Jouluaattona käynnistin vm. -99 vapari S80:ni. Kierrokset pomppas heti noin kolmeen tonniin ja laskivat sieltä hitaasti tonnin tuntumaan ja tyhjäkäynti oli rumaa ja röpöttävää. Ei myöskään ottanut kierroksia kuin vain kolmen tonnin kieppeille. Ajotietokone kertoi "MOOTTORI JÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI".
OBDII-palikka kiinni ja vikakoodien lukuun. Löytihän niitä: P1612, P0222, P1611, P1613, P1608 ja P1651. Tällä foruumilla ja Facebookissa VolvoGroupFinland:in sivuilla huutelin apua ja tietenkin googlettelin muutenkin. Foorumilla käyttäjätunnus Badman tulkkas koodit, suuri kiitos hänelle ja muillekin auttaneille. Viat viittasivat Magneti Marellin kaasuläppäkoteloon (ETM).
Taas google apuun ja yllätys; perusvika, vaihto-osa sinisellä 420€ + työt + ohjelmointi. Hinta-arviot netissä välillä 620€ - 900€. No huh huh.
Taas google auttoi, löytyi ecu.de/ecu.co.uk. Mielestäni oli luotettavan tuntuinen firma ja hinnat selvästi halvemmat, päätin kokeilla.
ETM irti ja boxiin, mukaan ecu.co.uk sivuilta tilauslomake ja postiin 28.12.2015 hintaan 21,20€. 4.1.2016 sain ecu.de:ltä sähköpostin, ETM perillä Saksassa. 8.1.2015 uusi s-posti; ETM korjattu + lasku 238€ sisältäen paluurahdin. Maksoin Paypalin kautta ja vielä samana päivänä sain ilmoituksen lähetetystä ETM:stä sekä seurantakoodin DHL:lle.
Tänään 14.1.2016 posti toi odotetun paketin. ETM oli siisti, ilmeisesti lasikuulapuhallettu. Ei kun paikoilleen autoon, akku kiinni. Annoin virta-avaimen olla II-asennossa 20 min ja tämään jälkeen virrat poissa 5 min. (jostain luin tollaisen ohjeen, en muista mistä). Sit eka startti ja heti pärähti tulille. YES!!!
Hintaa tälle tuli 259,90€, eli aika hyvä siniseen verrattuna, mutta aikaa meni luvattoman paljon, 18 päivää. Jollei ole kiire ja on toinenkin auto, millä suorittaa ajonsa, niin voin suositella.