RallyBaron  Samppasport

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #435 : 13.07.2014, 20:04:45 »
Ei ole mitään tiettyä mittaa, mutta min. 2cm yläreunasta on kuulemma suositus.
Itse olen tuota 2cm yläreunasta käyttänyt, kun itselle oli tarvetta saada mahdollisimman paljon tilaa sisäpuolelle omassa seiskassa.

Saman huomaa likosen yhdessä kuvassa.  ;)

EDIT: pomppas toiselle sivulle, mutta vastasin Vmattiselle..

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #436 : 13.07.2014, 21:16:15 »
Mikä pinnoite noihin jarrun adaptereihin tuli, jos arvaan että keltapassivointi niin meneekö kuinka pahasti metsään?  ;D  Ja minkä verran tuli kustantamaan?

Keltapassivointi on tehty nuohon osiin juu. Ihan yhtä styrkkaa ei ole se käsittely kun joskus aikoinaan (kiitos EU?) mutta edelleen lienee ihan toimivaa. Ainakin kesäautoon. Ei tuo juuri mitään maksanu. Olikohan nuo adapterit, pulttikasa ja jotain muita osia jokusen kympin?

Mihin kohtaan noi holkit pitää hitsata onks niist olemas jotain tiettyä mittaa ? :)

Itsellä on olikos se nyt 70 vai 80mm yläreunasta. Tuntuis olevan aika sopiva kohta. Ajokorkeudesta on säätövaraa sekä ylös että alaspäin. Toki rengas/vanne jossainkohtaa tulee tielle alaspäin laskettaessa. Mutta vähintään tarpeeksi matalaksi saa tuolla setillä tähän omaan käyttöön..

Ja kiitoksia kehuista. Kyllähän se motivoi jos muutkin tykkää ja kannustaa vaikka itselle tätä tehdäänkin ajoautoksi. Mitä projektin kuulumisiin tulee niin kohtuu hiljaista ollut. Varsinkin kevään osalta. Työtä ei ollut keväällä joten aika säästöliekillä mentiin ja nytten kun on taas jonkun aikaa ollut töissä niin tuntuu ettei tahdo oikeen aika riittää. Tossa meni justiinsa 7viikonloppua putkeen jossain motorsport reissussa. Ja arkipäivät töissä.

Nyt on kyllä saatu taas rakentelu kohtuu hyvin vireille ja koitetaan tehdä miten keretään. Päivittelen tänne sitten jossainvaiheessa kun on jotain järkevää/näkyvää tapahtunut. Rupeaa kesän ajot olemaan ajettu mutta tavoite on edelleen että tämän vuoden puolella auto liikkuisi ominvoimin ja pääsisi vähintään testiajot ajamaan. Ja vaikka katsastamaan. Olisi sitten helppo lähteä keväällä liikenteeseen kun tietää että auto toimii ja liikkuu (jos toimii) ja voi keskittyä talvella vaikka viimesiin siistimisiin ja ulkonäkö hommiin. Ja päivityksiin  :idiot2:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #437 : 15.07.2014, 00:46:50 »
Keltapassivointi on tehty nuohon osiin juu. Ihan yhtä styrkkaa ei ole se käsittely kun joskus aikoinaan (kiitos EU?) mutta edelleen lienee ihan toimivaa. Ainakin kesäautoon. Ei tuo juuri mitään maksanu. Olikohan nuo adapterit, pulttikasa ja jotain muita osia jokusen kympin?

Itsellä on olikos se nyt 70 vai 80mm yläreunasta. Tuntuis olevan aika sopiva kohta. Ajokorkeudesta on säätövaraa sekä ylös että alaspäin. Toki rengas/vanne jossainkohtaa tulee tielle alaspäin laskettaessa. Mutta vähintään tarpeeksi matalaksi saa tuolla setillä tähän omaan käyttöön..

Ja kiitoksia kehuista. Kyllähän se motivoi jos muutkin tykkää ja kannustaa vaikka itselle tätä tehdäänkin ajoautoksi. Mitä projektin kuulumisiin tulee niin kohtuu hiljaista ollut. Varsinkin kevään osalta. Työtä ei ollut keväällä joten aika säästöliekillä mentiin ja nytten kun on taas jonkun aikaa ollut töissä niin tuntuu ettei tahdo oikeen aika riittää. Tossa meni justiinsa 7viikonloppua putkeen jossain motorsport reissussa. Ja arkipäivät töissä.

Nyt on kyllä saatu taas rakentelu kohtuu hyvin vireille ja koitetaan tehdä miten keretään. Päivittelen tänne sitten jossainvaiheessa kun on jotain järkevää/näkyvää tapahtunut. Rupeaa kesän ajot olemaan ajettu mutta tavoite on edelleen että tämän vuoden puolella auto liikkuisi ominvoimin ja pääsisi vähintään testiajot ajamaan. Ja vaikka katsastamaan. Olisi sitten helppo lähteä keväällä liikenteeseen kun tietää että auto toimii ja liikkuu (jos toimii) ja voi keskittyä talvella vaikka viimesiin siistimisiin ja ulkonäkö hommiin. Ja päivityksiin  :idiot2:

Juuh kiitos ku huomen tehäää tolpat ku mikä toi 2cm on ? ku kysyin tänää siit rallyracen ukolt seki sano et joku 7cm on hyvä :) mut se käski sulta kysellä tota takapään jousitus hommaa ? :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #438 : 22.08.2014, 19:06:52 »
Jaahas. Mihis sitä tulikaan jäätyä  ;D Edellisestä varsinaisesta päivityksestähän on jo vähän aikaa (taas). Toki se ei sitä tarkoita etteikö mitään olisi tapahtunut.

Tottatosiaan tämä kesähän menee/meni juuri niinkun pelkäsin. Eli auto ei ollut alkukesästä lähellekkään valmis ja koko kesä ollut pientä matalalentoa. Eli töistä ei ole ollut varsinaisia kesälomia ja kaikenmaailman tapahtumia ja kissanristiäisiä takana pitkälti toistakymmentä (ellei kolmatta kymmentä). Silti on koitettu hommaa pitää vireillä.

Ja ilmeisesti edes jotain olen aikaan saanut meinaa viimepäivityksen jälkeen löytyi puhelimesta aika paljon rojektikuvia. Aika pitkä tarina tästä taas tulee mutta koittakaa kestää. Kuvat kertonee enemmän kuin 10 000 meikäläisen sanaa joten painotetaan niihin..

Viimeksi tosiaan jäätiin siihen että auto on pyörillään. Siihen aiheeseen liittyen löytyi vielä yksi kuva. Eli takakalusto  :D Ei sinänsä mitään ihmeellistä mutta laitetaan dokumentointimielessä yksi kuva siitäkin aiheesta.



Sen jälkeen oli vuorossa kaarien maalaus. Siitä en pikasella vilkasulla ole vielä laittanut kuvaa aikasemmin.



Koko koppakin tuli tosiaan pesastua. Kummasti piristy taas vehkeet kun sai yli vuoden pölyt pois päältä..



Kytkinpolkimen rakennustakin tuli jatkettua siitä mihin se joskus jäi. Eli staagi pääsylinterille tuli tehtyä ja pikku vahviketta että pysyy tuo hökötys (toivonmukaan) läjässä  8)



Tuli myös rakenneltua tuollainen on/off tyyppinen "asentoanturi" kytkinpolkimelle. Eli siitä saadaan tieto eculle ja tosiaan tarkoitus oli kytkeä tuo tieto ohjaamaan launch controllia. Eli kytkin pohjassa -> rajotin päällä. Ja kun kytkin on ylhäällä -> rajotin pois.



Kytkinhaarukalle tuli myös rakenneltua säätöpulikka tuonne laatikon päähän. Ja laatikkoon m12 jenga. Tuon avulla saadaan shimmattua työsylinterin liike / painelaakerin välys sopivaksi. Ja tuon kanssa tuli aika hyvän oloiseksi ja haarukan kulma/liike vaikutti hyvältä. Tuosta orkkis tapista myös palottelin ja taiteilin pidikkeen tuolle haarukan jouselle..



Tässä välissä tuli vähän briteistä liittimiä..



Myös aikaisemmin vaivannut suutinholkki onkelma tuli ratkaistua (ainakin osittain  :) ) Eli suutinholkeissa oli tuo lukkoura väärässä kohtaa. Pylväsporakonetta ja rautasahaa hyödyntäen syntyi sitten #lateospeedfactory special holkit  :2funny:



Seuraavaksi sitten taas pomppimista ja pakosarjaa työnalle. Kaverin isä oikaisi nauhakoneessa tuota hieman vääntynyttä kannen puolen laippaa. Ja ihan riittävän hyvän tuntuinen siitä tuli. Itse sitten hiekkapuhalsin vielä sarjan.



Sitten pintaan VHT Flameproof ceramic pakosarjamaali..



Päälle vielä uunitus ja sarjasta tuli ihan ok :) Pieni moka tuli uunituksen kanssa joten piti vielä pikku paikkamaalaus ja uunitus tehdä.. Eli pakosarja oli ahtaassa uunissa tod lähellä vastuksia liian kauan vikan setin. Ja pikkasen kupli maali parista kohtaa..



Pistetään tästä poikki ettei ihan jäätävän pitkä tule tästä viestistä. Päivitän seuraavan osan hieman myöhemmin.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #439 : 22.08.2014, 20:01:37 »
onko tarkotus lyyä heti pyttykohtainen lisärikastus pakolämpöjen perusteella vai onko plugit vaan tulevaisuuden optio?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #440 : 23.08.2014, 14:17:33 »
onko tarkotus lyyä heti pyttykohtainen lisärikastus pakolämpöjen perusteella vai onko plugit vaan tulevaisuuden optio?

Nipat on toistaiseksi vain varaus/optio. Mutta tarkoitus olisi tosiaan toteuttaa EGT mittaus nelikanavaisella mittarilla ihan tarkkailua ja vianselvitystä varten. Eli MGL / Procater digimittari joka tallentaa raja-arvot jne..

Oishan toi aika kova saada ecullekkin nuo pyttykohtaset EGT tiedot. Tuppaa vaan syömään aika paljon noita boxin inputteja koska Vipecissä(kään) ei ole suoraan ecussa EGT/k-type sisääntuloja erikseen. Ja onhan se pyttykohtanen säätö mun mielestä ehkä vähän jo hifistelyä. Pienet lämpötilaerot ei varmaan juurikaan haittaa ja jos isoja heittelyjä on niin sitten kyllä melkeen pitäisi vikaa etsiä..

Jatketaans tuota kuulumisten päivittelyä. Eli tosiaan pakosarja sai vielä päällensä DEI Titanium pakoputkinauhan. Ei tuo olisi ihan välttämätön ollut, mutta tulee kyllä pakopuolelle melko paljon ohjelmaa ja vähän tilanpuutettakin joten lienee ihan hyvä vähän eristää nuota lämpöjä ettei kaikki maalit /letkut /piuhat pala..

Samaan rahaan tuli sitten pakosarja tökättyä myllyyn kiinni ja vähän soviteltua/kasailtua muutakin osaa koneeseen..



Ja sehän rupeaa näyttämään jo vähän moottorilta. Tuossa vähän pakopuoleltakin kuvaa



Siitä sitten alkoi kaikenmaailman nippelin hieromista että rupeaisi saamaan konetta "nostokuntoon".

Mm. Anturoinnin kanssa oli mukavaa ohjelmaa. Tuossa kannessa oli kaikki vesikanavan kierteet eri kokoisia/mallisia. Oli ainakin 1/4npt ja jotain 3/8 putkikierrettä jne tehty?? No suoraan ei löytynyt mitään sopivaa jengaa ecun vesianturille niin päätin veistää tuosta ~3/8" mysteerijengasta 3/8npt jengan kun sellainen tappikin löyty tallilta. Siihen ei sitten suoraan löytynyt mitään adapteria että saisi millijengalla olevan anturin niin sellastakin sai itse alkaa veistämään.. Kaava oli seuraava: Hydikkaliikkeestä 3/8npt-> joku bsp? adapteri. Se oli sopivan mallinen ja riittävän pienellä reiälllä että on työstövaraa. BSP osa laikalla pois-> viilalla raaka tasohionta-> reiän poraus 10,2mm osamilliterällä-> m12x1,5 kierteen teko-> anturin tiivistyspinnan tasohionta rhs palkkia vasten ensin 240 hiomapaperilla ja vesissä hioin vielä naarmut pois/kiiltäväksi. Olipahan taas askartelua yhden anturin takia mutta tuntuis ainakin käyvän paikalleen  8)



Triggerintelinettäkin tuli pähkäiltyä ja veisteltyä useampi ilta. Siitäkin tuli varsinainen monumentti mutta ei ole kuvaa tän hetkisestä tilanteesta. Joten laitan siitä kuvaa/tarinaa jokupäivä. Siitä jatkui sitten moottorin hilppeiden hierominen.  Startti sai myös vähän huolenpitoa osakseen kun oli vähän kulahtaneessa maalissa. Varmaan täytyy tuo starttikin silti jossainvaiheessa päivittää tuoreempaan..



Pikkuhiljaa rupesi moottori olemaan läjässä. Pieniä hommia oli vielä mm. tulppien hankinta, kärkivälin säätö ja asennus, moottorinkannakkaiden maalaus ja asennus, ahtimen asennus, ahtimen öljylinjojen asennus jne.. Ahtimen öljylinjat löytyi sopivasti Faabio Racing Partsin varastosta ylimääräisenä joten ei tarvinnut niitä se pidemmältä metsästää. Fabi oli joskus askarrellut ne omaan käyttöön mutta ei ollut enään sopivat nykyisen kokoonpanon kanssa..



Moottori pois pukista, vauhtipyörä, kytkin ja laatikko kiinni ja moottori/laatikkopaketti löysi tiensä koriin. Ja ei toivonmukaan tarvitse heti nostaa pois..



Ihan kivaltahan se näyttää sekä motivaatiota/inspiraatiota tuli rutkasti lisää kun sai jotain näkyvää aikaiseksi! Pieni takapakki /kolaus siinä sitten tuli samaan rahaan. Eli tuli huomattua että laatikko on erikoisessa asennossa (kallellaan apparin puolelle) vaikka muuten laatikko ja tekniikkapaketti istuu. Hieman jo kiinnitin vastaavaan asiaan huomiota sillon joskus kun laatikko oli sovitusmoottorin kanssa keulilla. Kuvittelin sen johtuvan sillon siitä että se oli "roiskastu" keulille etran moottorintukikumeilla. Eli ajattelin että löysistä kumeista vaan johtuu hieman erikoisen näköinen asento.

Pientä selvittelyä ja selvisi että laatikko on hitsattu joskus virheellisten tietojen mukaan kasaan. Eli hitsattu sen mukaan että vinokone on 15astetta vinossa vaikka oikeasti se on 19-20. Eli mulla on nyt sitten laatikko pystylinjasta 4-5astetta kallelaan. Perkele. No ei voi mitään. Laatikkopalkin räjäytys osa 3 siis luvassa ja tuo kaltevuus pitää ottaa huomioon keppitelinettä/ vaihteensiirtoa tehdessä. Sekä laatikkoöljyjen täytössä/tarkastuksessa. Toivonmukaan tuon keppitelineen/kepin saa silti fiksusti vaikka on kallellaan tuo lodju. Meinaa kepin/vaihteensiirron linja ei osu enään keskelle keppiaukkoa sekä pitää hitsailla romut kallelleen..



No leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Tein pakopuolen moottorinkannakkeen ja moottoripalin väliin 3mm spacerin. Näin saa konetta aavistuksen ryhtiin ja saa laatikkoa aavistuksen fiksumpaan kulmaan. Ja samalla karvan verran lisätilaa pakopuolelle josta ei ole haittaa. Vaikka tollasenaankin olisi mahtunut olemaan. Ihan fiksu systeemi sinänsä että pakopuolen kumilla on huomattavasti kovempi kuormitus niin tuo kompensoi myös sitä kasaanpainumista vähän. No loppujen lopuksi tuo vaikutus laatikon kulmaan oli lähes silmällä huomaamaton. Eli kulma korjaantui varmaan ihan max 1astetta. Tod näk luokkaa 0,5ast.



Laatikkopalkki tuli sitten tosiaan räjäytettyä kolmannen kerran koska ei nuo aikasemmin tehdyt kumien paikat istu enää sinnepäinkään. Tai kuskinpuoli on ihan ok mutta apparin puolen kumin alustaa pitää tuon kaltevuuden takia saada n. 15mm alemmaksi ja loivempaan kulmaan. No ei muuta kun uutta millistä dewalttiin kiinni ja romut p*skaksi.



Vähän karun näköinen taas mutta ei muuta kun sovittelemaan ja parsimaan. Ja siitähän se lähti kasaantumaan. Tuossa välivaiheesta kuva. Laitan valmiista tuotteesta kuvan sitten kun saan sen hierottua loppuun..



Keulan osia ja kennoja tuli koepultattua että saa katsottua nyt vähän miten kaikki istuu kun moottori on ekaa kertaa paikoillaan imu ja pakosarjoineen jne.. Ja ihan ok setti tulee. Mallintelin vähän ahtoputkia ja syylariin täytyy tod näk tehdä ainakin ylälähtö uusiksi. Eli joko natsa kallelleen tai sitten n.45ast mutka heti kennoon. Tulee fiksumpi linja letkuun ja saa paremmin tilaa ahtoputken kanssa. Todennäköisesti menee samaan konkurssiin myös alalähtö uusiksi ja jo aikasemmin tiedossa oleva vesipumpun lähtö uusiksi. Tuossa kuvassa näkyy myös vähän sitä aikasemmin mainitsemaani triggerintelinettä. Siitä tosiaan tarinaa myöhemmin..



Siinä nyt mennään tekniikkapuolen kanssa tässäkohtaa. Pari viikkoa sitten sain vihdoinkin tilattua nuo etujarrusatulat. Ne saapui nyt torstaina ja pääsin niitä sovittamaan/ pulttaamaan. ja ihan kivastihan ne istuu. paloiksi tuli aikasemmin jo nuo EBC yellowstuffit. Adapterit ja pultit yms tuli tehtyä ja hankittua onneksi jo sillon keväällä niin nyt pääsee vihdoinkin pulttaamaan vaan jotain osaa kiinni. Tosin adaptereiden kierteet piti "hoonata" vielä tapilla läpi ja satuloiden kiinnitysreiät porata 12milliseksi. Ne kun on tehtaan jäljiltä joku tuumakoko (vähän vajaa 12mm).



Ja vanteenkin kanssa mahtuu hienosti. Se nyt olikin tiedossa että sen kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Voipi olla että menee vielä 16" vanteetkin..



Tällästä taas tälläkertaa. Jos sitä jatkossa olisi täällä internetinkin puolella aktiivisempi niin ei olisi niin työlästä tämä päivitysten tekeminen ja lukemin kun kerralla on tarinaa 2-3kuukauden ajalta  :-[ Saa lukea, saa kommentoida ja jatketaan asiaa taas kun jotain tapahtuu.

-Lauri




« Viimeksi muokattu: 23.08.2014, 14:29:45 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #441 : 23.08.2014, 15:14:39 »
Tää on kyllä nättiä katottavaa kun tehdään kunnolla! :hello:
No kun halvalla sai.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #442 : 23.08.2014, 15:29:26 »
Viimeisen päälle. Erittäin siistiä jälkeä!  :hello:
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa HTK-61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Amazon P220 vm. 1968, Duett 3 D stw vm. 1967
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #443 : 23.08.2014, 15:52:31 »
Olen samaa mieltä parin edellisen kommentin kanssa  :)
Ollut joskus 940 Turbo, V70 2,5T. Nykyään käyttöautot volkkareita :)

Poissa squealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #444 : 23.08.2014, 19:52:52 »
Tää on kyllä nättiä katottavaa kun tehdään kunnolla! :hello:

Komppaan! On kyllä helvatan hyvän näköistä jälkeä  8)

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #445 : 24.08.2014, 10:10:05 »
Jotain sanoin kuvaamattoman siistiä jälkeä! Tykkään  :pomo:
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #446 : 24.08.2014, 14:36:44 »
Jääkö laturi tonne alapaikalle? Empiiristen kokeiden perusteella toi sijainti vaikuttaa korkean lämmön takia negatiivisesti latausjännitteseen ja sitä kautta mm. bensapumpun tuottoon.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #447 : 24.08.2014, 20:44:12 »
Minkä kokosilla männillä tuli noi Wilwoodit?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #448 : 24.08.2014, 23:49:42 »
Kiitoksia vaan palautteesta :) Mitään sen suurempaa ei viikonloppuna autolle tapahtunut, vaikka jokaisena päivänä kävin jotain tekemässä. Lähinnä tuota vaihteiston tuentaa ja siihen liittyvää hommaa. Tuntuu syövän tunteja. Nytten on siinämielessä hyvä combo päällä että 7pv iltaa putkeen on tullut oltua tallilla askartelemassa..

Jääkö laturi tonne alapaikalle? Empiiristen kokeiden perusteella toi sijainti vaikuttaa korkean lämmön takia negatiivisesti latausjännitteseen ja sitä kautta mm. bensapumpun tuottoon.

Sinnehän tuo olisi tarkoitus laittaa. Ei varmasti konehuoneen viilein paikka, mutta en usko että tuo tulee olemaan mikään varsinainen ongelma. Laturin ja pakosarjan väliin jää aika hyvin tilaa ja pakosarjan lämpökääreet varmasti myös hieman auttaa. Toki tarvitsee latausjännitteitä tarkastella. Ja ei tuo bensapumpun tuoton huononeminen haittaisi, päinvastoin.  :2funny: Hieman on ylimitoitettu pumppu joten pienellä tuoton laskulla voisi olla positiivinen vaikutus polttoaineen lämpenemiseen ja sitä kautta kavitoimiseen

Minkä kokosilla männillä tuli noi Wilwoodit?

1.750in eli näin eurooppalaisittain taisi olla ~44,45mm
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: 240 8V Turboprokkis.
« Vastaus #449 : 25.08.2014, 16:52:14 »
Jääkö laturi tonne alapaikalle? Empiiristen kokeiden perusteella toi sijainti vaikuttaa korkean lämmön takia negatiivisesti latausjännitteseen ja sitä kautta mm. bensapumpun tuottoon.

Itse olen huomannut samaa ongelmaa.

Mulla oli paikallaan 100A sisätuuletettu laturi, kylmänä toimi hyvin, mutta lämmettyään latausjännite laski 13.5V ja ei nouse siitä ollenkaan. Kokeilin laittaa 100A ulkotuuletetun vähän siromman laturin -> sama homma.
Toi pakosarjanalunen on vaan niin kuuma paikka että ainakin noiden mun latureiden lämpötilakompensoitu lataussäädin on ihan hapoilla ja pitää jännitteen 13.5V lämpimänä.

1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron