelee ilmastoinnin alumiiniputkia jokapaikasta.
Jos sellainen putki osuu johonkin, niin ääni siitä tulee voimakkaasti sisälle, eikä välttämättä mitään kuulu ulkopuolelle.

Kolkeillaas tätä seuraava :- )

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 14.05.2014, 21:36:08 »

Jos tarkoitit tätä



niin rako näkyy olevan  (varjot hämää, oli hieman hankala paikka ottaa kuva vaan väliä tuossa on 5-7 mm ja ei ota kiinni tyhjäkäynnillä)

Tätä juurikin. Ei tuo sitten varmaan täristä, jos on tuonkin verran väliä, mutta on kuitenkin merkki siitä, että on ne kumityynyt jo jonkin verran väsyneet ja painuneet.

Poissa deeviis06

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 14.05.2014, 21:56:57 »
Niin missäs kohtaa tuo kumi on? Omassa kun meinaa olla samaa ongelmaa

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 resonanssiääni tyhjäkäynnillä
« Vastaus #10 : 18.06.2014, 22:22:17 »
Nyt on itse yritetty (ja pariin eri otteeseen myös Bilian huolto) paikaillistaa harmillista resonanssiääntä V70N D5:ssa, ääni esiintyyn vain kun koneessa kerroksia on alle  1000
Bilian korjaajan mukaan resonassi  kuulosti silta kuin laturin hihnapyörä olisi hieman jumissa ja hihna hyppisi hihnapyörällä vaan tämä ei ollut syy. Samoin autoon on juuri vaihdettu vaihdelaatikon kumipusla, samoin pari koneen tukikumia (ylös ja alas). Jakohihna rullineen  on sekin uusi.

Outoa on se että konehuoneen puolelta ei tuota resonassiääntä huomaa vain sisältä kabiinista.

Toivottavasti ääninäyte kertoo jotain http://youtu.be/yuzH1GKnYlQ

Mikä siis aiheuttaa tuon resonoinnin?

Katos, Lontoon pojat olivat jopa löytäneet johonkin resonanssiin syyn  ja tehneet suht.yksinkertaisen korjauksen - ääni videolla kuulostaa samalta kuin omassa autossani.

http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?50773-Strange-resonance-vibration-S60-D5-*VIDEO-INCLUDED!*



vaan heti hahmota mistä kohtaa  (konehuonetta?)  tuo kuva on - v60:n konehuone ei tietenkään ole sama kuin V70:n vaan kone lienee ~sama?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 22:59:59 kirjoittanut v6omega »

 

RallyBaron  Samppasport