Autodiagnoosi  Carcom Oy

Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon

  • 17 Vastauksia
  • 11286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« : 03.03.2016, 19:09:06 »
Kai se on alettava pikkuhiljaa tekemään projektikertomusta autoista ja tekniikasta, onhan toisella ajettu jo parisen vuotta ja toiseenkin kone jo lähes valmis...
Eli: Aikoinaan tuli vaihdettua jokkistasoinen Mazda 323 Fordin/Ladan tekniikalla valmiiseen B200k-koneeseen johon tuli mukaan Holset H1C-ahdin, halkosarja ja Dellorton paineistettu kaasari. Kaupantekijäisiksi 240 kori vuodelta 1986. Sisään teetätin kaaret jotka kelpaa rallisprintin SS-luokkaan.
Alunperin kone piti tulla kaasarilla mutta päädyttiin kuitenkin Autotunen ATDriveBoard-ohjaimeen, joka osoittautuikin hyväksi valinnaksi
valmiiden johtosarjojen ja puolien/antureiden osalta sopivaksi kun opeteltiin pääsyä Megasquirtin saloihin.
Ensimmäinen setup: B200k lohko cossun männillä. Tilavuutta 2070cc ka puristus noin 8,2:1. 530 kansi turbon pakoventtiileillä ja siistityillä kanavilla.
Ruiskun imusarja johon sovitettu Boschin bensanpaineensäädin säädettävällä kannella. VX3-nokka, Ahtoja.comin rosterisarja, HKS:n kopio-hukkis ja säätöruuvi sisään. LS2-puolat hukkakipinällä, 630cc Siemes Dekat.
Laatikoksi vaihtui M47:n tilalle Getrag 262.
Peränä 1031 jossa jokin "kisalukko" ja 5.1 välitys.
Ensimmäinen karkea säätö tehtiin jääradalla jossa pitkä suora, siinä pääsi ensimakuun turbon potkusta  S*
Aika varattiin Ohenmäen Tehon penkkiin jossa ei saatu ahtoja kuin 0,6bar temppuilevan hukkiksen vuoksi. Sillä 224hp koneesta.
Sytytys saatiin kuitenkin kohdalleen ja tehoa alkoi löytymään ahtojen noston myötä.
Moottori säädettiin Noproblem Racingilla Joensuussa ja säätäjä sai kaikki kohdalleen mutta ahdin antautui ennen tehon mittausta.
Säätäessä näytöllä näkyi 320-330 tehot ja säätöjen ollessa kohdallaan käyttäytyminen muuttui todella kiukkuiseksi radalla ajettaessa.
Ahdin korjattiin mutta se rikkoutui uudelleen oman seuran jäsentenvälisissä ylikuumenemisen vuoksi.
Tilalle tuli nykyinen Garretin ahtimeen jonka Fin-Turbo rakenteli ja jossa oli vesijäähdytetty keskiö.
Samalla kone laakeroitiin ja rengastettiin.
Ensimmäinen asfalttisprintti ajettiin alustalla joka koostui Lesjös:n madallusjousisarjasta, takana Bilstein B6:t ja edessä Audin Bilstein B4:t. Ei muuten toimi... kallistelee eikä pitoa ole lainkaan. Hommaa ei helpottanut käytettynä hankitut slicksin jotka olivat varmasti kovinta seosta sekä sikavanhat.
Kisan jälkeen alusta päivitettiin Lautamäeltä hommattuihin kynäjousisarjoihin eteen ja taakse.
Taakse tosin tyydyttiin asentamaan jouset pienillä muutoksilla omille paikoilleen.
Kylmässä kelissä ajettiin toiset jäsentenväliset joissa aika parani yli 6s vaikka alla oli Toyo R888:t.
Nyt sai ajaa nelosella koko radan kun vanhalla alustalla joutui vaihtamaan välillä kolmoselle....  8)
Talven tullen sattui vastaan sopuhintainen M45 SSF-pyörän suorakytkynä joka vaihdettiin paikalleen.
Kytkyllä ajettu yksi sprintti ja joitakin kierroksia jääradalla eikä paluuta perinteiseen ole... Välitykset passaa, pitkällä ykkösellä pääsee vauhtiin ja ennenkaikkea pykälät menevät päälle ja NOPEASTI  ::)

Toista vekotinta alettiin rakentamaan pikkuhiljaa sivussa. Hankittiin B23 lohko josta tehtiin 4,5mm sivuun hiomalla 2497cc pitkäiskumoottori SPM:n 97 männällä ja H-veivillä. Kanneksi 531 jossa palotilat ja kanavat muotoiltu, tehty 37/46 teräsventtiilit.
Nokaksi Enemin K24, kaasareina 50Fajs:t ja kunnollinen pakosarja josta saa säädettyä kollektoria.
Jakajaksi tuli 123ignitionin race-mallin jakaja.
Moottori on koekäytetty trukkilavalla ja kiukkua tuntuisi löytyvän..
Ensi viikolla kone käytetään ja säädetään moottoripenkissä.
Toinen kori hankittu jossa kaaret sisällä mutta sitä aletaan jalostamaan keväällä.

Sitten niitä kuvia:


« Viimeksi muokattu: 16.07.2016, 22:33:05 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #1 : 03.03.2016, 19:12:21 »
Video uuden koneen koekäytöstä:

https://youtu.be/UHW_PRTEeL4
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #2 : 03.03.2016, 20:34:40 »
Video uuden koneen koekäytöstä:

https://youtu.be/UHW_PRTEeL4

Ompas hän vihainen! :o Nättiä kerrontaa!  S*

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #3 : 04.03.2016, 07:44:02 »
Tulevaan vapariautoon vaihdetaan mahdollisimman paljon kuitua pellin tilalle, sain hankittua Sinkkilän RC-auton keulan muotit
Eli konepelti, lokarit ja keulapala tehdään lasikuidusta. Nykyisessä pelkästään konepelti on korvattu kuituisella.
Sprintin painotaulukko ei suosi ahdettua, 2070ccx1,7 (turbokerroin)= >3500cc luokkaan jolloin minimi on 1190kg
<2500cc minimi on 1030kg...
Eli toista koria on kevennettävä rajusti.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #4 : 04.03.2016, 12:50:48 »
Millä perävälityksellä tää on?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #5 : 08.03.2016, 06:52:41 »
Millä perävälityksellä tää on?
5.1
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #6 : 13.03.2016, 15:25:35 »
Vaparikonetta hierottu penkissä tovi, tällä hetkellä 230hp 270Nm. Pelkästään kaasarit säädetty.
Ennakot vielä hiomatta sekä pakosarjan kollektorin säädöt kokeilematta.
Kyllä siitä hyvä tulee...
Turbovehkeellä ilmottauduttu Kipari-sprinttiin Rautavaaralle. Viimeinen kisa tuolla alustalla.
Seuraavaksi aletaan tekemään tornit taka-akselille niin saa jouset ja iskarit kohdalleen. Samalla muutetaan tuenta 3- tai 4-linkiksi.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot
« Vastaus #7 : 16.07.2016, 22:18:21 »
Turbo-auto pääsi viimein penkkiin VRT:lle ja alkuun oli ongelmia saada pysymään ahtopaineet ylhäällä mutta jäykemmillä jousilla ja ohjauspaineletkuun tehdyn bleed-reiän avulla se onnistui.
Kone kävi ahdoilla selvästi paksulla ja parin tunnit seosten säädön jälkeen tuloksena 356hp/450nm 1,8 barin paineella. Ennakoita olisi ehkä voinut lisätä mutta jätettiin ennalleen.
Samaan aikaan oli aika tehdä keulan ripustuksille jotain ja puhelu Rally Corsa Shop:iin johti reaktiotankosarjan ja veitsivakaajien tilaukseen.
Lisäksi tuli hankittua Braidin 17" asfalttikilpavanteet ja niille Kumho C03 220/640-17-slicksit.
Talvella muutettu taka-akselin tuenta ja noin 25mm eteenpäin siirto toi pitoa taakse niin että nyt auto puskee hillittömästi. Keulan parannuksella toivotaan muutosta ongelmaan.
Keulan toista puolta aloitettu tekemään töiden ohessa ja tarkoitus päästä testaamaan ensi viikolla sekä "tositoimiin" seuran jässäreihin 31.7 Heinjoen radalla.







Vapari-autoon sovittu kaupat leveämmästä ysisatkun taka-akselista ja pro-mallisesta saman valmistajan alustasta johon kuuluu myös taka-akselin linkit ja säädettävä panhard.
Toivottavasti löytyisi aikaa myös sille korille...  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.07.2016, 22:40:09 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #8 : 16.07.2016, 22:39:46 »
Keväällä sain hankittua chopatun ´69 Amazonin johon jarrujen uusimisen ja valojen korjausten jälkeen mentiin konttorille muutoskatsastamaan muutokset.
Viimein leima tuli ja papereissa merkintä 60mm:n madalluksesta ja 195/65r15-renkaista.
Pikainen maalaus yksiväriseksi Volvon alkuperäisellä (nr.99) sävyllä.
Alkuperäisen strömpän tilalle vaihtui Weberin DGV jolloin kulutus tippui huimasti.
Tuntuu vaan että strömpällä tehoa oli enemmän, pitänee käyttää seosmittaria kiinni kun veikkaan että menee laihalla.


Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #9 : 17.07.2016, 12:13:03 »
gansteri ama :D
olisit vetänyt matta mustaksi viellä :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #10 : 28.10.2016, 19:16:12 »
Projekteja jatkettu töiden lomassa...
Amazoniin sovitettu vinokoneen laturi kun vanhan säätäjä halusi ladata 16,5V tai enemmän ja ajovalot oli herkillä. Aiemmin hankittu varakone viety koneistamolle ja tulee kohta takaisin "hieman" piristettynä. Iskua jatkettu 6,5mm ja männiksi AA-männät 92mm:n porauksella. Näin tilavuudeksi 2298cc  ;). Lohkosta koneistettu pari milliä pois. Kantta siistitty ja laitettu isommat venttiilit, jäykemmät ns. siniset jouset. Dellorton 45 tuplat ja peltisarja. Myllärin reilut 310 asteinen 12,5mm nostolla oleva nokka säädettävällä pyörällä. Kone penkitetään ja säädetään moottorijarrussa.
Sytyksi todennäköisesti 123 ignition. Kuva kannesta:



Vanhalla rallisprint-autolla ajettu parit kisat ja pito-ongelmia riitti. Syytin renkaita ja valtavaa tehoa  ::) mutta syy löytyi kun perää siirrettiin tulevaan autoon ja rakennettiin watt-linkkiä:




Eli lukko ylikuumentunut ja liukulevy silppuuntunut sekä halkaissut kuoren...
Onneksi US.partsilta löytyi uutta tilalle, nyt 588-torsen.

Tulevaa autoa alettu rakentamaan vaihtamalla nopea ohjaus joka saa kaveriksi samanlaisen Corsan tehostetun ohjausakselin jossa herkkyyssäätö.
Lisäksi autoon tulevia levikkeitä varten laikattu peltiä ja sovitettu levikettä. Levikettä levitetään todennäköisesti lopulliseen versioon hieman koska tähän tulee 940:n leveämpi akseli 5.57 välityksellä


Homma jatkuu lukon asennuksella ja perän laakeroinnilla sekä shimmauksella. Sitten auto menee alustaexpertille joka tekee etu- ja takapäähän linkin/tukivarret.
Sen jälkeen iskarimies tekee vanhoista Bilsteineillä olevista etutolpista säädettävät sekä taakse lisäsäiliölliset säädettävät tolpat. Niistä sitten tuonnempana...


« Viimeksi muokattu: 28.10.2016, 19:17:46 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa cossie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • Kaikki pitä käydä ylipaineella!!!!!
    • volvo grpA
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #11 : 28.10.2016, 22:16:19 »
mistä hommasit takakyljet?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #12 : 28.10.2016, 22:18:06 »
mistä hommasit takakyljet?
Jostain pohjanmaalta ostin. Samassa tuli keulapalat. Niistä tehdään ensin muotit. -kuppe

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla

Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa cossie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • Kaikki pitä käydä ylipaineella!!!!!
    • volvo grpA
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #13 : 28.10.2016, 22:33:05 »
oliko mahdollisesti  keltaset?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Parit Rallisprintin SS-autot ja yksi Amazon
« Vastaus #14 : 28.10.2016, 23:05:39 »
oliko mahdollisesti  keltaset?
Taisi olla

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla

Ei lujaa mutta täysillä!!

 

Samppasport  Futurez