Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: tero 84 - 24.12.2010, 12:12:23

Otsikko: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 24.12.2010, 12:12:23
Nyt on sitten tämäkin projekti siirretty tänne ja tässä vielä linkki projekti kuviin.http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5544276442317144514 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5544276442317144514)

Uusia kuvia en ole vielä kerennyt ottaa mut auto on edistynyt sen verran että uusi kone on jo nokalla ja saatu pyörimään ja eka testit ajettu piha tiellä. Säädöt ei kyllä ole vielä kohdallaan joten ei ole vielä tullut ihan hirveesti testattua miten hyvin se vetää mut 28.12 on varattu aika motestille tehopenkkiin missä saadaan säädöt kohdilleen.

Lopuksi vielä video linkki viimekesältä eka kisoista missä olin silloisella uudella tekniikalla.
Lisäilen uusia videoita kunhan kerkeän nyt kun opin joululahjana tuon videon lataus hommankin.

http://www.youtube.com/watch?v=pLYAyv_1i_c (http://www.youtube.com/watch?v=pLYAyv_1i_c)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 26.12.2010, 22:25:38
Tänään sitten päästiin ajamaan jääradalle sisään ajot ja hyvinhän se kone pelitti uusi ahdin ratkaisu tuntui jo varsin hyvältä 0.4-05bar ahdoilla heräsi aika alhaalta jo vetämään. Nopea ohjaus tuntui tosi oudolta alkuun ennen kuin siihen edes vähän tottui mut kyllä sillä nyt pystyy aika pahasta paikasta vielä pelastamaan tilanteen mut sit taas helposti ohjaa liikaa.Nyt sit voi lähtea tiistaina penkkiin huuvattamaan vähän turvallisemmin mielin kun on edes vähän saanut testattua.  Tässä vielä in car pätkä käsi varalta kuvattuna heiluu aika pahasti mut toivottavasti jotain selvää saa.
http://www.youtube.com/watch?v=BsxAJC1FydM (http://www.youtube.com/watch?v=BsxAJC1FydM)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 28.12.2010, 20:36:16
No nyt on sitten käyty penkissä ja eihän se pelannut niin kuin ois pitänyt. Sama vanha vika on edelleen minkä ensin luultiin johtuvan suuttimista eli rupee 6000rpm kohdalla paukkamaan tosi rajusti joten ei voitu testata kuin siihen 6000rpm asti ja siihen se antoi 348hv 476nm 1,1 barin paineella. Tehoja ois ollut vielä vissiin tulossa ylemmillä kierroksilla lisää kun käyrä näytti olevan vielä nouseva ja tarkoitus olisi ollut kokeilla vielä vähän isommilla ahdoilla.Nyt sit joskus talven aikana pitäisi syventyä taas tohon megaan ja sen sielun elämään tai toden  näköisesti joku tuttu syventyy siihen ja koittaa löytää ton mystisen vian. Vika saattaa olla joku sytkäpuolen osa jossain poksin sisällä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Tsompi - 28.12.2010, 21:06:22
Huomasitko ottaa logia? Olisin voinut ajan kulukseni vilkaista sitä  :juhau:
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 28.12.2010, 22:43:22
Otettiin kyllä logi mut ei minun koneella niin mulla ei ole sitä. Nyt koko illan istuneena puhelimessa keksittiin tutun kanssa yksi mahdollinen syys sekoiluun trikkeri on laitettu mulla hihnapyörään jossa on se värinän vaimennus kumi ja trikkeri on tietenkin sorvattu siihen uloimpaan osaan että sekin pääsee värisemään mukana. Tämä voi aiheuttaa näin teoriassa ton ongelman et se just tossa 6000rpm kohdalla värisisi niin paljon et anturilla menis laskut sekaisin jos kaasun pitää taas pohjassa niin se menee kyllä siitä kohdasta yli ja sitten rajoittimeen normaalisti. Nyt kokeillaan ens viikolla uutta trikkeriä mikä sovitetaan sisempään hihnapyörän osaan ja ehkä jopa tasa painoitamme sen.
Käytössä on siis 12-1 trikkeri ja o29y4 koodi. Koodia on kokeiltu vaihtaa joskus ei hyöty, ylös vetovastusta on muutettu ei hyötyä siitäkään. Jos tuo trikkerin vaihto ei auta niin kokeilemme vaihtaa prossun ja muutamia sytkän a puolen osia jotka on voineet saada kipeää joskus aikaisemman sähkövian vuoksi (päävirta katkaisia hajosi ja plussa meni runkoon)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 28.12.2010, 23:48:51
Otettiin kyllä logi mut ei minun koneella niin mulla ei ole sitä. Nyt koko illan istuneena puhelimessa keksittiin tutun kanssa yksi mahdollinen syys sekoiluun trikkeri on laitettu mulla hihnapyörään jossa on se värinän vaimennus kumi ja trikkeri on tietenkin sorvattu siihen uloimpaan osaan että sekin pääsee värisemään mukana. Tämä voi aiheuttaa näin teoriassa ton ongelman et se just tossa 6000rpm kohdalla värisisi niin paljon et anturilla menis laskut sekaisin jos kaasun pitää taas pohjassa niin se menee kyllä siitä kohdasta yli ja sitten rajoittimeen normaalisti. Nyt kokeillaan ens viikolla uutta trikkeriä mikä sovitetaan sisempään hihnapyörän osaan ja ehkä jopa tasa painoitamme sen.
Käytössä on siis 12-1 trikkeri ja o29y4 koodi. Koodia on kokeiltu vaihtaa joskus ei hyöty, ylös vetovastusta on muutettu ei hyötyä siitäkään. Jos tuo trikkerin vaihto ei auta niin kokeilemme vaihtaa prossun ja muutamia sytkän a puolen osia jotka on voineet saada kipeää joskus aikaisemman sähkövian vuoksi (päävirta katkaisia hajosi ja plussa meni runkoon)
Ootteko muuttanu ylösvetovastuksia sisäänmenopuolella ja sytkäpuolella?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 00:46:13
Kaveri on tehnyt muutos työt ja jos olen oikein ymmärtänyt niin se on muuttanut sisään meno puolta. Tuon kyseisen paukkeen kuulee hyvin kun katsoo tuota videota mikä on kisoista siinä kun ajan lisälenkin pitkäksi niin sen jälkeen poljen kolmos vaihteella kaasun pohjaan mut se ei mene rajoittimeen vaan toppaa just tuohon ongelma kohtaan ja siitä johtuen paukkaa aika voimakkaasti.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 29.12.2010, 10:45:27
En ole koko sun rojektia lukenut sanasta sanaan ja kuvistakin jäi epäselväksi että millainen sytytys sulla tässä on?

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167

Tuosta kun selaa tuonne alaspäin niin löytyy jotain juttua sekoamisista..

Tosin mistäänhän en mitään tiedä..  ;D Eihän bensa lopu tai mene karttojen ulkopuolelle? Mitä lambda näytti logissa?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 12:44:46
Sytkänä on volkkarin hukka kipinä puola ja kampi akselin päässä on se 12-1 pyörä. Bensa ei lopu ja laajakaista näyttää et menee ihan reilusti rikkaalle mut siinä kohti ei auta mikään säätö. Tietysti nyt vois myös kokeilla et laittas volvon oman kärjettömän sytkän takaisin ja ohjais vain megalla tuota bensaa niin silläkin voisi saada ehkä rajattua tuota vikaa kun näkisi miten toimii silloin. Tosin mulla vain ei ole enää yhtään ehjää kärjetöntä sytytystä ehkä kärjellinen voisi löytyä jostain. tätä ajattelin sen takia et näkisi vähän onko vika sytkä puolella vai bensa puolella voi tietysti olla et molemmat sekoo ja sehän taas viittaisi tuohon trikkeröintii et se ei pidä paikkaansa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 29.12.2010, 12:49:34
Sytkänä on volkkarin hukka kipinä puola ja kampi akselin päässä on se 12-1 pyörä. Bensa ei lopu ja laajakaista näyttää et menee ihan reilusti rikkaalle mut siinä kohti ei auta mikään säätö. Tietysti nyt vois myös kokeilla et laittas volvon oman kärjettömän sytkän takaisin ja ohjais vain megalla tuota bensaa niin silläkin voisi saada ehkä rajattua tuota vikaa kun näkisi miten toimii silloin. Tosin mulla vain ei ole enää yhtään ehjää kärjetöntä sytytystä ehkä kärjellinen voisi löytyä jostain. tätä ajattelin sen takia et näkisi vähän onko vika sytkä puolella vai bensa puolella voi tietysti olla et molemmat sekoo ja sehän taas viittaisi tuohon trikkeröintii et se ei pidä paikkaansa.
Mitkä ylösvedot siellä nyt on?

Lukasitko tämän jo? http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167

xuppo:lla oli kans jotain onkelmia sekoamisessa ennen rajotinta.. vähän turhan yleistä  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 12:54:47
Kyllä lueskelin ja en nyt muista mitkä ylös vedot siellä on paikallaan. Joku mystinen juttu siellä nyt on kun se sekoaa aina samassa kohti vaikka vain paikallaan antaisi kierroksia niin se rupeaa paukuttamaan 6000rpm kohdilla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 12:55:56
Pitää lähtee tallille ihmettelemään jos vaikka keksis jotain.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 16:15:49
Pitää lähtee tallille ihmettelemään jos vaikka keksis jotain.

No eihän siellä mitään keksinyt mut ihmeteltävää kyllä riitti. Penkissä kun ajettiin volvoa niin vedossa toimii ihan tasaisesti mut tyhjäkäynnillä humpaa kierroksia ja suostuu pyörimään tasaisesti vasta 12 seoksilla saman tekee joka kierros alueella kun paikallaan kierrättää ja sit 6000rpm kohdalla alkaa rötisee ja paukkaa. Nauhoitin myös logia kun kierrätin paikallaan. Halukkaille voisin lähettää sitä sähköpostiin kun en osaa sitä mihinkään nettiin laittaa tietys jos joku osaa niin sen voisi laittaa näkyviin yleisesti.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Juzi - 29.12.2010, 16:48:45
Laita vaan mullekkin logia niin tutkaillaan sitä tuolla ircin puolella.

Komeeta menoo kyllä. Varsinkin toi jäärata video  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 17:01:15
Laita vaan mullekkin logia niin tutkaillaan sitä tuolla ircin puolella.

Komeeta menoo kyllä. Varsinkin toi jäärata video  :)

Jää radalla oli ne sisään ajot menossa ja tehoja oli noin 220hv mut kivaa oli silti.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 29.12.2010, 18:52:47
Laita vaikka tuonne

http://up.servut.us/
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 19:04:45
http://up.servut.us/27532 (http://up.servut.us/27532) 

Saatoin jopa onnistua laittamaan sen tonne ehkä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 29.12.2010, 20:03:29
Taisit vain polkasta kaasua tuonne "rajottimelle" asti? Mitä tapahtuu jos annat kaasua sitä röpötystä vasten vai kehtaako?  ;D Login mukaan käy piikkinä yli 7000rpm  ???

Tuli mieleen että eihän sulla ole 1,5bar mappi tuossa megassa? Näyttäs käyvän yli 1,5barin tuo paine ja siten ulkona kartoilta?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 20:14:42
Mulla on siinä 4barin mappi ja sitä on pidetty röpötystä vasten vähän aikaa se tasaisempi kohta siinä vähän alle 6000rpm kohdalla on just siinä alueella. Kone on säädetty penkissä sinne 6000rpm asti ja loppu on arvattu penkityksen jäljiltä rajoitin on vissiin 7000rpm.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Tsompi - 29.12.2010, 21:37:06
Laitas mullekin logia: tsompivolvo(ät)hotmail.com
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 21:45:40
Laitas mullekin logia: tsompivolvo(ät)hotmail.com

Laitettu on
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 21:50:02
Finsguirtin sivuilta luvin mistan painineen ton tyhjäkäynnin kanssa ja tajusin et mullahan on siellä kaks ruiskutusta kun pitäisi olla 998cc suuttimilla yksi sen lisäksi siellä on 940 turbo volvon etu vastus paikallaan joka varmaan kannattaisi ottaa pois käytöstä ja laittaa pwm rajoitus käyttöön. Täytyy kokeilla noita kun pääsen tallille taas tosin aikaisintaan pääsen testailemaan perjantaina.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Juzi - 29.12.2010, 21:56:43
Itse en ainakaan laittas pwm rajotusta käyttöön.
Ihan alkuun vaihdat vaan sen triggerin pois sieltä dampperista.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Tsompi - 29.12.2010, 21:57:22
Finsguirtin sivuilta luvin mistan painineen ton tyhjäkäynnin kanssa ja tajusin et mullahan on siellä kaks ruiskutusta kun pitäisi olla 998cc suuttimilla yksi sen lisäksi siellä on 940 turbo volvon etu vastus paikallaan joka varmaan kannattaisi ottaa pois käytöstä ja laittaa pwm rajoitus käyttöön. Täytyy kokeilla noita kun pääsen tallille taas tosin aikaisintaan pääsen testailemaan perjantaina.
En suosittelis sitä pwm:ää, voi olla hankala saada arvoja kohdalleen. Mulla loppu soppa kesken ylhäällä, kun oli pwm käytössä - ei vaan mennyt rikkaammalle. Sitten alkoi pelaamaan kun laitoin etuvastukset ja pwm pois käytöstä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 22:03:13
No ei sitten laiteta pwm käyttöön mut pitää muuttaa se ruiskutus jakso 1 kertaan niin sais pyörimään tyhjäkäyntiä kunnolla nyt kun pyörii tosi epätasaisesti jos ei rikasta seosta reilusti johonkin 12 asti sit pyörii nätisti tyhjä käyntiä mut vissiin käy tulppien päälle vähän toi seos.
Trikkeri muutos tehdään varmaan jo ensi viikolla kunhan saan uudet osat.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 31.12.2010, 20:27:12
vein vanhan trikkerin tänään sorvarille joka sorvaa kaikki piikit varmasti samaan mittaan nyt kun ovat olleet vielä leikkauksen jäljiltä.Viikon loppuna pääsee sitten testailemaan olisiko siitä ollut apua uudet trikkerin osat kumminkin tulee vasta ensi viikolla niin pitää nyt tämmöistä testailla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 11:33:54
Tänään saan trikkerin sorvarilta ja pääsen illalla testailemaan mut luultavasti vika ei ole tossa trikkerissä. Tuon paukkeen kanssa olen jo eka kesänä joutunut painimaan silloin kokoon pano oli erilainen moottorin asento tunnistus tuli kärjettömältä jakajalta ja silloin se paukkui 4800rpm kohdalla silloinkin meni kyllä yli alueesta silloin kokeiltiin myös laittaa normaali verkkovirta laturi työntämään virtaa mut ei siitäkään ollut apua.Sen jälkeen vaihdettiin hukka kipinä systeemin ja pauke siirtyi 6000rpm et mikä ihme tämän aiheuttaa? kaksi muutakin muuttujaa oli kun vaihdettiin sytkä je ne oli kansi ja jäykemmät venttiilin jouset niistä en tiedä vaikuttaako ne miten tähän juttuun. Jos jollakin on 100% varmasti toimiva mega kokoon pano niin saa kertoa mitä se pitää sisällään vai onko näitä kukaan saanut niin hyvin toimimaan vinokoneessa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: JuHaU - 01.01.2011, 15:57:43
Jäykemmillä venttiilinjousilla olet saanut täytöstä koneeseen enemmän kun venttiilit sulkeutuvat kokonaan. Se vaatii siten myös voimakkaamman kipinän.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Lankku - 01.01.2011, 16:04:40
Kiihdytysrikastus näyttäs ainakin menevän päälle jatkuvasti siinä 6000rpm paikkeilla. Asetuksista kytkeä pois käytöstä isommalla kaasulla. Syötönkatkaisu myös pois over run settingsistä tai ainakin herkkyyttä pienemmälle.
Mikä lambda on käytössä jotta sais arvot näkymään oikein logiin?

Voisitko upata käytetyn .msq:n myös? Mikä koodiversio on käytössä? HR-koodilla saa isoilla suuttimilla tasoitettua joutokäyntiä aika paljon verrattuna peruskoodiin ja toimintaa muutenkin jouhevammaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 18:34:03
http://up.servut.us/27571 (http://up.servut.us/27571)

Tossa uusin logi jossa on pidetty pitempään pauketta vasten
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 18:44:17
Vanha penkki llappu
http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557258195415488674 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557258195415488674)
Uusi penkki lappu
http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557258208282686066 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557258208282686066)
Kuva kone huoneesta nyky tilassa
http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557260291537930818 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557260291537930818)
Etu levike lähti myös korjaukseen
http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557260102752487634 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5557260102752487634)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 18:59:27
Nyt on sitten asennettu sorvattu trikkeri paikalleen ja vähän säädelty auto tyhjä käynti rupesi toimimaan kun muutin ruiskutus jakson yhdeksi mut pauke ei hävinnyt se kumminkin nyt vaikuttaa siltä et se katkoisi sytytystä jostain syystä täytyy vielä selvitellä asiaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Juzi - 01.01.2011, 19:05:32
Tohon lankun viestiin kun vastaat ja laitat sen .msq tiedoston jakoon niin varmaan löydetään vika.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 19:12:11
Kiihdytysrikastus näyttäs ainakin menevän päälle jatkuvasti siinä 6000rpm paikkeilla. Asetuksista kytkeä pois käytöstä isommalla kaasulla. Syötönkatkaisu myös pois over run settingsistä tai ainakin herkkyyttä pienemmälle.
Mikä lambda on käytössä jotta sais arvot näkymään oikein logiin?

Voisitko upata käytetyn .msq:n myös? Mikä koodiversio on käytössä? HR-koodilla saa isoilla suuttimilla tasoitettua joutokäyntiä aika paljon verrattuna peruskoodiin ja toimintaa muutenkin jouhevammaksi.

Lamba anturi on joku volkkarin 4piuhanen perus lampda ei siis laajakaista. Koodi on o29y4.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 19:15:08
http://up.servut.us/27572 (http://up.servut.us/27572)

Tuossa vanhan kokoon panon tiedot missä oli ihan sama ongelma.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: lapa - 01.01.2011, 22:06:00
Mitkä tulpat sulla on käytössä? ite painin kauan megan sytkähäiriöitten kunnes laitoin NGK R tulpat, siihen loppui ongelmat.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Juzi - 01.01.2011, 22:19:40
Mitkä tulpat sulla on käytössä? ite painin kauan megan sytkähäiriöitten kunnes laitoin NGK R tulpat, siihen loppui ongelmat.
Juu ton puolan kanssa on vähän pakko olla häiriösuojatut tulpat.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Lankku - 01.01.2011, 22:30:10
Triggautuuko kiihdytysrikastus mapin vai tps:n perusteella? Jos käytössä on samat kiihdytysrikastusarvot kuin tuossa .msq:ssa niin ei ihmekään jos rötää kun rikastus menee päälle. Saa ihan liikaa bensaa. Muuta arvoiksi siten, että aukiolon lisäys on enintään 2ms. Tuokin aiheuttaa jo nyhtämistä jos triggautuu kesken kaiken.

Liekö kierrosrajoitin samalla kohtaa edelleen? 7000rpm tuntumaan vois sen nostaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 23:21:40
Triggautuuko kiihdytysrikastus mapin vai tps:n perusteella? Jos käytössä on samat kiihdytysrikastusarvot kuin tuossa .msq:ssa niin ei ihmekään jos rötää kun rikastus menee päälle. Saa ihan liikaa bensaa. Muuta arvoiksi siten, että aukiolon lisäys on enintään 2ms. Tuokin aiheuttaa jo nyhtämistä jos triggautuu kesken kaiken.

Liekö kierrosrajoitin samalla kohtaa edelleen? 7000rpm tuntumaan vois sen nostaa.

Nuo arvot on motestilla otettu heti penkityksen jälkeen vanhalla kokoon panolla ja silloinkin paukkoi samalla tavalla. Muistaakseni kiihdytys rikastus toimii tps:n kautta.pitää kokeilla huomenna ilman kiihdytys rikastusta et onko vaikutusta. Tällä nykyisellä kokoon panolla on tarkoitus pitää rajoitin jossain 7000rpm-7500rpm välillä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2011, 23:37:05
Mitkä tulpat sulla on käytössä? ite painin kauan megan sytkähäiriöitten kunnes laitoin NGK R tulpat, siihen loppui ongelmat.

Tällä hetkellä kiinni ngk bp8es. Pitää varmaan ensi viikolla käydä häiriö suojatut tulpat ja kokeilla niitä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Lankku - 01.01.2011, 23:49:13
R-tulpat tilalle ja asetukset kohilleen niin pitäis alkaa toimimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 02.01.2011, 11:38:55
Tänään en saa ostettua uusia tulppia mut muistin et meidän t5 volvoon on varattu tulpat pkr6evx ngk.
Mitta näyttäisi täsmäävän noihin toisiin joten kannattaisko noita kokeilla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: mista - 02.01.2011, 11:46:58
Itellä BR7ES, joita on muutkin käyttäneet kovissakin koneissa..
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 02.01.2011, 13:59:50
nyt on kokeiltu niitä bkr6evx tulppia moottorin käynti muuttui tasaisemmaksi ja otin myös kiihdytys rikastuksen pois käytöstä paukkaminen väheni mutta ei poistunut kokonaan ja kierros luku herjaa. Jostain syystä tekee välillä alle 2000rpm piikkiä vaikka kone pyörii 6000rpm:n kierroksilla. Pitää varmaan ruveta muuttamaan ylös veto vastuksia tai jotain.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 03.01.2011, 22:01:11
Tänään hitsasin hihnapyörän yhdeksi jöötiksi kun en malttanut odottaa huomiseen et saisin uuden trikkerin no kumminkaan vika ei poistunut. Sitten laitoin yhden maa johdon venttiili koppaan tulipellistä ei ollut siitäkään hyötyä sitten muutin wheel decoderin 024s9 niin ongelma pieneni puolella enää vain pientä sahalaita kuviota 5800-6000rpm välillä ja meni herkästi yli alueesta.Sitten vielä sain idean kokeilla tehdä 12-1 trikkeristä 4-1 trikkerin sehän taas teoriassa oli helppo juttu mut kun ei ajatus kulkenut niin enkös sahaillut sen vituiks. No pyörimäänhän se piti saada taas hinnalla millä hyvänsä joten eikun kaikki piikit pois ja pätkät takaisin miggi liimalla ja ei lähtenyt käyntiin. Olin taas tehnyt piikit vika kohtaan 90astetta ennen yläkuolo kohtaa oli piikki ei 60astetta niin kuin oli tarkoitus ja sen jälkeen oli 180astetta seuraavaan piikkiin no tällä kertaa yksi piikki pois ja taas miggi liimaa ja osat paikoilleen. Sparkki 90 asteeseen ja auto käyntii ja sehän jopa toimi vaikka ei ois voinut uskoa kun katsoi omia käden jälkiään ei hyvältä näyttänyt. Sain vähän pyöriteltyä autoa tallissa ja kyllä se ainakin kierroksia otti ihan hyvin eikä kovin pahasti enää rötännyt. pitää tehdä siitä uudesta trikkeristä 4-1 ja ihan ajatuksen kanssa ja ruveta nyt sitten sillä testailemaan tiedä vaikka sais toimimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: JuHaU - 03.01.2011, 22:27:49
Tänään oltiin kaverin autolla penkissä ja 6 000 - 6 500 oli röpeltämistä ja tasainen kohta käyrässä.

Tilalle laitettiin R tulpat ja röpellys katosi ja käyrä jatkoi hienosti nousua.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 04.01.2011, 19:25:38
Nyt on vaihdettu br7es tulpat ja uusi trikkeri on sorvailtu ajoitusta vaille valmiiksi pitää vaan uuteen hihna pyöräänvielä tehdä kiilan paikka niin sitten pääsee taas testaamaan. Trikkeri jää nyt vielä uusien testien ajaksi 12 hampaiseksi muutan sitten jos en saa tällä toimimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 05.01.2011, 22:46:34
Nyt on taas kerran päästy testaamaan volvoa uudella trikkerillä mikä on nyt sovitettu hihnapyörän sisempää osaan lämpösovitteella.
Mutta eihän se vieläkään toimi vaikka on nytten R tulpatkin vaihdettu. Edelleen rupeaa kierrokset hyppimään vähän ennen 6000rpm:m kun nostetaan kierroksia ylös päin mutta kun saadaan kierroksia yli 6000rpm niin pyörii taas ihan hyvin ja kun sieltä laskee kierroksia alaspäin hiljaa niin ei rupea kierrokset hyppimään ollenkaan ja rpm tieto on login mukaan aika tasainen silloin. mut tps käyttäytyy jotenkin oudosti joten pitää huomenna tarkistaa tuo kaasuläpän asento anturi että ei ole väljä akseliin tai muuten rikki.Tässä vielä viimeisin logi http://up.servut.us/27639 (http://up.servut.us/27639)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Lankku - 05.01.2011, 23:02:26
Millainen anturiteline on, eihän pääse resonoimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 05.01.2011, 23:10:31
Millainen anturiteline on, eihän pääse resonoimaan.

Tehty parista pellin palasesta ja saattaa resonoida.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Lankku - 05.01.2011, 23:12:45
Nyt katoin login ja kiihdytysrikastushan siellä menee päälle edelleen kun tps sahaa eestaas. Ota kiihdytysrikastus kokonaan pois ja koita sitten uudestaan. Tietysti sekä tps että triggerianturin telineet pitää olla sen verran jämäkkiä, etteivät vahingossakaan pääse resonoimaan. Triggeritelineen resonoinnilla tuhoaa helposti anturin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 05.01.2011, 23:22:55
Nyt katoin login ja kiihdytysrikastushan siellä menee päälle edelleen kun tps sahaa eestaas. Ota kiihdytysrikastus kokonaan pois ja koita sitten uudestaan. Tietysti sekä tps että triggerianturin telineet pitää olla sen verran jämäkkiä, etteivät vahingossakaan pääse resonoimaan. Triggeritelineen resonoinnilla tuhoaa helposti anturin.

Trikkeri teline on sen verran jämäkkä et se ei varmasti resonoi. Kiihdytys rikastusta en osannut ottaa sillein pois niin laitoin vain kaikki rikastus arvot nollaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 06.01.2011, 12:53:01
No nyt on sitten viimeinenkin vika paikallistettu ja sehän oli kaasuläpän asento tunnistin. Se oli jostakin syystä päässyt löysälle ja holkannut itsensä väljäksi akseliin. Laitoin nyt sitten vähän rotia väliin ja kunnolla kiinni niin se hän rupesi toimimaan ei enää minkään laista häiriötä paikallaan kierrätettäessä ja mitä pihatiellä kokeilin niin ei paukkanut siinäkään. Pitää nyt siten vielä käydä jossakin penkissä katsomassa viimeinen säätö kohdalleen ja sitten harkita jos sittenkin ajaisi Rantasalmen kisan vaikka en ensin meinannut ajaa talvella kilpaa ollenkaan. ISOT KIITOKSET kaikille jotka ovat olleet mukana pähkäilemässä tätä ongelma tapausta ja antaneet vinkkiä miten saisin vehkeen toimimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 13:33:25
Mietinkin että miten se tuossa logissa pomppi tuo TPS vähän miten sattuu  ;D Hyvä että tuli kuntoon  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 08.01.2011, 18:08:08
Tänään sitten käytiin ajamassa jääradalla säädöt läpi eikä tullut sitä uutta penkki aikaa varattua vielä mennään nyt talvikausi noilla säädöillä kun kerran näyttää seokset kestävän kohdillaan vaikka vetäisikin rajoittajaan asti jonko jätin 6500rpm:n. Auto toimii nyt niin kuin pitääkin ja positiivista oli se myös et päivän ajon jäljiltä jäi myös ehjäksi. Enää häiritsee vain tuo korin kallistuminen joka varmaan korjaantuu seuraavaksi asennettavalla veitsivakaajalla pitää sitä ruveta asentamaan kunhan saan inspiraation. Tässä vielä in car video volvosta http://www.youtube.com/watch?v=Qs8ALLsGra8 (http://www.youtube.com/watch?v=Qs8ALLsGra8) ja samalta radalta kaverin starletista kuvattu pätkä ja on siinäkin volvon osia tottakai.http://www.youtube.com/watch?v=E0z5bu4vZoY (http://www.youtube.com/watch?v=E0z5bu4vZoY) Volvostakin olisi kuvattu saman lainen pätkä mutta tottakai kameran akun piti saada pakkas halvaus ja jäi kuvaamatta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: mista - 08.01.2011, 19:07:27
Komeeta menoa jääradalla. Harmittaa kun itellä ei ole tänä talvena mitää takatuupparia millä viittis lumeen ajamaan. On se vaan niin komeeta touhua.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 08.01.2011, 20:45:14
Komeeta menoa jääradalla. Harmittaa kun itellä ei ole tänä talvena mitää takatuupparia millä viittis lumeen ajamaan. On se vaan niin komeeta touhua.

Kyllä se on todella mukavaa varsinkin kun vehkeet saa pelaamaan ja saa kunnola vauhtia. Meitsi on vieläkin yhtä hymyä ja myös sen takia et sain tänään kotiin Rokkirallin SM5 pytyn jonka kaveri toi palkintojen jako gaalasta minne en itse päässyt. Tässä vielä kuva pytystä ja pytyistä mitä volvolla on ajettu.http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889569028901794 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889569028901794)

http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889242777064738 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889242777064738)

http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889162332549266 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5559889162332549266)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: puppet - 09.01.2011, 18:05:51
Ei tainnut olla tuossa Starletti videossa ohi ajanut farkku-Volvokaan olla täysin vakio?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 09.01.2011, 19:56:22
Ei tainnut olla tuossa Starletti videossa ohi ajanut farkku-Volvokaan olla täysin vakio?

No ei todellakaan ollut. Kyseinen vehje on kylläkin diesel mutta holsetin hx 35 näky olevan konehuoneessa ja mitä kyydissä kävin niin kyllä veti suun hymyyn. Aika härski laite tuntu olevan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: puppet - 10.01.2011, 13:15:19
No ei todellakaan ollut. Kyseinen vehje on kylläkin diesel mutta holsetin hx 35 näky olevan konehuoneessa ja mitä kyydissä kävin niin kyllä veti suun hymyyn. Aika härski laite tuntu olevan.

Hehe, sitä kuulostelinkin!  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 11.01.2011, 21:44:36
Tänään kävin tutkimassa volvoa viikon lopun jäljiltä ja tarkoitus oli tehdä pienet muutokset ensi viikon loppua varten kun oli tarkoitus lähteä kokeilemaan miltä tuntuu ajaa puitten välissä. Hommat aloitin kytkemällä lisävalot toiminta kuntoon ja vaihdoin koneeseen samalla uudet öljyt ja suodattimen sitten huomasin hukkaportin olevan löysällä kiristin sen ja laitoin tupla mutterit. Tarkistin myös muut hukkaportin ruuvit ja osa oli niistä löystynyt myös laittelin sit tuplamutterit kaikkiin kohtiin mihin pystyi jos vaikka nyt sitten pysyisi kasassa. Kaikki oli sitten siellä päässä kunnossa piti enää tiukata takajouset ja vähän pyöräyttää vaimennusta tiukemmalle. Siitä se riemu sitten alkoi perä ylös ja renkaat pois edestä kuskin puoli ensin kuntoon ja sitten toiselle puolelle. Apukuskin puolelta olikin mennyt viime reissulla ylätukivarsi poikki ja ihan omasta syystä. Volvo pestiin syksyllä ennen remontin alkua ja en muistanut rasvata uudestaan uniball niveliä jotka oli ylätukivarsissa joten ne ruostui seisonnan aikana kiinni ja nyt meni sitten toinen lenkistä poikki. Tästä syystä sitten oli väntynyt osa tukivarsista ja alatukivarsissa oli myös hajonnut kumipuslat joten ei nyt sitten tarvitse viikon loppuna ajaa mitään. Nyt sitten pitää irroittaa koko taka-akseli jossain vaiheessa ja ehkä kehittää joku vahvempi systeemi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: RaZor - 11.01.2011, 23:19:09
Hienoo menoo. Älä pumppaa sitä kaasua niin julmasti mutkissa niin vois mennä vauhdikkaammin ja matkustajakaan ei tuu niin vihreäks  :juhau:
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 12.01.2011, 18:59:46
Hienoo menoo. Älä pumppaa sitä kaasua niin julmasti mutkissa niin vois mennä vauhdikkaammin ja matkustajakaan ei tuu niin vihreäks  :juhau:

Video oli otettu heti kun oltiin päästy radalle niin ei vielä tuossa vaiheessa pää pitänyt kunnolla. Mutta kyllä se sieltä rupes se kunnon ajo rytmi löytymään kun hankas vähän aikaa rataa (40litraa meni bensaa). Sitten tämä kyseinen matkustaja tuli kyllä vihreäksi mutta ihan eri syystä kyseinen kaveri oli ton starletin kuski ja tuntui olevan sitä mieltä et mulla oli vähän parempi vetopito.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 14.01.2011, 17:54:07
Tänään tuli sitten rally racelta uretaani puslat taka-akseliin ja ensi viikolla pitäisi saada kaverin kanssa tekemä kimppa tilaus jatekilta mistä tulee mulle noi uniball nivelet joten ensi viikon aikana on taas volvo kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tarmo - 15.01.2011, 00:38:12
jäämme taustalle kannustamaan tulevaa kautta *taavih->
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 25.01.2011, 22:09:36
Tänään tuli sitten ne odotetut uniball nivelet ja sain myös kaverin sorvaamat holkit uretaani puslille. Nyt on taas volvossa taka-akselisto kunnossa ja on muuten jonkun verran herkemmän oloinen mitä vakio puslilla kun tallissa painelee perää. Pitäs vaan keretä lähteä taas testaamaan jollekkin radalle niin näkis sen todellisuuden.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: mista - 26.01.2011, 15:08:26
Kansa vaatii kuvia kaikesta pienimmästäkin tekemisestä :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 02.02.2011, 21:22:02
Nyt on sitten volvo penkitetty uudestaan. Tällä kertaa käytin sen Joroisissa jokkis porukan penkissä missä sain itse säätää volvoa. Jarru voima riitti tässä penkissä 200hv tehoihin mutta lisäksi oli käytössä inertia puoli mistä sitten saatiin maksimi teho/vääntö ja sieltähän lähti 284hv ja 395nm.Tuohan on sitten pyöräteho. Samalla tuli sitten selville uusia muutoksen tarpeita kunhan saan inspiraation (ehkä ensi talvena) Hukka portin putket ovat ilmeisesti liian pitkät tai liian pienet kun paine rupeaa lirimään ylä kierroksilla hiljalleen isommaksi tai sitten toi 8pesä on vain liian pieni mut nyt mennään näillä. Pari kuvaa vielä penkkireissulta.http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171155306335538 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171155306335538)

http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171065171417586 (http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171065171417586)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 03.02.2011, 22:11:03
Nyt olen taas pohtinut autoni ongelmia jotka ovat seuraavat ahtopaine nousee koko ajan mitä enemmän kierroksia tulee ja kierroksia mukana nousee myös koneen lämmöt. Tämä lämpö ongelma oli jo aikaisemmalla kokoon panolla ja pienemmällä turbolla aina kun konetta ajoi lähelle rajoittajaa mikä on 6500rpm niin silloin koneen lämmöt nousi yhden lähdön aikana jonnekkin 110-120 asteeseen mikä on vähän liikaa. Omat veikkaukset tähän lämpö ongelmaan ovat joko pakopaineen nouseminen minkä takia pitää tehdä nyt mittaus paikka pakosarjaan. Vesipumpun liian suuri pyörintä nopeus tai ehkä nokka-akselin riittämättömyys tälle kokoon panolle nokka on vielä vx3. Lisää hyviä veikkauksia saa esittää ja onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa.


5.2 Ostettu uusi orkkistermostaatti ja tehty uusi isompi hihnapyörä vesipumpulle täytyy vaan päästä joskus testaamaan et onko hyötyä niistä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 12.02.2011, 18:40:18
Tänään käytiin sitten kokeilemassa joroisten moottorikerhon jäsenten välisissä volvoa. Nyt se sitten rupeaa pikkuhiljaa toimimaan hyvin ja yleisessä ajettiin volvolla sijat 2-3 ja naisten luokan voitto. tässä vielä videolinkit päivän ajosuorituksiin. http://www.youtube.com/watch?v=zXI1BmZE_rI (http://www.youtube.com/watch?v=zXI1BmZE_rI)

http://www.youtube.com/watch?v=i-Rofeq0CHk (http://www.youtube.com/watch?v=i-Rofeq0CHk)   http://www.youtube.com/watch?v=5_88PJ4Eg6c (http://www.youtube.com/watch?v=5_88PJ4Eg6c)  http://www.youtube.com/watch?v=eFGXuxkWSEo (http://www.youtube.com/watch?v=eFGXuxkWSEo)  http://www.youtube.com/watch?v=9Dwaxeom4J8 (http://www.youtube.com/watch?v=9Dwaxeom4J8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 02.03.2011, 21:55:43
Nyt ei ole vähään aikaan kerennyt päivitellä tekemisiään joten tässä nyt tapahtuneista tietoa. Norbackilta tuli säädettävä nokka pyörä ja nokka ajoitettiin noin kolme kymppiä imu voittoiseksi. Pakopaineen mittaus piste tuli samalla rakenneltua ja vanha ahtopaine mittari sai toimia pakopaine mittarina taas uuden penkityksen ajan. Eilen oli sitten uuden penkityksen aika joroisten penkissä missä viimeksikin kävin. Pari vetoo penkissä ja koneen lämmöt taas noin 100 astetta kurkistus kone huoneeseen ja joka paikka oli ihan punaisena. Sitten pieni mietintä tauko missä vika päätettiin sitten tutkia sytkän ajoitus minkä ei pitänyt heittää mut heitti kumminkin 5 astetta. Sitten uusi veto uusilla säädöillä ja enää ei koneen lämmöt hypänneet eikä ollut pakopesä punainen ja seoskin näytti pysyvän kurissa. Sitten eka veto inertiassa 1barin paineella 271hp ja 395nm taka renkaalta pakopaineen ollessa 0.6baria. Mutta sitten päätti tehopenkistä ruveta kuulumaan ylimääräisiä laakeri ääniä ja ei uskallettu enää jatkaa isommilla paineilla. Nyt sitten odotellaan ensi viikon loppuna olevia hirvensalmen jäärata kisoja hieman pelon sekaisin tuntein on meinaan eka talvi kisa minkä ajan jos ei oteta noita sprinttinä ajettavia jäsentenvälisiä huomioon ja onhan se eri tilanne muutenkin kun on 5 muutakin autoa samalla viivalla. Näistä kisoista varmaan tulee taas video materiaalia.

Tässä on kisa viikon lopun video linkit ja loppu tulos oli neljäs sija.
Alkuerä: http://www.youtube.com/watch?v=QmfctHsJPj4 (http://www.youtube.com/watch?v=QmfctHsJPj4)
semi: http://www.youtube.com/watch?v=lV6WvIcU0DM&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=lV6WvIcU0DM&feature=related)
B Finaali: http://www.youtube.com/watch?v=yNuO8ocLSSk&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=yNuO8ocLSSk&feature=related)
A Finaali: http://www.youtube.com/watch?v=k3k4NiYVou8&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=k3k4NiYVou8&feature=related)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli/ tuleva rallisprint auto
Kirjoitti: tero 84 - 20.03.2011, 12:14:57
Viimeisen kilpailun jälkeen olen miettinyt volvon tulevaisuuden tarkoitusta ja tullut siihen tulokseen et auto ruvetaan pikku hiljaa muuttamaan rallisprinttiin. Volvoon pitää tehdä seuraavia muutoksia turvakaaret muuttaa saumattomaan putkeen, turvatankki (tilattu 30L jazz), Takalasi vaihtaa 3mm polykarbonaattiin (tallilla valmiiksi leikattuna odottaa vain vaihtajaansa), Ulkoinen sammutin, tuulilasi vaihtaa 5mm polykarbonaattiin, nascar verkkon kiinnitys vaihtaa ovesta turvakaareen ja akkulle pitää tehdä kotelo konttiin. Katsastus kortin tilasin AKK:sta ja luokkana SS. Kesän ajan ajelen vielä joitakin rokkiralli kisoja mitkä sattuu kiinnostamaan ja toivon et auto ei rutistuisi kovin pahasti niin ei tarvitsisi tehdä niin suurta työtä korin siistimisen kanssa. Kyseissä lajissahan piti olla kosketus kielto mikä ei enää näy käytännössä toimivan kosketukset ovat muuttuneet kilpailu tilanteiksi joista ei yleensä saa kukaan mitään sanktiota joten on paljon helpompi vaihtaa lajia siihen missä syyllisen löytää peiliin katsomalla jos auto on mennyt ruttuun. Kesän aikana tehdään tarvike hankintoja ja syksyllä ruvetaan sitten taas rakentamaan ja korista on tavoite tehdä niin siisti kuin omat taidot riittää elikkä kittiä vedetään pitkällä lastalla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 17.04.2011, 20:43:07
Nyt on sitten volvoa päivitetty taas takalasin vaihdoin 3mm polykarbonaattiin ja eteen laitettiin se veitsi vakaaja josta pari kuvaa tässä https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602098061532578 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602098061532578)

https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602221759282706 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602221759282706)
Vakaaja kerettiin vielä testaamaan jäällä ja siellä tuntui ainakin pelaavan hienosti eikä kori enää kallistunut liikaa ja kurvi nopeuttakin saattoi tulla vähän lisää. Samalla reissulla sain sitten kokeilla yhtä BMW merkkistä kilvan ajoneuvoa jossa oli tehostettu nopea ohjaus ja se tuntui tosi kivalta. Joten piti nyt sitten ostaa itselle Opel corsan sähköinen tehostaja siihen pitäisi tulla ensi viikolla lisä poksi että saan sen pelaamaan volvossa. Kuvassa siis irtaallaan tämän näköinenpakettihttps://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602770256570114 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602770256570114) Volvo on nyt sitten taas kerran siistitty jonkun näköiseen kuntoon seuraavia kisoja varten jotka on vilppulassa ensi viikon loppuna. Tänään laitoin sitten uudet liksit ja taakse ihan uudet revoluutionin vanteet edessä on vanhat revoluutionin vanteet edessä ja takana on ET0. Kuvissa tämän näköinen nyt https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602352897414258 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602352897414258)
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602481875831202 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602481875831202)
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602670320962690 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602670320962690)

Tähän vielä lopuksi kuvia kaudelta 2009 ja 2010 molemmat palkinto kuvat ovat otettu rantasalmelta Kuvista näkee miten on volvon ulko muoto muuttunut tässä vuosien varrella
Kuvat 2009
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603843720946242 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603843720946242)
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603966094170114 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603966094170114)

Kuvat 2010
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596604100236814962 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596604100236814962)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 22.04.2011, 22:30:46
Tänään saatiin sitten kiinni tuo opelin tehostin paketti ja sehän meni paikalleen melkein heittämällä. Volvon virtalukko paketti kävi opelin ohjaus akselin päälle ilman mitään väli palikoita. Ylä pään sai siis kiinni volvon omilla kiinnitys pisteillä. Alapäähän kävi Opelin omakiinnike hieman eri asentoon vääntämällä ja hitsaamalla 50mm latta raudan pätkän jatkeeksi siihen ja tekemällä siihen reijät mitkä kävi taas volvon oman ohjaus akselin alapään kiinnikkeisiin.Tuliseinään piti sitten tehdä nailonista tuki laakeri. Siitä laitoimme menemään toisesta volvosta otetun konehuoneen puoleisen ohjausakselin pätkän kun sen poori kävi suoraan siihen ristikkoon mikä oli yhdistetty volvon omaan ohjaus akseliin. Opelin ja Volvon ohjaus akselit yhdistyivät sitten ohjaamon puolella sorvin ja hitsaus koneen avustamina. Sitten vain sähköt ohjeen mukaan paikalleen ja ensi testi tallin pihalla vaikutti varsin mukavalta ohjaus oli oikeasti tosi herkkä nyt jaksaa käännellä vaikka paikallaan pyöriä yhdellä kädellä. Valitettavasti projekti kuvat jäi taas ottamatta mut tässä valmiista paketista pari kuvaa.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486573631437122 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486573631437122)
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486439806726946 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486439806726946)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 24.04.2011, 22:55:07
Nyt on sitten kisa kokemuksia uusista muutoksista ja kaikki muutokset olivat erittäin onnistuneita varsinkin tuo ohjaustehostimen laittaminen helpotti paljon ajamista. Tehostin tuntuu olevan niin tehokas että jos tehostuksen piti ihan täydellä teholla niin silloin meni liian herkäksi ja tunnottamaksi. Veitsi vakaaja taas tuolla etupäässä tuntui toimivan kanssa moitteettomasti ja volvo halusikin kulkea välillä kurvissa etu tassu ilmassa. Kisan jälkeiset volvo kuvat on lisätty kuva kansioon tässä vielä linkki niihin.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5599238115737169970 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5599238115737169970)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 16.05.2011, 20:13:22
Käytin tänään volvon taas joroisissa jokkis porukan penkissä ja siellä saatiin 292hv ja 430nm takarenkaalta 1,2 baarin paineella maksimi vääntö tuli jo 4300rpm:n kohdalla. Saa nähdä miten menee ensiviikon loppuna kouvolassa kun kone herää nytten aikaisemmin. Testaamaankaan en pääse ennen kuin kisojen harjoituksissa kun joutuu lähtemään työ reissulle.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jogiin - 22.05.2011, 13:49:47
Kivastihan tuo näyttää kulkevan  :) Ainankin täältä katsomon puolelta katottuna
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 23.05.2011, 12:01:32
Kivastihan tuo näyttää kulkevan  :) Ainankin täältä katsomon puolelta katottuna

Kiitos Kiitos Laitan tällä viikolla in car pätkät näkyviin tuolta niin näkee vähän miltä se näyttää sisältä katsottuna. Nyt sillä on vielä mukava ajaa kun se toimii hyvin. Pikku lisä vahvistuksia kyllä joutuu tekemään vielä lisää esim etu tolppiin jotka vahvistettiin alapäistä kun ne ennen vääntyi sieltä niin nyt näkyy vääntyvän sitten ihan tolpan putkesta heti vahvistuksien ylä puolelta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 23.05.2011, 23:01:34
Tässä in car pätkiä kisoista lauantailta.
Semi:http://www.youtube.com/watch?v=Qz2divwGGYs (http://www.youtube.com/watch?v=Qz2divwGGYs)
Zemppi:http://www.youtube.com/watch?v=wClIOFYMggs (http://www.youtube.com/watch?v=wClIOFYMggs)
A-finaali:http://www.youtube.com/watch?v=_zTSQKM4rko (http://www.youtube.com/watch?v=_zTSQKM4rko)
Lisäsin nuo Penkalta kuvatut pätkät nyt youtubeen tässä linkit vielä A-finaaleihin.
Lauantain A-Finaali:http://www.youtube.com/watch?v=0SM1WjMwtFE (http://www.youtube.com/watch?v=0SM1WjMwtFE)
Sunnuntain A-finaali:http://www.youtube.com/watch?v=5_8TeEN4wmw (http://www.youtube.com/watch?v=5_8TeEN4wmw)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: lassii - 25.05.2011, 12:50:12
Koomeesti kulkee kyllä  8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 25.05.2011, 23:13:21
Tänään Kävin talilla ja jouduin samalla siirtämään volvoa ja takaa kuului joku outo kolaus kun nostin kytkintä pakilla. Vähän aikaa sitten alle kurkin ja huomasin sitten kuskin puolen linkki tangon menneen poikki. Pitää varmaan nyt joku päivä tutkia mitä kaikkea on viime reissulla hajonnut ja ruveta sitten vahvistelemaan noita hajonneita kohteita. Jos aika jää niin pitää tehdä pitemmät ja vahvemmat ylä linkit ja vähän lisää säätö mahdollisuuksia sinne jos sen vaikka sais lähtemään vähän paremmin viivasta. 
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Spoileri - 26.05.2011, 16:56:44
Tänään Kävin talilla ja jouduin samalla siirtämään volvoa ja takaa kuului joku outo kolaus kun nostin kytkintä pakilla. Vähän aikaa sitten alle kurkin ja huomasin sitten kuskin puolen linkki tangon menneen poikki. Pitää varmaan nyt joku päivä tutkia mitä kaikkea on viime reissulla hajonnut ja ruveta sitten vahvistelemaan noita hajonneita kohteita. Jos aika jää niin pitää tehdä pitemmät ja vahvemmat ylä linkit ja vähän lisää säätö mahdollisuuksia sinne jos sen vaikka sais lähtemään vähän paremmin viivasta.

Niin, minkäslaiset takaripustukset tässä on? Ihanko nelilinkki?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 27.05.2011, 19:03:22
Ei ole ihan rehellinen nelilinkki vaan alatukivarret on volvon omat mutta vahvistettuna ja alkuperäisen jousen paikalla on kynä tolppa. Mazdan taka-akseli kun laitettiin niin silloin laitettiin semmoiset ylä korvalliset missä on säätö mahdollisuutta ja ylä tukivarret tehtiin kokonaan uudestaa siten että akseliin kiinnittyvät päät on uniball päät ja etu päässä on umpikumi puslat ja ne tulevat ihan orkkis paikkoihin kiinni. Siis säätö mahdollisuutta on aika rajallisesti. On näköjään unohtunut laittaa sitten nuo viikon lopun sijoitukset ja nehän oli lauantaina neljäs ja sunnuntaina toinen sija. jos nytten sitten muistan pisteet oikein niin tällä hetkellä taidan keikku kokonais pisteissä kolmantena.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Spoileri - 27.05.2011, 20:12:43
Justiinsa joo. Aattelin vaan, ettei oo nelilinkit pelkillä uniballeilla, kun linkit katkeilee.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 27.05.2011, 21:34:52
Justiinsa joo. Aattelin vaan, ettei oo nelilinkit pelkillä uniballeilla, kun linkit katkeilee.

Joo ei ole olen just sen takia jättänyt kumi puslat sinne että olisi edes joku paikka mistä joustaa mutta näkyy nyt haluavan katketa toi uniball nivel rasvanipan kohdalta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jake74 - 27.05.2011, 23:11:13
ookko tarkistanut akselin liikeradan ettei mikää tanko haraa vastaan? akseli autoon paikallee ilman jousia ja sitten nostelee ja laskemaa akselia, seurata että kaiki liikuu niku pitääkin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: NRP-JP - 27.05.2011, 23:47:46
Kun sulla vaan siellä toisessa päässä unibal niin sen liikevara ei tod.näk. riitä ja pohjaa kun akseli joustaa sisään toiselta ja toiselta puolen ulos? kovavauhtinen kaarre yms? :o
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 28.05.2011, 09:29:44
En ole sen kummemmin tarkistanut liikeratoja pitää ne nyt seuraavaksi tarkistella. Uniball särkyy mulla aina rasvanipan kohdalta jolloin se lenkki aukeaa ja nivelen koko on tällä hetkellä 12mm pitää varmaan kokeilla jossain vaiheessa 16mm niveltä. Jännäksi tässä tekee sen et viime kaudella ei särkynyt yhtään niveltä ja akselistoon ei ole tehty muuta muutosta kuin alatukivarsiin laitettu yhdet uretaani puslat akselin kohdalle. Tietysti moottori on todella paljon erilainen väännöiltä et varmaan sekin vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: Spoileri - 28.05.2011, 15:11:57
Juu, voi olla se M12 vähän alimitotettu. Outoa kylläkin, että ne silmukoista katkeilee, itelläni on kaadossa ym. ryminöissä parikin niveltä venyny silmukasta aika jumalattomasti ja lopulta antautunu kierteestä, kun on noita 12 millisiä Starletin etupäässä. Voi tietty johtua laadustakin, ite oon käyttäny Asahi -merkkisiä. Oman kapineen takapäässä juurikin 16 millisiä ja se on kuitenki jonnin verran lankkua pienempi kippo.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.05.2011, 09:32:11
Kyllä ne silmukat mullakin venyy ja lopulta katkeaa yhtään kertaa ei ole vielä ollut kierteen kanssa ongelmia. Voihan noihin vaurioihin olla kyllä syynä hieman rämäpäisempi ajotyylinkin mitä viime kaudella. Pitää varmaan sen takia nyt sitten vahvistaa etu ja taka päätä kun ei tuolla etu päässäkään näy kestävän tolpat vääntyilemättä. Tossa vielä kouvolasta ohitus tilanteen kuva.  https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=oIJaZGktcZJ7WZww_So8dg#5612020014491687970 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=oIJaZGktcZJ7WZww_So8dg#5612020014491687970)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: sitkuura - 29.05.2011, 12:06:12
hyvä kuva ??? onkos etutolpat 40 vai 50 mm?? käy jossain f-cupin kisassa vakoilemassa miten ovat etupäät tehny-> pitäs kestää hyppämistä :nälkä: ja taakse vaan isompia niveliä...
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.05.2011, 18:42:52
Itse asiassa etu pää on semmonen mun itse kokeilema viritys et varmaan nykypäivän jokkis miehetkin kuolis nauruun. Etu päässä on ihan vakio iskarin patruuna eli 22mm varrella. Sitten on vakio jousi jonka sisälle on laitettu lisäksi 30kg kynäjousi, vakio kallistuksen vakaaja on otettu pois ja sen kiinnikkeisiin on laitettu 240 volvon taka iskarit lisäiskariksi yläpäät on kiinni vakio iskarin takapuolella lokasuojassa. Sitten on tehty uudet kiinnikkeet alatukivarsiin veitsi vakaajalle. Iskarit ei ole kyllä vielä vääntyneet varresta vaan siitä ala osasta mihin putki kiinnittyy nyt kun vahvistettiin ne ala osat niin rupesi se alaosan putki vääntymään. Tämä vääntyminen varmasti johtuu siitä että etu pää on levitetty levike paloilla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: NRP-JP - 30.05.2011, 08:41:12
Kyllä se 12mm unibal pitäs kestää... meillä rossiautossa alalinkeissä 12mm ja ei ikinä problem. tarkista liikerata, se sun uusi uretaanipusla on niin kova että ei anna myöden kuten entinen kuminen... pist moempiin päihin unibal....
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 10.06.2011, 17:06:03
No nyt kerkesin mittailla tallilla uniball niveliä kun kävin hakemassa sitten uudet olikin tullut luultua et nivelet olisi olleet 12mm mut ne olikin 16mm ja holkit kun laittaa paikalleen niin siihen käy 12mm pultti. Siitä oli nyt sit seurannut tuo pieni ajatus virhe. Pitää nyt viikon lopun aikana käyttää iskarit irti ja tarkistaa liike radat taka-akselilta kyllä noiden 16mm pitäisi kaiken järjen mukaan kestää jos mikään ei hankaa vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jake74 - 12.06.2011, 23:02:14
ookko muuten tulossa kuivaniemeen ajaa rokkirallia heinäkuussa?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 13.06.2011, 11:36:54
ookko muuten tulossa kuivaniemeen ajaa rokkirallia heinäkuussa?


Kyllä olisi tarkoitus tulla kaitse pitäisi tänään jo ilmottautua.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 14.06.2011, 21:11:46
Viikon loppuna aloitin tutkimaan volvon vaurioita kouvolan kisan jäljiltä ja vaihtoon meni etu tolppa kuskin puolelle, hammastanko piti kiristää kun oli päässyt löystymään, kardaanin kannatin laakeri menee uusiin ja uudesta yritetään tehdä taas vahvempi tossa kuva siitä tais olla nimeltään joku y laakeri https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134039196590770 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134039196590770). Perä piti kanssa vähän yli määräistä ääntä tossa kun kardaanista sitä pyöritti ei sinänsä mitään yllättävää kun olihan sieltä jo tullut aikaisemmin hampaan palanen öljyn vaihdon yhteydessä. Öljyt pois perästä ja taas kuului ropina pytyn pohjalla https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134370537440754 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134370537440754). perä oli pettänyt täysin, välitys ja lukko olivat särkyneet todennäköisesti rymppi holkin petettyä  https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134288961082578 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134288961082578). Onneksi olin saanut ostettua varaperän mistä sain uudet osat ja tästä purettiin alkuperäinen jo säädössään oleva rymppi holkki irti ja tehtiin sorvissa putkesta saman mittainen ei pitäisi enää antaa siitä kohti periksihttps://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134169094410258 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134169094410258) . Taka iskareihin piti tilata kanssa rally racelta uudet uretaani puslat koska entiset kumi puslat oli kuluneet väljiksi et ihan vaan pientä perus huoltoa pitää tehdä ennen viikon lopun kerhon jäsenten välisiä. tossa vielä pari kuvaa talilta mitä tuli räpsittyä. https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134438672336258 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134438672336258)  https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134470418601314 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE#5618134470418601314)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: TVS - 14.06.2011, 21:15:47
Aattelitko laittaa kardaanin tukilaakerin kumityynyillä kii koriin vai miten?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 14.06.2011, 22:07:57
Ajattelin pultata tuon laakerin latta rautaan kiinni minkä pulttaa sitten pohjaan kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: NRP-JP - 14.06.2011, 22:44:25
Ajattelin pultata tuon laakerin latta rautaan kiinni minkä pulttaa sitten pohjaan kiinni.

 :o kui pitkään sul se laakeri on noin kestäny??
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 14.06.2011, 23:28:22
Laakeri rakennelma on uusi juttu tähän autoon mut kaverit on noita kokeilleet parissa eri volvossa ja hyvin on kestäneet jopa isommilla tehoillakin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: TVS - 15.06.2011, 19:51:47
Ajattelin pultata tuon laakerin latta rautaan kiinni minkä pulttaa sitten pohjaan kiinni.
Laakerin kestoiän kannalta olis aika kriittistä, ettei siihen kohdistu kääntäviä voimia, ja tässä ratkaisussa se on lähes mahdotonta jo moottori-loota-paketin heilumisen takia. Siksi suositankin esim lattaraudan ja tuon tukipalikan väliin jotakin pientä joustoa, kuten juuri jotakin kumityynyä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 16.06.2011, 07:39:17
Laakeri pääsee kyllä heilumaan tuossa pesässä et se ei ole kiinteästi siinä ja kone/vaihdelaatikko ei paljon heilu mulla kun moottorin kumityynynä toimii jääkiekot. Vaidelaatikon kumityyny on sitten camaron vaihdelaatikkon kumityyni ja on kohtuullisen jämäkkä. Moottori on ollut kolme vuotta tällä tavalla kiinni eikä ole ollut mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: The moose - 16.06.2011, 07:43:42
tuohon laakeripesään saa vielä vaseliinitkin kuoren ja laakerin väliin. eikö totta?
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 16.06.2011, 08:06:46
tuohon laakeripesään saa vielä vaseliinitkin kuoren ja laakerin väliin. eikö totta?


Totta en vain muistanut itse mainita sitä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: TVS - 16.06.2011, 16:12:50
Katos joo, kuvan kun suurensi niin asia valkeni. Sori turha diipadaapailu :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 16.06.2011, 23:30:55
Katos joo, kuvan kun suurensi niin asia valkeni. Sori turha diipadaapailu :P

Joo ei mitään hyvä vain kun porukka ottaa kantaa saattaa vaikka joskus tulla semmoisiakin huomiota mitä ei itse tule ajateltua.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 29.06.2011, 23:28:03
Pieniä vastoin käymisiä on ollut nyt auton kanssa ja en ole ehtinyt päivittää kuvia tai juttuja. Mut kumminkin taka-akseli saatiin kuntoon ja uusi kardaanin kannatin laakeri toimii hienosti. Antaa tosin aika miehekkään vihellyksen et kyseinen ratkaisu ei ehkä sovi mihinkään käyttö autoon voi ruveta ottamaan otsa lohkoon matka ajossa tuo ujellus. Moottori kerhon jäsenten välisissä kävin autolla ja saldo oli kolmas sija, hajonnut vaihdelaatikko ja hävinneet jarrut. Vaihdelaatikosta hajosi nelosvaihteen synkro ja kytkentä rengas oli kanssa mennyt muruiksi. Uusi laatiikko löytyi edullisesti lieksan suunnalta mistä isä ukko kehtasin sen hakea. Kytkin kopan vaihto siihen laatikkoon ja eikun paikalleen. Nykyinen laatikko toimii todella hyvin ei minkään laisia sivu ääniä. Jarrujen häviäminen johtui molempien etu pyörän laakereiden välyksestä mistä selvisi kiristämällä laakerit. Samalla meinasin vaihtaa uudet puslat taka iskareihin ja uusia samalla hieman vääntyneen takatukivarren. Kuskin puolen iskarin kun päästin irti niin huomasin sen hajonneen paluu vaimennusta ei ollut ollenkaan ja säätö ruuvi oli jäykkä pihdeillä sitä sitten kääntelin ja sen jälkeen siellä oli sitten todella jäykkä iskari mut ei paluu vaimennusta. Onneksi samassa tallissa on kaverin escortti missä oli uudet saman laiset iskarit mistä sain itselle nopeasti uudet ja rally racelta tilasin kaverille uuden tilalle. Taka tukivarsi sitten vaihdettiin kanssa ja vahvistettiin myös hieman enemmän. Iskari vaurio oli luultavasti tullut jo kesän eka kisassa vilppulassa jossa semi finaalissa tuli pientä kolhua ja vähän ilma lentoa vauriota vain ei tullut silloin tutkittua riittävän hyvin. Mut nyt pitäisi olla vehe iskussa viikon lopun kisaan kuivaniemellä. Toivottavasti ei enää hajoaisi mitään muuten rupee usko horjumaan meikäläisen luotto peliin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jake74 - 30.06.2011, 13:44:39
Mut nyt pitäisi olla vehe iskussa viikon lopun kisaan kuivaniemellä.

oon varmaa itekki tulossa kattoo kuivaniemelle ku ei oo pitkä matka sinne ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 21.07.2011, 23:03:57
Volvo on joutunut nyt syrjään vähäksi aikaa kun olen jelpannut kaveria sen projektin kanssa. Kemin kisan jäljiltä ei tarvitse kuin maalata taka levikkeet mitkä isä oli jo joutessaan korjannut. Motoparkkiin oli tarkoitus lähteä kokeilemaan vartti mailia mut taitaa sekin suunnitelma kariutua kun jäi tuo veto autokin leimaamatta kait se siitä pitää nyt sit seuraava projekti ottaa. Joten volvolle ei nyt vähään aikaan tapahdu mitään eikä sillä myöskään kilpailla nyt muutamaan kilpailuun.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jake74 - 12.09.2011, 00:57:12
tää oli uusimmassa vm lehdessä muiten rokkiralli autojen kans vertailussa  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 12.09.2011, 17:04:08
Niin hän tuo oli ja ensi sunnuntaina on joutsassa rokkiralli kisoissa. Sen jälkeen rupean vaihtamaan turva kaaria ja vanhat kaaret jää ylimääräiseksi tarvitsevat voi ottaa yhteyttä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 19.09.2011, 06:53:24
Joutsankisa alkoi liian hyvin eilen alkuerässä voitto ja semi finaalissa kanssa voitto ja suoraan A-finaaliin. A-finaalissa sitten edellä ajava osui kuorma-auton renkaaseen jonka sain väistettyä mut edellä ajava pyörähti. Sitten jouduin jarruttamaan aika tiukasti jolloin volvo lähti liukumaan kylki edellä lisälenkiltä tullutta autoa päin ja törmäsin siihen oikea kyki edellä.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911137913849954 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911137913849954) Mutta sitten oli vielä edessä se pyörähtänyt auto jonka ohi ei päässyt kun oli se toinen auto kupeella ja seurauksena oli 100% keula mällä. Silloin kun tilanne alkoi oli ollut tutkattu nopeus minun autolle 119km/h tuskin se paljoa hiekalla hiljeni. https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911215981699986 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911215981699986)

https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911036516567554 (https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5653911036516567554)

Moottori säilyi ehjänä mut paljon kyllä tuhoutui muita osia Korikin taitaa olla menneitään kun keula on lähtenyt vääntymään kokonaisuudessaan kuskin puolelle päin ja kuskin puolen runkopalkki on lähtenyt nousemaan ylöspäin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 07.10.2011, 21:38:00
Volvo lähti tänään uudelle omistajalle rullaavana. Moottori jäi itselle ja sen kanssa jatketaan uusissa vastoin käymisissä seuraavan projektin kanssa. Seuraavan projektin on tarkoitus alkaa lähi viikkoina mut kori tulee olemaan BMW. Saa nähdä kehtaako moisesta edes tänne kirjoitella.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: jake74 - 08.10.2011, 23:16:48
Seuraavan projektin on tarkoitus alkaa lähi viikkoina mut kori tulee olemaan BMW. Saa nähdä kehtaako moisesta edes tänne kirjoitella.

kehtaa. ei muuta ku uus kertomus.
kirjottelee ne muukki muiten autojen foorumeilla vaikka kori on eri merkkiä ;D
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.03.2014, 03:47:34
Aa tämä volvo on sen hienon bmw esi isä siis. Mukava tarina lukea läpi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 rokkiralli
Kirjoitti: tero 84 - 03.03.2014, 17:34:16
Niin hän se saattaa olla ja tämäkin volvo on edelleen rokkirallissa. Tosin uuden omistajan toimesta ja nokalla näky olevan chevyn 350 V8.