Samppasport  Futurez

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #465 : 20.05.2015, 18:22:32 »
Miten hommat etenee?  :) Millä maalasit tuon lattiamaton? Itsellä sama homma edessä kontin verhoilun kanssa. Normaali mastonin mattamusta on ainaki tuossa tekonahassa pysynyt, tosin siinä ei mitään kontaktia oikeen minkään kanssa ole kuluttamassa.

PS. Aina mukava lukea kun paljon kuvia kertomuksissa!  :)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #466 : 21.01.2016, 18:35:11 »
Termosta!

Oliskohan tuo aika tarinoida hieman kuulumisia? Näköjään edellisestä päivityksestä jo 10kuukautta.. Niin se aika vain rientää  ::) Kesä tuli,meni ja auto lihoina tallissa. Mutta ei tämä projekti kuollut ole vaikka joku niin epäilisikin  :) Aloitetaan tarinaa vaikka pohjustamalla aikaa viimepäivityksen jälkeen ja mennyttä kesää.

Tosiaan vain 2viikkoa edellisen päivityksen jälkeen alotin remppaamaan asuntoa. Tarkoitus oli että autoprojektin laitan tauolle siksi aikaa että saa keskityttyä asuntoon ja mahdollisimman nopeasti rempattua ja muutettua. Yllätysyllätys 4viikon alkuperäinen tavoiteaika venähtikin reilu 4kuukauden mittaiseksi rempaksi. No harvemminhan mitkään projektit paisuu ja venähtää  ::) Mutta siinähän se kesä sitten menikin. Kämppä ja muuttohommat kun sai alta pois niin pitikin alkaa käyttöautoa remppaamaan ja huoltamaan kun oli vähän jarruremppaa yms rästissä.

Siinä samalla sitten eräs ystäväni alkoi kosiskelemaan meikäläistä niiden tallille vuokralaiseksi kun niillä vapautu tilaa. Samaa oli ystäväni yrittänyt ennenkin mutta en malttanut silloiselta tallilta lähteä. Tälläkertaa kumminkin sitten kaveri sai ylipuhuttua ja eihän siinä sitten auttanut kun tallipaikkakin muuttaa toiseen osoitteeseen. Tämä uusi tallihan oli kyllä entuudestaan erittäinkin tuttu itselle koska olen siellä viettänyt varmaankin enemmän aikaa kun silloisella "omalla" tallilla ..

Sitten kun tallimuutot ja muut operaatiot oli saatu valmiiksi niin alkoikin sitten tämän kyseisen projektin rakentelu uudessa osoitteessa. Ei nyt kumminkaan kannata hengitystä pidättää sillä ei tässä vielä mitään dramaattisen suuria olla aikaan saatu. Lähinnä neste ja ilma -linjoja olen rakennellut (kytkin, jarru, polttoaine, öljy, ahto, vesi). Myös vaihteensiirto ja vaihdekeppi tuli tehtyä loppuun ja asennettua.

Onneksi on vielä hieman aikaa kesään joten jos nyt laittaisi tavoitteeksi kesä 2016? Näin muutamien pieleen menneiden tavoiteaikojen jälkeen. Tämä voi jopa olla realistinenkin jos nyt vaan hommat sujuu ja ei tule vastoinkäymisiä. Lähinnä sähköissä ja korin maalauksessa on vielä isohkoa hommaa mutta muuten on enemmän ja vähemmän pienempää näpräämistä jäljellä.

Laittelen tossa kuvia ja tarkempaa tarinaa tekemisistä kun saa vähän vielä hommaa eteenpäin ja kuvia otettua. Seuraavaan kertaan! (joka on toivottavasti nopeammin kuin 10kk päästä)


Miten hommat etenee?  :) Millä maalasit tuon lattiamaton? Itsellä sama homma edessä kontin verhoilun kanssa. Normaali mastonin mattamusta on ainaki tuossa tekonahassa pysynyt, tosin siinä ei mitään kontaktia oikeen minkään kanssa ole kuluttamassa.

PS. Aina mukava lukea kun paljon kuvia kertomuksissa!  :)

Lattiamatto on maalattu ihan perus matta spraymaalilla. Hyvä tuli mutta saa nähdä miten kestää. Jos ei kestä niin maalataan uusiksi, kokeillaan jotain muuta maalia tai metsästetään suoraan jostain musta matto.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #467 : 22.02.2016, 18:39:36 »
Noniin! Jos nyt olisi aika vähän kertoa tarkemmin mitä sitä on tullut tehtyä ja ihan kuvien kera. Joutu itsekkin jo alkaa ihan tosissaan muistelemaan mitä tuli tehtyä ja kaivamaan kuvia läpi ja miettimään mitä on tehty milloinkin ja mitä on laitettu tänne.. Pikku prokkista mutta sellasta se on kun vähän venähtää nämä päivitykset. Katsotaan kuinka pirun pitkä päivitys tulee.. Koittakaa jaksaa lukea :)

Eli palataan vielä vanhalle tallille ja kevääseen 2015. Sisusta tuli tosiaan maalattua, matto maalattua ja asennettua. Ja ne penkinkiskotkin tuli asennettua ja penkkikin myös.






Nyt mahtuu penkki ihan kivasti ja uusilla kiinnikkeillä tuli sopivasti pari senttiä alemmaskin samalla ja tukeva kiinnitys. Kytkinkin siinä tuli sitten ns. lopullisesti kasattua ja ilmattua. Hyvin alko pelaamaan ja tuntuma tosi jämäkkä mutta ei ehkä liian kova. Paremminhan sen käytöksen saa sitten selville kun auto liikkuu omin voimin. Vaihdekeppi tuli myös hitsuuteltua kasaan. Eli aihiona volvon keppi jota jatkettu kuulan alta vajaa 20mm muistaakseni. Ja keppiin on tehty uusi kuori/jatko rosteriputkesta ja päähän hitsuuttelin m12 pultin. Eli ei tule sitä kromiholkki/pakkilukkio viritystä mitä vakiona.



Tähän kohtaan tais sitten hommat jäädä kun remppa alko. Syksyllä sitten muutto uuteen talliin ja pikkuhiljaa hommat alulle kun sai käyttisrempat tehtyä poies alta. Alottelin hommat siitä mihin jäi eli vaihteensiirron tekemiseen/kasaamiseen. Eli kasailin vanhalla tallilla tehdyt vaihteensiirron osat laatikkoon kiinni ja hommailin nupin ja viimeistelin kepin. Nuppi on perus alumiininen racing malli johon tein keppiin sopivan m12 jengan. Vaihteensiirrosta tuli melko tarkka ja tunnokkas eikä välystä tullut liiaksi. Vaihdeväli on myös ihan sopiva eli ei tullut mikään kauhea vatkain eikä myöskään mikään sentti suuntaansa liikkeellä oleva.


Jos sitä laittaisi tästä päivityksen poikki että ei tule niin tautisen pitkiä postauksia. Eli tässä on osa1 ja osa 2 tulee ihan hetken päästä, pysykää linjoilla!! :)
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #468 : 22.02.2016, 19:09:06 »
Eli jatketaan tästä heti perään osa 2! Voimansiirtohommat alkoi olemaan siinä vaiheessa että aloin tekemään muita tekniikkaan liittyviä askareita. Ja aloittelinpa alumiinihommilla.

Aluputkia aloin pilkkomaan tavoitteena taikoa niistä ahtoputket. Ahtoputki materiaalina on 3tuuman alsa siis. Ja pikkuhiljaahan ne alkoi siitä muovautumaan. Tuossa näkyy myös se triggeriteline mistä joskus höpisin mutta en muistaakseni ole kuvia laittanut.


Ja siitähän ne tuli sitten hovihitsari Faabion kanssa hitsattua kasaan. Hyvät tuli mielestäni ja hitsari itsessäänkin tuntui olevan tyytyväinen (varsinkin kun oli ensimmäinen kerta kun ko. kaveri alumiiniputkia hitsailee). Tehtiin myös sikkikoneella pikku pallukat päihin ni ei silikonit luista  :)


Ja huolella kun teki merkinnät putkien asennoista ja järjestyksestä ja tarkkaan hitsasi niin sattuipa osumaan palapeli kohdilleen vielä hitsausoperaation jälkeenkin. Putket siis hitsattu eri osoitteessa kun missä auto on niin ei päässyt välillä sovittamaan/heppailemaan eli piti saada laakista asennot kohdalleen. Vähän meinaa vesiputkelle tulla ahdasta mutta se olikin jo etukäteen tiedossa kun joskus jo mallailin tulevia ahtoputken linjoja.




Siinä kun ensimmäinen alumiinihitsaus iltama oli vietetty niin aloin valmistelemaan toista erää alumiinikäikäleitä. Eli tuli hommattua tuossa alkutalvesta dumppi malliltaan Nukeperformance 50mm. Niin sille kairasin paikan laipalle. Myös ylävesiputken tein nyt kun oli valmis ahtoputki ja pääsi sitä kunnolla mallailemaan. Syylärin ylälähtö meni myös uusiksi. Sekä vakio vesipumpusta teurastettu vesikotelo koki muokkauksia ja se hitsattiin läjään koska sähköinen vesipumppu on siis hommattuna. Venttiilinkoppaan tuli myös AN10 nippa huohotukselle. Ja kun vol2 alumiini läjän olin duunaillut tallilla hitsausvalmiiksi niin hovihitsarin kanssa alumiini-iltamat tuli taas suoritettua ja taas oli monta palapeliä läjätty.



Siinä tuli sitten samalla lähetys ruotsinmaalta (do88) kun tuli tilattua kaikkea erikoisenkokoista ja mallista silikoonia mitä ei suomesta saanut. Samalla reissulla kun ruotsin kumit hain niin hain pikkasen huohotus ja bensa härpäkettä luottoputiikista eli autoracingista. Tuli myös hitsattuja osia maalailtua välissä. Ja sitten pääsikin putkia taas sovittelemaan ihan kaikkien silikoonien kera ja ihan kivasti kaikki istui.






Siinä sitten samalla innostuin vähän kaikkea maalailemaan mustaksi ja hommahan lähti vähän käsistä. Ja kun kaikki muukin oli mustaa niin pitihän se syylärikin sitten maalata että sopi joukkoon tummaan.




Tulipas näköjään paljon tarinaa näistäkin hommista.. Pitänee tehdä vielä vielä vol 3.. Kannattaa vieläkin pysyä linjoilla..


Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #469 : 22.02.2016, 19:10:33 »
Nättiä kun aina! O0
Vastaheitto.comista luin joskus että ei ollut kestänyt volvossa keppi kun oli jatkettu kuulan alta hitsaamalla. On sen verran raju vipuvoima tuossa että oli hitsaukset murtunut. Voihan se olla että driftingissä vähän kovilla kepit muutenkin.
Toivottavasti kestää :)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #470 : 22.02.2016, 19:37:06 »
Tehdäänpä vol 3 vielä noista bensalinjahommista. Bensalaitteiston sijoituksia ja asennustapojahan olin jo joskus aikaisemmin suunnitellut (melko paljonkin) mutta ei kerennyt ennen rakentelutaukoa päästä siihen pisteeseen että niitä olisi voinut/kannattanut alkaa toteuttaa. Nyt tuli sitten nekin tehtyä ja osittain tehty limittäin tuon edellisen postauksen hommien kanssa.

Eli aloitin sijoittamalla artikkeleita takakonttiin. Hieman oli tosiaan pähkäiltävää että sai järkevän ratkaisun tehtyä. Kun on tankin lisäksi kontissa vielä välitankki, 2 pumppua ja 2suodatinta. Ja sitten kun vielä pitää ottaa huomioon että pumppu ei saisi olla välitankin yläpuolella jnejne. Eli jo aikasemmin tehtyjen suunnitelmien pohjalta lähdettiin jalostamaan ideaa.



Siinä on laitteistot 'lopullisilla' sijotuspaikoilla ja osittain jo asennettuna. Eli kertauksena laitteisto koostuu 45L/12gal Jazin tankista, Facetin redtop siirtopumpusta, 4Litran alumiini välitankista, 100micronin karkeasuodattimesta, Aeromotive A1000 pääpumpusta ja Aeromotive 40micron viinan kestävästä hienosuodattimesta. Linjat auton alla on Aeroflow 1/2" anodisoitua alumiiniputkea joka on kooltaan AN8. Väliletkut kontissa ja konehuoneessa on AN8 teflon nylonpunosletkua. Poislukien; Välitankilta pumppu/suodatin kompleksiin on samaa mutta AN10kokoa (pumpulle suositeltavaa jotta pumpun imupuoli ei varmasti kurista koska kama menee sinne ns omalla painolla). Ja tankin huohotus on AN6. Bensapaineensäädin on Aeromotiven A1000 sarjaa myös ja se on asennettuna iskarin torniin imusarjan puolelle. Siitä asennuksesta ei ole nyt erikseen kuvaa mutta näkyy noissa jossain konehuonekuvissa vilaukselta.

Linjat kontista tulipellille asti on tosiaan kovaa alumiiniputkea ja nekin tuli tehtyä. Putki taittui jopa odotettua herkemmin ja sai kivasti kulkemaan mukaillen pohjan muotoja ja itse olin todella tyytyväinen siihen. Toivonmukaan vielä helmiliitokset pitää ja putket ei tule murtumaan koskaan mutta eiköhän ne toimi niinkuin pitääkin! Tuossa jonkinmoista kuvaa miten ne siellä menee. Hankala kuvata auton alla hämärässä kännykällä joten kuva on mitä on..


Sitten kun linjat oli tehty ja koekasattu niin purin kaikki pois ja putsasin kontin ja aloin ns. lopullisesti kasaamaan. Pumppujen alle tuli kumikannakkeet jotta ei resonoi niin pahasti ja tärryytä osia ja liittimiä rikki. Suodattimille tuli myös kannakkeet ja niille myös kumityynyt. Kontin pariin isoon aukkoon (ns. tankkilaitteen reikä ja täyttöputken reikä) tein hiilikuidusta peitelevyt jotka niittasin kiinni ja tiivistin sikaflexillä. Niitä reikiä ei tullut korihommien yhteydessä hitsailtua mutta menee kivasti noilla kuitu peitelevyilläkin. Tankille tein huohotuksen ja se menee välisäiliön vierestä kontin pohjan läpi auton alle. Sekin näytti kontinpuolelta hyvältä kohdalta mutta auton alle kömpiessäni tajusin että tulee melkeen suoraan pakoputken päälle joten oisi voinut olla vähän sivummassakin. Mutta ei se liene haittaa kun kiinnittää sen auton alla vaan niin että kulkee/päättyy riittävän kaukana pakoputkesta.




Siinäpä bensapuolesta! Muutamia pieniä juttuja on vielä raportoimatta mutta jatketaan niistä myöhemmin! Mutta ollaan jo aikasta lailla ajantasalla siitä missä mennään. Kaikki kuvat täyskokoisina löytyy http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/ tuolta!


Nättiä kun aina! O0
Vastaheitto.comista luin joskus että ei ollut kestänyt volvossa keppi kun oli jatkettu kuulan alta hitsaamalla. On sen verran raju vipuvoima tuossa että oli hitsaukset murtunut. Voihan se olla että driftingissä vähän kovilla kepit muutenkin.
Toivottavasti kestää :)
Voipi olla myös huonosta hitsauksesta kiinni. Monihan noita on tehnyt ja kestänyt. Myöskin eräällä ystävälläni niin tehty ja kestänyt jo pitkän matkaa kovaa käyttöä. Mutta aikahan sen näyttää kestääkö vai ei mutta toivonmukaan kestää! On tuo kummiskin ihan tigillä sulatettu kasaan..
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 19:50:59 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #471 : 12.03.2016, 15:18:34 »
Noniin dokumentoidaas vähän tekstillä ja kuvilla mitä on tapahtunut viimepäivityksen jälkeen. Osa jutuista on jo tehty viimepäivityksien aikana tai niitä ennen mutta ei ole ollut sillon niistä kuvia..

Elikkäs tosiaan syylärikin tuli maalailtua ja konehuonetta kasailtua lisää enemmän tai vähemmän "lopullisesti". Ahtoputket jne ei ole vielä klemmareilla kiinni koska jos ja kun täytyy sähkötöiden takia vielä otella jotain tavaroita pois edestä. Tänäpäivänä on flektikin laitettu kiinni mishimoto asennusarjalla mutta se on tehty tämän kuvan oton jälkeen. Flektin kanssa tuli jopa aika tiukkaa että ei olisi kyllä montaa milliä isompaa saanut mitenkään järkevästi sopimaan. Joten se lienee nyt hyvä.


Tuossa sitten vielä kuvaa missä näkyy triggerin teline maalattuna ja paikoillaan. Sekä apulaiteteline maalattuna ja superpro uretaanipuslilla (alin pusla on vakio koska ei riittänyt siihen tuosta superpro sarjasta.


Ja vesipumpuksihan tulee nyt se DG ewp115. Sille tuli kanssa turattua letkut noista do88 silikooni eväistä. Kuvassa näkyy myös uusi öljynsuodattimen paikka. Nuo öljylinjathan tuli aikasemmin tehtyä ja mainittua mutta ei ollut kuvia. Eli suodatinjalka on tukevasti pultattu kolmella läpipultilla tuohon kennopalkkiin. Se on aika hyvä paikka sinänsä suodattimelle että on erittäin helppo vaihtaa kun suodatin on hyvin tyrkyllä ja on tilaa. Varsinkin alakautta. Ja tuossa kuvassa myös tuo toinen maalattu ja uretaanipuslitettu apulaite kannake.


Ja tuossa sitten tuo öljynsiirtosarjan lohkopuolen palikka ja linjat


Noita alipaine/ohjaus linjoja on tullut myös vähän samalla tehtyä kun muita linjoja. Eli imusarjan kotelossa on kiinni Nukeperformancen vacuum station. Siihen tulee paine imusarjasta 8mm teflon putkella ja siitä jatkuu komponenteille 6mm teflonputkella. Vähän haastava tuokin prokkis sinänsä. Noissa pneumatiikka liittimissä on standarnina suorat G-kierteet ja jotain M-kierteitä on kanssa. Mutta kun on tuo amerikan mallin Aeromotive Bp-säädin missä on sitten niinkin fiksu paineohjaus kierre kun 1/16npt. Ja siihen ei mitään noita pneumatiikka liittimiä saa. Sama sitten tuossa Turbosmartin hukkiksessa 1/16npt kierteet. Ja ahtosolenoidissa 1/8npt. Huonosti löytyy euroopasta noita NPT pneumatiikkaliittimiä ja 1/16 koossa en ole löytänyt mistään. Joten bensareguun tein 1/8npt kierteen. Hukkiksessa ei oikeen ollut tilaa/ainevahvuutta tehdä kaksikertaa isompaa kierrettä joten siihen tuli autoracingiltä autometerin valmistamat 1/16npt to 1/8npt adapterit. Niin on nyt sitten kaikissa noissa 1/8npt kierre. Sekään ei pneumatiikka liittimissä mikään yleisin standardi ole joten joutu euroopan ulkopuolelta tilaamaan liittimet. Siinä taas se huonopuoli että niissä on muovia rungossa joten jännittää lämmönkesto varsinkin tuolla hukkiksen luona. Pitää lämpösuojat laittaa ja toivoa että kestää.. ECUn sisäisessä mapissa on sitten kiinteä letkukara joten sen joutuu tehdä niin että muuttaa teflon putken ennen mappia kumiletkuksi.


Tuossa sitten aikalailla noita linjajuttuja. Tuli myös tehtyä kardaanille tuki uusiksi. Eli laitoin 700/900sarjalaiseen tarkoitetun tukikumin sinne koska tuo 200-sarjalaisen oma systeemi on hieman lörppö. Sille vääntelin tukipalkin 40x5mm teräs latasta. Olipahan sinänsä operaatio saada sopiva kun tuo kiinnitys on epäsymmetrinen. Helpommalla ois päässy kun ois leikelly sopivat pala-aihiot ja hitsaillut kasaan.. Laitoin vielä varmuuden vuoksi isosta (pakoputki) kiristinpannasta tuon pantaosan ympäri ja kiristin palkkiin. Pitäis pysyä ja on tukeva.


Jarruja myös vähän tein eteenpäin. Eli takajarrut on ollut kasassa jo hetken aikaa. Etujarruista oli vaan toinen puoli koekasattu. Kasasin nytten 'lopullisesti' nuo etujarrut molemmille puolille. Jarrulinjathan muokkasin nykykäyttöön sopivammaksi jo aikasemmin. Ja J0nzalta tuli upouusi jarrunestesäiliö. Eli nyt tarvis vaan jokupäivä saada letkut joka nurkkaan niin voi kaataa nesteet sisään ja ilmata jarrut.


Sähköt on myös aloitettu. Sähköhommat aloteltiin siitä että nuo orkkis etupäähän ja takapäähän menevät johtosarjat purettiin pois niistä vakioista kamalista muovikuorista. Johdot kammattiin ja turhat johdot purettiin asiallisesti pois. Eli poisjääviä johtoja mm. takalasin lämmitin,penkinlämmittimet,kajarit,puolan johdot,kaasarin solenoidin johdot jnejne. Nyt sähkötyöt siinä vaiheessa että kaikki turhat auton omista sähköistä purettu pois ja sarjoja vedetään uusiin punos-sukkiin ja vedetään perille. Onneksi ei nyt ihan älyttömästi ollut ylimääräistä sähköä koska tämä ollut kaasarikoneella ja ei mitään sähköherkkuja ole ollut. Ja onneksi vakiosähköt oli myös orkkis kunnossa eli ei ole vuosien saatossa rävelletty yhtään. Moottorinohjaukselle ja kaikille uusille laitteille tulee sitten omat sulake ja reletaulut ja niitä ei sekoteta kytkennällisesti juurikaan noihin auton omien laitteiden sähköihin. Ainoastaan herätteet tulee auton omista sähköistä.


Tuli myös hankittua hieman öljyjä. Öljyjä on monesti jo aikasemmin tullut mietittyä ja selviteltyä. Ja pitkän aikaa sitten tulin siihen tulokseen että kaikki litkut tulee Redlineä. Niitä oon jonkunverran ennenkin käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. Peräänhän tuli jo aikoja sitten laitettua redlinen rasvat. Laatikkoon tuli nyt hommattua Redlinen MTL öljyä ja ne on jo laatikkoon tuuppastu. Moottoriin kaadetaan 10w40 öljyt jahka on huuhtelut ja sisäänajot tehty mineraaliöljyillä. Ohjaustehostimeen tulee saman valmistajan öljyt joita olen myös käyttiksessä käyttänyt ja hyvin on pelannut ja hyvää olen kuullut niistä. Jäähdytysnesteeksi tulee pienen glykolimäärän kaveriksi kilpapiireissä jo lähes käsitteeksi muodostunutta waterwetteriä. Polttoaineen(e85) sekaan tulee alcohol-Sl ainetta joka suojaa ja voitelee pumppua ja suuttimia tuolta etanolin hapettavalta vaikutukselta. Ainoa huono puoli tossa on että Motonet vei selän takana Redlinen maahantuontioikeudet alkuperäiseltä maahantuojalta. Eli eräs pienempi firma on redlinen tuonut jo moniamonia vuosia suomeen ja niitä markkinoinut ja antanut loistavan tuotetuen yms. Motonet on ollut jokusen vuoden noille nyt jälleenmyyjä mutta päättikin väkisin viedä pikkufirmalta maahantuontioikeudet sopimalla selän takana suoraan tehtaan kanssa diilin joka menee tuon alkuperäisen maahantuojan diilin ohi/päälle. Siinä meni erään ihmisen monen vuoden työ 'hukkaan' ja leipä pöydästä. Eli jatkossa pitää vähän harkita mitä brändiä käyttää koska jatkossa tuotetuki ja valikoima huononee koska ainoastaan motonet noita toimittaa.


Öljynsuodattimina tulee käyttöön K&N proseries suodattimet. Eipä noissa varmaankaan mitään olennaisesti ihmeellistä ole jos vertaa laadukkaisiin tarvikesuodattimiin. Mutta noi nyt ei ollut paljoa tarvikesuodattimia kalliimpia ni hommasin niitä läjän Autoracingilta. Ja mulla on tosiaan tuossa uudessa öljyjalassa m20 jenga joten ei käy enään Volvon original suodattimet. Onpahan nyt sitten samaa sarjaa ilmansuodattimen kanssa  :)


Siinäpä nyt tarinaa vähän tällä erää! Palaillaan.
Ja kaikki kuvathan löytyy isona jälleen http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/
« Viimeksi muokattu: 12.03.2016, 15:32:35 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #472 : 12.03.2016, 17:16:22 »
Onko 240 kardaanintukikumeissa ollut ongelmia, jonka takia laitoit 700/900 kumin? Mulla on jokaisessa 240:ssä vakiot tukikumit, eikä niiden kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia. En ole yhteenkään laittanut edes uutta, kaikki ns. sopivasti sisäänajettuja alkuperäisiä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #473 : 12.03.2016, 17:31:44 »
Onko 240 kardaanintukikumeissa ollut ongelmia, jonka takia laitoit 700/900 kumin? Mulla on jokaisessa 240:ssä vakiot tukikumit, eikä niiden kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia. En ole yhteenkään laittanut edes uutta, kaikki ns. sopivasti sisäänajettuja alkuperäisiä.

Eipä noissa vissiin oo hirveemmin ongelmia ollut? Lähinnä tuohon vaikutti se että tuolla laatikko+hardy+kardaani reseptillä tuli tukilaakeri n.10-15mm taaemmas kun mitä vakiopaikka on. Mulla on ZF laatikko,740 etukardaani ja BMW M5 paksu hardykiekko. Niin tuolla sitten sai tukikumin siirrettyä sen verran taakseppäin että osuu paikalle ja ei ole väännössä tukikumi. Ja sattui myös olemaan hyllyssä tuollainen kaverilta tullut uudenveroinen ison volvon tukikumi niin siitä se ajatus sitten lähti. Ohuella hardykiekolla ois varmaan osunutkin tukilaakeri sillai hyvin että ois voinut hyvin mielin käyttää vakio kumia/kannaketta.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #474 : 12.03.2016, 21:45:19 »
Tästä tulee kyllä asiallinen laite valmistuessaan  O0
Gas monkey sanois tosin että harmi kun on 4-ovinen koppa.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #475 : 26.05.2016, 17:03:40 »
Morjesta pöytään! Nyt ei tullut ihan niin pitkä päivitysväli kuin mitä tuossa yhdessä vaiheessa oli vaikka on tässäkin nyt jokunen kuukausi vierähtänyt. Paljon ei ole nyt joutanut dokumentoida, meinaan tallilla olen ollut aika intensiivisesti ja tulostakin on saatu! Siitä lisää pienen kertomuksen myötä.

Viimepäivityksessä taisin jäädä sähkötöiden aloittamiseen. Sähköjä tosiaan jatkettiin, ja hommaa oli niissä kyllä pirusti. Useempi viikko vierähtikin niiden kanssa mutta tyytyväinen olin lopputulokseen. Siitä operaatiosta ei nyt ihan kamalasti ole kuvia mutta laitetaan jotakin..



Auton omat sähköt tuli tosiaan ensin laitettua jiiriin ja turhat sähköt poistettua. Jäljelle jäävät johtosarjat tuli kasattua siististi punossukkiin. Tuossa kuvassa näkyy sitten uusien komponenttien sijottelua. Kuvassa ei sähköt vielä valmiit.. Eli auton hermokeskus tuli apparin jalkatilaan. Siellä on ecu, releet ja sulakerasia. Uusille sähkövimpaimille tuli 6kappaletta 30ampeerin releitä. Sulakerasiaksi tuli Bluesea systemsin valmistama venekäyttöön tarkoitettu 6sulakkeen rasia.



Päävirtakatkasimen sijoitin tuohon keskikonsoliin. Rakensin lattaraudasta sille tellinkit ja se tulee nyt sillain siististi että tuo "tappiosa" tulee läpi siitä missä orkkiksena on takalasin lämmittimen kytkimet jne.. Valmiista tuloksesta ei taida tähän hätään olla kuvaa. Päävirrat menee nyt sillain että akulta tulee jännite kytkimeen-> kytkimestä lähtee yksi kaapeli startin kautta laturille ja kytkimestä lähtee toinen kaapeli jakoblokkiin ja siitä jatkaa sulakerasialle. Kaikki päävirtajohdot on 35mm2. Sulakerasialta lähtee jokaiselle releelle 4mm2 piuha. Tuli tehtyä silleen että on kaapeloinnissa ainakin varoja sitten jos tulee lisää laitteita jatkossa yms..



Puolille tuli rakenneltua tuollainen asennuslevy 10mm alumiinistä. Kuvan jälkeen vielä siistin kappaletta ja maalasin sen puolikiiltäväksi mustaksi niinkuin muutkin konehuoneen osat..



Tuossa nyt puolapaketti asennettuna. Paketti tuli nyt sijoitettua imusarjan alle. Siellä oli kivasti tilaa ja sai ne kivasti pois silmistä. Sähköistä ei nyt oikein enempiä kuvia ja jorinoita tähän hätään.

Sähköt kun sain niputettua ja muitakin osa-alueita kasaan niin tuli startilla pyöriteltyä öljynpaineet koneeseen ja todettua että ei ainakaan mekaanista estettä ole koneen toiminnalle. Otin ja sain yhteyden myös ecuun ja päivitin siihen firmwiren ja kokeilin että anturoinnit pelaa jne. Kaikki anturoinnit pelasi joten ainakin johtosarjan teko onnistui.

Siitä jokunen päivä niin tuli otettua kokenut kaveri avuksi kellä on kokemusta ruiskusta ja nimenomaan vielä Vipecistä. Ensiksi pyöriteltiin konetta startilla ja kalibroitiin sytytys. Sen jälkeen katsottiin kaikki setupit ja ensikäynnistysasetukset läpi. Kaverilta tuli sitten käsky että homma ok lyöppä käyntiin. Pienen jännityksen saattelemana sitten kipusin kabiiniin ja lyhyehkön pyörityksen jälkeen sehän perhana tärähti soimaan! Eli legendaarinen välietappi SAVUT suoritettu!

Annettiin koneen sitten käydä lämpimäksi samalla säädellen ja tyhjäkäynti aikalailla samantien löytyikin ja seoksia saatiin suht sopivaksi. Lämmittelin konetta vielä myöhemmin toisen kerran ja sen jälkeen vaihdoin öljyt sinne. Huuhteluöljyinä oli perus mineraaliöljyt ja sellaset myös laitoin sinne uudet. Kunhan autoa sisäänajettu ja säädetty peruskarttoja niin laitan sinne sitten Redlinet.

Täytyy kyllä olla tyytyväinen että kaikki toimi ekalla yrityksellä ilman mitään kommervenkkejä ja toistaiseksi ei ole mitään lapsentauteja löytynyt. Eli tähän asti selvitty ilman draamaa. Tämän jälkeen sitten aloin laittamaan autoa koeajokuntoiseksi ja valmistelemaan autoa maalausta varten.



Bilsteinin iskarit tuli myytyä ja niiden tilalle tuli tuollaiset säädettävät mittatilaus Gazit Rallyracen kautta. Tilasin 400mm silmävälillä olevat ja noista tuli nyt tarkalleen 394mm joka on oikein sopiva. Vakioiskarit on jotain 440-450mm. Sai nyt kivan lyhyen ulosjouston ja jouset pysyy paikallaan ilman rajottimia tai lisäkiinnikkeitä. Edessähän on myös 50mm lyhennetyt iskarit joten on nyt sopivasti balanssissa iskareiden pituudet edessä ja takana.



Tuossa aikasemmin jo tuli hankittua Lankulta käytetty 25mm takavakaaja. Se kävi puhalluksessa ja pulverimaalauksessa ja tuli se asennettua jo tuossa samalla kuin uudet iskarit.

Jarruletkutkin tuli hommattua ja ne on Goodridgen komponenteista tehdyt teräspunosletkut mustalla kuorella. Jarrut sain nyt myös samalla ilmattua ja otettua käyttöön. Letkuista ja jarruhommista voin laitella joku toinen kerta kuvia kun ei nyt tullut napsittua.



Jarrut ja alusta kun oli nipussa niin oli aika tehdä pieni koeajo sillä mielellä että kokeilee että kytkin ja voimansiirto toimii ja auto liikkuu. Lyhyt koeajo tuli suoritettua ja kytkin ja voimansiirto tuntu pelaavan niinkuin pitääkin. Hirveän pitkää koeajoa ei viitsinyt tehdä koska autossa ei ole valoja, laseja jne kiinni. Tästä sitten jatkoin auton laittoa siihen kuntoon että viitsii maalaamoon viedä.



Tuli tehtyä muunmuassa konepeltiin paikat lukollisille Aerocatch lukoille/sokille. Takakaaria myös mankeloin ja muotoilin hieman ennen maalaamoon vientiä. Auton sain siihen kuntoon kuin oli tarkoituskin ja se on nyt tällä hetkellä maalarin hellässä huomassa.

Jonkinverran varmaan dokumentointia puuttuu tuosta välistä kun ei ole kaikkea tullut kuvattua ja muistettua mitä on tullut tehtyä. Mutta tosiaan tuossa jamassa auto nyt on. Jahka maalarilta saan sen takasin niin rakennus jatkuu.

TO-DO listaa mitä pitää vielä tehdä ennenkuin auto 'valmis' kesän rientoihin (lista myös itselle muistilistaksi)
-Korin kasaus; luukut, lasit, listat, valot jne
-Sisustan loppuun kasaus; apparin penkki, ovipahvit, sisustan muoveja
-Sähköissä vielä pikkujuttuja; parin lisämittarin asennus (varaukset on jo tehty) jne
-Moottoritilassa; apulaitehihnojen asennus ja linjaus, huohotinsäiliön ja letkujen rakennus ja asennus, parin puuttuvan ahtoklemmarin asennus
-Pakoputken teko loppuun
-Alustassa; Pyöränkulmien säätö (camber ja auraus), panhardin ja taka ylätukivarsien lopullinen hienosäätö

Näillä mennään ja kuvia&tarinaa tulee lisää sitten kuin hommat etenee!




« Viimeksi muokattu: 26.05.2016, 17:12:30 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #476 : 27.05.2016, 16:20:39 »
Jatketaanpas tästä yhden viestin verran vielä edelliseen postaukseen liittyen. Elikkäs kirjoittamatta jäi vielä pari juttua mitä tuossa välissä tuli tehtyä.



Tuli hommattua nesteenpaineen mittaukseen myös PLX boxi ja anturisetti. Ennestäänhän mulla oli PLX laajakaistalambda -setti ja nyt saa sitten samaan näyttöön öljynpaine tiedon. Öljynpainetieto menee myös plx purkin kautta eculle eli saa sieltä rajoitukset ja hätätoiminnot käyttöön. Purkki ja näyttö tukee myös toista paineanturia eli vielä saisi lisäksi esim. bensanpainetiedon tuota kautta samaan näyttöön jos niin halajaisi. Tein sitten bensatukki profiilista öljytukin. Elikkäs vakio öljynpaineanturin paikalta lohkosta tulee letkunpätkä tuohon tukkiin missä on tuo PLX:n käyttämä öljynpaineanturi. Sen lisäksi siinä on vakiotyyppinen vedenlämpöanturi mistä menee sitten tieto vakiomittaristoon. Eli suomeksi vakio vedenlämpöanturi ja mittari on siirretty mittaamaan öljynlämpöä. Eli vakio mittariston vedenlämpömittari näyttääkin nyt öljynlämpöä. Se mittari ja asteikko ei ole asteen tarkka, mutta riittävän tarkka tietääkseen onko öljyt kylmät, käyntilämpöiset vai kuumat. Ja sehän mulle piisaa toistaiseksi.. Tukissa on tilaa vielä laittaa kolmas öljyanturi jos haluaa jotain paine tai lämpötietoa vielä johonkin suuntaan.

Hommaillut olen myös pari muuta lisämittaria, mutta niistä sitten kun ne on asennettu. Mutta suht vähällä mittarimäärällä mennään ja koitetaan pitää kojelaudan instrumentit selkeinä. Mullahan on myös tabletti hommattuna että se on tarkoitus myös asentaa dashiksi jossainkohtaa ja siitähän sitten näkee kaikki tiedot mitä ecukin tietää.



Downpipe tuli myös tehtyä valmiiksi ja sen perään yhden mutkan verran pakoputkea. Elikkäs lyhensin downpipen putken pystysuunnassa sopivan mittaiseksi ja sen perään faabio hitsasi v-band laipat ja 90asteisen mutkan vielä perään joka siis kääntyy siitä auton perää kohti. Pakoputkea ei sen enempää ole tehty ja se olisi tässä tarkoitus tehdä sitten kunhan auton saa takaisin maalamosta. Downpipeen tuli myös hitsattua lambdan paikka ja vetäisin vielä lyhyet matkat tuota DEI titanium lämpönauhaa siihen mitä mulla on tuossa pakosarjassakin.

Muuta tarinaa ei nyt tule mieleen mutta jatketaan sitten kun homma etenee!

Tuossa olisi sitten käyntivideota kansalle mitä moni varmaan halajaa!
https://www.youtube.com/watch?v=lGSZNRURsC4
Tuo ei ole virallinen ensikäynnistys koska siitä ei nyt ollut videota käsissä. Mutta tuossa on auto tokaa kertaa käynnistettynä joten mitenkään oleellisesti se ei eroa ensikäyttelystä.

Palaillaan
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #477 : 27.05.2016, 17:24:33 »
Hienoa työtä menee kyllä ihan mykäksi   :-[
Jatkakee  -H-
kiitoos ja anteeks.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #478 : 27.05.2016, 17:33:17 »
Tein sitten bensatukki profiilista öljytukin. Elikkäs vakio öljynpaineanturin paikalta lohkosta tulee letkunpätkä tuohon tukkiin missä on tuo PLX:n käyttämä öljynpaineanturi. Sen lisäksi siinä on vakiotyyppinen vedenlämpöanturi mistä menee sitten tieto vakiomittaristoon. Eli suomeksi vakio vedenlämpöanturi ja mittari on siirretty mittaamaan öljynlämpöä. Eli vakio mittariston vedenlämpömittari näyttääkin nyt öljynlämpöä. Se mittari ja asteikko ei ole asteen tarkka, mutta riittävän tarkka tietääkseen onko öljyt kylmät, käyntilämpöiset vai kuumat. Ja sehän mulle piisaa toistaiseksi..
Näyttääkö kuitenkaa lämpöä oikein ku öljy ei ns. kierrä lämpöanturilla ku se on letkun pääs?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #479 : 27.05.2016, 22:12:25 »
Hieno projekti, toivon että jaksat pitää tason korkealla loppuun asti. :)
Komppaan tuossa redline asiassa. Olin sopinut että saan öljyt tuotevalikoimaan ja nyt meni kaikki uusiksi. No loppu motonetista tavaran ostaminen minulta koska tuonkaltainen toiminta ei vaan ole hyväksyttävää. Peukut entiselle maahantuojalle ja kiitokset hyvästä palvelusta.
No näyttää siltä että saan Valvolinen ja mahd. Vielä Motulin öljyt myyntiin että ei jää ilman hyviä öljyjä. Mutta harmittaa silti kaverin puolesta.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

 

Proturbo  Autodiagnoosi