Carcom Oy  Ateho

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #420 : 06.03.2014, 22:49:35 »
Onninen ainakin myy kaikenlaisia kartioita. Sieltä ite joskus hain.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #421 : 07.03.2014, 00:41:20 »
Moro.
Mistäs nuo kartiot on hommattu tuohon downpipeen ja hukkiksen poisto putkeen?
ei viittis suorasta yrittää tehä jos valmiita saa jostain .  :)

LVI ja muista rosterituotteita myyvistä liikkeistä saanee. Omani ovat alunperin onniselta, mutta ne ei myy yksityisille. Mutta lienee noita muitakin vaihtoehtoja.

Eilen oli aika puuhakas päivä J0nzan kanssa. Haettiin mm. boostilta yksi koneaihio (ei mun autoon) ja samalla tarttui mukaan yksi MT 26x10,5-15 slicksi sovituskäyttöön. Käytiin se paikkaamassa ja heittämässä 15" peltivanteelle. Ihan mukavastihan se tonne autoon sujahti. Saisi olla vaan 1" leveämpi vanne.





Käytiin siinä sitten samalla reissulla myös hakemassa vähän tarvikkeita ja metallitarpeita yms.. Illalla sitten vielä tallille ja hitsailtiin nuo turvakaaret läjään.



Elikkäs kaaret on nyt saumattu ja se putki mikä tuli lisää on tuo poikittais putki tuolla takakehikon alaosassa. Tänään ei sitten mitään ihmeellisempää tapahtunut. Kävin hakemassa tallin TIGiin hieman osasia ja tein pieniä hitsiharjotteita. Sen kummempaa ei tullut tehtyä pl. jotain pientä räpeltelyä ja suunnittelua rojektin kanssa. Aika tiukka flunssa on vaan vaivannut joten hieman rajoittaa tuota työkuntoa..

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #422 : 28.03.2014, 14:28:22 »
Onkin näköjään jo viimepäivityksestä kolme viikkoa.. Lienee siis aika pikkasen päivitellä kuulumisia.

Tuli tosiaan jo joskus aikaisemmin hieman muokattua tuota laation tukipalkkia. Silloin vain leikkasin sitä auki ja taivuttelin hieman ja hitsailin kasaan. Sillon se näytti tolta:



Tuli sitä nyt sitten hieman paranneltua aikani kuluksi. Siistin vanhoja saumoja ja heppasin siihen laput:



Sen jälkeen taiteilin siihen tuollaisen kotelo/torni muodostelman:



Ja tuossa hitsattu (vaan ei viimeistelty) versio.



Nyt on laatikon tukikumeille mukavan tasainen ja iso pinta oleskella. Ja kulmakin on aikasta hyvä laatikon korvakkeisiin nähden. Seuraavaksi kävin kytkinpolkimen kimppuun. Kytkimestähän tulee nyt nestetoiminen eli kytkinpoljinta nostetaan ylemmäksi ja toimintatapa muuttuu vetävästä työntäväksi eli yläpuolen korvake poistuu ja polkimen akselin alapuolelle tulee korvake joka työntää pääsylinteriä.

Leikkelin sen vaijerinpidikkeen pois ja vedin polkimen katki. Kun polkimen kiinnitys muuttuu ylemmäksi niin sitä pitää siis jatkaa. Oma versioni tässä kohtaa oli että tein polkimelle pidennys "rungon" kahdesta umpitangosta:



Tangot tuli hitsattua reilusti kiinni ja saumoja vähän siistittyä. Sen jälkeen "prässäsin" putkenpätkän ruuvipenkissä sopivan muotoiseksi ja halkasin toiselta sivulta. Vääntelin sitten sen tuohon tankojen päälle.



Sitten tuo päällikuori vielä mikkiliimalla kiinni. Näin polkimesta tuli vielä aavistuksen tukevampi ja siistimpi. Tuossa karkeasti hiottu versio. Pitää vielä vähän siistiä ja maalata lopuksi.. Polkimen pituutta kasvatin muistaakseni 55mm.



Jarrutehostin tuli maalattua vielä kerran. Ei edellinen pinta vielä täyttänyt meikäläisen standardeja  :D



Takajousien kupit/säätöpulikat kävi passivoinnissa..



Sitten tuli tuossa vähän Bamsen kanssa piirreltyä cadilla parit osat mitkä pitäisi laserleikata. Elikkäs nuo etu iskaritornien vahvikkeet / poikkitukilaput sekä kampuran triggeripyörät. Ei oikeen mitkään valmiit "poikkitukilaput" käy kun on nuo ihan itse duunatut/leikellyt tolpan yläpäät. Ja halusin niistä saman malliset ja hyvin istuvat sekä voi säätää vielä moitteetta yläpäätä.



Hammastankokin tuli purettua irti ja etupalkki maalattua tuossa yhdessä välissä..



Hammastangon kanssa oli vähän epäselvyyttä että vuotaako se nyt kunnolla vai meneekö toleransseihin. Tuli irrotettua raidetangon sisäpäät niin tuli huomattua että kumeissa oli jonkunverran rasvaa. Toki siellä vähän rasvaa pitääkin olla mutta se oli punertavahkoa eli ATF:fääkin siellä seassa hieman täytyy olla. Ohjaus kumminkin toimi ihan hyvin joten todennäköisesti hammastanko tulee vaan valutettua tyhjäksi ja putsattua. Laittaa sitten uudet (Redlinen) öljyt sinne ja seurailee sitä rupeaako vuotamaan.

Kaverilta löyty sopivasti alle 1000km ajettu Bmw original M3/M5 hardykiekko. Tollanen olikin tarkoitus hommata mutta hyvä että löyty nyt käytännössä uusi sopuhintaan. Noi maksanee marmoritiskillä joku 120-130e?



Tuli tosiaan aikaisemmin ne orkkiskokoiset EBC etulevyt myytyä niin hain eilen niille korvaajat. Elikkäs uudempaan Volvoon tarkoitetut 320mm EBC sporttilevyt.



Noilla on jo ihan mukavasti kokoa ja täyttää vanteen varmaan riittävän hyvin sitten satulan kanssa.. Voi olla että tuurilla mahtuu jopa 16" vanteet noiden kanssa.



Tuli eilen kanssa kokeiltua tuota bensatukkia kiinni. Tulipahan havaittua että suuttimien holkkien päät ovat liian pitkät/ ei mene pohjaan koska tuo lukituslevyn ura jää n.2-3mm irti tuosta tukista. Joten pitää sillekkin asialle jotain keksiä. No hyvä että tuli kokeiltua niin selvisi tässävaiheessa eikä sitten kun pitäisi jo alkaa savuja ottamaan.



Eli kaikenlaista sekalaista turaamista on tullut suoritettua. Pikkuhiljaa etiäppäin. Vauhtia pitäisi kyllä nostaa koska kesä tulla tupruttaa jo aika vauhdilla..

Mittaristohommia olen miettinyt tässä kun pitäisi kerta kohta alkaa sisustaa ja sähköjä niputtamaan. En oikein ole osannut vielä päättää pidänkö vakio mittariston ja teen kojelautaan pakollisille lisämittareille paneelin. Toinen vaihtoehto on sitten poistaa vakiomittaristo ja tehdä isompi paneeli siihen mihin sitten siististi asettelee liudan mittareita. Vakiomittari olisi sinänsä ihan ok, mutta vähän turha koska siitä ei tulisi käyttöön kun osa merkkivaloista, kello ja ehkä vedenlämpö. Tokihan siihenkin voisi kellon tilalle asentaa jostain rahamiesmallista rundarin niin ei tarvitsisi sille tiedolle mitään erillistä pönttöä. Koitin vähän vihreäkantisia tulkata mutta en ihan varmaksi vielä saanut selville kulkeeko vakiomittariston kautta muuta kriittistä kuin laturin merkkivalo/heräte? Eli voikohan sen vaan huoletta poistaa ja suojata liittimet ja jättää oman onnensa nojaan?

Sitten pitäisi varmaan tuo vakio sulakerasiakin korvata jollain lattasulake mallilla kun nuo posliinisulakkeet on vähän mallia ?#?%(¤U%.. Moottorinohjaukseen ja sille liittyville sähköille teen ihan erillisen systeemin eli oma sulakerasia ja releet..

Tuli vähän pitkä postaus joten pitää ehkä tulevaisuudessa hieman tiheämmin päivitellä jos jotain tapahtuu..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #423 : 16.04.2014, 13:48:38 »
Jotain tullut taas turattua.. Tuntuu vaan että on niin pirusti kaikkea pikkuhommaa joka vie paljon aikaa ja homma ei kokonaisuutena paljoa etene vaikka kokoajan jotain tekisi.. Mutta kyllä se tästä  ::) Vielä ei ole heitetty kirvestä kaivoon..

Jarruadaptereita tehtiin J0nzan kanssa kun meille samanlaiset satulat tulee (vaikkakin erikokoiset levyt). Mutta meni silti sopivasti samalla molempien adapterit. Elikkäs etusatuloiksi tulee Wilwoodin superlitet. Itselle en tosin ole vielä satuloita hankkinut.





Olipahan muuten hieman työläs lähteä suoraan tyhjästä tekemään adaptereita tuosta 10mm teräksestä  :idiot2: On meinaan aika raskasta työstää kun joutuu pikkuhiljaa veistelemään. Olisi varmaan pitänyt tehdä ensin esim. 3mm plootusta malli/testikappale ja sitten tehdä paksummasta tai vaikka leikkauttaa sen perusteella lopulliset.. Mutta tehty mikä tehty..

Tuli hankittua vähän järeämmät moottorin tukikumit. Ei oikein vakuuttanut nuo aikaisemmin hommatut teollisuuskumit.. Nämä tuli rallyracesta ja pitäisi olla mallia järeät.



Sitten tuli hankittua kanssa aimo kasa lujia kuusiokolopultteja erilaisiin kasausasennuksiin.. Olikohan noita nyt sitten erikokosia yhteensä 89kpl..



Jarrutehostin tuli tosiaan asennettua ja hommattua sen kaveriksi uusi pääsylinteri. Vanha oli jo aika kypsä.



Jarrunestesäiliöstä tuli vaan vähän ongelma.. Tuo auton alkuperäinen on aika roisin näköinen ja todella kellertynyt. Sain sitten J0nzalta yhden freeshimmän näköisen ja sen puhdistelin kunnolla jne.. Mutta kokeilin sitä hieman painella paikalleen niin halkesi perkule.. Uudet tiukat kumit ja lähes 30v vanha muovisäiliö ei oikein suostunut yhteistyöhön.. Ja tyhmänä kokeilin aluksi vielä ilman lubrikanttia.. Joten pitänee jostain tilailla vaikka uusi tarvike. Ei vaan löydy ihan jokapaikasta ja uudet alkuperäiset maksaa n.100e.

Tuli sitten käytettyä noi jarruadapterit ja pultit pinnoitettavana. Nuo lujat pultit on pinnoittamattomia joten happanee aika nopeasti jos niitä ei käsittele..





Jarruadaptereista tulikin aika mageat. Ja ei ehkä heti (katsurikaan) tajua että on ite veistelty. Mutta pitäis kyllä olla tukevammat ja lujemmat kun suurinosa noista kauppojen myymistä (alumiini)adaptereista.

Ohjaustehostimen pumpulle/säiliölle tein pikku entisöinnin. Se oli aika karun näköinen.



Kuvassa kevyttä välihiontaa ja pintamaalia vaille valmis. Toki tuli huomattua että noissa tallikaverilta tulleissa romuissa oli yksi 900sarjalaisen pumppu. Sellainen hieman kliinimpi joka on erillisäiliölle tarkoitettu. Joten mielessä kävi sitä käyttää mutta taidan nyt kumminkin kallistua tuon auton alkuperäisen kannalle.. Sille löytyy kumminkin letkut ja kiinnikkeet ja se on toimivaksi todettu. Tolle 900 pumpulle pitäisi kumminkin tehdä kannakkeet ja hommata säiliö, letkut jne. Joten jää ehkä myöhemmäksi päivitykseksi jos innostuu.

Tuossa konehuoneen tämän hetkinen tilanne.. Hieman on jo kerennyt pölyttyä mutta on sinne jo vähän saatu jotain kiinnikkin.. Moottoria odotellessa..



Pääkaaren ja korin väliin tuli roiskastua parit tukilaput.



Alunperin oli tarkoitus että teen 1,5mm pellistä ja niihin jäykistereiät mutta tulikin nyt sitten tehtyä ihan 2mm suorasta plootusta. Varsinkin noi ylemmät laput jäi niin kapeaksi että ei niihin olisi fiksusti saanut mitenkään siistejä aukkoja.. Hyvä se on kun maalaa   ???

Jatketaan tästä etiäppäin.. Jotain pientä lähitulevaisuuden to-do listaa (itselle):

-Kytkinpolkimen loppuun muokkaus (pääsylinterille korvake, kiinnikkeet/korvakkeet on-off kytkimelle, siistiminen, maalaus ja asennus)
-Kytkinpääsylinterin asennus ja kytkintyösylinterin muokkaus&asennus
-Turvakaarien hionta ja maalaus
-Hammastangon putsaus ja kiinnitys
-Alustan ja jarrujen loppuun kasaus
-Puuttuvien anturien hankinta ja triggeröinnin rakennus
-Pakosarjan loppuunhitsaus, puhallus, maalaus ja asennus
-Ahtimen öljylinjojen teko/asennus
-Moottorin nosto keulille

Tossa nyt pientä puuhaa näin aluksi..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #424 : 16.04.2014, 15:46:37 »
Viimeistely  S*

Millon oli määrä olla ajossa?  :nälkä:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #425 : 16.04.2014, 17:50:55 »
Valmistuu valmistuu ;)
Kivasti saa poltetta tuon omankin prokkiksen herättelyyn tästä.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #426 : 16.04.2014, 19:49:01 »
Mä tein kaaren tukilaput koriin samanpaksuisesta tavarasta kuin kaariputkien seinämäkin. Kestää.

Hyvinhän tää etenee. Ne pienet ja näkymättömimmät hommat vie aina eniten aikaa.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #427 : 17.04.2014, 11:39:10 »
Viimeistely  S*

Millon oli määrä olla ajossa?  :nälkä:

Tällästä turaamistahan tää on kun yritetään paskasta puristaa timanttia  :2funny: Kovat on tavotteet ollu että tänävuonna ajetaan mutta saa nähdä miten käy.. N. kuukauden päästä osaa varmaan paremmin sanoa onnistuuko vai ei. Tossa alkukesästä alkaa taas sellanen tapahtumakausi että on melkeen joka vklp jotain eli jos tämä ei kesä-heinäkuussa ole kutakuinkin ajokuntoinen niin varmaan venähtää taas vuodella.. Jää nähtäväksi


Valmistuu valmistuu ;)
Kivasti saa poltetta tuon omankin prokkiksen herättelyyn tästä.

Hitaasti mutta epävarmasti.. On tässä kyllä vielä pirusti hommaa.

Mä tein kaaren tukilaput koriin samanpaksuisesta tavarasta kuin kaariputkien seinämäkin. Kestää.

Hyvinhän tää etenee. Ne pienet ja näkymättömimmät hommat vie aina eniten aikaa.

Juu no kaaret on 2,6mm seinämällä ja noi laput on 2mm joten kyllä varmaan riittää.. Usein noi tehdään esim. 1,5mm pellistä jossa sitten jäykistereiät.. On vähän hienompi ja kevyempi mutta varmaan tässävaiheessa aika sama vaikutus..

Ja tuntuu joo että noi kaikki pikkuhommat vie eniten aikaa.. On niin paljon asioita jotka vaatii suunnittelua ja muokkaamista. Esim. moottori tuli kasattua yhdessä illassa mutta sitten jotain jarruadaptereita tehtiin 3iltaa ja sekin on aika näkymätön homma.. Samoin kaikki kytkimen rakentelut yms. vie aikaa jo ihan suunnittelunkin takia..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #428 : 07.05.2014, 01:44:24 »
Johan tässä on taas vähän aikaa vierähtänyt. Jotain on tapahtunut mutta varmaan liian vähän kumminkin.

Pakosarja tuli Fabin kanssa hitsattua pääsiäisenä läjään (ja downpipen pari saumaa).





Tossa nyt näkee vähän miten nuo hukkiksen putket menee. Pakosarjan ja hukkiksen väliset putket on suht pitkät mutta siitä ei pitäisi olla mitään haittaa. En ole vielä huonoa kuullut jos putket on vähän pitemmät. Ja nuo on aika jouhevat kumminkin. Tuli hitsattua vielä tollaset melko järeät NPT nipat EGT -antureita varten sekä yksi samanmoinen nippa kollektoriin pakopaineen mittausta varten.



Nyt on pakosarja sitä vaille että pitäisi laipan/laippojen suoruudet tarkistaa ja tarvittaessa oikaista. Sitten pinnoite/maali pintaan ja koneeseen kiinni.

Näyttää nuo vanhalla Samsungilla otetut kuvat siltä että ne olisi jollain pipolla kuvattu eli aika suttua rupee olemaan. Siihen lääkkeeksi tuli Lumia 1020. Joten toivonmukaan on jatkossa nuo kännykällä dokumentoidut kuvat vähän parempaa sorttia. Pitäisi silti yrittää järkkäriä kantaa mukana jatkossa enemmän.

Bensapuolelle tuli taas haettua vähän lisää tarpeita mutta edelleen aika paljon puuttuu liittimiä. Pitänee niitä ostella sitämukaan kun tietää minkämoisen loppujenlopuksi mihinkin tarvitsee. Ei viitsisi summamutikassa ostaa repullista jokaista sorttia kun on suht tyyriitä pidemmänpäälle..



Takapäässä rupeaa olemaan alusta ja jarrut pikkuhiljaa nipussa ja rullaavana. Takajouset ei oikein tahtonut istua.



Eli tuo vakio jousilinja ei oikein toimi tolla korkeus-säätösysteemillä ja kynäjousella. Tämä olikin jo valmiiksi vähän odotettavissa. Leikkelin sitten alatukivarsista noi jousen kiinnikelevyt huitulan helevittihin ja tein sinne 4mm plootusta vähän paremmat alustat.



Eli hieman isommat ja tukevammat ja jousilautasen kiinnitys on nyt reilu sentin lähempänä akselia (tarkalleen n.13mm oli lopullinen sijoitus). P.S laput on kyllä satkulla hitsattu mutta kuvassa vasta näppäilty alkuun.



Nyt jousi istuu jo riittävän hyvin. Kuvassa on tunkki jo vähän kerennyt laskea eli "madaltuu" vielä tuosta eli lopullisessa ajokorkeudessa jousi istuu vielä paremmin kun tossa kuvassa.

Onpas hieman epäselvää tekstiä mutta toivonmukaan nyt jotain selkoa saa. Kaikkea pikkuhommaa on tullut lisäksi tehtyä mutta niistä nyt ei sen kummemmin dokumentoitavaksi asti ole.

Jatketaan


Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #429 : 07.05.2014, 02:23:01 »
eipä voi muuta tokaista kuin että erittäin herkultahan tämä näyttää jo nyt ;) turhahan näiden projujen kanssa on kiirehtiä, valmistuu kun valmistuu. omassa projussakin pitäisi vanhoja peltihommia repiä irti ja tehdä paremmin.
mitkäs vakaajat tähän meinaa tulla? IPD 25 milliset? vai onko vakaajat jo hankittu ja jäänyt iteltä huomaamatta :idiot2:

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #430 : 15.05.2014, 23:49:45 »
eipä voi muuta tokaista kuin että erittäin herkultahan tämä näyttää jo nyt ;) turhahan näiden projujen kanssa on kiirehtiä, valmistuu kun valmistuu. omassa projussakin pitäisi vanhoja peltihommia repiä irti ja tehdä paremmin.
mitkäs vakaajat tähän meinaa tulla? IPD 25 milliset? vai onko vakaajat jo hankittu ja jäänyt iteltä huomaamatta :idiot2:

Uusia vakaajia ei ole vielä hommattu mutta tarkoitus on ollut jo pitkään teettää tähän 25mm vakaajat molempiin päihin. Ei vaan ole tullut vielä teetettyä kun ei ole vielä ollut tarvetta ja on ollut niin monta muutakin tärkeämpää ostosta ennen niitä. Koitan ostella ensin kaikki kriittisimmät osat että saa auton käynti ja ajokuntoon. Eli jos tämän vuoden puolella autolla pääsee ajamaan niin mennään sitten vaikka vakiovakaajilla alkuun ja hommataan vakaajat kun on taas rahoja..

Jotain taas tapahtunut. Tuli leikkautettua noi palikat mitkä aikasemmin Bamsen kanssa piirreltiin. Eli iskarintornin vahvikkeet/poikkitukilaput ja triggerikehät.



Niistä tuli kyllä todella kauniit ja hyvät. Huhhuh. Hymyilytti kyllä tuo koko leikkausprojekti. Hinta oli todella paljon edullisempi kun mihin vaurauduttiin ja osat oli A1 laatua ja valmistui todella nopeasti. Nöyrät kiitokset Keravan Teräsmiehet. Vaikka kyseessä suht iso pulju joka tekee isoilla ja kalliilla laitteita suurehkoja projekteja niin viitsii vaivautua silti täydellä panostuksella köyhän autoharrastajan pikku askarteluihin. Palveltiin kun isompaakin asiakasta..



Tuossa siis tuo 24hampainen triggerinpyörä joka on bolt on tuohon KL moniurapyörään. KL myy vain 36&62 hampaista pyörää ja ne on 3mm tavarasta. Ja kalliit. Niin tehtiin nyt sitten omat custom pyörät.



Poikkitukilappu paikallaan. Kivasti istuu tuokin.



Auto on nyt laskettu pyörilleen lähes 15kk pukeilla olon jälkeen. Rasti seinään.. On oudon ja matalan näköinen kun on tottunut työskentelemään yli vuoden niin että auto on "korkealla". Aika matalallehhan tuon saa kun ottaa huomioon että moottori ja voimansiirto ei ole kiinni ja keula silti noinkin matala. Ja ylöstunkattuna jouset on pienessä jännityksessä. Eli lainmukainenkin sen osalta.



Noiden matalien yläpäiden ansiostahan tuo osittain on aika matala. Eli iskarit tulee huomattavasti ylemmäs kiinni kun vakioratkaisulla. Normaalisti tuo iskarin kierrehän jää koripellin alapuolelle ja nyt se tulee melkein 5cm läpi korista.. Toki nuo 50mm lyhennetyt iskaritkin vaikuttaa vähintään saman verran  V:> Eli ulosjousto on tähän käyttöön vähän fiksumpi kun vakiona.. Mutta silti sitä on riittävästi.



Taisi uusien levyjen kanssa vielä offsetti muuttua aavistuksen sisäänpäin.. Alkaa olla jo aika ahdasta mutta eiköhän tuo rengas tuolla mahdu pyörimään vaikka aavistuksen eläisikin ajossa. Sen mitä tuo 45profiilinen isoilla paineilla elää.. Onneksi tuli laskettua vanteita valitessa offset aika kohdalleen ja samoin tuo jousipaketin pituus/koko coilover systeemi.



Takapäästäkin on aika alueella. Tossa lähestulkoon maksimi madallus ton jousen kanssa. Eli vähintään riittävän alas saa kun ottaa vielä huomioon että auto on aika tyhjä tällä hetkellä. Tosin jouset vaikuttaa vähän turhan pehmeiltä. Nuo on 60kg/10mm jäykkyydellä. Ajossa näkee sitten. Drägrasing jousiksi ehkä menisi mutta siihen käyttöön ehkä taas tuuman lyhyet. Vaikkin tosta vielä 3-4cm saa perää korotettua.

Ulosjoustonrajottimien kanssa vaan joutuu spedeillä joten ulosjousto jää kyllä takana ihan senttien luokkaa. Se taas ei liene kovin hyvä homma varsinkaan tuon truetrac lukon kanssa kun se ei tykkää että pyörä nousee mutkissa.. Ehkä joskus sitten toisenlainen ratkasu taka-akselin jousitukseen.



Bensalinjojakin on tullut aloiteltua (lähinnä suunnitelun muodossa). Hieman tuottaa harmaita hiuksia tuon kaiken ryönän sijoittelu tonne konttiin. Siinä on jo aika monta komponenttia mitkä pitää saada fiksusti ketjuun toistensa kanssa. Turvatankki, siirtopumppu, välisäiliö, karkeasuodatin, isopumppu ja hienosuodatin. Sitten kun pitää ottaa huomioon että välisäiliö ei saa olla ison pumpun alapuolella jne. Ja sitten että linjat menee vielä loogisesti että ei tarvitse tunkea metrejä ylimääräistä letkua sikinsokin ja vielä että läpiviennit osuu fiksuun kohtaan..

Eli aikamoista kikkailua. Mutta kutakuinkin kuvanmukasta sijotusta mielessä. Siirtopumppu ei ole kuvassa tosin sijoitettu vielä. Siinäkin vähän tuottaa lisäkikkailua kun Facetin pumppu on asennukseltaan/lähdöiltään vähän erilainen kun tollanen perus "päistä sisään&ulos" -inline pumppu..

Muutakin on tullut tehtyä mm. turvakaaret hiottua ja hieman sähköjä ihmetelty..

Olipahan taas tarinointia mutta koittakaa saada selvää ja palaillaan astialle..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #431 : 17.05.2014, 11:02:48 »
 :nälkä: Yksi suurimmista foorumin motivaation lähteistä! Upeelta näyttää!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #432 : 21.05.2014, 23:15:07 »
Jo vain! Viimeistely on kyllä nätimpää kuin kellosepällä. Se on ihan oikein.. Kerralla ja kunnolla kun tekee, niin ei jää jupinoita (jäähän niitä kumminkin). Jäätävän komeita veistoksia teijän porukka kyllä osaa kyhätä. Huomaa että moniosaajia kun on porukassa monta, niin työnjälki on sen mukasta  :) H*lvetin komeet palikat saitte kyllä kyhättyä jarruadaptereiksi. Ei kyllä olis tajunnu kukaan, että on itse kyhätyt viimeistelyn perusteella.. Tästä tulee jotain niin nättiä, kliiniä, nopeeta ja täydellistä hipovaa  S*
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #433 : 22.05.2014, 00:02:16 »
Mikä pinnoite noihin jarrun adaptereihin tuli, jos arvaan että keltapassivointi niin meneekö kuinka pahasti metsään?  ;D  Ja minkä verran tuli kustantamaan?

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #434 : 13.07.2014, 00:49:15 »
Eilen tuli tehtyä tolpat loppuun. Asentelin holkit paikalleen ja väliin laitoin sellaista 1200'c kestävää kuparipohjasta rasvaa tiivistämään/suojaamaan korroosiolta. Ei ehkä välttämätön toimenpide mutta tulipahan tehtyä. Lopuksi Faabio hitsasi TIGillä holkit kiinni. On siistit ja pysyy  8)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Perävälityksiä laskeskelin ja tulin siihen tulokseen että 3.54 voisi olla paras kompromissi tuon setupin kanssa. Joku 3.3 ja siitä pidemmät menee jo luultavasti turhan aavikkoperiksi. Kun taas perässä kiinni oleva 3.73 ja siitä lyhyemmät menee jo varmaan turhan tiuhaksi koska koneessa tulee luultavasti kunnon vetoalue olemaan vaan n.3500rpm verran ja laatikossa on suora 5vaihde.

3.54 välkkärillä ei vielä tipu isommalle vaihdettaessa "alueelta" ja todellinen huippunopeus tulisi olemaan n.250-260kmh ja 120kmh vauhdissa kierroksia olisi n.3700rpm. Jos en väärin muista eilisen tutkimuksen tuloksia.

Mihin kohtaan noi holkit pitää hitsata onks niist olemas jotain tiettyä mittaa ? :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

 

Futurez  Kulkukoira