Noissa on vissiinkin paria eri mallista hukkaportin kelloa käytetty, osassa on jokin ihme systeemi, tai sitten kellon kalvo on ollut rikki, mutta pari kertaa olen nähnyt sellaisen jossa kello vuotaa paineet ulos. Eli kun letkuun puhaltaa niin se päästää painetta ulos hitaasti. Eli ensin kannattaa tarkistaa pääseekö paine myös ulos kellolta. Jos pääsee, tuo virtauksensäätöventtiili toimii hyvin.
Jos kello on täysin tiivis, kannattaa muuttaa sitä ahtopaineensäädintä hiukan, sillä tuohan jarruttaa ilman virtausta kellolle, mutta myös sieltä pois, eli hukkaportti saattaa jäädä auki vähäksi aikaa. Eli tämmösessä tapauksessa kannattaa laittaa letkun väliin T-haara ja siihen T-haaran yhteen päähän sitten se venttiili päästämään painetta ulkoilmaan. Oli varmaan tarpeeksi vaikeasti selitetty mutta toivottavasti edes joku ymmärsi.
Paineet sinne max 1,2 bar tuntumaan ja syöttöä sopivasti.
Jos kierroksia haluat lisää niin ensimmäisenä kannattaa ruuvata kaasuvivun stoppariruuvia pumpun kyljestä lisää auki. Siis siten että kaasulle tulee pidempi liikevara. Jos kaasuvipu ei yllä stoppariruuviin, muuta sen tangon paikkaa joka tulee vaijerirullalta kaasuvipuun, lähemmäs akselia. Sillon välitys muuttuu ja vipuun saa pidemmän liikevaran. Seuraavaksi sitten kuvernöörijousen shimmausta jos ei vieläkään tule ainetta kunnolla.
Toki yläkierroksilla puutuminen voi johtua muustakin, esim tukkosesta pakoputkesta (jos sellainen on) tai siitä että noilla 1,5 bar ahdoilla on pakopaineet yläkierroksilla varmaan 4 baarista ylöspäin.
Jos siellä siis on ihan vakio D24tic ahdin kiinni?
Maltillisilla paineilla kestää kyllä maailman tappiin, kunhan muistaa lämmitellä ennen kenkimistä ja jäähdytellä kunnolla polkemisen jälkeen.
Viimeinen kierros 2000-3000rpm pintakaasulla ajellen ja muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Kuten kaikkia moottoreita tulisi käyttää, varsinkin pitkäkantisia.
Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.