Siniselläkin on ekoja juttuja joita egr-koodien yhteydessä testaavat nuo kumityynyt. Kotioloissahan tuon testaa (ainakin alustavasti) tosiaan tulppaamalla, ei juuri huku aikaa. Värinätkään ei ainakaan mulla kauheasti lisääntynyt, ainoastaan tyhjäkäynillä eron huomasin. Voi pitää vaikka pitempään jos ei ole varma vaikutuksesta.
Tuli rassattua se mapin nippa ja letku auki, kaameassa mönjässä olivatkin. Toivottua lopputulosta ei kuitenkaan tullut. Ahtoja katselin mittarilla, niin 1400 rpm tapahtuu ensimmäistä kertaa eloa viisarissa. 1700 kierroksessa painetta oli 0,3 ja kahdessa tonnissa 0,5. Maksimipaineet oli jossain 0,9 barin kieppeillä, joten kyllä siellä ilma vaikuttaisi liikkuvan.
Seuraavaksi katse immuun ja sitten egr irti kokonaan. Kuinka paljon egr:n tulppaaminen hidastaa lämpenemistä? Voiko talvikäyttöä sen jälkeen harkitakkaan ilman pa-lämmitintä?
Sellainen tuli vielä mieleen, että ajossa kuuluu aika ajoin säksätystä. Kaksi volvo-korjaamoakin tätä on ohimennen kuunnellut ja todennut normaaliksi. Voiko egr vuotaa ja päästää tuollaista meteliä (luulisin että jättäisi jälkensä?)? Tai miten egr reagoi esim. vuotavaan pakosarjantiivisteeseen?
Tässä vielä video auton suorituskyvyttömyydestä
(referenssivideo).