KL-varaosat  Race.fi

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 146378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #210 : 02.01.2019, 06:30:52 »
Älä osta porttiin mitää halpis pikku ahtopaineen ohjaus bleediä.

Alapuolelle porttiin suoraan ahtopaine ja yläpuolelle paineensäädin esim. mitä mullakin myynnissä.
Voidaan dynossa sitä sitten ihmetellä, älä riko sitä nyt.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #211 : 02.01.2019, 14:44:15 »
älä riko sitä nyt.

Niin, vasta myöhemmin sitten.   :D  Eipä ne halvimmat turboruuvit tosiaan mitään laadukkaita ole, ja suoraviivaisin tapa tuolle ahtopaineenohjaukselle olisi kaiketi se pelkkä hukkaportin jousi ilman yhtikäs mitään venttiileitä.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #212 : 03.01.2019, 19:59:41 »
Tuollainen 0-4 bar paineensäädin toimii aivan törkeen hyvin. Olkoot keli mikä hyväänsä niin ahtopaine on sama, mikäli ,jos kaikki muu toimii oikein.

Tuo pitää portin kiinni haluttuun ahtopaineeseen asti, jos ei pakopaine nouse niin suureksi että työntää venttiilin väkisin auki, tuokin on säädettävissä jäykemmällä perus portin jousella...
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #213 : 03.01.2019, 22:58:26 »
Finjectorin 34€ solenoidi (Perus Volvo tinakone) toimi hyvin Maxxecun kanssa.
16T ahtopaine säätyi nätisti 1,5 Bar huitteissa n. 0,1-0,05 bar haarukassa.
Kello oli n. 0,7 Bar.

Ahtopainekartan muodosti rpm ja kaasuläpän asento.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #214 : 05.01.2019, 00:35:47 »
Jompikumpi noista voisi olla varsin pätevä kyllä. Tänään lisäsin yhden jousen lisää hukkaporttiin mutta ahtopaineet eivät juurikaan nousseet. Ilmeisesti käy nyt juuri niin että pakopaine avaa portin väkisin. Tai mistäpä minä tiedän.  :D

Tänään ajeltiin Joden kanssa autolla hieman säätöajoa ja saatiin yläalueenkin karttaa hieman säätymään. Hienosti kyllä huomaa kuinka pienetkin muutokset kartassa ahtopainealueella vaikuttavat heti vetoihin ja tuntumaan. Tuo megan generoima pohjakartta on yläalueella aivan törkeän rikkaalla ja koko säätöajojen ajan tuo yläalue säätyi laihemmalle. Tavoite-AFR -arvot ylipainealueella ovat 12,5 - 13 ja näihin tuo megan Autotune siis tähtää. Ennen säätöajoja paikkailtiin epoksilla syylärin ylävesiletkun lähtöä, siitä kun nestettä tahtoi tulla. Tämä tuntui toimivan, jäähdytysnestettä kun ei enää katoa. Samoin tein uuden öljynpaluun, ja nyt vuotaa enää nimellisesti ja tämän otan jo henkilökohtaisena voittona. Nykyisen öljynpaluun rakenne tarkotti sitä että putkulan vaihtoa varten piti irroittaa kaikki ahtoputkista turboon ja downpipeen.

Muutaman kiihdytyksen aikana/jälkeen tuli mielenkiintoinen ja huomattava tärinä autoon. Ei tapahtunut jokaisen kiihdytyksen jälkeen vaan vain muutamalla kerralla, ja vaimeni aina pois kun hetken ajoi tasakaasulla. Näillä kerroilla kun tärinä tuli niin kiihdytys oli kovemmanpuoleinen. Löysä vetarin nivel? Kardaanin tukilaakeri vaihdon tarpeessa? Pultit tarkistin kardaanista ja ne olivat kummassakin päässä kireällä. Sellainenkin ajatus heitettiin ilmoille että jos tuo perän G80 on ollut pitkään tyypillisessä kauppakassiajossa niin se saattaisi elää jotenkin omaa elämäänsä ja lukittua tuollaisissa kiihdytyksissä.

Pikkuhiljaa siis  :)  Uuden koiranluunkin kävin hakemassa, entinen kun oli mennyt alapäästään kahtia. En tosin asentanut vielä. Melkoinen laiva ajaa ilman toimivaa etukallistuksenvakaajaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #215 : 06.01.2019, 02:03:41 »
Voi olla vetoakselin nivel jumissa/kuiva?

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #216 : 07.01.2019, 07:11:30 »
Ihan turha yrittää ilman yläpuolista ahtopaineenohjausta saada järkevästi ahtopaine ylös.

Älkää sitä ny mihkään 12.5-13 nurkille säätäkö. Teillä ei kuitenkaan ole sylinterikohtainen seos kohdallaan niin joku pytty käy laihemma ja joku rikkaammalla niin sehän sulaa tai naulaa pahvin pihalle.

11.5-12 olisi järkevä, turvallinen ja tuottaa hyvin tehoa...

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #217 : 07.01.2019, 09:41:24 »
Voi olla vetoakselin nivel jumissa/kuiva?

Ehkä  ???  mitä käsin pyörittelin niin ainakin vaikuttivat välyksittömiltä.

Ihan turha yrittää ilman yläpuolista ahtopaineenohjausta saada järkevästi ahtopaine ylös.

Älkää sitä ny mihkään 12.5-13 nurkille säätäkö. Teillä ei kuitenkaan ole sylinterikohtainen seos kohdallaan niin joku pytty käy laihemma ja joku rikkaammalla niin sehän sulaa tai naulaa pahvin pihalle.

11.5-12 olisi järkevä, turvallinen ja tuottaa hyvin tehoa...


Niin se kyllä voipi olla. Oma intuitio sanoisi että tuo 12,5 - 13:kin olisi vielä turvallisella puolella juuri pyttykohtaset erot huomioiden mutta laitetaan tavoitetta astetta rikkaammalle. Nytpä tiedän paremmin.

EDIT: Tarkastelin tuota megan karttaa tarkemmin ja tavoiteseos on baarin ahdoilla 12,3 @ 5400 rpm ja kahden baarin ahdoilla 11,5 @ 5400 rpm.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019, 17:11:08 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #218 : 07.01.2019, 12:09:28 »
Vaparissa pyrkinu noille 12,5 maille seoksessa laput auki veossa...

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #219 : 11.01.2019, 23:59:36 »
Noniin, ensimmäinen penkitys on nyt ohi. Plussan puolelle jäätiin noin kokonaisuudessaan kuitenkin, vaikkei ehkä kovin suurella marginaalilla.

Päivä alkoi siinä yhdentoista maissa ja toisen kerholaisen Tenavamersun penkityksellä. Tämä meni noin suurinpiirtein ok, vaikka mappiarvo alkoi jokaisessa vedossa piikkaamaan eikä tälle oikein löydetty mitään järkevää syytä. Johtohäiriöitä ja vr-anturin ilmaväliä säädettiin ilman mainittavaa vaikutusta. Kalustotappioilta säästyttiin onneksi.

Oman auton penkitys alkoi siinä kahden maissa. Ensimmäisillä vedoilla koko pakka oli sekasin kuin jokisen eväät kun seos oli lähinnä aivan mitä sattuu ja hukkaportti täysin jumissa  :D  Ahdot kävivät parhaimmillaan kahdessa baarissa mutta eipä ottanut kansipahvi tai mikään itseensä. Noh, hukkaportti irti ja pientä suostuttelua vasaralla ja alkoi jo liikkumaan. Toki siirrettiin myös ahtoletku oikealle puolelle hukkaporttia, oman aivopierun korjailuja siis. Ikä oppia kaikki, myös kumpi on hukkaportin ylä- ja alapuoli. Niin, ja vasen takajarru laahasi enemmän tai vähemmin koko päivän ajan. Mäntää herkisteltiin mutta meni pian uudelleen jumiin. Lopullisiin vetoihin otettiin KKD:n hukkaportista yksi jousi pois, eli ajettiin kahdella jousella neljästä. Tällä sai ahdot noin puoleentoista baariin. Mutta: ihmetyksen aihe.

Minkä ihmeen takia VE-kartta voi käyttäytyä niin että baarin ahtojen jälkeen alkaa yhtäkkiä rikastumaan niin paljon että VE-lukuarvo pitäisi muuttaa pienemmäksi kuin pienemmillä ahdoilla? Kuitenkin loogisesti ajatellen hyötysuhteen luulisi kasvavan kun sylinterin täytös kasvaa, mutta nyt käy päinvastoin. Tätä pohdittiin monelta kantilta ja monen henkilön voimin. Nyt VE-kartta haluaa (selkeästi) pienempää arvoa MAP-arvolla 220 kuin 180, tai muuten on niin rikkaalla että menee tukkoon. Kuitenkin reagoi ahtopaineen nostoon tehollisesti, eli pakosarjan ei luulisi olevan täysin tukossa. Kirveellä veistettyhän se on, ei siinä mitään. Kokeiltiin kahdella pumpulla ja yhdellä pumpulla eikä vaikutusta. Käänneltiin nokkapyöriä eikä vaikutusta. Aivan kuin softassa olisi jokin kummallinen lisärikastus päällä baarin ahtojen jälkeen, mutta mitään tälläistä ei kyllä valikoiden uumenista löytynyt. Mitä enemmän laihensi sitä enemmän tuli tehoa, mutta tässä kohtaa todettiin että kello on sen verta paljon että laitellaan kalustoa kuntoon seuraavaa yritystä varten. Muutenkin tuntui melkolailla pelottavalta vähentää bensaa noin rajusti baarin ahtojen jälkeen. Ideoita?

Kuitenkin, all in all, positiivinen päivä. Kalustotappioilta säästyttiin vaikka Volle jättikin selkeän öljylammikon dynon lattialle päivän päätteeksi. Tehoa se on mikä hikoilee.  :)

« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 23:18:15 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #220 : 12.01.2019, 00:19:28 »
Kertova bensanpaineensäädin?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #221 : 12.01.2019, 00:21:35 »
Kertova bensanpaineensäädin?

Volvo 960 orkkissäädin. Ei pitäisi siis olla sellainen. Purettu toimivana 2,5 vaparista.

EDIT: Softavikaa tai bugia tässä nyt pohditaan. Mutta mutuilun tasolla siis. Pitäisi kokeilla toisella purkilla. Logeja kahteltiin ja rikastus tulee päälle aikalailla tasan baarin ahdoilla joka ehkä tähän nyt hieman viittaisi.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2019, 00:25:37 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #222 : 12.01.2019, 12:08:19 »
Tarkista bensanpaine ahdolla että kulkeeko järkevästi paineen mukaan.

Jos paluuvirtauksessa olisi jokin tukos niin selittäisi asian...

Tuohan oli jännä jo alku ahtopaineesta asti kun ve kartta ei ole linearisesti nouseva ahtopaineen mukaan.

Normaalia on kun moottorin hyötysuhde laskee noilla pienillä turboilla (hx-40) ahtopaineen noston myöten ainakin yli 2 bar ahdoilla, sillon ve kartan linearinen nousu alkaa tasoittumaan.

Normaalia on kierroksien nousun myöten varsinkin vakio nokilla +6000rpm joutuu yleensä laihentamaan, jos haluaa moottorin venyvän pikkusen paremmin ylemmille kierroksille, sama kävi myös tässä. Eli seos lähtee rikastumaan jos ei laihenna.

Moottori perus juttujen mukaan on ehjä kun 1bar ahdoilla perusmoottoritehoa oli se 170-175hv joka on ihan linjassaan.  Siitä kun nostettiin ahto 1.5bar asti maailman parhaalla ahtopaineen ohjauksella (mekaaninen venttiili)  alkoi perusmoottoriteho laskemaan mutta ei nyt täysin tukkoon menny 1.5bar ja 163hv.

Tuo ei selita sitä että mega luulee että moottorin pitäisi syödä enemmän soppaa.
Koodiversio tuskin on väärä kun samassa sarjassa tulleella purkilla on ajettu kaverin Torinoa 1600hv teholla ja ve kartta on linearinen....

Juku perus asia on persiillään mutta mikä se on ? 

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #223 : 13.01.2019, 22:32:18 »
Niin, oudosti käyttäytyvä bensanpaine tuon kyllä selittäisi. Bensan paluulinjassa on pääosin 8 mm letkua mutta myös joissakin kohtia 6 mm putkea. Periaatteessa tämähän on juuri niin kuin sitä ei kannattaisi toteuttaa... mutta mahtaakohan noin paljon vaikuttaa?

Bensapainemittarin kävin jo hakemassa ja maanantaina pääsee asentelemaan kun saan haarakappaleen anturille. Toivottavasti siinä paljastuu jo jotakin.

Laahaavan jarrunkin korjasin. Totesin että turhaan tässä alkaa elvyttämään vanhaa vaan motonetista vaan panttia vastaan kokonainen kunnostettu uusi satula. Nopea ilmaus ja ei laahaa enää. Samalla vaihdoin yhden pinnapultin taakse kun mutteri jotenkin oli onnistunut syömään kierteet rikki ja totesin että motonetin 900-sarjaan myymä pinnapultti ei ole samanlainen kuin 960 multilinkin pinnapultti. On hiukan pidempi kantaosastaan, mutta paksujen aluvanteiden kanssa tuskin lienee ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 23:17:29 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #224 : 10.02.2019, 21:31:54 »
Taas mennään pienen hiljaiselon jälkeen. Tälläinen parin viikon tauko aktiivisemmasta tekemisestä tekee välillä ihan gutaa, ettei revi itseään ihan hulluuden partaalle näiden asioiden tähden.

Penkityksestä jäi tosiaan hiukan kitkerä maku suuhun. Bensanpainemittaria en ole vielä saanut aikaiseksi asentaa, mutta siellä se on johtoineen valmiina kaapissa. Katsotaan jos ensi viikolla vaikka laittelisi. Jotenkin kuitenkin epäilen että se vika on vaan siinä pakosarjassa. Sellainen hirvitys se loppupeleissä kuitenkin on. Tavallaan odotankin jo uuden tekoa. Vanhaa käytän todennäköisesti aihiona jotta pakoputkistoon ei tarvitse koskea. Eli ensin toinen puoli kuntoon ja hitsaus kiinni ja sitten toinen. Eipä sitä kehtaisi varmaan edes kovin hyvänä pakosarjana kenellekään edes myydä  :)

Pikkuhiljaa auto on katsastuskuntoinen. Magnaflown katalysaattorin laitoin kiinni ja enää puuttuu toinen koiranluu niin periaatteessa voisi yrittää leimaamista. Toki päästöt pitää hakea. Katalysaattorin kiinnitin samoilla 3' laippaliitoksilla kuin koko muun putkistonkin. Jossei tästä autoharrastuksesta muuta jää käteen niin ainakin olen oppinut huomattavasti paremmaksi hitsaajaksi kuin mitä alunperin olin.







Sitten päästään hauskempaan osuuteen. Penkkikatkerana aloin suunnittelemaan vastatoimenpiteitä ''turhan alhaisiksi'' jääneille teholukemille.







Eli seuraavaan kokoonpanoon tulee uusi 20 vuotta vanha kansi S80 2,9 vaparista. Eli tulossa niinkin villi kokoonpano kuin 83 mm lohkossa ollut kansi 81 mm lohkon päälle. Tarkoituksena käyttää 81 mm kansipahvia. Puristussuhde säilynee melko lailla samana, ja jos se nyt desimaalin - pari muuttuu suuntaan tai toiseen niin se ei vielä mihinkään vaikuta. Noin milli enemmän nostoa nokissa ollen edelleen Volvon vakionokat. Hitsaamalla saisi toki enemmänkin mutta niistä olen kuullut hieman ristiriitaisia tarinoita ja uhkakuvia varsinkin kokovuotisessa käytössä. Kansi oli tyypillinen 300 tkm ajettu vakioauton kansi, eli tolkuttoman karstainen. Tuoltahan nuo tuppaavat näyttävän kun ajo on mitä on. Muutenkin kansi oli likainen mutta siistiytyi pesussa jo melko lailla. Kansi kävi nopeassa tarkistuksessa Hi-Car:illa Herttoniemessä ja venttiileissä ei ollut vuotoa, paitsi ykkösen toisessa imuvenassa. Sinänsä melko yllättävää kun karstaa kuitenkin oli tuollaisia määriä. Seetipinnatkin olivat melko hyvät. Noh, eipä siinä, venttiilit irti ja hieman harjalaikkaa lautasen alapinnalle ja siistiytyivät jo huomattavasti. Viimoset karstat ovat tosin kyllä niin tiukassa että en tiedä millä ne oikein saisi irti. Kannelle olin ajatellut kevyttä porttaustyötä imu- ja pakopuolelle sekä läppäystyötä. Pakopuolelta ainakin ne perhanan nännit pois pakokanavan aivan loppupäästä. Joku tarkoitus niillä selkeästi on kun sekä turbon että vaparin kannessa sellaiset ovat, mutta mikä, siihen pitäisi varmaan kysyä mielipidettä koulun polttomoottoritekniikan ja virtausmekaniikan professoreilta. Kansihommat ovat itselle hieman uusia vielä joten kuuntelen tässä tietäviä ihmisiä varsin mielelläni. Pakopuolelle kai mahtuisivat suuremmat venttiilit myös mutta en rehellisesti tiedä kuinka paljon tästä olisi hyötyä. Venttiilien koothan näissä ovat imu/pako 31/27. Niin ja toki se uusi pakosarja on myös tulossa. Jos näillä eväillä pääsisi lähemmäs sitä 550-600 hevosvoiman aluetta niin voisi ainakin yhden kesän ajella tyytyväisenä.

Melko jännä kyllä tuo multilinkin käytös ahdetussa autossa. Muutamia koeajoja (säädetyllä) autolla nyt tehneenä voin ainakin sanoa että tuon multilinkin vetopito tuntuu olevan aika hurja. Ei tunnu sutivan suoralla ei niin millään. Toisaaltahan tämä tarkoittaa myös selkeästi liian alhaisia teholukemia. Kiihdytyksessä kun Holset lähtee peliin mukaan auton perä tuntuu tippuvan 20 senttiä alaspäin (ja keula vastaavasti ylöspäin) jonka jälkeen sitten mennäänkin sellaista kyytiä että heikompaa hirvittää. Vaihdoissa auto muljahtaa sivusuunnassa melko hurjan tuntuisesti. Johtunee tosin puuttuvasta etuvakaajasta.

Tällaisia tällä kertaa.

EDIT: S80 alkoi syömään jäähäriä melkoista tahtia. Ei nyt ihan yhtä lailla kuin bensaa mutta melkein. Laskin että noin litran/200 kilometriä. Oma motivaatio korjaamiseen ja vianetsintään on aika lailla lähellä veden jäätymispistettä joten aihioautoja saa ehdottaa. Kaveri kerkesi jo etsimään 145 koreja Ruotsista mutta tästä saattaisi tulla joltakin jo hieman sanomista. Tulee tosin nytkin että eihän siinä mikään muuttuisi.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2019, 21:35:19 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo