Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #555 : 13.04.2017, 16:34:01 »
Pohjolasta tuli nyt tosiaan tuo harrastevakuutus otettua. Vakuutus on nyt voimassa ja auto otettu viime lauantaina liikennekäyttöön. Viimeviikonloppuna tuli jonkunverran ajeltua ympäri ämpäri ja maanantaina käväsin töissäkin tällä. Kyllä tämä työmatka-autonakin toimii joskin mukavempiakin vaihtoehtoja löytyy tuohon kehä1 ajeluun..   :P

Eilen tuli sitten käytyä dynossa pikkasen ajelemassa. Mikään tarkoitus ei ollut lähteä repimään huipputehoa lisää vaan tsekkaamaan perus-setupit. Elikkä pääasiassa sytkäkartat koska talvena aikana tuo kalibrointi ja sitä myötä toteutunut ennakko muuttui aika paljon. Joten niitä tuli hieman säädettyä ja sytkälampun kanssa vielä varmistettiin kalibrointi. Siellä on nyt vähän turvallisemmat ennakot kuin mitä syksyllä elikkä täyslaukassa 20ast. Myös muuttuneiden sytkäennakoiden ja muuttuneiden ahto-ohjauksien takia myös ahtoja säätelin. Penkkiin viedessä ei max ahdot ollut kun ~1,6bar. Nyt siellä on mukavat 2,1bar. Aika hieno ja tarkka on kyllä ahtojen ohjaus ja painekäyrä. Nokan ajotusta kokeiltiin myös säätää muutama aste aikasemmalle mutta siitä seurasi vain sekä tehon että väännön lasku. Kokeiltiin myös muutama aste myöhäistää mutta sama homma sen kanssa. Eli nokka laitettiin takas nolla/vakio -ajoitukseen jolla se tuntuis pelaavan parhaiten.

Lopputulema tälläkertaa renkaalta 477hp & 550nm. (Koneelta 542hp & 625nm @12pros häviö). Eli huipputeho käytännössä sama kuin syksyn dynovedoissa mutta vääntöä on 20-30nm enemmän käytännössä koko ylipainealueen. Myös tehohuippu ja vääntöhuippu tulee alemmilla kierroksilla nytten. Aavistuksen rikkaalla on nyt mutta epäilin että tuossa e85 on pikkasen enemmän bensaa tällähetkellä kuin mitä kesäisin. Joten en lähtenyt nyt hoikistamaan seosta ainakaan vielä. Oishan tuo etanolianturi ihan hyvä olla tämän takia joten ehkä sellasen joskus värkkäilen. Tulis vaan taas kauheasti lisää liitoksia ja adapteria linjan väliin.

Rajotinta vois kanssa nostella pikkasen. Se on asetettu nyt 7500rpm mutta ecu alkaa rajoittamaan jo 200rpm ennen. Ei sillä todennäköisesti tehoa eikä vääntöä tulisi yhtään lisää mutta sais vielä pikkasen pidemmän käyttöalueen ja välityksien puolesta vaihdot osuisi vielä vähän paremmin. Joten se varmaan tulee nostettua johkin 7800 ja 8200rpm väliin.



Ajoa on tullut nyt vajaa viikon aikana sellaset 180km +dynovedot ja auto toimii loistavasti edelleen. Joten tästä on hyvä jatkaa kohti kesää.

Ja kiitoksia vain vinkistä, listan kiinnikkeet löytyi nippelit.fi sivulta ja ne tulivatkin jo nopeasti kotiin. Elikkäis pitäisi alkaa tuota listaa askartelemaan paikoilleen.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #556 : 13.04.2017, 17:12:31 »
minkälainen sulla on ahtopaineenohjaus?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #557 : 13.04.2017, 20:37:01 »
minkälainen sulla on ahtopaineenohjaus?

Hukkiksen (Turbosmart hypergate 45mm) kalvon alle menee suora ohjauspaine ahtoputkesta.

Ahtoputkesta lähtee toinen letku Mac:in 3tie solenoidiin josta jatkuu letku hukkiksen kalvon päälle. Eli tiivistettynä kalvon alle suora paine, kalvon päälle solenoidin kautta.

Solenoidia sitten ohjaillaan eculla (PWM:llä 25hz taajuudella). Ja openloop tilassa mennään eli ihan saman tyylisellä kartalla kun bensa/sytkä. Elikkäs dutycycle% määritellään kartan soluihin kaasunasennon ja kierrosten mukaan. Voi kuullostaa ehkä hankalalta, mutta looginen ja helpohko käyttää ja pelaa ku buick. Ja pystyy sitten vielä määrittämään ahdolle korjausta/rajoitusta imuilmanlämmön, vedenlämmön tai vaihteen mukaan (jos vaihdetieto on eculla). Eli fiksuhan tuo systeemi on. Itsellä ei tällä hetkellä ole noita lämpötila trimmejä määritetty mutta ne olisi tarkoitus laittaa kyllä varuiksi.

Onhan tota sitten mahdollisuus käyttää closedloop tilassa jolloin karttaan vaan määritellään tavoite ahto ja ecu sitten itse säätelee solenoidia sen mukaan. Se nyt kuullostaa kovin helpolta ratkaisulta mutta en ole (vielä) kokeillut sitä koska tolla DC% kartallakin on saanut sen helposti ja tasaisesti tuuttaamaan.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #558 : 30.04.2017, 16:20:03 »
Paljon onnea pokaalista!  8) ykkönen ei häpee! :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #559 : 01.05.2017, 12:02:16 »
Termosta vain!

Kaikenlaista pientä ja vähän suurempaakin on tapahtunut nyt tässä viimepäivityksen jälkeen. Pääsiäisen pyhinä oli jokseenkin huonot kelit joten autolla ei ajeltu juurikaan siinä penkkireissun jälkeen. Pientä puuhailua tuli kumminkin toteutettua pyhinä. Tuota puskurin päälle tulevaa listaa koitin parsia kasaan ja kiinni autoon, mutta ei se istunut oikeen sinne päinkään ja tuntuikin vähän että onkos se edes oikeanlainen. Tosiaan alkuperäisen kromi/mustan listan olen hukannut ja tilalle hommannut purkuautosta kokomustan listan. Joten se jäi nyt asentamatta jälleen kerran.. Ehkä vielä joskus  :-[

Tuota tabletin asennusta olen tässä pyöritellyt mielessä jo pitkään ja itse tablettikin on hommattu jo varmaankin vuosi sitten. Ei ole vain löytynyt omaan käyttöön ja silmään sopivaa telinettä vaikka olen useampaan otteeseen tuntikaupalla nettiä selaillut asian tiimoilta. Joten nyt otin härkää sarvista ja aloin värkkäilemään itse hiilikuitulevystä/aihiosta kiinnitys tellinkiä. Joten sellanen tuli värkättyä ja 'integroitua' orkkismittariin kiinni. Tuohon kuitutellinkiin laitoin sitten itse tabletin kiinni tuollaisella 2puolisella itseliimautuvalla duallock 'tarranauhalla'. Ajatuksena se että sen tabletin saisi siitä vielä irtikin tarvittaessa. Tosi jämäkästi kyllä tuli kiinni ja varmasti ei vahingossa irtoa. Pysyy ehkä vähän turhankin hyvin sillä tuntuu että sitä ei siitä ilman pientä väkivaltaa saakkaan edes irti  ::)



Sitten pitäisi vielä ecun can-väylään viritellä obd/bluetooth systeemi niin saa abaut kaiken ecun datan tablettiin. OBD-pistoke ja bluetooth sovitin löytyy jo mutta tarvitsee liittimen/johdon joka sopii ecun can-liitäntään. Joten toistaiseksi tabletilla käytössä vain gps nopeus/matkamittaus appi ja tietysti kaikki perus tabletin ominaisuudet eli google maps, nettiselain jne.. Tilailin myös tuollaisen 12v->5v microusb virtalähteen jotta saa tabletille jatkuvan latauksen. Sitä en vaan kerennyt vielä asennella kun se tuli päivä ennen lähtöä tampereen messuille..

Heti pääsiäisen perään lähdinkin sitten Italiaan viikoksi motorsport painotteiselle reissulle joten auton kanssa touhuilut tauolle siksi aikaa. Italiasta tuli sitten kotiuduttua viikko sitten maanantaina iltasella ja siitä kotiutumisen jälkeen alkoikin sitten valmistelut messuille. Tuli tehtyä autolle kunnolliset pesut ja vedettiin uudet vahat pintaan ja tietysti lisäksi perus putsailuja jne..

Perjantaina päivällä otettiinkin sitten suunta kohti Tamperetta ja Hot rod & rock show -messuja. Matka tampereelle sujui auton kanssa hyvin ja se saatiinkin aikataulun mukaisesti perjantai iltana yhdistyksen osastolle näytille. Siitä sitten hotellille syömään ja nukkumaan. Lauantaina alkoikin sitten itse messut ja porukkaa tuntui olevan aikalailla liikkeellä ja myös meidän osastolla aika kivasti oli kuhinaa. Sunnuntaina sitten messut vielä jatkuivatkin ja ihan kivasti oli porukkaa toisenakin päivänä liikkeellä. Sunnuntaina palkintojenjaossa kävikin itselle positiivinen yllätys sillä tämä auto palkittiin Tuningcar luokassa 1-pystillä! Hieman tuli ehkä puskista tuo pysti, ainakin se että oli nimenomaan ykkös-sija. Mutta kyllähän tälläinen tunnustus kivasti lämmittää mieltä aika pitkän ja ajoittain raskaankin rakentelun jälkeen.



Kiitoksia vain yhdistykselle ja kaikille mukanaolijoille kivasta messuviikonlopusta! Sunnuntai-iltana sitten paluu tallille ja heti pienet pesut autolle meinaan pikkasen oli kuraa/märkää/suolaa tiellä paluumatkalla. Kuitenkin paluumatka meni onneksi täysin ongelmitta. Kilometrejä tuli viikonloppuna n.330.

Viikonlopun messujen saldona tuli myös tälläinen nettiartikkeli:
https://www.jokamies.fi/tama-volvo-240-on-todellinen-sleeper-lahes-vakio-ulkokuori-katkee-alleen-545-heppaa/

Joten tästä jatketaan kohti kesää ja toivonmukaan parempia ajokelejä! Kiitoksia myös kaikille onnitteluista ja kehuista mitä auton tiimoilta tuli! Lämmittää mieltä vaikka itselle omasta ilosta näitä pohjimmiltaan tehdäänkin!
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #560 : 01.05.2017, 12:09:02 »
Erittäin hienoa! :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #561 : 01.05.2017, 22:22:52 »
kuvina kun katsonut on hieno mutta kun messuilla pällisteli niin oli erittäin hieno S*
erittäin hienoa työtä jatkakee samaan malliin ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #562 : 02.05.2017, 06:58:28 »
http://www.soundmanca.com/ ootkos tuolta kattellu noita tabletti telineitä?

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #563 : 09.07.2017, 19:52:52 »
Hienosti viimeistelty auto.

Oliko ongelmia tekniikan kanssa Malmilla kun kulkua ei löytynyt numeroita vastaavaa määrää?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #564 : 09.07.2017, 22:59:28 »
Hienosti viimeistelty auto.

Oliko ongelmia tekniikan kanssa Malmilla kun kulkua ei löytynyt numeroita vastaavaa määrää?

Ei oo ollu tekniikan kanssa mitään ongelmia eikä ollu nyt Malmillakaan. Kaik on pelannu niinku pitää ja mitään muuta en oo viimepäivityksen jälkeen tehnyt kun tankannut ja rajoittimen nostin -> 8000rpm.

Tosiaan ekan kerran kävin varttimailia kokeilemassa (millään laitteella ikinä) ja tiedossa olikin että ihan harjoitteluksi menee. Ti-Ke välisenä yönä tulin Italian reissulta ja torstaina kuulin ekan kerran ko. tapahtumasta kun duunikaveri kyseli lähenkö ottaa vetuja. Samainen henkilö lupautu myös lainaamaan mulle renkaat jos innostun lähtemään (MT ET street 26x10.5", paistettu 2003  :D )

Joten ei muuta kun tuumasta toimeen ja kaverilta renkaat lainaan. Lainavanteet renkaille löytyi Jaakolta. Perjantaina sitten pyörittelemään renkaita vanteille ja pulttaamaan auton alle. Hyvin mahtui ja ei muuta kun odottelemaan lauantai aamua. Alustalle en kerennyt tuolla aikataululla tekemään mitään ja tiedossa oli että se ei tule tod. näk toimimaan yhtään tuossa hommassa. Mutta kun idea oli vain lähteä testaamaan niin ajattelin että olkoon nyt tuolla alustasetupilla että ei siellä tulla mitään ennätyksiä rikkomaan.

Alustasetuppihan on tosiaan aikalailla rata/sudittelu tyyppinen. Edessä 9,5kg/mm jouset ja takana 8kg/mm. Ja molemmissa päissä paksut vakaajat jne. Ja auto sitten käyttäyty sen mukaan; pitoa ei hirveästi ollut ja auto oli todella levoton ajaa. Ekat vedot oli molemmat 14.4sek ja lopparit 158km/h. Logista kattelin että 3vaihteella max throttle ollut 50-55% ja 4vaihteella n.70%. Sen verran oli liukas ja levoton ajaa että kaasu pohjassa ei pystynyt yhtään ajaa.

Aavistuksen sitten otin ahtoa pois, laskin rengaspaineita ja kytkin launchcontrollin päälle ja viimenen veto oli sitten 13,9sek / 171kmh. Mutta siinäkään kuten aiemmissakaan vedoissa ei pystynyt kaasu pohjassa ajaa ja joutu nostella ennen maalia. Sen verran oli hurjantuntunen ajaa että oli vähän pitelemistä isommissa nopeuksissa että pysy keilojen välissä. Tuli myös itselle hieman yllätyksenä että kuinka levottomat tuollaiset dragi kumit on ajaa. Auto tuntu menevän kokoajan kuin käärme ja varmasti tuo vielä korostui tuon "ei tarkoituksen mukaisen" alustan johdosta sekä kokemattomuuden puutteen takia.

Mutta tyytyväinen olen kumminkin päivään. Moottori ja voimansiirto toimi niinkuin piti, mitään ei hajonnut ja ajamalla takaisin. Ja sai hieman kokemusta ja tuntumaa tuohonkin hommaan. Hauskaa oli ja varmasti menen uudemmankin kerran, mutta ensi kertaan pitää varautua paremmin -> alusta muutokset. Hyllystä löytyisi tuuman nykyisiä pidemmät 6kg/mm takajouset ja ne tod näk menee paikalleen ennen ensi kertaa (olisi mennyt jo tälle kerralle jos olisi kerrennyt varautumaan). Täytyy myös katsoa että rupeisiko vakaajia irrottelemaan ja mahdollisesti myös ajokorkeutta muuttamaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #565 : 10.07.2017, 11:25:20 »
Vai oiskohan tuoreilla katurenkailla ollut parempi pito kuin iänikuisilla slikseillä?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #566 : 10.07.2017, 17:30:05 »
Vai oiskohan tuoreilla katurenkailla ollut parempi pito kuin iänikuisilla slikseillä?

Mahdollisesti. Ois ainakin suuremmissa nopeuksissa ollut varmaan vakaampi ajaa. Noilla löysillä slikseillä (ja 0,85bar r.paineilla) kun lähtee +100kmh vauhdissa sutimaan niin oli vähän pitelemistä..

Oishan mulla ollut uudet katurenkaatkin tallilla odottelemassa asennusta (Falken azenis fk453 255/40-17) ja jälkikäteen mietin että niillä ois voinu olla helpompi ajaa. Mutta näillä mentiin nyt. Katsotaan mitkä renkaat on alla sitten kun ensi kerralla menee kokeilemaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #567 : 11.07.2017, 19:42:45 »
Kävin tuossa vaihtamassa katurenkaat takaisin alle ja oli tarkoitus vähän käydä ajamassa mutta iskikin aika kova sade. Tyhjentelin sitten siinä aikani kuluksi huohotuspöntön ja laittelin lämpösuojan konepeltiin (tuo pakopesä tahtoo lämmittää aika hyvin konepeittoa). Huohottimesta ei kyllä hirveästi tavaraa tullut vaikka odottelin että parin illan katuajelun ja neljän varttivedon jälkeen tavaraa tulisi. ehkä puolidesiä-desi tuli viina/vesi litkua ja hieman öljyä.

Tutkin tuossa sitten vielä hieman tarkemmin logia vikasta vedosta. Jokaisen vedon aikana oli logi päällä ja niiden perusteella vetojen välissä aavistuksen kevensin ahtokarttaa ja lisäsin pikkasen soppaa koko bensakarttaan. Seokset olivat aika hyvät (ahdoilla afr keskimäärin 11.5). Samoin öljynpaineet ja latausjännitteet olivat edelleen alueella kuten on tähänkin asti ollut. Imulämmöt on suht korkeat ollu, niille vois tulevaisuudessa keksiä hieman parannusta. Vetoon lähtiessä IAT ollut n.50c ja vedon lopussa 58-59c. Tokihan nuo pakosti nousee kun lämpimällä kelillä joutuu autoa käytellä paikoillaan ja ennen vetoa vielä burniskin.

Tuo Throttle käyrä ja sen myötä sitten MAP käyrä on kyllä aika huvittavaa katsoa:


Tuossa huomaa hyvin paljon on joutunut pumppaamaan ja nostelemaan. Ylempi käyrä MAP, alempi kaasunasento. Jokaisella vaihteella on kaasu tullut nostettua melkeen kokonaan ylös kerran, ja hirveesti tullut pumppailtua/kisuteltua tuolla 30-70% välillä. Yhtä mittaan kaasu ei ole ollut pohjassa kun reilu sekunnin ja senkin vain kerran vedon aikana ja sen takia ahdotkaan ei ole ollut kuin pari kertaa hetken +1,5bar alueella. Maksimissaan ahdot käyny 1,95bar.

Tuollaista nippelitietoahan tuo on, mutta hauska tutkiskella ja analysoida. Ja hyvin kuvaa sitä kuinka levotonta ja liukasta on ollut ajaa tuolla alusta+rengas kombolla. Toki menee osittain kokemattomuuden ja itsesuojeluvaiston piikkiin mutta tästä on hyvä lähteä kehittämään tuota kiihdyttelyhommaakin (vaikka auto ei siihen varsinaisesti olekkaan tehty)..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #568 : 11.07.2017, 20:02:05 »
Sillonhan se meno just hulluksi muuttuukin noilla renkailla ku välillä löysäilee. Parempi pitää veto päällä vaikka vähän sutii ja luikertaa... :)
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #569 : 16.08.2017, 17:37:50 »
Morjesta pöytään!

Täällä on lähinnä vain ajeltu, mutta on tässä pieniä puuhailuja tullut tehtyä sitä mukaa kun on jotain visioita putkahtanut päähän..

Taakse vaihtelin uudet (katu)renkaat. Valmistaja ja koko pysyi edelleen samana (Falken, 255/40-17) mutta tuoreempaa tilalle ja samalla uudempaa mallia, Azenis Fk453. Tuon malliset Falkenithan on edessä ollut jo alusta asti.

Samalla vaihtelin sitten takajouset entisistä 8" 450lbs (n.8kg/mm) -> 9" 350lbs (n.6kg/mm) kun tollaset löytyi hyllystä valmiina. Samalla myös tutkiskelin ja kokeilin vähän takaiskareiden jäykkyys-säätöjä. Tosi laaja skaala on kyllä noissa GAZ :eissa ja parikin naksua vaikuttaa jo tuntuvasti. Noilla edellisillä jousilla ja iskarisäädöillä (n.puolessa välissä jäykkyys) perä oli ihan kivikova ja ei paljoa muuta kun renkaat joustanut paitsi isoissa pompuissa.

Noiden 350lbs jousien kanssa perä on edelleen todella kova tossa puolessa välissä iskarisäätöä joten sen puolesta voisi laittaa vieläkin pehmeämmät jouset. Nyt sinänsä tilanne hyvä että noilla jousilla saa iskarin säädöistä riippuen perän pehmeästä-> kivikovaksi. Mutta veikkaisin että esim 250lbs jousilla saisi perän edelleen tarpeeksi kovaksi mutta myös vielä pehmeämmäksi/herkemmäksi kuin noilla tän hetkisillä jousilla ja pääsisi käyttämään laajemmin iskarin säätöskaalaa (=tarkempi säätö). Pitää miettiä ja testailla.

Samalla tuossa touhutessa ajattelin käyttää vetarit irti ja katsoa onko ne vielä elävien kirjoissa. Jos ne olisivat olleet pahasti vääntyneet niin tuossa ne olisi sitten helposti vaihtanut kun eivät ole vielä katkenneet murikkaan kummiskaan. Mutta ihan hyvältä ne vielä näytti joten panin vanhat kepit takaisin. Samallahan tuossa sitten tsekkaili jarrut ja alustan pulttien kireydet jne.



Ajatus oli mahdollisesti lähteä uudestaan kokeilemaan Malmille kiihtymistä mutta tälläkertaa katurenkailla. Joten sitäkin silmällä pitäen tein noita pieniä uudistuksia/kokeiluja. Hieman kävin pieniä testejä ajamassa edeltävänä perjantaina mutta ei vielä ihan vakuuttanut tuo pito uusilla katurenkailla vaikka jousetkin vaihtelin aavistuksen vähemmän koviin versioihin. Ja sitten kävi vielä niin että lauantai valkeni sateisena joten päätin että en turhaan lähde sinne katselemaan märkää baanaa. Joten hieman ekstemporee lähdettiin Lahteen CDLC Fittedfest autotapahtumaan/näyttelyyn. Useampikin kaveri lähti sinne viemään autoa näytille joten lähdin sitten itsekkin harrasteautolla työntämään sinne, harrasteauto tapahtuma kun on kyseessä.

Reissu sujui kaikinpuolin mukavasti vaikka välillä tulikin vähän vettä taivaalta. Auto toimi tuonkin reissun moitteetta ja hieman yllätyksenä tultiinkin palkinnon kanssa takasin. Hieman yllätykselliseksi asian teki se että siellä oli show alueella yli 100 kutsuttua näyttelyautoa ja meikäläinen veti pystin kotio vaikka auto seisoi harrasteparkissa. Kaikenkaikkiiaan tapahtumassa palkittiin 6 autoa (3x japski, 3x euro).



Tuon reissun jälkeen sitten en ole muuta tehnyt kun pari kertaa ajellut. Eilen kävin sitten hieman kruisailemassa hienon sään kunniaksi ja hain autoon hieman öljytuotteita:


Elikkäs Amsoilia pukkaa ja vanhoja autossa olevia Redline litkuja alan vaihtelemaan tuoreisiin AMSoil tuotteisiin. Perään vaihtuu lähiaikoina nuo uudet 75w110 öljyt vanhojen 75w90 tilalle. Olen myös kuullut paljon hyvää tuosta Amsoil laatikkoöljystä (etenkin ZF laatikoissa) joten täytyy nekin jossain kohtaa vaihdella laatikkoon. Otin samalla myös ohjaustehostinöljyä ja jäähdytysnestettä. Ne otin lähinnä varastoon valmiiksi, vielä ei ole tarvetta lisäillä/vaihtaa. Moottoriöljyjä en vielä ottanut, mutta nekin tulee tod näk Amsoililta jahka tulee aika vaihtaa ne tuoreisiin.

Sellasta tälläerää ja palaillaan asiaan kun on taas jotain höpöteltävää mielessä..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Autoracing  KL-varaosat