Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: make84 - 03.01.2012, 19:19:02

Otsikko: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: make84 - 03.01.2012, 19:19:02
onko kellään vastaava kokemusta/tietoa mistä johtuu sellainen kun auto alkoi lastutuksen jälkeen vedätyksessä suurimmilla vaihteilla resonoimaan kuin iso basso :idiot2: auto teki vakionakin sitä 4.vaihteella silloin tällöin hyvin harvoin :P
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Ari E - 03.01.2012, 19:23:51
kaksoismassa vauhtipyörä se siellä ilmoittelee itsestään  :-\
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: make84 - 03.01.2012, 19:34:31
sitä mä vähän epäilin. taitaa olla menossa kaput
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Ristus - 04.01.2012, 09:10:24
Ei se oo rikki menossa se vaan ei saa vaimennettua sitä väännön aiheuttamaa vapinaa... jouset pohjaa...
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: usu - 04.01.2012, 10:08:42
Ei se oo rikki menossa se vaan ei saa vaimennettua sitä väännön aiheuttamaa vapinaa... jouset pohjaa...
Jolloin vaihtoehtoinanon laittaa uusi, joka ehkä kestää ainakin hetken pohjaamatta.
Vaihtaa tilalle jäykkäpaketti.
Muuttaa softaa niin, ettei jyristä.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: hevonen - 04.01.2012, 14:50:06
Tai ajaa vaan sillä alkuperäisellä niin kauan kuin kestää. Koittaa vähän varoa niitä kovia vääntörunttasuja, äänihän varoittaa...
Kyllä nuo ainakin takavedossa kestää kun ei tahallaan kiusaa ja vaikka vähän kiusaiskin. :)
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: jp_olli - 27.02.2012, 19:28:15
Tai sitten se moottorin ylätuennan kumi on vaihtokunnossa, kuten kaverilla lastutuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: make84 - 04.03.2012, 16:57:08
oliko se kumi ihan kaput vai???
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Niksu - 05.03.2012, 13:32:12
Tai sitten se moottorin ylätuennan kumi on vaihtokunnossa, kuten kaverilla lastutuksen jälkeen.

Toi ainakin on halvempi ratkaisu kuin lähteä sitä vauhtipyörää kaivamaan esiin, joten +1.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: make84 - 05.03.2012, 18:32:13
Tai sitten se moottorin ylätuennan kumi on vaihtokunnossa, kuten kaverilla lastutuksen jälkeen.
oliko mikä auto ja moottorimalli kaverillasi kyseessä?
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: pennola - 11.09.2014, 21:37:41
onko kellään vastaava kokemusta/tietoa mistä johtuu sellainen kun auto alkoi lastutuksen jälkeen vedätyksessä suurimmilla vaihteilla resonoimaan kuin iso basso :idiot2: auto teki vakionakin sitä 4.vaihteella silloin tällöin hyvin harvoin :P
Aihe on jo vanha, mutta saattaa koskettaa vielä useampia volvisteja nyt tai tulevaisuudessa, joten tässäpä yksi kokemus.

Meillä tuli softattua V70 2.4D vm. 09 jossain 110 tkm:n huitteilla pari vuotta sitten ja vähitellen ilmeni reilummissa kiihdytyksissä esim. ohitustilanteissa (pääosin 4. vaihde) tärisytystä/resonointia, mutta ei mitään muuta ylimääräistä. Mukaan tuli lopulta resoinoivaa tärisytystä/ravistamista myös automaatin vaihtaessa 1. -> 2., joka alkoi rassata hermoja jo vähän enempi. Ongelma oli pahimmillaan pidemmän matka-ajon jälkeen.

Tuli mietittyä, onko vetari(t) tulossa tiensä päähän vai automaattiko kiukuttelee. Mitään selvää oireeseen yhdistettävää ylimääräistä ääntä ei kuulunut. Softauksen jälkeen ei autoa ollut myöskään rääkätty - ajettu yllättävänkin maltillisesti.

Vaan sitten tapahtui jotakin. Päädyin vaihdattamaan automaatin öljyt vajaan 170 tkm:n kohdalla. Tehtiin käsittääkseni huuhdellen eli ns. "oikealla" tyylillä. Tämähän jakaa mielipiteitä, kannattaako noilla kilsoilla enää tomaatin öljyihin kajota, jos niitä ei ennen 100 tkm:a ole vaihdettu. Varmuutta aiemmasta vaihdosta ei ainakaan minulla ollut, mutta vaihtoon päädyttiin. Ja avot - perheemme matkakiesi sai kuin uuden elämän - uusien öljyjen ja vaihteiston muistin nollaantuessa katosi ravistelu likimain kokonaan ja vaihdot muuttuivat ihailtavan huomaamattomiksi. Tässä tapauksessa oireiden taustalta paljastui siis automaattivaihteiston öljy, joka ilmeisesti vanhentuneena/ominaisuuksiaan menettäneenä ja varsinkin laatikon lämmetessä aiheutti tavalla tai toisella ek. ravistelun. Mitään kytkeytymis-/luisto- tmv. ongelmaa ei ole ollut kertaakaan.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Vulva man - 11.08.2016, 22:19:49
Mulla rupes myös jyristämään, V50 1,6diesel optimoinnin jälkeen. Tosin 5vaihteella 50kmh nopeudessa vedättäessä, pitänee pienemmällä ajaa kun kierrokset on tuolloin n.1500 hujakoissa.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: paku97 - 12.08.2016, 06:33:18
...eikai vitosella tuollaista nopeutta ajeta, aikasintaan +80km/h
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: janne81 - 12.08.2016, 13:05:52
...eikai vitosella tuollaista nopeutta ajeta, aikasintaan +80km/h
... miksipä ei?
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Vulva man - 12.08.2016, 15:28:48
Tarkistin jyrinän uudella koeajolla. Pieni korjaus aikaisempaan kirjoitukseeni jonka väsyneenä tein. Jyrinä tulee 4-vaihteella 50kmh nopeudessa vedättäessä. Mutta kun nopeus nousee 55-60kmh niin kierrokset saavuttavat 1400 jolloin turbo rupeaa ahtamaan ja jyrinä häviää. Eli eipä tuossa taida ongelmaa olla.
Otsikko: Vs: jyrinä lastutuksen jälkeen
Kirjoitti: Hurm0s - 19.08.2016, 17:23:56
Paras keino hajoittaa kaksoismassapyörä on juurikin tuollainen pienillä kierroksilla vedättäminen.
Kannattaa ottaa tavaksi painaa kaasua enemmän vasta 2000rpm jälkeen.