Futurez  Kulkukoira

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #675 : 19.02.2020, 08:03:18 »
Niin no tuollaisen akselin muutokset tekee illassa, jos osat on ja sorvi vieressä.  Sit jos käy tuuri ja on oikealla välityksellä oleva akseli niin ei tarvii siinäkään pulaa kuin hammasvälys kuntoon, uuden lukon kanssa ja sekin käy suht helposti, jos on peränlevitystyökalu valmiiksi tehty, kun shimmit on laakeripesien ulkopuolella...   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #676 : 19.02.2020, 15:04:37 »
Niin no tuollaisen akselin muutokset tekee illassa, jos osat on ja sorvi vieressä.  Sit jos käy tuuri ja on oikealla välityksellä oleva akseli niin ei tarvii siinäkään pulaa kuin hammasvälys kuntoon, uuden lukon kanssa ja sekin käy suht helposti, jos on peränlevitystyökalu valmiiksi tehty, kun shimmit on laakeripesien ulkopuolella...


Mitäs oot boost mieltä jos maksimaalisen helppouden nimissä sovittaa volvon akseliputket kiinnikkeineen? Kuvittelisin että tälläisessä tapauksessa pitäisi sauma tehdä lähelle murikkaa, eli volvon putki mahdollissimman pitkänä?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #677 : 19.02.2020, 16:47:37 »
Kyllä tuossa on yllättävän paljon erilaisia vaiheita ja hommaa näin niinkun kokonaisuutena kun ei palikoita ollut valmiina eikä ennen tehnyt itse vastaavaa. Tosiaan jos kaikki tarvikkeet löytyy valmiina ja sorvi on käytettävissä sekä tietää mitä tekee niin on varmasti mahdollista yhteen päivään pusertaa. Enitenhän tässä on tosiaan mennyt aikaa tarvikkeiden ja jigin haalimiseen sekä mittailuun/kokeiluun/selvittelyihin. On tuossa saanut ravata asioimassa aika monessa paikassa  :2funny: Akseli Vantaalta, puslat Helsingistä, jigi Tuusulasta, sorvaus Vantaalla, yläkorvat matkahuollon välityksellä Seinäjoelta, akselinpäädyt postin välityksellä Kuopiosta jne.. Itse työtunteja akselin parissa on varmaan alle 10h. Jäljellä olis vielä korvakkeiden hitsaus, panhard kiinnikkeen värkkääminen ja hitsaus, akselipäätyjen hitsaus/putkien oikaisu, hiekkapuhallus/maalaus ja perän kasaus.

Ja mitä tulee tuohon Volvon akselinputkien käyttämiseen niin tosiaan vähän vähemmällä vaivalla selviäis, mutta itse mutu-tuntumalta sanoisin että ei tule kyllä yhtä tukeva/kestävä sillä tavalla. Tulee kumminkin aika paljon sitten vipuvartta/rasitusta siihen saumaan. Nyt tolla tyylillä kun käytetään letukan omia putkia ja hitsataan vaan volvon päädyt sinne niin kestävyys on vähintäänkin tehdasluokkaa? Sekä kumminkin panhardin kiinnike pitäis leikellä niistä pois ja tehdä uusi koska tuo letukan banjo on isompi. Joten siinä hyötyy oikeestaan enään tukivarsien korvakkeiden uusimisen vaivan. Sekä on se vähän hölmön näköinenkin kun isoon banjoon missä on 3"akselinputkien lähdöt hitsataan perään tuollaiset Volvon risuputket  :buck2:

Akseliprojektia en ole viimepostauksen jälkeen jatkanut, mutta sen verran päivitystä että uudet ylätukivarret ja panhard saapui Ruotsista. Ne päivittyi nyt MKMotorsportin malleihin. Onkin kohta koko kataloogi työnnetty tähän autoon  :D On noi kyllä asialliset ja kohtuu hintaiset. Ylätukivarret on ainakin Docol R8 putkea mistä tehdään mm. kiihareiden runkoja. Panhardista en ole varma onko samaa materiaalia. Pieni pettymys oli kyllä, kun nuo ei olekkaan paikallaan säädettäviä malleja. Eli joutuu irroittamaan toisen pään säädön ajaksi niinkuin noissa IPD malleissakin. Luulin että toisessa päässä olisi vasurikierteet, kun kerran noihin on kierre tehty molempiin päihin. Piti oikeen laittaa viestiä MKM:lle että onko nuo ihan tarkoituksella tehty noin että molemmissa päissä sama kierre. Vastaus oli että jos lukitusmutterit löystyy värinän/väännön takia niin paikallaan säädettävissä on riski että pituus muuttuu ajossa tai jopa koko tukivarsi aukeaa ja tippuu. Joten turvallisuuden kannalta on toteutettu noin, kuulemma useimmat asiakkaat niin on halunnut ne toteutettavan. Kun monet noita käyttää katuautoissa ja sillon ei niitä alustan muttereiden kireyksiä tule kokoaikaa vahdattua. Tolla ratkasulla siis jos lukitusmutterit aukeaa niin pituus ei muutu eikä ole käytännössä mahdollista että tukivarsi aukeaa/tippuu. Joten ihan looginen ajatus siinä on ollut ja kelvatkoon nyt noin. Onhan siinä säätäessä enemmän vaivaa mutta tietty toi turvallisuusjuttu on ihan hyvä ottaa huomioon. Ylätukivarret pitäis olla tollasenaan hyvät ja bolt-on, mutta panhardia joutuu varmaan prässäämään hieman suoremmaksi koska tuo panhardin kiinnityskohta tulee huomattavasti kauemmaksi akselinputkesta kun vakio akselilla. Sen verran tuo letukan banjo vaatii tilaa varsinkin kun tulee sillä järeällä alukopalla.

« Viimeksi muokattu: 19.02.2020, 16:53:33 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #678 : 19.02.2020, 22:31:00 »
Ei mitään jarkeä käyttää Volvon putkia.

Jos tilanne on se että ei ole varaa ostaa uusia korvia, kannattaa unohtaa koko homma.

Kun nuo valmiit korvat on käytettävissä koko akseli homma on niin yksinkertainen että ei mitään järkeä.

Itse olen muuttanut kaikkiin versioihin 100 sarjan alatukivarret ja ottanut etu puslapesät 240 tukivarsista.
Puslien rakenne on paljon parempi ja perus kumipuslat kestää tolkutonta väärinkäyttöä...

Alatukivarren kiinnikkeet perään olen tehnyt perus levy tavarasta (5mm) ja ylä kiinnikkeet ja panhardin kiinnikkeet ostanu valmiina.  Alatukivarret on vahvike hitsattu ja sen jälkeen ajettu vartilla toisella autolla  9.2s ja 257km/h  Ja toisella 11.2s 220km/h

 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #679 : 23.02.2020, 19:21:45 »
Akseliprojekti nytkähtänyt taas aavistuksen eteenpäin. Sain vinkin Jonzalta että digitaalisella vatupassilla on kätevä säädellä jigi/korvakkeet kohdilleen joten kävin sellasen ostamassa itsellekkin. Tota vatupassiahan voi hyvin hyödyntää jatkossa myös esim pinjonin/kardaanin kulman säätämisessä. Joten tuolla digipassilla ensin toinen akselinpääty kohdalleen ja sen jälkeen akselinpää parilla pisteellä hitsuutellen kiinni niin pysyy jigi paikallaan. Sen jälkeen toiselle puolelle sama homma. Tuo jigi pyrki kääntämään toisen pään 1asteen väärään asentoon, joten hieman toistapäätä piti kammeta oikeaan asentoon ja sitten sekin parilla pisteellä kiinni. Noin on jigi täysin kohdillaan ja pysyy siinä.

Sitten vain korvakkeita heppailemaan kohdilleen. Alakorvat olikin aika suorasovitteet tosiaan mutta yläkorvia piti työstää että ne sai sopimaan ja oikeaan asentoon. Tuli sitten tarkistettua vielä silmämääräisesti ja passin kanssa noita korvakkeiden asentoja kun ne oli heftattu ja jigi irroitettu. Yksi alakorva näyttäisi olevan asteen verran eri asennossa kun muut ja se kääntää puslaa vähän vinoon akselinputkeen nähden. Joten siitä pitää vielä pisteet avata ja kääntää samaan asentoon kuin muut. Nuo kumipuslat on pirun huonot kun niissä on jo uutena niin holo se pultinreikä. Ja kun tuo jigi määrittää asennon sen pultin perusteella niin on vähän säätämistä että tulee täysin kohdalleen kun pusla ei keskity kunnolla pulttiin. Tuon olisi ehkä voinut välttää kun olisi ensin alakorvat ja puslan heftannut pöydällä keskenään yhteen ja sitten vain heftannut pakettina akselinputkeen. Mutta siinä ne nyt killuu.



Panhardin kiinnikettä aloin tekemään kanssa 5mm plootusta. Täytyis vaan nuo korvakkeet hitsata loppuun 100% saumoilla niin vois heittää akselin autoon killumaan niin pääsee tarkastelemaan tarkemmin panhardin kiinnityksen mitat. Mutta tuo kiinnike pitäisi olla nyt aika lähellä totuutta, ehkä jopa saa vähän lyhentää? Mutta sen näkee sitten kun pääsee paikallaan kokeilemaan. Parempi testata se ennenkuin hitsaa sen kokonaan kasaan ja akseliin kiinni. Ettei sitten käy niin että panhardi tulee ottamaan peräkoppaan kiinni.



Mutta jatketaan näillä. Pienin askelin etiäppäin  :buck2: Jos sitä tulevalla viikolla sais abauttiarallaa maalausvalmiiksi tuon akselin?
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #680 : 24.02.2020, 07:12:24 »
Millä jigillä sä aiot noi päädyt saada linjaan runkopukkien kanssa? 

Ja suosittelen hitsaamaan kaikki mahdolliset korvat tuohon akseliin ennen kuin laitat päädyt edes pisteillä kiinni.

Jokainen sauma joka on vain toisella puolella akselia vääntää putkea siihen suuntaan.
 
Ja kun tuota vääntymistä tapahtuu vaihtoehdot on.
-Jos on niin tarkka että ei halua korvien olevan 0.5 astetta johonkin suuntaan vinossa(ei mitään merkitystä) oikasee akselin ennen päätyjen hitsausta.
- Ei välitä kyseisestä pikku vinoudesta vaan laittaa hieman väljät päädyt paikoilleen jigin kanssa, 3 kpl pisteitä kiinni , tarkistaa että jigi liikkuu nätisti, purkaa jigin pois.  saumat ympäri ja tarkistaa suoruuden jäähtymisen jälkeen jigillä ja jos on muodon muutosta tapahtunut( ei pitäisi) niin oikaisee.  migillä hitsaamalla ja märällä rätillä jäähdyttämällä.

Jos jigin päätyholkit liikkuu ilman väkivaltaa nätisti suoruus riittää,  joku insinööri voi vielä laittaa linjarin päätyihin ja alkaa sillä nypläämään mutta sitten menee kaikki metsään , koska oikeasti ainut asia jolla on merkitystä on se että vetoakseli on suorassa linjassa, laakeri pesä on sen verta kuitenkin väljä että sietää pikku heiton...

Ja jos tarkistaisi originel akseleita onkohan yksikään oikeasti suora kun noi on ryvetty kanttikiville useita kertoja. 
« Viimeksi muokattu: 24.02.2020, 07:16:55 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #681 : 24.02.2020, 07:49:24 »
Ja jos tarkistaisi originel akseleita onkohan yksikään oikeasti suora kun noi on ryvetty kanttikiville useita kertoja.

Tätä olen itsekin miettinyt, onko ne tehtaaltakaan tullessa olleet luotisuoria vai minkälaiset toleranssit noissa on valmistajilla olleet?

Ja tuossa kiilakuumien annossa sitten kannattaa olla tarkkana (jos siihen ryhtyy siis). Saa herkästi taivuteltua liikaa ja sen jälkeen se on loputon suo lähteä oikomaan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #682 : 24.02.2020, 17:53:28 »
Akselinpäät otan vielä tosiaan irti, ne on kahdella vastakkaisella pienellä pisteellä per puoli kiinni. Vain sen takia että korvakejigin sai oikeaan asentoon ja pysymään siinä kun se kiinnittyy noihin akselinpäätyihin ainoastaan. Eli hyvin helposti nuo saa vielä irti ja se oli alunperin tarkoituskin.

Päädyt on sorvattu siten että niissä on jonkuverran välystä eli antaa anteeksi joitakin kymppejä ainakin. Katsellaan sitten korvakkeiden ja panhard kiinnikkeen hitsauksen jälkeen että miltä näyttää. Että sorvataanko vielä aavistus pois tai oijotaanko akselinputkia jos noilla välyksillä ei jigi asetu.

Ja varmasti ei missään akselissa ole putket 0,0asteen tarkkuudella suorasssa ainakaan missään käytetyissä 30-40vuotta vanhoissa. Mutta pyritään tietysti siihen että ne nyt ei olisi mitenkään ainakaan useita asteita vinossa. Ja tosiaan kunhan kepit/akselinpäädyt on suorassa banjoon nähden niin se on jo puolivoittoa.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #683 : 28.02.2020, 17:23:38 »
Vaikka kulmiin vaikuttaa moni asia, niin omista töttöröistä kyllä kaikissa on ollu taka-akseli prikuulleen oikein ja oleellisinta tässä, että molemmat puolet.
Eli ei ne ihan järjettömästi ainakaan heitä vakiona. Volvomaisesti ehkä viikonpäivästä riippuen vähän.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #684 : 01.03.2020, 20:55:26 »
Pyöränkulmat tossa tulee varmasti täysin oikein molemmat puolet, siitä pitää akselinputkijigi huolen. Edellisen akselin kanssa ainakin joutui ylätukivarsilla pelaamaan että sai akselin suoraan, mutta voi olla tietty korissakin kiinnityspaikoissa heittoa/elänyt. Mutta se siitä.

Akseliprojekti taas mennyt hieman eteenpäin. Tosiaan tuo yksi alakorva tuli vielä irroitettua ja säädettyä uudestaan. Sen jälkeen sitten kiinnikeisiin vähän lisää miggiliimaa ja akseli sovitukseen auton alle. Hyvin sopi tukivarsiin paikalleen. Lähinnä tuo koesovitus tuli kumminkin tehtyä panhardin takia. Vakio peltikoppaan hitsasin rautaprofiilin korkeimpaan kohtaan jotta se vastaisi tulevan alukopan mallia/korkeutta ja laittelin kopan paikalleen akselin kanssa.

Kokeilin akselia alatukivarsien molemmissa kiinnityskohdissa varmuuden vuoksi, että ei ainakaan jää panhardista kiinni ettäkö voisi käyttää vakio akseliväliä. Totesin tuon panhard kiinnikkeeneen olevan sopiva tollasen mittasena mitä tein siitä raakaversion, vaikka tein omasta mielestä siitä senverran pitkän että voi vielä lyhentää. Mutta se oli sellaisenaan hyvä ja totesin että ei tarvitse tuota panhardtankoa edes suoristaa, vaikka etukäteen epäilin että sitä saisi prässäillä suoremmaksi. Joten se oli kerrasta aika hyvä.

Panhard kiinnikkeen tein loppuun ja liimailin sitä jo vähän akseliin kiinni. Alakorvien väliin tein myös boxauksen noilla trailandershopista tulleilla vahvikelevyillä. Nyt ne pitäisi olla vähintään riittävän tukevat vielä kun tuo puslaholkki on heftattu niihin kiinni. Ja on ulkonäöllisesti vähän samaa sarjaa yläkorvien kanssa, vaikka nuo jäävätkin aika piiloon tukivarren sisään ja tolpan taakse. Sen lisäksi korvakkeiden hitsailua tuli jatkettua, mutta jäi vielä vähän kesken kun loppui aika.



Enään sitten korvakkeiden loppuun hitsaus, päätyjen sovitus ja hitsaus sekä mahdollinen akselinputkien oikaisu samalla. Sitten ton vois viedä hiekka ja pulveri -kylpyyn. Mikään hengenhätähän ton kanssa ei vielä ole, kun lukkomurikka yms kilkkeet on vielä matkalla ameriikoista, jos on edes vielä lähtenyt sieltä. Lukkomurikka oli ainakin jokapaikasta loppu silloin kun sen tilasin, ja en ole varma onko tehdas vieläkään niitä toimittanut eteenpäin..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #685 : 03.03.2020, 21:40:43 »
Suosittelen hitsaamaan nuo perän putket kuoreen kunnolla kiinni. Ne on vakiona vain pisteillä.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #686 : 14.03.2020, 11:08:47 »
Suosittelen hitsaamaan nuo perän putket kuoreen kunnolla kiinni. Ne on vakiona vain pisteillä.

Juu, tuo olikin tosiaan tarkoitus tehdä, siitä myös Jonza puhui. Ei vain tullut erikseen mainittua.

Mutta tosiaan eteenpäin on menty. Korvakkeet hitsattu loppuun ja akselinputket hitsattu banjoon. Ei kyllä ehkä maailman laadukkain sauma tullut tuohon banjo-putki liitokseen kun tuntui p*skaa tulevan sieltä putken ja banjon välistä sulaan. Mutta kai nuo kiinni pysyy. Ei myöskään tuo valushitti ole mukavin mahdollinen hitsata.

Seuraavaksi oli sitten akselijigin sovitus ja sen perusteella putkien oikaisu. Olihan sitä oikaistavaa jonkunverran, vaikka tuo akselinpäiden välys vähän antoikin anteeksi. Mutta pariin otteeseen tuli migillä vedettyä putkiin ja märällä rätillä tosiaan vähän jäähdyttelyä. Sen jälkeen päädyt menivät paikalleen ilman väkivaltaa. Sen jälkeen sitten oikaisusta tulleiden hitsisaumojen/jälkien pois hionta. Sitten tosiaan Boostin ohjeilla eteenpäin eli päädyt kolmella pisteellä kiinni akseliin ja jigin purku. Sen jälkeen saumat ympäri puoli kerrallaan ja jäähtymisen jälkeen jigi takaisin paikalleen. Pienen jännityksen jälkeen jigi kasaantui kun kasaantuikin käsipelillä ilman väkivaltaa tai työkaluja paikalleen joten totesin suorituksen onnistuneeksi.

Tuon jälkeen sitten hitsiroiskeiden yms hiontaa/siistimistä. Polttelin/kaavin myös puslista kumisisukset pois uretaanien tieltä. Nyt olisi akseli sitten suojaamista vaille valmis hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Tuonne käsittelyyn akseli lähtee varmaankin tulevan viikon alussa.



Custom vetareiden tilausta varten tuli kanssa mittailtua muutamaan otteeseen tarvittavia mittoja ja sitä pähkäiltyä. Sekä tietysti mittojen muuntamista amerikan muotoon eli sopiviksi tuumamitoiksi. Kupongin sain täytettyä ja se on toimitettu nyt eteenpäin tilausta varten. Eli custom vetarit tulee Moserilta, Autoracing/usparts kautta. Samalla kun kävin vetareiden tilausta ihmettelemässä, niin otin Powerflexin uretaanipuslat tuohon akseliin.

Mutta näillä mennään. Tietoa vetareiden toimitusajasta ei vielä tarkemmin ole, ja ilmeisesti tuo lukkojen toimituskin on valmistajalta viivästynyt. Ei liene tämä vallitseva virustilanne ainakaan helpottavan osien valmistusta ja toimittamista Ameriikoista. Joten näillä näkymin ajokauden aloitus tulee viivästymään. Eli tuskin tässä tulee seuraavaan kuukauteen vielä autoa liikuteltua.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #687 : 16.03.2020, 07:01:38 »
Amerikkalaisten tehtaiden piipuista ei tule kuin Kiinalaisten pahvipakettien poltto kaasut ;D
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #688 : 18.04.2020, 13:02:26 »
Jaahas, kuukausi vierähtänyt ja hommat etenee ja ei etene. Lähinnä jälkimmäistä.

Akseli kävi hiekkapuhalluksessa&maalauksessa ja siitähän tuli ihan näppärän näköinen. Asentelin myös akseliin jo uudet Powerflexin uretaanipuslat.


Takakardaanin kanssa on myös tullut ährättyä. Elikkäs vanhat ristikot ja takapään laippa tuli purettua pois. Tilalle Autoracingin/Uspartsin kautta uudet heavydyty 1310 ristikot ilman rasvakanavia/nippoja. Tuon 12bolt akselin yokehan on siis 1310 ristikolle tarkoitettu joten Volvon kardaanin naittaminen siihen vaatii joko kardaaniin 1310 ristikon tai sitten yokeen jotkut adapterit että Volvon kapea ristikko siihen istuu. Tuo 1310 ristikkohan on siis ristikoiden kuppien/asennushalkaisijan osalta sama, mutta tuo on leveämpi. Volvon ristikko on muistaakseni mallilta Dana 1300.

Tuo isompi ristikko käy tuohon volvon kardaanin haarukoihin perjaatteessa suoraan, mutta koska se on leveämpi niin sitä ei saa lukittua perinteiseen tyyliin eli lukkorenkailla jotka tulee sinne haarukan upotukseen/uraan. Eli tuo iso ristikko tulee sopivasti haarukan laitojen kanssa tasan. Joten tuo tuli nyt lukittua silleen miten muutkin vastaavan akseliswapin tehneet ovat toteuttaneet, eli sopivan kokoiset korilaatat hitsuutellen. Noin tuo ristikko istuu hyvin ja tukevasti. Joskin huonona puolena voidaan mainita että ristikon vaihto/purku tulevaisuudessa on työläämpää kuin sillä perinteisellä lukkorengas tyylillä. Aika isolla virralla hitsasin, että se paksuhko haarukan materiaalivahvuus lämpenisi/sulaisi riittävästi. Siinähän tietysti ristikon rasvat otti itseensä, joten täytyisi koittaa jollain ruiskulla saada sinne uutta rasvaa. Vähänhän tuossa on kötöstyksen makua, mutta toimivaksi ja helpoksi todettu ratkaisu saada isot ristikot Volvon muuten ihan asialliseen kardaaniin. Perjaatteessahan tuo ei vaatisi kuin tuon ison 1310 ristikon kardaanin takapäähän tuon yoken takia, mutta laitoin sellaiset nyt kardaanin molempiin päihin jolloin saa sen oikean hyödyn siitä isosta ristikosta. Sen lisäksi että kardaani käy tuohon uuteen akseliin.

Hieman sekava ja vaikea työvaihe selittää sanoin mutta ehkä kuva auttaa hahmottamaan toimitusta:


Sitten tuli vielä maalailtua nuo kardaanin päätyhaarukat ja todettua että ristikot toimii ja liikkuu ihan hyvin käsituntumalta. Muuten ei ole akseli homma edennyt _mihinkään_ koska edelleen tavarat tulossa maailmalta ja toimitusajat ei vieläkään tullut ainakaan mun tietoon asti. Eli lukko, vetarit ja peränkoppa edelleen matkalla. Joten ajokausi tulee kyllä aloitettua tavanomaista myöhemmin, mutta toivonmukaan tässä vielä ennen keskikesää saisi pelit pyörilleen  :'(
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #689 : 25.06.2020, 15:41:03 »
Mitenkäs tämä projekti etenee???

 

Samppasport  Futurez