Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kampuran pultti V50 2.0D

  • 5 Vastauksia
  • 2112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Kampuran pultti V50 2.0D
« : 05.07.2018, 06:15:47 »
Aloin jakopääremppaa puuhastelemaan volvooni. Purkuvaiheessa alkoi moniurahihnapyörän pultti ahdistamaan. Mulla on 400nm pulttipyssy ja se sillä aukesi n.3mm ja sit ei liiku mihinkään. Tarviiko kaivaa järeämpää pulttipyssyä vai millä ihmeellä sen nyt avaan? Porausvaihto on viimeinen tässäkohtaa. Lauantaiksi olisi toiveissa saada auto takaisin ajoon.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kampuran pultti V50 2.0D
« Vastaus #1 : 05.07.2018, 13:17:44 »
Itsellä kävi juuri samalla lailla, tuli varmaan 3mm ja jäi siihen, eikä millään auki tai kiinni, lopulta katkesi.
Pistepuikolla löin niin keskelle pulttia jäljen kun vaan pystyin ja aloin poraamaan, tähän kannattaa hommata hyviä teriä, sinne pulttiin ei kannata katkaista poranterää sisälle.
Porasin niin suurella terällä kun uskalsi, ilman että kierteet lähtee, tuon jälkeen kaivelin loput pultinjämät kierteistä piikillä pois. Kierteiden putsaus ja uusi pultti paikalleen, hyvin kesti kiristyksen vaikka momentti olikin aika pelottavan kova.

Tuo on ihan tyypillistä näissä koneissa, pultissa on lukitetahna valmiina joka jää kampuran kierteisiin, kun jakopää vaihdetaan ja pultti uusitaan (pitää uusia, venypultti) sitä tahnaa menee vaan lisää sinne. Kierteet pitäisi siis putsata ennen uuden pultin asennusta.

Todennäköisesti pyssyllä sen pultin katkaisee helpommin, eli tässä kohtaa voisi olla paras vaihtoehto kokeilla vääntämällä, kone pitää saada lukittua, eli startin paikalle se lukitustyökalu, tuon tarvitsee kasausvaiheessa jokatapauksessa.
Lämpöä siihen ei paljoa voi antaa ettei sulata kampuran stefaa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampuran pultti V50 2.0D
« Vastaus #2 : 05.07.2018, 13:25:40 »
Kiitti. Pultin haen autosalvasta kotimatkalla. Teriä on jo useita, mutta aika pieniä. Tarvii varmaan vielä ottaa isompiakin matkaan. Onneksi töistä saa tarvikkeet lainaan :)

Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu :) Vi...taa vaan kun aina pitää hommien mennä vaikeimman kautta

Ja ihmettelen suuresti, ettei kyseinen pultti tule jakohihnasarjassa mukana, jos se kuuluu aina vaihtaa..

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kampuran pultti V50 2.0D
« Vastaus #3 : 05.07.2018, 13:56:32 »
Kiitti. Pultin haen autosalvasta kotimatkalla. Teriä on jo useita, mutta aika pieniä. Tarvii varmaan vielä ottaa isompiakin matkaan. Onneksi töistä saa tarvikkeet lainaan :)

Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu :) Vi...taa vaan kun aina pitää hommien mennä vaikeimman kautta

Ja ihmettelen suuresti, ettei kyseinen pultti tule jakohihnasarjassa mukana, jos se kuuluu aina vaihtaa..
Nää on just näitä "perushommia" jotka menee aina käteen :D

Koita nyt vielä varovasti saada sitä liikkeelle, jos säästyisi poraamiselta.

Itse ihmettelin myös tuota pulttia, itsellä taisi olla vielä Gatesin sarja, muttei pulttia mukana. Siniseltä sen sai muistaakseni huokeaan noin 10e hintaan. Tuossahan oli kiristys ensin momenttina ja loput asteina, eli venytetään.
Pultti taisi olla perus 8.8, siksi katkeaa suht helposti.

Tuossahan on momentti 70Nm + 60 astetta.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampuran pultti V50 2.0D
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 06:04:54 »
Pultti aukesi ihan hyvin loppupelissä. Liotin sinne edellispäivänä irroitusöljyä reilusti. Eilen se lähti isommalla pulttipyssyllä ihan kivuttomasti. Lukite oli pehmennyt varmaan öljystä sen verran, että aukesi helpommin. Asettelin kohdistustapit (M8x50 pultit) paikoilleen ja otin vanhan hihnan pois ja aloin ihmettelemään kampiakselin hammaspyörän pois ottamista stefan tarkistamisen takia. Miksi ihmeessä hammaspyörässä on niin väljä kiilaura? Kumpaan suuntaan siinä kuuluu väljä ottaa pois kiristäessä?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kampuran pultti V50 2.0D
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 07:45:37 »
Pultti aukesi ihan hyvin loppupelissä. Liotin sinne edellispäivänä irroitusöljyä reilusti. Eilen se lähti isommalla pulttipyssyllä ihan kivuttomasti. Lukite oli pehmennyt varmaan öljystä sen verran, että aukesi helpommin. Asettelin kohdistustapit (M8x50 pultit) paikoilleen ja otin vanhan hihnan pois ja aloin ihmettelemään kampiakselin hammaspyörän pois ottamista stefan tarkistamisen takia. Miksi ihmeessä hammaspyörässä on niin väljä kiilaura? Kumpaan suuntaan siinä kuuluu väljä ottaa pois kiristäessä?
Hyvä että lähti...

Jakopään ajoitus kuuluu asettaa pultti löysällä, eli tapeilla/lukitustyökaluilla kampura ja nokka kohdalleen ja jakoremmi paikalleen ja kireäksi, sitten vasta pultti kiinni. Kampiakselin asento siis asetetaan oikeaksi sieltä vauhtipyörältä sen lukitystyökalun avulla joka tulee startin paikalle, tuon vuoksi kiilaurassa on niin paljon pelivaraa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Autoracing  KL-varaosat