Elekma  Autoracing

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #390 : 12.11.2013, 13:06:51 »
Mun on motonetista ja maksoi ehkä 15e, on lyhyt ja sopivalla halkaisijalla. Turha mennä merta pidemmälle kalaan  ;D

/B

Ei ollu just soppelin kokosta motonetissä sillon ku kattelin. Ku mulla on se poistoputki tehty 60mm ulkohalkasijalla ja jouston pitäis olla mah. lyhyt  :-\ Tuolla briteissä oli tyyliin parin millin välein eri halkasijoilla ja tossa itse jousto-osan pituus on vain n.5,5-6cm.. Ja toi makso 23e kotiinkuljetettuna.. Mutta katotaan tuleeko asennettua. Oishan se jousto hyvä olla mutta toi downpipe on alunperin tehty niin että siinä ei käytetä joustoa ja se on tehty 60mm hukkikselle joten se teettää omia onkelmia  :idiot2:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #391 : 17.11.2013, 17:07:22 »
Viimeviikolla tehtiin Bamsen kanssa pieni maakuntaretki ja sillä reissulla pakopesä sai peräänsä v-band lähdön ala Valtonen Motorsport..



Eilen olin sitten tallilla ja pakopuolta vähän sipistelin ja kaikkea muuta yleistä kikkailua tuli toimitettua.. Jos nyt vaikka tulevalla viikolla sais jotakin tolkkua tohon pakopuoleen (downpipe ja hukkaportin ja pakosarjan väliset putket)..

Tuli vähän noita alustahommiakin tehtyä ja suunniteltua ja taas tulin siihen tulokseen että melkeempä pitäis jossainkohtaa saada 9" vanteet eteen  :idiot2: Tolta se koko miina näyttää nyt tällähetkellä (tuli vähän tunkkailtua akseleita ylös kun sovittelin ja mietin alustahommia)

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #392 : 17.11.2013, 21:17:09 »
Kyllä siitä hyvä tulee  S*
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #393 : 30.11.2013, 02:57:24 »
Viimepäivityksestä taas näköjään vähän aikaa mutta ei se sitä meinaa että ihan toimettomina olis oltu. Jokunen päivä sitten Fabin kanssa tiggailtiin downpipeen v-pantalaippa. Se ei menny ihan lapaan eli kieroksi veti kun ei ollut missään "jigissä"



Ei muuta kun leuka rintaan ja uutta v-pantaa ja rosterikartiota kehiin. Tälläiset pikku takapakit on aina ikäviä kun tietää että tulee taas ylimääräistä rahan ja työajan menoa ja joutuu tehdä samat hommat moneen kertaan.. Keskiviikkona otettiin sitten homma työnalle uudemman kerran. Tälläkertaa otettiin toinen taktiikka käyttöön eli klemmarilla panta kiinni pakopesään ja tigillä irtokartio siihen kiinni. Näin on laippa "jigissä" ja ei pitäis päästä vetelemään. Ei sitten muuta kun kädet ristiin ja toivomaan että tälläkertaa onnistaisi.



Siistin näköinenhän siitä tuli ja huolella jäähtymisen jälkeen panta auki ja todettu tiivistyspinta suoraksi. Ainoa havainto mikä tuli tehtyä että jossain asennoissa laipat istuu paremmin ja toisissa huonommin. Noi on noita keskitettäviä Bilteman laippoja ja tuli digimauserin kanssa mitattua että ihan pakasta vedetty laippa on n. 0,20mm soikea (keskityskohdasta mitattuna). Eli vähän pitää "naaraspuolen" keskitysuraa snurrata että istuu hyvin joka asennossa. Mutta hyvä tuli tälläkertaa.



Tänään sitten downpipestä leikkelin vanhan kartion pois ja se odottelee nyt uudemman kerran kokoonpanohitsausta. Pakopuoli etenee pienistä takapakeista huolimatta. Vielä pitäisi downpipe tehdä loppuun ja tehdä hukkaportin/pakosarjan väliset putket. Eli pientä askartelua piisaa vielä senkin saralla.



Tänään tein myös muita pikkusia metallihommia samalla kun tota downpipeä teurastin. Tuli hitsuuteltua takajousille nuo yläjousilautaset. Nuo aluslevythän tein jo joskus aikoja sitten.. Hieman oli hankala hitsata kun halusin ne tuolta holkin sisäpuolelta hitsata ettei sauma haittaa jousen istumista. Niin huonosti näki sinne langan seudulle että joutu puolsokkona vetämään eli ei ihan maailman siisteintä saumaa ainakaan oman mittapuun mukaan. Kuitenkin virtaa oli riittävästi ja saumaa on eli eiköhän pysy kiinni. Omasta mielestä muuten noista tuli ihan siistit ns. kotitekoisiksi.



Ja jouseen istuu hienosti eli palvelee käyttötarkoistusta.



Alajousilautasiakin tein hieman. Noi kierreholkit ja pohjalevyt olin tehnyt jo aikaisemmin. Tuli nyt sopivankokoista putkeakin hommattua mikä istuu hienosti tonne kierreholkkien sisään. Jämäköittää hieman rakennetta koska nuo kierreholkit on aika ohuella seinämävahvuudella kun on alunperin tarkotettu tolpan/putken päälle asennettavaksi. Ne sisäputket leikkelin sopivaksi ja siistin noita osia niin että ovat kokoonpanohitsausta vaille valmiit. En kumminkaan niitä hitsuutellut nyt kun ajattelin että ne olisi hyvä ehkä tigata niin tulisi siistimpi ja sirompi sauma kun nuo pitää kumminkin ulkopuolelta hitsuutella.



Jatketaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #394 : 04.12.2013, 00:38:52 »
Lauantaina oli tuolla toisaalla pikkaset tallikemut ja sen johdosta sitten joutu pitkästä aikaa ottamaan pari neuvoa antavaa  <Kippis> Sunnuntaina sitten J0nzan kanssa suunnattiin tallille suorittamaan pieniä rapellipäivän näpräilyjä. Irroteltiin kojelauta, jarrutehostin yms.. Sekä purettiin ja vedettiin konehuoneen sähköt kabiinin puolelle. Kaikenlaista pientä suunnitteluakin tuli tehtyä.. Näin rupeaa olemaan konehuone pikkuhiljaa siinä kunnossa että pääsisi pohjia tekemään maalaukselle kunhan sovitusmoottorin saisi nypättyä pois. Ja se on taas pakopuolen valmistumisesta kiinni.

Tänään sitten pienenä iltapuuhana Fabin kanssa hitsattiin toi uusi kartio/laippa tuohon downpipeen..

Koittelen nyt saada tässä taas jotain aikaseksi ja laittelen kattavempaa turinointia kuvien kera kun jotain tapahtuu.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #395 : 13.12.2013, 00:38:16 »
Lauantaina tuli tallilla vähän kaikkea pientä näprättyä. Ei mitään merkittävää mutta pieniä hommia jotka auttaa eteenpäin. Sen jälkeen en ole oikeen tallille kerennyt kun on ollut kaikkea puuhaa paljon (mm. kaverin kämppää ollut remppaamassa viimeisen viikon aikana yli 20h jne..)

Tänään tuli sitten tehtyä se isoin yksittäinen hankinta tähän projektiin joka on myös yksi auton tärkeimpiä elementtejä. Elikkäs tehtiin Fabin ja Henkan kanssa tollanen 350km iltalenkki Sporttiauton tonteille Kyröön ja laitettiin veronpalautukset hyvään tarkoitukseen (omiin joululahjoihin  :idiot2:). Sieltä siis tarttui pari tuollaista settiä mukaan..:



Eli moottorinohjaukseksi tuli nyt sitten Vipecin tuoreimman i-sukupolven ecu, mallia i44. Pakettien sisältä löytyi tuollaista tavaraa:



Pitkään kävin mielessäni taistoa että mihin ecuun kallistun. Paljon tuli luettua foorumeita ja selviteltyä eri boksien ominaisuuksia, säätöhommia ja softia jne.. Vipec nyt oli loppupeleissä sitten aika varma ja helppo valinta vaikka tähän(kin) osa-alueeseen alunperin suunniteltu budjetti nyt ylittyi reilusti. LinkECU eli Vipecin edullisempi sisarmalli oli hetken todella vahva vaihtoehto varsinkin kun sama maahantuoja otti juuri sen valikoimiin Vipecin rinnalle. Mutta Linkistä on riisuttu jonkunverran ominaisuuksia ja toimintoja vrt. Vipec joten sain perusteltua itselleni että Vipec on hintansa väärti ja mulle mieluisampi vaihtoehto.. Tossa nyt pari juttua mitkä vaikutti positiivisesti Vipecin valintaan:

+Kaikki Vipecillä ajavat on kehunut sitä ja olen yleisesti erisuunnilta kuullut siitä vaan positiivista

+Kaveriporukassa on pari muutakin kiinnostunut mun lisäksi Vipecistä ja on niitä hommaamassa/hommannut. Helpottaa jatkossa kun useammalla on sama boksi niin voi porukassa pähkäillä ja käydä säätämässä jne..

+Tuttavapiiristä löytyy henkilö kenellä useamman vuoden kokemus Vipecistä ja jolta mahdollisesti voisi saada tulevaisuudessa apua jos ja kun sitä tarvitsee

+Sen verran mitä olen itse softaa kokeillut ja muilta kuullut niin helpohko ja fiksu softa, mutta tarvittaessa todella monipuolinen ja laaja. Softasta löytyy "kaikkien" toimintojen kohdalta help/ohjeet miten käytetään jos ei itse ole varma mistä kyse. Ja melko hyvät automaattisäätö -ominaisuudetkin taitaa olla

+Todella laajat mahdollisuudet erilaisiin ohjauksiin ja toimintoihin.  Sen lisäksi käytännössä kaikki nykypäivän aftermarket ecujen "herkut" löytyy

+Maahantuojan kanssa kommunikointiin olen ollut tyytyväinen ja siltä saatava tuki on tähänmennessä ollut hyvä. Lisäksi myös maahantuoja järjestää kursseja liittyen Ecun käyttöön ja ne on ilmaisia boksin ostaneille

+Tuopahan vähän väriä tänne Megacircuitin ja Tatechin valtaamaan viidakkoon..
 S*
 


Sporttiauton toimintaan olen kyllä ollut tähän mennessä todella tyytyväinen. Sähköpostikyselyihin on vastattu asiallisesti ja ripeästi pitkin syksyä kun olen bokseista tiedustellut. Puhelimen välityksellä olen ollut pari kertaa yhteydessä ja olen asiallista tietoa ja palvelua saanut. Nyt kun ecun hankinta tuli ajankohtaiseksi niin tilaus sujui kivuttomasti ja boksit tuli kahdessa päivässä tehtaalta Uudesta-Seelannista Kyröön. Haluttiin vielä vartavasten lähteä itse paikanpäältä niitä hakemaan niin voi vielä kysellä jos jotain tulee mieleen ja pääsee samalla tutustumaan henkilökuntaan ja tiloihin mahdollisia tulevia säätöreissuja jne silmällä pitäen.. Paikanpäällä menikin sitten vielä melkeen 2h mukavasti turisten(vaikka firma oli jo suljettu) ja tilat olivat asialliset..

Nyt tulevana viikonloppuna on tiedossa yksi reissu, joten projektin parissa jatketaan (toivonmukaan ::)) ensiviikolla.

« Viimeksi muokattu: 13.12.2013, 00:43:51 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #396 : 13.12.2013, 09:58:40 »
Ei pöljempi valinta tuo ECU, ainakin riittää ominaisuudet laajentaa reilusti ja niinkuin puhuttiin on myös aika oleellista että tuttavapiiristä löytyy jo tietoa ja apua säätöihinkin. Pitääpä joku päivä tulla kurkistaan taas projektia.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #397 : 15.12.2013, 14:55:28 »
Mä komppaan. Ihan fiksun tuntunen setti ja tässä ootellaan käyttökokemuksia. :)
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #398 : 16.12.2013, 16:49:53 »
Ei pöljempi valinta tuo ECU, ainakin riittää ominaisuudet laajentaa reilusti ja niinkuin puhuttiin on myös aika oleellista että tuttavapiiristä löytyy jo tietoa ja apua säätöihinkin. Pitääpä joku päivä tulla kurkistaan taas projektia.

Joo aika fiksu ja mukautuva toi pitäis olla. Nimensä mukasesti. Itse olen toistaseksi ainakin todella tyytyväinen ja mitään pahempia ostokrapuloita ei ole vielä tullut  S* Ja tosiaan tuo oli yksi aika merkittävä tekijä että löytyy kaveri jolle boksin kytkennät ja säädöt on tuttuja.. Tosiaan itsekkin kyllä tarkotus yrittää parhaanimukaan tutustua tähän boksiin ja softaan. Ettei aina tarvitse ulkoistaa hommia jos tarvitsee jotain säätää/tulee ongelmia.

Viikonlopun reissu peruuntui viimetingassa olosuhteiden pakosta joten tulikin jäätyä kotiloon. Siltikään en varsinaisesti autonlaittoon "päässyt" pl. hain kaverilta vähän putkikäyriä hukkiksen ja pakosarjan välisiä putkia varten.. Eilen illalla tuli sitten tehtyä jonkunverran tutkimustyötä ja muistiinpanoja. Sitä tuleekin tehtyä runsaasti koska tykkään hieman selvitellä asioita ennenkun ostan/toteutan jotain. Eilisten mietelmien hedelmät sitten pantiin osittain käytäntöön jo tänään ja kävin "pitkästä" aikaa Autoracingilla.



Eli tuli hommattua tuollainen Setrabin 16rivinen öljyjäähy +AN8 sovitteet, K&N 305mm pitkä suodatin ja sitä varten pesu/öljy -setti.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #399 : 24.12.2013, 03:53:16 »
Kaikenlaista pientä on tapahtunut. Öljyjäähyn paikkaa/kiinnikkeitä suunnitellut ja siinä samassa tuli etupuskuri tuhottua (porasin ilmanvirtausta varten reikiä puskuriin mutta työnjälki ei vastannut ihan omaa laatustandardia). Joten mahdollisesti hommaan toisen puskurin ja teen hieman harkitummin siihen palottelut. J0nza oli tossa eräs päivä tallilla niin hitsattiin antenninreikä umpeen +tinaus ja hitsattiin ovista mädätyslistojen reiät umpeen. Ja muuta pientä ei niin mainitsemisen arvoista on tapahtunut. Laitoin muuten noi etujarruhilppeet myyntiin ja ne löytyy täältä racing osastolta. Ajattelin että joskus tulevaisuudessa vasta päivittelisin jarrut mutta nyt kun projektin ajoonsaaminen venähti niin samaan konkurssiinhan ne nyt jo päivittää (edestä ensin). Vaikka edellisetkään osat ei ole ollut vielä ajossa  ;D

Tallikaveri (noppa_) tossa myi Volvot pois niin lupauduin siltä ostamaan sen Volvoirtaimiston kun ei niitä enään tarvitse. Osaahan olikin sitten jonkunverran..


Jotain noista tulee omaan varastoon, jotain ehkä tähän projektiin ja loput sitten myyntiin. Ei ole tilaa säilyttää ihan Volvopurkaamollista osaa tallilla kun tilaa on rajatusti. Mulla on jo vanha ilmo olemassa takavetoisten varaosapuolella ja tulen tosta tavarakasasta lisäilemään ylimääräisiä osia sinne ilmotukseen. Tohon settiin kuului myös yksi suht freeshi 940:sen laturi. Pitäis olla toimiva ja ilmeisesti 70A?? Ei ollut oikeen mitään merkintöjä laturissa. Paitsi joku tekstitarra "CBA381". Ja "irto-osat" näyttisi olevan Boschin osia.


Tuo varmaan tulisi tarpeeseen. Vanha laturi on ilmeisesti auton orkkis kaheksakytä -luvulta ja on vain 55A.


Tuli tuo jakopääkin kasattua. Hihna on Gatesin 122x24mm hihna. Melko timmi asentaa mutta melko kivuttomasti menee kun tekniikan tajuaa. Otin samalla pari kuvaa itse myllystäkin kun ei ole siitä tullut kuvia oteltua/laiteltua sen jälkeen kun konetta kasailin huhti-toukokuussa. Pitäisi tuohon alkaa niputtamaan romuja ympärille.




Ja hyvät joulut tasapuolisesti kaikille! :hello:  :tonttu:
« Viimeksi muokattu: 24.12.2013, 04:01:58 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa zonwe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #400 : 29.12.2013, 17:09:16 »
Komia Volvo tästä kyllä tulee.  O0 Tätä täytyy seurailla. Tässä ku päivän lueskellu ja kuolannu juttua niin tekee mieli vaan ajaa toi oma 240 syvälle rotkoon  :D

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #401 : 12.01.2014, 23:01:01 »
Näinhän se aika taas vierähtää  V:> Tuli tossa joulun välipäivinä otettua kaverin kanssa äkkilähtö lappiin lomailemaan joten vuodenvaihteen rakentelut jäi sen sileän tien ajan ja rahan puolesta  ;D Reissusta on jo palauduttu ja muutaman kerran tallillakin tullut käytyä.. Öljyjäähylle tein tossa kiinnikkeitä



Tuossa viikolla hain värimassan+lakat konehuoneen maalausta varten ja tänään jo vähän kevyesti alottelin pohjien tekoja. Tuo sovitusmoottori on edelleen:facepalm: ) tuolla keulilla joten pääsen pohjia vasta kunnolla tekemään kun kone on nostettu pois (edellyttää pakopuolen valmiiksi saamista).

Etujarruosatkin meni kaupaksi. Joten nyt vähän niinkun pitäisi päivittää niitä isompiin. Levyjä en edelleenkään ole päättänyt vaikka niitä olen useamman viikon mietiskellyt. Ärrästä (V70/S60) löytyisi mukavankokoiset 330x32mm levyt mutta niihin ei tee EBC korvauslevyjä (uritettuja/rei'itettyjä) joten joutuisi laittaa peruslevyt (Brembot). Haluisin kumminkin EBC:t koska ne on siistimmät ja mulla on takanakin sellaiset niin olisi sitten samaa sarjaa edessä ja takana (uritetut&rei'itetyt). Tuosta lähin koko mitä saisi EBC:ltä on 320x28 mitä on ollut esim. S60 ja S80. Yksi vaihtoehto olisi sitten 336mm mitä on ollut parilla eri paksuudella esim. XC90 ja uudemmissa S80/V70. Mutta se menee jo vähän liian isoksi (satulankin kannalta).   *kahvia-> :juhau:  ::)
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #402 : 24.01.2014, 00:56:26 »
Holaksei.

Tuli tuossa pakopuolta tehtyä Faabion kanssa.. Oma hommansa siinä oli askarrella mutta nyt on heppailtu käyrät ja vermeet nippuun ja pakopuoli jää odottamaan loppuunhitsaamista. Tämä meinaa sitä että nyt vklp aikana saa nypättyä sovitusmoottorin pois ja pääsee tekemään pohjatöitä jne konehuoneeseen..





Tuo hukkiksen poistoputken askartelu vaati hieman ihmettelyä koska tuo downpipe aihio on duunailtu alunperin 60mm hukkikselle ja että hukkiksen poistoputkeen ei tule joustoa.



Nyt sinne piti taikoa jousto ja 45mm->60mm kartio joten piti hieman tinkiä fitmentistä ja hukkaportin poistoputki kulkee nyt hieman ylempänä kuin mitä oli alunperin tarkoitus  :nohnoh Mutta ihan hyvä noinkin ja lopputulos tulee olemaan varmaan ihan omaa silmää miellyttävä kun kaikki on hitsailtu lopullisesti kasaan jne.. Tuo on siis tehty niin että hukkakaasut ohjataan takaisin pakoputkeen

Jatketaan kun saadaan jotain aikaseksi..  :hello:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #403 : 24.01.2014, 12:31:18 »
Jos napaiset sit pari kuvaa kun pakosarja irti,
niin näkisi tarkemmin pakosarjalta hukkikselle menevät putket.
Jälleen asiallista touhua!
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #404 : 26.01.2014, 03:58:39 »
Tänään onkin oltu tallinpuolella ahkeria (mukamas  ::) ) J0nzan kanssa pisteltiin lauantaipuuhana konehuonetta vähän uuteen malliin..

Hommahan alkoi tuon sovituspaketin pois nostamisella ("sovituskone" & kytkin+laatikkopaketti)



Seuraavaksi sitten hitsailtiin umpeen noita ylimääräisiä kiinnitys jne.. reikiä. Mitä muuten tuntuis tollasessa olevan pirusti. Mun laskujen mukaan 27kpl reikiä hitsattiin umpeen ja varmasti olisi vielä "turhia" reikiä löytynyt jos olisi oikeen etsimällä etsinyt.. Tälläkertaa ei siis tehty kevennysreikiä vaan lisättiin painoa useita grammoja..



Sitten seuraavaksi alettiin toteuttamaan mielessä pyörinyttä ilmanottoa/ilmanputsarin sijoitusta jne.. Sen takia tuli tuo putsarikin tossa jonkunaikaa sitten hommattua. Eli kaikenlaista on ihmisillä näkynyt projekteissa.. Millon on tuotu suodatin etuvalon läpi/tilalle, konepeiton läpi. lokarin sisälle, puskurin sisälle jne.. Ja jos ei ole viety mihkään sen kauemmaksi niin on nähty vaikka minkälaista ratkaisua ohjata ilmaa putkilla, ritilöillä, koteiloilla jne.. Suodatinta en halunnut viedä pyöränkotelon läpi ns "ulkopuolle" koska on sitten todella altis kaikelle lialle, pölylle ja siten joutuisi putsaria pestä todella usein ja silti pääsisi todennäköisesti jonkunverran pölyä läpi. Joten päätin pitää putsarin konehuoneen puolella ja poikain kanssa sitten tossa taannoin ideoitiin tollasta pientä ilmanottoa/ilmankiertoa konehuoneeseen ja putsarille. Putsarin sijoitus tulee olemaan tossa apparin etukulmassa, etuvalon takana. Eli ihan perusjuttua sen sijoituksen osalta.



Eli tollanen "skuuppi" nyt sitten tehtiin. Eli leikattiin kolmelta sivulta auki ja yläsivu on "koteloitu" ja alakulmassa on vaan pyörötanko jäykistämässä. Tälleen koettiin fiksuksi tuo "rakenne" ilmavirtauksen ja ohjauksen kannalta. Eipä tämä nyt mitään avaruustekniikkaa ole ja osittain hieman hifistelyä. Mutta tulipahan nyt tehtyä. Itse olen ainakin tohon tyytyväinen ja tulihan siitä ihan pähee. Livenä/kokonaisuutena ihan kiva pikku modi/yksityiskohta..

Sitten kun hitsaushommat oli pulkassa niin ruvettiin tekemään pohjatöitä maalausta varten. Käsiteltyjä kohtia /ruostekohtia sitten hinkattiin reippaammin koneilla ja paikoista missä oli ehjä maali niin matattiin vain. Eli ihan perus pohjatyötekniikoita käytettiin. Epäkeskoa ja muita paineilmakoneita käytettiin hyväksi niin paljon kun pystyi ja loput sitten villalla ja muilla käsivehkeillä. Tämän jälkeen tinnerillä putsaus, rajaus+suojaus ja perään happomaalia mistä oli mennyt paljaalle pellille.. No sitähän tuli sitten loppujenlopuksi lähes puolet pinta-alasta varmaan vedettyä happiksella.



Tämän jälkeen vedettiin sitten vielä hiontapohjamaali päälle.



Konehuoneen maalausprokkis on sitten enään sitävaille että pyyhkäsee villalla läpi ja värimassa +lakka päälle. Tämä tulee tapahtumaan luultavasti 2vk sisällä kun tallissa tehdään muitakin maalaushommia niin sieltä viedään muut autot pihalle ja tehdään muita järjestelyjä. Ei oikeen muuten viitsi alkaa ruiskuttamaan kun on sitten kaikki irtaimisto ja muut autot maalisumussa muuten. Eli lopunosaa mennään muiden aikataulujen mukaan.. Tuo hiontaväri peitti aika kivasti mutta jos oikeen haluaa hifistellä niin vetää pariin paikkaan vielä kireän kitin ennen maalausta. On meinaan aika "ryppysiä" osa noista pelleistä jo tehtaalta tullessa  >:(

Tossa vielä yksi kuva siitä "skuupista". Helpompi hahmotella kun on tasanen väri päällä..



Tuli kyllä melko hyvä fiilis kun homma toimi ja melko paljon sai aikaan n.7 tunnissa. Kumminkaan ei missään vaiheessa hosuttu tai oijottu työvaiheissa. Ois ollut tänään ihan oikeatkin kameravehkeet mukana mutta eipä tullut oikeen kuvattua. Eikä mulla ole tällähetkellä kyllä mitään omaa optiikkaa mikä olisi hyvä tälläseen autoprojektin dokumentointiin.. Superlaajis on vähän hölmö tälläseen dokumentointiin kun vinjentoi jonkunverran ja tuo pidempi telezoomi on vähän huono sisätiloissa kuvaamiseen..

Mutta sellaset turinat tälläkertaa. Palaillaan astialle.

Jos napaiset sit pari kuvaa kun pakosarja irti,
niin näkisi tarkemmin pakosarjalta hukkikselle menevät putket.
Jälleen asiallista touhua!

Pakopuolesta tulee kyllä vielä kuvia kun on loppuun hitsattu. Ja kiitoksia.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

KL-varaosat  Race.fi