Samppasport  Futurez

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 209 Vastauksia
  • 67644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tuli sitten meille Seinäjoellekin saataville tämä uusi Nesteen MY Diesel. Joka on siis 100% jätteistä tehtyä dieselpolttoainetta, ei sisällä lainkaan fossiilisia raakaöljykomponentteja.

https://nestemy.fi/

Itsehän tankkasin lähinnä uteliaisuuttani ensimmäisen tankillisen. Ainoa ero jonka aluksi huomasin oli Ardicin / Eberin pakokaasujen hajun muuttuminen, kieltämättä hieman tympeämpään suuntaan. :D Myös Ardic pölläytti savua jonkun verran mitä se ei parilla aiemmalla käytöllä tavallisella dieselillä ollut tehnyt. Mutta tuo pölläyttely nyt on ominaisuus. Autohan on siis V70 D5 AWD -05, autosta tarkemmin showroomissa: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98673.0

Nyt on kolme tankillista ajettuna ja täysin epätieteellinen mutta suuntaa-antava ajotietokoneen keskikulutuksen muutokseen perustuva laskelma sanoo, että karkeasti 3-5% on keskikulutus pienentynyt. Sinänsä tämä ei vielä taloudellisesti kannata, koska MY Diesel maksaa noin 10% enemmän kuin tavallinen diesel.

Mutta ei siitä nyt älyttömästi lisäkustannuksia tule kuitenkaan, joten ajattelin ainakin toistaiseksi jatkaa MY Dieselillä. Mielummin sitä ajelee uusiutuvalla kokonaan kotimaisella polttoaineella kuin venäläisestä raakaöljystä jalostetulla fossiilisella polttoaineella. Tämä siis ihan kansantaloudellisista ja ympäristöllisistä syistä. :)

Tällä hetkellä mittarilla MY Dieselin kohdalla lukee samepisteen ja varastointilämpötilan kohdalla -10 / -10, joten talvikäyttöön ei ainakaan tämä laatu sovellu. En tiedä miten talvella sitten, muuttavatko koostumusta vai jääkö tämä talveksi pois?

Onko muut kokeilleet? Millaisia kokemuksia? Miten savutusarvot katsastuksessa?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Tdi kuulemma käynnistyy paremmin tuolla ja haisee vähemmän, mutta tehot ei nouse ja kulutus ei laske, ehkä jopa nousee. Odottelen lähipumppua yhä  :nälkä:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Hep

Tdi kuulemma käynnistyy paremmin tuolla ja haisee vähemmän, mutta tehot ei nouse ja kulutus ei laske, ehkä jopa nousee.
Mustalaatikko ehtikin jo paljastaa oleellisen, eli ainakin -98 tdi:llä on moiset kokemukset kirjattu ylös.

Aiemmin ollut pistävä haju on kadonnut ja lähtee paremmin käyntiin näissä välimallin tilanteissa kun hehkut eivät ole vielä mukana. Ajossa ei tosiaan huomaa pers(oonan takapuoli)tydolla mitään eroa mutta ajotietsikan mukaan kulutus olisi noussut hieman. Tähän tietenkään ei ole luottamista koska samaan aikaan säätila viileni ja kun ajoin välissä yhden tankillisen "rehellisellä" itäisen naapurin raakatuotteesta desinfioidulla tuotteella, ei lopulta kulutuksessa näkynytkään mainittavia eroja...

Ainut huomioitava asia oli, tällä itäisen naapurin normituotteella, notta käynnistymisen problematiikka palasi takaisin ja myös se kitkerä tuoksu...

Olen nyt jälleen tankannut tätä ekoviher-ainetta, pelastaaksemme tämän planeetan kaksin Taavin kanssa, ja mittailen lisää kulutusta ja muutenkin seuraan miten tämä melkein loppuunajettu tdi reagoi jätteeseen, jota tuotamme jatkuvasti enenevässä määrin...

Lainaus
Odottelen lähipumppua yhä  :nälkä:

Kyllä se sinne(kin) tulee varmasti lähiaikoina...
--
« Viimeksi muokattu: 22.09.2018, 01:27:13 kirjoittanut vemppu »
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Harmi kun viimeinen TDI lähtee markilta sunnuntaina, enää ei viitsi tuohon yhtään ylimääräisiä tankata ja ottaa ajoon vain testin takia. :D

Voisi kyllä suorittaa hieman tarkempaakin kulutusseurantaa tuon D5:n kanssa, nyt tosiaan perustan arvioni vain ajotietokoneen keskikulutusmittarin lukeman muutokseen. Tuohan on softattu, joten noihin absoluuttisiin lukemiin ei tuossa kannata luottaa sitäkään vähää mitä tavallisesti. Mutta muutos luulisi olevan suht luotettava.

Saa nähdä koska tulee MY:n talvilaatu jakeluun. Kesälaadun pakkaskestävyys -10 on aika alhainen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Harmi kun viimeinen TDI lähtee markilta sunnuntaina, enää ei viitsi tuohon yhtään ylimääräisiä tankata ja ottaa ajoon vain testin takia. :D

Ehdit vielä hyvin, vähän, edes muisteluiden vuoksi, ajella vähän ja samalla ottaa vaikka jäähyväiskuvia... Syy tankata Myytä...  :2funny:

Lainaus

Voisi kyllä suorittaa hieman tarkempaakin kulutusseurantaa tuon D5:n kanssa, nyt tosiaan perustan arvioni vain ajotietokoneen keskikulutusmittarin lukeman muutokseen. Tuohan on softattu, joten noihin absoluuttisiin lukemiin ei tuossa kannata luottaa sitäkään vähää mitä tavallisesti. Mutta muutos luulisi olevan suht luotettava.

Kolme vuotta olen tuon Tdi:n kanssa tankkaukset ottanut ylös ja verrannut ajotietsikan lukemiin ja hassustipäin tuo ATK näyttää suurempaa kulutusta mitä tankkausmittaus mutta kuitenkin samassa suhteessa kokoajan, joten kaiketi kalibrointi siinä on sitten vinksallaan väärinpäin mitä yleisesti. Voisi kuitenkin olettaa, väärin tietenkin mikäli on tutkimuksesta kysymys, notta mikäli kolmessa vuodessa ATK:n näyttämä on ollut samassa suhteessa tankkauksesta tehtyyn mittaukseen... Niin kyseessä on vain ATK:n väärä kalibrointi ja siihen voisi periaatteessa luottaa mikäli kulutus joko nousee tai laskee?

Enivei, todellakin ekalla tankkauksella kulutus nousi n. puoli litraa sataselle ja luultavasti siinä osuutena oli pieni lisäpoljenta ja tämä sään viileneminen. Käynnistysominaisuudet parani kyllä huomattavasti ja kun tuo aiemmin kärysi melko häjysti ni niin jo ekalla tankillisella huomasi ruusujen tuoksun.

Lainaus

Saa nähdä koska tulee MY:n talvilaatu jakeluun. Kesälaadun pakkaskestävyys -10 on aika alhainen.

Toivottavasti "talvi ei ole vielä tulossa"... Ylehän näyttää sen sitten 8kk myöhemmin...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Peckes

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
”Neste MY:llä voi ajaa huoletta ympäri vuoden. Sen kylmäkestävyys on talvilaatuisena –34 °C. Erotuksena perusdieseliin Neste MY:n säilyvyys tankissa on erinomainen.”

Howdy, uusi tulokas täällä. Ruotsi-tuonti V90 alla. Tuollaisen tekstinpätkän löysin linkistä, eli talvilaatuisena hyvinkin kestävää sorttia, mutta tosiaan koskahan se saadaan ulos markkinoille...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2018, 16:13:20 kirjoittanut Peckes »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Mitenkäs lisälämmittimet suhtautuu tohon My:hyn?

Ainakin jossain vaiheessa oli webastolla suositus ettei käytettäisi biodieseliä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Senverran lisäinfoa, että kaveri kehui käyntiääntä siistiksi tänään... Eli kai se on sitten muuttunut myös. Mainitsin vasta jälestäpäin, notta oliskohan syynä Myy... - Ja kulutus nyt edelleen samana pysynyt... - Harmittavan kallista tuo vaan on.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Laitanpa tähän omat kokemukseni eli olen ajanut 33 tkm D4:lla lähes kokonaan MyDieselillä ja minkäänlaisia ongelmia
polttoaine ei ole aiheuttanut.

Pientä riskipeliähän tämä on koska ko. laatu ei ole hyväksytty Volvoon polttoaineeksi eli jos koneelle jotain tapahtuu niin takuutilanne
on varmaan mielenkiintoinen. Tosin jostain luin, että Ruotsissa vastaava HVO-laatu olisi hyväksytty taksi-D4:ssa käytettäväksi ja
PSA sallii sen käytön myös, joten aika ihmeellistä olisi ellei Volvossakin toimisi.
XC60 D4 MY18

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Nyt talvella olen ajellut taas "tavanomaisella" dieselillä. Lähinnä syynä hinta (dieselin hinnat kun pomppasi muutenkin, niin...) sekä hieman tympeä käry ardicia käytettäessä. Vähän myös epäilytti että miten toimii talvella tuon lisälämmittimen kanssa ja kun muutakaan lämmitystä ei autossa ole.

Luultavasti keväämmällä palailen taas myyn pariin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Volvo on hyväksynyt Ruotsissa D3 , D4 ja D5 takseissa HVO100 käytön V90/S90 2018/2019 ja V60 2019 mallissa. Jos tavallinen autoilia tankkaisi HVO100 ja jotain sattuu niin takuu ei vastaa.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/239607/volvo-cars-tillater-hvo100-for-taxibolagen-i-sverige
« Viimeksi muokattu: 11.01.2019, 14:28:59 kirjoittanut gubbe »

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Jos tavallinen autoilia tankkaisi HVO100 ja jotain sattuu niin takuu ei vastaa.

Noinhan se varmaan menee, mutta mielenkiintoinen kysymys olisi sitten se, josko Nesteellä (MyDiesel) olisi mitään vastuuta, koska
eilenkin oikein radiossa mainostivat MyDieseliä ja nettisaitilla sanotaan, että sopii kaikkiin diesel-autoihin. Toki pumpulla näkee, että
ei täytä normi-dieselin standardia vaan uusiutuvien, joten voisivat vauriot mennä tankkaajaan piikkiin.

Polttoaineesta johtuva vauriomahdollisuus tuntuu entistäkin epätodennäköisemmältä tuon mainitun taksikäyttöön hyväksynnän jälkeen, uskon että puhtaammin palava MyDiesel säästää hiukkassuodatinta ja konetta karstoittumasta.
XC60 D4 MY18

Poissa tommi k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Volvo 340 DL 1981 -> Volvo 242 DL 1979 -> Volvo V70 1997 -> Volvo V70 2,5T 2004 -> Volvo XC90 D5 2007 "Möykky" -> Volvo XC60 D3 AWD 2012 -> Volvo XC60 T6 LR 2023

Poissa Julle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Onko missään nähtävillä listaa, missä malleissa Volvo sallii tämän MY dieselin?
S60 T4 Classic -17

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Tuossa ylempänä mainittu, että Volvo sallii vastaavan ruotsalaisen tuotteen HVO100:n taksikäytössä Ruotsissa, joten Suomessa ei salli missään Volvossa.
XC60 D4 MY18

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron