Futurez  Kulkukoira

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #255 : 22.04.2019, 12:43:54 »
Minkä ikäinen lohko sulla oli käytössä? Näissä vanhimman pään turbokutosissa ei ole niitä sylinteriputket yhdistäviä huohotinkanavia mitkä Volvo lisäsi ilmeisesti RN-sarjan lohkoihin. Joden T5 lohkossa (RN, mutta 139,5 veiveillä) nämä kanavat löytyvät.

Nuo puolat tuskin ovat syypää kun tekee ihan samaa toimivan S80 T6 puolilla. Tämä huohotinepäilys alkoi kyllä nyt itseäkin mietityttämään, kun en tosiaan muista auton tehneen tätä aiemmin. Voi tosin myöskin olla etten aiemmin ole kiinnittänyt tähän huomiota.

Tuossa auton käydessä tyhjää kokeilin huohotinletkuja ja öljypohjan kyljestä tulevasta letkusta tulee höyryä mutta pöntön kautta tulevasta letkusta ei yhtikäs mitään. Viittaakos tämä nyt sitten siihen että pönttö on tukossa?

Lohko on vapari kakspuokki, mutta koneistin putkien alapäihin reilun kokoiset ikkunat huohotuksen helpottamiseksi.

Kokeile ottaa öljytikku pois koneen käydessä lämpöisenä. Pitäisi tulla reilu käyhä sitä kautta, jos ei muuten pääse huohottamaan. Se separaattoripömpeli imusarjan alta kannattaa vaihtaa uuteen anyway. Harvassa ovat ne 200-300tkm ajetut, jotka eivät ole täynnä karstapaskaa.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #256 : 22.04.2019, 13:19:59 »
Lohko on vapari kakspuokki, mutta koneistin putkien alapäihin reilun kokoiset ikkunat huohotuksen helpottamiseksi.

Kokeile ottaa öljytikku pois koneen käydessä lämpöisenä. Pitäisi tulla reilu käyhä sitä kautta, jos ei muuten pääse huohottamaan. Se separaattoripömpeli imusarjan alta kannattaa vaihtaa uuteen anyway. Harvassa ovat ne 200-300tkm ajetut, jotka eivät ole täynnä karstapaskaa.

Aivan. Mulla noita ikkunoita ei ole kun en niitä koneistanut. Lämpösenä käydessä käihää tulee öljypohjan huohotuksesta, separaattoripömpelin kautta ei tule mitään. Öljykorkin avatessa käihää tulee sieltäkin. Laitettiin jarrunesteimurilla imu separaattorin letkuun niin alkoi imemään öljypohjan letkusta eikä enää huohottanut öljykorkin kautta mutta pätkiminen ei kokonaan loppunut. Olin ehkä huomaavinani että olisi hieman vähentynyt.

Voiskohan sen koko separaattoripömpelin poistaa? Kaikille kolmelle letkulähdölle vaan omat erilliset huohotinpöntöt.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #257 : 22.04.2019, 20:37:18 »
Väittäisin että T6 lohkoissa on kaikissa huohotin ikkunat. Tai ainakin mun 98vm lohkoissa on ollu...

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #258 : 22.04.2019, 21:38:20 »
Väittäisin että T6 lohkoissa on kaikissa huohotin ikkunat. Tai ainakin mun 98vm lohkoissa on ollu...

Voihan se olla. Selailin omia kuvia ja en näköjään vahingossakaan ole ottanut kuvaa missä nuo ikkunat tai niiden olemattomuus näkyisivät. Melko varma olen kuitenkin ettei niitä tässä omassa lohkossani ole.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #259 : 25.04.2019, 10:51:02 »
Hain uuden huohotinpöntön marmorilta ja kokeillaan tuota huohotusta seuraavaksi vaikka näin:



Ölypohjan huohotus siis yhdistettynä tuohon lohkon alempaan huohotusaukkoon. Päältä imu toisen huohotinpöntön kautta turbon eteen.
Postnord tottakai hävitti etualatukivarsien puslat, joten taitaapi mennä aiempi katsastus vanhaksi.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #260 : 28.04.2019, 17:23:53 »
Eipä vaikuttanut mitenkään tuo huohotuksen muutos. Rötää ja paukkuu kuin ennenkin.

Pienen säätötuokion aikana havaittiin että jos tyhjäkäynnin saa AFR 12 tai max. 13 niin käy tyhjää paukkumatta. Tiedä sitten menisikö päästöistä läpi tuollaisella lambda-arvolla... Mutta kuitenkin, hyvin rikkaalla käydessä ei pauku. Voiko nokka olla jotenkin ajoitettu niin vituilleen että se aiheuttaisi tuota? Vai täytyykö tässä nyt lähteä puolia/tulppia kuitenkin uusimaan.

EDIT: Tulpat katsottu ja sieltähän se vika löytyi lopulta. Muiden kärkivälit noin 0,6 mutta yhdessä tulpassa 0,25. Avasin kärkivälit 0,8 mm niin alkoi käymään ihan eri lailla eikä pauku enää yhtään. Mielestäni katsoin ja tarkistin kärkivälit kannenvaihdon yhteydessä mutta näköjään en.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2019, 18:45:20 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #261 : 29.04.2019, 22:50:22 »
Ja tänään kävin katsastuksen jälkitarkastuksessa: hyväksytty.  :)  Tällaisina päivinä on ihan hyvä fiilis.

Nyt voi aloittaa sen voiman esiinkutittelun ja kaikenmaailman pikkujuttujen fiksailun.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #262 : 30.05.2019, 14:02:46 »
Hiukan ollut hiljaisempaa eloa tämän kanssa. Auto on kuitenkin ajossa ja pelittänyt suuremmitta murheitta.

Eilen kävi tällainen ''motorsport-hetki'' kun kardaani päätti hypätä etupäästä paikoiltaan. Kesken vedon, kolmoselle vaihdon ja kytkimen noston jälkeen tolkuton jysähdys höystettynä reippaalla kilinällä ja kolinalla. Auto sivuun ja sydän hakaten kömmin auton alle ja kardaani tosiaan etupäästään kokonaan irti. Huh. Pultit päässeet löystymään ilmeisesti aika reippaasti ja hakkaava liike hoitikin sitten loput. Ilman sen kummempaa kokemusta kuvittelisin että tuo sintterin on-off -luonne ei ainakaan helpota pulttien kiinni pysymistä. Suurempaa vahinkoa ei onneksi tullut. Jaonmuunnoslaippa lähinnä otti hiukan itseensä mutta yhdellä helicoililla siitäkin saatiin vielä asennuskelpoinen. Auton pohjassa muutama jälki, samoin kuin askin kannakkeessa mutta lähinnä maalivaurioita. Tänään sitten uusia pultteja kiinni ja vähän vielä enemmän tiukemmalle kuin viimeksi  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #263 : 31.05.2019, 07:29:46 »
Kuumottava tilanne! Mitä matskua laippa on? Alumiiniseen limppuun piti laittaa helicoilit joka reikään, että pultit sai tarpeeksi tiukalle.

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #264 : 31.05.2019, 11:11:54 »
Suosittelen jälkikiristelemään alumiiniosat aina, itelle tulossa samoja osia ja  laitoin pulttien alle nordlock prikat ni jospa neki vähä auttas asiaan ettei irtois niin helposti...onneks ei käynyt pahemmin
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #265 : 31.05.2019, 15:18:26 »
Suosittelen jälkikiristelemään alumiiniosat aina, itelle tulossa samoja osia ja  laitoin pulttien alle nordlock prikat ni jospa neki vähä auttas asiaan ettei irtois niin helposti...onneks ei käynyt pahemmin

Joo, kyllähän siinä meinas sydän jättää muutaman lyönnin välistä ihan oikeastikin. Laippa on ihan mustaa rautaa, ei alumiinia. Nyt on juurikin nordlockit kaikkien pulttien alla. Saapi nähdä paljonko joutuu kiroilemaan kun niitä joskus joutuu irroittelemaan  :D 
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #266 : 31.05.2019, 17:03:42 »
Joo, kyllähän siinä meinas sydän jättää muutaman lyönnin välistä ihan oikeastikin. Laippa on ihan mustaa rautaa, ei alumiinia. Nyt on juurikin nordlockit kaikkien pulttien alla. Saapi nähdä paljonko joutuu kiroilemaan kun niitä joskus joutuu irroittelemaan  :D

Nordlock aukeaa ihan nätisti  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • Group R
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #267 : 31.05.2019, 18:15:06 »
Joo, kyllähän siinä meinas sydän jättää muutaman lyönnin välistä ihan oikeastikin. Laippa on ihan mustaa rautaa, ei alumiinia. Nyt on juurikin nordlockit kaikkien pulttien alla. Saapi nähdä paljonko joutuu kiroilemaan kun niitä joskus joutuu irroittelemaan  :D

Nuo nordlock aluslevyt eivät sen kummemmin vastustele avatessa kuten Jambo tuossa jo totesi. Esimmäinen puolikierrosta - kierros voi olla aavistuksen tahmeahko mutta siinä se. Toinen hyvä konsti on keskikova kierrelukite. Ei pyöri pultit/mutterit auki itsestään mutta avatessa/irrottaessa ei ihmeemmin vastustele.
-02 V70 170hv+aut = hyökkäysvaunu
Savolainen kusipää ratin takana
Diabetic Driver

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #268 : 01.06.2019, 10:41:22 »
Nuo nordlock aluslevyt eivät sen kummemmin vastustele avatessa kuten Jambo tuossa jo totesi. Esimmäinen puolikierrosta - kierros voi olla aavistuksen tahmeahko mutta siinä se. Toinen hyvä konsti on keskikova kierrelukite. Ei pyöri pultit/mutterit auki itsestään mutta avatessa/irrottaessa ei ihmeemmin vastustele.

Noin se varmaan on näiden pienempien pulttikokojen ja tolkullisten momenttien kanssa. M16 pultti, nordlock ja pulttipyssyllä maksimimomenttiin kiristys suottaapi olla hieman eri asia  :D 
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #269 : 02.06.2019, 21:03:36 »
Noin se varmaan on näiden pienempien pulttikokojen ja tolkullisten momenttien kanssa. M16 pultti, nordlock ja pulttipyssyllä maksimimomenttiin kiristys suottaapi olla hieman eri asia  :D 

Varmasti tiukka avata ilman Nordlockejakin kuvailemasi.
Töissä vetänyt M16 pultteja Nordlockeilla 340nm momenttiin kun murskan valmistaja antoi hitusen yläkanttiin terille momentit (vinkkinä että M16 10.9 pultit alkoivat antautumaan tuossa 340nm). Lähtivät ihan nätisti auki jos vain kierteet säilyivät ehjänä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Autoracing  KL-varaosat