Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: plussa - 26.08.2014, 09:06:18

Otsikko: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: plussa - 26.08.2014, 09:06:18
Täällä kun on paljon tietämystä ja ymmärrystä, niin onkohan teillä vastausta miten tuohon TDI koneeseen saa paremman alaväännön? Perusvirit (syöttö 54g/isku, turbopaine) tehty mutta niillä ei ollut ratkaisevaa merkitystä siihen, että 1800 rpm asti kone on todella nuhainen. Turbo pitää lähteä hyrräämään kunnolla ennen kuin koneesta tulee tehoa ulos.
Ajatustasolla olen funtsinut vaihtoehtoja kompressorista tai mekaanisesta ahtimesta mutta onko kukaan lähtenyt semmoisia toteuttamaan. Taidan olla vähän outo lintu tänne virityskeskusteluun, kun en hae niitä huipputehoja mutta mukavammin ajettavampaa konetta kyllä.
Jos on hyviä ehdotuksia niin kertokaa.

p.s. toi syötön ja turbopaineen lisääminen teki kyllä todella hyvää koneelle sen 1800 varvin yläpuolella.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: HenkkaR1 - 26.08.2014, 09:34:43
Turbon pitäis heräillä jo 1600 kierroksen kohilla. Näissä tahtoo olla se ongelma, että jos alavääntöjä lisätään niin vauhtipyörä alkaa pohjaamaan ja rikkoo kampiakselin hihnapyörän. Sanoisin, että sulla on jotain vikaa jos alakierroksilla tehoja puuttuu kun näiden koneiden alavääntö pitäis olla "härkämäinen" niinku joku sitä kuvaili :)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: jaippi - 26.08.2014, 09:40:31
Softamuutoksella ilmeisesti saisi lisää soppaa alakierroksillekin.
Näissä tuntuu olevan jonkinmoinen saasteraja, joten soppaakaan ei anneta ennen ku turbo herää.
Entisessä 850:ssa oli just sama ilmiö.
Alle 1800 vakio vääntö ja sitten niin kuin olis lyöty lapiolla selkään...
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: HenkkaR1 - 26.08.2014, 09:44:58
Mulla on oma penkissä sääjetty ja rakennettu erilainen turbo, tyhjäkäynti nostettu 850 kierrokseen. Turbo herää 1200 kierroksen paikkeilla ja alavääntöä on pitäny rajottaa jo.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: plussa - 26.08.2014, 10:02:10
Mistä HenkkaR1 tommoisia turpoja saa ja mitä semmoinen mahtoi maksaa? Kestääkö sulla voimansiirto? Mulla uusi kytkin & vauhtipyörä sisällä, mutta ihan peruskamaa.
Ilmeisesti ajatukseni ilman lisäämisestä remmiahtimella tai kompuralla alakierroksille ei saa varauksetonta kannatusta?  :P
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: Taavi.H - 26.08.2014, 10:22:58
Onko EGR vielä toiminnassa? Sen poistaminen tuo alhaalle hieman eloa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: Taavi.H - 26.08.2014, 10:24:47
Ilmeisesti ajatukseni ilman lisäämisestä remmiahtimella tai kompuralla alakierroksille ei saa varauksetonta kannatusta?  :P

Jos ja kun nyt tieliikenteessä olevasta käyttöautosta puhutaan, niin tuo vaatisi joko sokean katsastajan tai vuosittaisen katsastusjumpan remmiahtimen kanssa. :D En kyllä keksi miten sen saisi konehuoneeseen piilotettua siten, ettei sitä katsastaja huomaisi.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: HenkkaR1 - 26.08.2014, 10:31:10
Mistä HenkkaR1 tommoisia turpoja saa ja mitä semmoinen mahtoi maksaa? Kestääkö sulla voimansiirto? Mulla uusi kytkin & vauhtipyörä sisällä, mutta ihan peruskamaa.
Ilmeisesti ajatukseni ilman lisäämisestä remmiahtimella tai kompuralla alakierroksille ei saa varauksetonta kannatusta?  :P
ahdin on rakennettu autokorjaamo m.peuralla oulunsalossa. Yläkierroksilta puuttuu vähän paineita, mutta imusiiven muutos auttaa siihen. Mulla palo auto viikonloppuna niin en ala todennäkösesti muokkaamaan enää. Mulla on vaihdelaatikko vaihettu erilaiseksi, massapyörä tärräilee vähän vielä vaikka vääntö on rajotettu. Rikkoo kampiakselin hihnapyörän, mulla se on nytki rikki. Kannattaa tosiaan egr laittaa tukkoon jos ei vielä oo. Ja 2mm poranterällä kairata map-anturin letkulähtö puhtaaksi.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: Anxi - 26.08.2014, 13:40:52
Onko tuolla egr.än tukkimisella millainen vaikutus talvella auton lämpenemiseen? Henkalla varmaan kokemusta noilta leveysasteilta, lämpeneekö auto kunnon pakkasillakin normaalisti?

Sori OT
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: HenkkaR1 - 26.08.2014, 13:48:38
Onko tuolla egr.än tukkimisella millainen vaikutus talvella auton lämpenemiseen? Henkalla varmaan kokemusta noilta leveysasteilta, lämpeneekö auto kunnon pakkasillakin normaalisti?

Sori OT
mulla on 5 kw eberi niin en osaa varmaksi sanoa, mutta muistelisin että foorumilla oli joku mitannu että vähän hitaammin lämpenis.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: Taavi.H - 26.08.2014, 14:15:02
Onko tuolla egr.än tukkimisella millainen vaikutus talvella auton lämpenemiseen?

Kyllä se omien kokemusten perusteella vaikutti vähän, mutta vaikutus oli niin marginaalinen, etten kyllä jättäisi tuolla perusteella tukkimista tekemättä. Ilman lisälämmitintä joka tapauksessa nämä ovat jossain määrin hitaita lämpeämään.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: plussa - 27.08.2014, 11:15:23
Haaveeni oli löytää käyttöautoon sellainen ratkaisu jonka katsastusmieskin hyväksyisi  :-[ . Ymmärrettävästi se voi olla hankalaa.
Remmiahdin kuulostaa aika järeältä vaihtoehdolta. Kompuraa järkeilin itse sellaisena, että sen voisi ottaa pois päältä kun turbo tulee mukaan - tarvittaisi vain joku osaava ohjelmoimaan kierrosluvun mukaan kompura kiinni.
Toi Henkan viritetty turbo on tosi mielenkiintoisen kuuloinen vaihtoehto joskin hinta on varmaan myös aika kova. Tunteeko joku pääkaupunkiseudulta järkevän hintaista turbopajaa?

ERG:lle ei ole tehty mitään fyysistä, mutta psyykkistä apua ohjauksen puolelta on annettu. Eli kun kolvasivat moottorin ohjauksen uusiksi ottivat sen ainakin osin pois.

Saako MAP-anturista kuvaa. Mä en tiedä mitä lähtisin kairaamaan.  :'(

Kiitoksia vinkeistä.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: Taavi.H - 27.08.2014, 12:23:56
ERG:lle ei ole tehty mitään fyysistä, mutta psyykkistä apua ohjauksen puolelta on annettu. Eli kun kolvasivat moottorin ohjauksen uusiksi ottivat sen ainakin osin pois.

Kun kerran softan puolelta EGR on poistettu, tekisin myös hieman sitä fyysistä puolta. Esim. uusisin ne venttiilin tiivisteet sekä imu- että pakosarjan puolelta. Kannattaa laittaa sellaiset peltiset tiivisteet, joissa ei ole lainkaan reikää keskellä. :smoke: :D

Eli tuo EGR voi ohjelmallisesta poistosta huolimatta kuitenkin vähän vuotaa läpi, joten tukkoon vaan. Työ on helppo ja halpa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI alavääntö
Kirjoitti: vpernu - 30.08.2014, 17:11:19
Itekki kaipaillu vähän enemmän alavääntöjä tohon omaani mut parempi ku antaa olla tollasenaa. Nyt pohjaa jo yläväännöilläki toi vauhtis. Vaihdettuna on ahdin ja 3" putkisto ja evryt kytketty. Mekaanisella pumpulla takavetoses samalla koneella oli jo ihan mukavat alaväännöt vakioahtimel. 50 mittaris ja jyrkkää ylämäkee jakso mennä pintakaasul vitosel ;)