Futurez  Kulkukoira

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Historic 240 Turbo
« : 21.10.2012, 16:23:53 »
Uutta projektia pukkaa vaikka entisiäkin on vielä kesken. Monesti ralleissa ajatellut että historic-kalustolla ajaessa olisi paljon pienempi lähtönumero kuin äffäläisellä ja siitä se ajatus lähti. Aihioksi kiinnosti eniten 240 Turbo, kun siihen oli itsellä osiakin kohtuullisesti. Semmoinen sitten löytyi Kuhmosta ATB-kilvillä ja saman värinen vielä kuin ATA-! Sinne sitten ajettiin 360km autoa ostamaan, johon kuului varaosa-autosta osia itse purkaen. Varaosa-auto osottautuikin sen verran hyväkoriseksi että piti myöhemmin tehdä toinen reissu...

Kuva "löytöpaikasta."



Sama auto kahden vuoden jälkeen, tiesiköhän mihin vielä joutuu?

Tähän vara-autoon oli joskus vaihdettu helmat, pyöränkeeret ja varapyöräkotelot. Hitsaustarvetta ei ole kovin paljoa,mutta varapyöräkoteloiden etureunat ja pohjaan muutaman paikan joutuu kuitenkin laittamaan. Ovet löytyi isältä paremmat, koska tästä ne oli sisustan ohella jo myyty. Koska auton joutuu maalaamaan joka tapauksessa lähes kokonaan sai kerrankin itse valitä värin! Myyntiesitteestä löytyi hyvännäköinen kuva viininpunaisesta joten semmoista maalia piti ostaa. Maali onkin ollut tähän asti kalleinta tässä rojektissa. Minimibudjetilla edetään muutenkin.

Konehuone on jo maalattu ja ATA:n vanha moottori(B21ET), sekä laatikko(M46) asennettu.


Koetauluun laitoin ahtopainemittarin lisäksi voltti-, öljynpaine ja -lämpömittarit. Sisältä on mukavuusvarusteiden johtoja riisuttu pari muovikassillista ja poistettu äänieristeitä. Kattoluukun jätän toimivaksi jos sen vaan kisakatsastajat hyväksyy. Se kuuluu kuitenkin auton historiaan. Iskarit ja jouset on vielä miettimättä, Turbon vakioita olisi, mutta eivät varmaankaan ole paras ratkaisu...
Tällä projektilla ei ole aikataulua vaan rakennellaan hiljalleen, kun on sopivaa aikaa ja motivaatiota. Alunperin oli tarkoitus päästä ajamaan jo viime talvena, mutta hiljaa hyvä tulee kai?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #1 : 21.10.2012, 20:51:20 »
Mittään näistä ralleista ja radoista tiiä, mutta saako tuohon laittaa välijäähdyttimen?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #2 : 22.10.2012, 19:41:21 »
Mittään näistä ralleista ja radoista tiiä, mutta saako tuohon laittaa välijäähdyttimen?
Ei valitettavasti ole luokiteltu kuin A-ryhmään. Muutenkin auto jää melko vakioksi, koska esim. 2-ryhmäänkin on sallittu vain vahvistetut tukivarret ja kuivasumppuvoitelu.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #3 : 10.04.2013, 22:14:20 »
Kylähän sitä ruostetta oli sittenkin... Korikitillä saa helposti siistin hitsaussaumasta ja itsekin käytän sitä joskus. En tiedä onko kitti laitettu suoraan sauman päälle ilman pohjamaalia, mutta tehokkaasti oli peltiä alta hukkunut. Korjauspellit oli osittaisella saumalla hitsattu ja molemmilta puolin kitattu, alapuolelta päässyt sitten kosteus väliin. Massoja irroittaessa puukko meni hyvin läpi, joten olen vaihtanut toisen varapyöräkotelon ja lattian sekä useita pienempiä paloja. Molemmat runkopalkkien yläpuolet tein peräkonttiin uusiksi. Niitä ei oltu vielä aiemmin hitsattukaan. Koteloissa on kaikki saumat ja paikat pintaruosteessa, jäänyt edellisellä hitsarilla suojaamatta tai huonot aineet? Muuten korjailtu kyllä aikoinaan asiallisesti.


Takalattiat on vaihdettu joskus aiemmin. Korikitin alla on ruoste levinnyt, joten vaihdoin palan varaosa-autosta. (Palat apparin puolella.)

Vaihdoin tuon yläpellin penkin alle siksi koska auto on pihatallissa. Tunkin varassa ei motivoinut hitsata lattiaa, kun kaikki säkenet tulee päälle. Nyt sain kaikki saumat hitsattua kontallaan sisäpuolelta.

Alustan kasasin uusilla iskareilla ja puslilla. Vasemman etutukivarren vaihdoin ehjään käytettyyn. Muut varret ovat vielä kovia. Eteen uusin myös jarruletkut ja -putket. Jarrusatulat ja bensaputket puuttuvat, muuten auto olisi ajokunnossa. Hitsattavaa on vielä jonkin verran sekä kaaret puuttuu ennenkuin pääsee maalaamaan. Jospa ensi talveksi tämän saisi "viivalle"? No katotaan miten motivaatio riittää, tämä voi olla tässä tallissa kuitenkin ihan rauhassa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #4 : 12.04.2013, 17:05:31 »
Mielenkiintoinen projekti.  :)

Meidänkin kylällä olen nähnyt ralli Volvoja siirtymä-taipaleella (kun täällä metsässä on ralleja joka kesä), mutta ne on ollut 242:ia. Ryhmistä en liiemmin tiedä noiden kohdilla, kun seassa ollut vanhempaa ja uudempaa autoa...

Nämä historic-vermeet on kyllä minun mielestä kivoja siitä, että niitä saa virittää vain sellaisilla viriosilla, joita oli saatavilla silloin, kun auto on ollut uusi.  :) Mä olen kuitenkin henkisesti "pussihousu" Volvojen osalta.  :)



Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #5 : 15.04.2013, 18:33:59 »
Nämä historic-vermeet on kyllä minun mielestä kivoja siitä, että niitä saa virittää vain sellaisilla viriosilla, joita oli saatavilla silloin, kun auto on ollut uusi.

Sepä se. Nykyinen kilpuri kun on "Äffäläinen" niin aina on kavereilla/ kilpakumppaneilla jotain uutta tai parempaa ja autoa pitäisi koko ajan kehittää pärjätäkseen, jos sittenkään?  ??? Hissessä auto valmistuu joku päivä eikä muutoksia saa määräänsä enempää tehdä, sama myös kilpakumppaneilla.

Pientä edistystä:

Peräkontti on nyt maalattu, laitoin maton väliaikaisesti niin saa irto-osia pois edestä tallin lattialta. Vähän oikaisin kun pintamaali on kolmikerrosväri niin maalasin kontin normi maalilla mikä oli lähintä sävyä. Sillä olisi tarkoitus myös sisusta värjätä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #6 : 11.07.2013, 20:48:35 »

Kehikonpystytys aloitettu, saa nähdä milloin on harjakaiset? Nämä on ensimmäiset kaaret joita teen, vain pää- ja puolisivukaaret taivututin valmiiksi. Oli kolminkertainen hintaero halvimpien ja kalliimpien kaarien välillä asennetuina. Päädyin kuitenkin tekemään itse niin oppiipahan taas uutta.

Tarkoitus on kasata koko kehikko pisteillä kiinni valmiiksi, irroittaa sitten pääkaari jolloin saa etukaaren kaadettua lattialle lopullista hitsausta varten. Sitten pääkaaren alle reiät jotta sen saa puotettua lattialle. Jos on hyviä vinkkeja jotka vähentää työmäärää niin saa kertoa. Aika homma putkien päiden sovittelussa.
Kattoluukun saa muuten jättää hisseen, äffäläisestä olisi pitänyt hitsata umpeen. Oviverhoilut eivät ole Turbon helmenvalkeat vaikka siltä toivottavasti näyttävät. Ne on DL:n kokoharmaat muoviset joita maalailin mattamustalla. Käy kilpuriin ihan täydestä. Sisustan maalaan näillä näkymin mattamustalla kokonaan.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #7 : 12.07.2013, 07:50:41 »
Äkki vilkasulla pahvit meni ainakin mulle täydestä, pidättelin jo henkeä että nyt se hitsailee ne pilalle.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #8 : 12.07.2013, 20:50:49 »
Äkki vilkasulla pahvit meni ainakin mulle täydestä, pidättelin jo henkeä että nyt se hitsailee ne pilalle.
Yritän kyllä silti pitää pahvia ja kovalevyä suojaamassa hitsaus- ja rälläkänroiskeilta. Lasitkin teipattu umpeen ja takalasi kokonaan irti. Tänään sain soviteltua kuskinpuolelle samanlaiset putket kiinni.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #9 : 28.07.2013, 19:11:38 »
Kohta alkaa olla kaaret valmiina. Taakse laitan vielä poikittaisputken vöitä varten, kunhan kerkiän sorvaamaan holkit silmukkapulteille.

Museomiehille taas helpotukseksi, että en leikellyt mustaa kattoverhoilua, vaan varaosa-auton valkoisen, jonka maalasin mattamustalla.

Hieman varustelua, puulistat piti tähänkin tehdä ja etuikkunat muutin takaisin sähkötoimisiksi, oviputkien estäessä kampien käytön. Radion jos laittaisi vielä taitaisi tulla jo jonkinlainen herrasmieskilpuri?

Mitä kaikkia verhoilun osia saa poistaa/ pitää jättää, kun tästä ainakin näin aluksi on tulossa vakioluokan peli? Ikäkausi on siis I (-81) ja ryhmä 1. Kaariakaan ei ilmeisesti saa hitsata koriin?

Jarrusatuloita ostin jo 3 kpl, OE oli biilteemasta loppu. Olis mukavampi siirrellä kun sais jarrut toimimaan. Ens kuun aikana olisi tarkoitus saada kori maalattua. Syksyn aikana kuitenkin. Sitten ei puuttuisi enään muuta kuin trippi, kartturin penkki ja ruostesuojaus. Lisäksi jos jollakin olisi Keski-Suomen alueella orkkis voltti- ja öljynpainemittarit voisin kohtuu hinnalla ostaa, noitten tarvikeversioiden tilalle. Turbon teksti takaluukkuun on myös vuosien varrella hukkunut autosta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #10 : 18.08.2013, 21:36:20 »

Sisusta olisi lähes valmis. Puuttuu vyöt, trippi ja toinen penkki. Hiontahommelitkin aloitettu ja auto putsattu ja hiottu mataksi. Äkkiä se tuo pöly löytää reitin sisällekin. Kunhan keli vähän kuivuu, niin täytyy hiekkapuhallella oven alareunoja sekä muutamia muita ruostekohtia. Ennen ei viitsi ruveta paklaamaan, tulevat kuplat kuitenkin niihin kohtiin jonkin ajan päästä.
Pikkuhiljaa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #11 : 18.08.2013, 21:44:00 »
Hyvinhän se edistyy. Onko värikoodi kenties 148?  :P

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #12 : 19.08.2013, 01:11:20 »
kyllä se siitä lähtee. Aluksi jos on vielä ajankohtaista niin AKK-Sports-sivuilta on linkit sääntöihin rakenteiden osalta, niin että ei tule turhaan tehtyä jotain jos joskus autolla ajetaan kansallista kisaa. Terkut muuten Ahvenistolta, tulin sieltä eilen illalla.

Sieltä löytyi myös Volvoa 240 harraste roadsport luokasta, oli koneena vakio B19-  160 kannella ja kaasuttimena 1 vanhempi Dell Orto 40mm istutettuna omadesign y muotoiseen imusarjaan. Nokka oli "hiottu" ja torppasi kierrokset 6000rpm ja omistajan mukaan ei muutu kuin ääni 6000rpm. Vaihtoi jo 5500 kohdalla.

Alusta oli sitten kyllä takana 4-linkki-tupla Watt.illa ja coil over tolpilla. Perä M30 (140srj) ei lukkoa ja välitykset sitten hivenen tiuhemmat, ja laatikko hivenen muutettu sisäkaluita M45.

Ei pudonnut pahemmin muiden kelkasta eikä tullut kiekalla ohitetuksi kun alusta toimi. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #13 : 19.08.2013, 07:00:55 »
tupla Watt
Mikäs tämä tällainen on?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #14 : 21.08.2013, 21:10:54 »
Eilen hiekkapuhaltelin ruostekuplia. Ovien alareunoista sekä nokkapellin etureunasta löytyi useampi pienempi reikä ja kattoluukun kulmastakin pari. Pyöränkaarista ei löytynyt onneksi mitään yllätyksiä. Samalla tuli suoritettua ensimmäinen koeajokin, kun hallille on matkaa pari km. Nopeusmittarinvaijerin laitoin kiinni, kun oli unohtunut ja kierroslukumittari on jotenkin hakauksessa kun pysähtyy 2000:iin.

Tänään kokeilin eka kertaa koritinan käyttöäkin ja onnistuin ilmeisesti hyvin kun reilusti alle puolet päätyi lattialle? Ajattelin että olisi paras/helpoin pienten reikien paikkaamiseen. Hitsaamista se pelti ei varmaan olisi kestänyt, vaan pitäisi vaihtaa paloja. Pakkeli taas ei varmasti kauaa pysy kun ruoste tulee takaa reiästä läpi.

Hionta jatkuu, vaikkei parin tunnin työ näy missään, paitsi maalauksen jälkeen...

Jarrut olisi muuten kasassa mutta nesteet puuttuu. Onko hyötyä laittaa mitään erikoista ainetta vai kannattaako pysyä perinteisessä nesteessä? Satulat, letkut ja 70%putkista on uusittu, joten nyt voisi harkita nesteen vaihtamista. Käyttö on kuitenkin vähän erilaista, kuin siviililiikenteessä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron