Ateho  Elekma

Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?

  • 61 Vastauksia
  • 12895 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #15 : 01.09.2020, 11:57:29 »
244 -78
240 -86
V70 -00
XC90 -17

Nuo on ollu ykkösautoina ja lisäksi harrastusmielessä 245, seitenkantteja ja 960. Aina on menny selvästi parempaan suuntaan kun tulee uudempaa tekniikkaa. Esimerkiksi tuo eka oli aivan järkyttävä sohlo 16 vuotta käytössä oltuaan, vaikka kilometrejä oli aika maltillisesti. Siihen verraten tuo V70 oli vuonna 2016 parempi ku lankku uutena.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #16 : 01.09.2020, 15:16:16 »
Yllättävän usein suosikkina tai parhaana kokemuksena mainitaan takaveto-Volvo!

Mielenkiintoista.  8) 8)

Saattaa johtua, ja ittekin tuumasin, että on kuitenkin reilua verrata näitä autoja huomioiden niiden ikä ja aikakausi. Omasta mielestä takavetoisten Volvojen aikana ko. autot olivat ominaisuuksiltaan enemmän muita edellä kuin tänä päivänä. Ja toisaalta kun muuttujaksi lisätään toimintavarmuus ja ylläpidon yksinkertaisuus, jos niitä arvostaa niin onhan silloin esim. 945 yllättävän kova luu tänäänkin. Kyllä itteä korpeaa, kun kojetauluun ilmestyy ihmeellisiä häiriövaloja ja se on monta sataa joka kerta kun sen sammuttaa. Tätä ei usein vanhojen Volvojen kanssa sattunut. Joskus harvoin kun kävi, niin laturin hiilet vaihtoon ja homma kunnossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #17 : 01.09.2020, 15:36:28 »
kojetauluun ilmestyy ihmeellisiä häiriövaloja ja se on monta sataa joka kerta kun sen sammuttaa. Tätä ei usein vanhojen Volvojen kanssa sattunut.

Niin, tuossa 244 -78:ssa paloi lamppuvian valo aina ja ikuisesti uudesta saakka. Sitä ei saanut sammumaan rahalla eikä takuuseen.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #18 : 01.09.2020, 15:44:44 »
Niin, tuossa 244 -78:ssa paloi lamppuvian valo aina ja ikuisesti uudesta saakka. Sitä ei saanut sammumaan rahalla eikä takuuseen.
Tuommoinenhan korjataan ottamalla ko. häiriövalon oma poltin pois...:). Tiedossa on että jotkin yrittäjät aikoinaan korjailivat menestyksekkäästi Lambda-valoja tällä menetelmällä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #19 : 01.09.2020, 15:55:42 »
Tuommoinenhan korjataan ottamalla ko. häiriövalon oma poltin pois...:). Tiedossa on että jotkin yrittäjät aikoinaan korjailivat menestyksekkäästi Lambda-valoja tällä menetelmällä.

Joo ja kaasuttimia korjattiin sukkahousuilla. Onneksi nykyään on toimivaa tekniikkaa.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #20 : 01.09.2020, 15:55:48 »
Paras Volvoni oli ehdottomasti 945 vuosimallia 1996, 2.3 Matalapaineturbo automaatti, varusteina ilmastointi, sähkölasit ja peilit, siinäpä ne ja mitään muuta ei osannut kaivatakkaan. Autoa ei ole vieläkään hukattu, vaan on pikkuveljeni käytössä tätä nykyä.

Auto oli ehdottomasti se varmin peli mitä sai, tekniikka oli oikeasti vanhaa jo 90-luvulla, mutta erittäin varmatoimista ja helppohuoltoista. Ajettavuus maantiellä todella hyvää johtuen auton letkeästä alustasta. Mutta kuten Slerbahuuli mainitsi, mutkissa mentiin kallellaan kuin parempikin risteilijä.

Ainoa mitä tuosta autosta ei ole ikävä on sen polttoaineenkulutus, n. 10-11 litraa sadalle kilometrille, muuten jos löytyisi sellainen hyvä yksilö niin voisin vielä itselleni huolia.

Ei näissä uusissakaan niin älyttömästi vikaa ole kun osaa vain välttää pahimmat sudenkuopat.  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

DiltWasney

  • Vieras
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #21 : 01.09.2020, 16:05:29 »
Parhaat muistoni ovat C70 "Pyhimys 2.0" vm. 1998 2.5t. Auto ei ollut paras ja käytännöllisin mutta ihastuin autoon nuorena nähdessäni Pyhimys-elokuvan valkokankaalla ja haaveilin sellaisesta kunnes lopulta sain vanhana sellaisen ostettua halvalla.  Tunnepuolella oli suuri merkitys siinä. Nykyinen vm. 2017 V60 D4 AWD R-Design on taas silleen "aikuisten oikeesti" paras auto ikinä käytännön puolesta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #22 : 01.09.2020, 19:36:09 »
Yllättävän usein suosikkina tai parhaana kokemuksena mainitaan takaveto-Volvo!

Mielenkiintoista.  8) 8)

Jaa miksikö?

90 vm 740 ostettu 264 tuhatta ajettuna. Ajoin reilussa kymmenessä vuodessa itse yli 350 tuhatta mittariin lisää.

Kerran vaihdettiin jarrulevyt eteen käytetyt 760 mallista ja saman etutolpat.

1x takalevyt
1x takaiskarit
2x takajarrupalat
4x etujarrupalat
2x kansipahvi kun jäi eka pahvi vuotamaan, ajoin kuitenkin 120 tuhatta vähän vuotavalla pahvilla.
1x koko pakoputki
3x takaylitys pakoputkesta
1x takavaimennin. Ruostui kiinnikepannan alta puhki. Seuraava vuorattiin sinkillä.
Öljyt 10-13tonnin välein.
Lootaöljyt aw71L lootaan 70-120 tonnin välein ja kerran viikon päästä koska haksahdin johonkin halpaöljyyn fixus myyjän kehuista ostin. Mannoil tais olla.
3x jakopää ja kiristin
1x vesipumppu

Remontit suoritettu itse 100% kotipihassa ja nykyisellä työmaalla. Sielläkin usein ulkona.

Kertaakaan ei jättäny tielle, muksut turvaistuimissa ja myöhemmin ilman, takana tilavasti vaikka pitkänä kuskinpenkki takana ja alhaalla.

Takavedot muutenkin tosi ketteriä kaupungissa, pieni kääntöympyrä vs monesti veivattava etuveto neliveto v 70. Tai s80 jota ite oon koittanu omistaa. Onneksi se lopoui lyhyeen.

Nykynen s90 onkin sit täynnä kaikkee mitä autossa ei edes tarvittis. Takapenkin jääkaappi, sähköjakkarat, lasit, peilit, yms yms turhakkeita joiden rikkoutumista tässä odotellaan. Jääkaappi meinas olla rikki mutta lähti pelaan kun käytti irti autosta.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2020, 21:03:32 kirjoittanut Kankikari »

Kankikari

  • Vieras
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #23 : 01.09.2020, 19:59:51 »
Joo ja kaasuttimia korjattiin sukkahousuilla. Onneksi ennen vanhaan oli toimivaa tekniikkaa.

Korjasin  :D

Ihan vaan sillä kun välillä ihan aidosti surettaa kun täälläkin kalliista uusien autojen remonteista ihmiset kommentoi.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #24 : 02.09.2020, 07:15:14 »
V70 -05 2.4D, eli edellinen. Ei mulla oo yhtään autoo ollu melkein viittä vuotta, paitsi tuo.
Jotenkin oli aina ilo lähtee sillä pihasta. Hyvä ajaa ja pihi kuluttamaan dieseliä. Oveen iskenyt korroosia ja 500 000km kai se sitten sai lähtemään autokaupoille. Eikä tässä ollu semmosta pikkukränää mitä tässä uudemmassa on. Auto tuntu siltä miltä volvon kuuluukin tuntua, vaikea sitä on tarkemmin selittää. Tästä uudemmasta en osaa sanoa miltä autolta tämä tuntuu kun ei oo oikeen koskaan muita merkkejä ollu. Mutta nyt tän auton myötä on tullut ajatuksia vaihtaa merkkiä, tai sitten päivittää tämä vanhempaan Volvoon.
Volvoton

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #25 : 02.09.2020, 08:22:29 »
V70 -05 2.4D, eli edellinen. Ei mulla oo yhtään autoo ollu melkein viittä vuotta, paitsi tuo.
Jotenkin oli aina ilo lähtee sillä pihasta. Hyvä ajaa ja pihi kuluttamaan dieseliä. Oveen iskenyt korroosia ja 500 000km kai se sitten sai lähtemään autokaupoille. Eikä tässä ollu semmosta pikkukränää mitä tässä uudemmassa on. Auto tuntu siltä miltä volvon kuuluukin tuntua, vaikea sitä on tarkemmin selittää. Tästä uudemmasta en osaa sanoa miltä autolta tämä tuntuu kun ei oo oikeen koskaan muita merkkejä ollu. Mutta nyt tän auton myötä on tullut ajatuksia vaihtaa merkkiä, tai sitten päivittää tämä vanhempaan Volvoon.

Olemmeko hupsuja JiiV70? Sillä samaa olen ajatellut minäkin!

Että tuo päivittäminen vanhempaan Volvoon voi olla vielä edessä jonakin päivänä. Mielenkiintoista!

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #27 : 02.09.2020, 10:13:48 »
Täytyy taas kerran ylistää tuota frouvan pitkäkattoa, allekirjoituksen -99 V70 tdi. Kertakaikkisen luotettava auto ollut -09 lähtien mitä se on meidän taloudessa kerännyt kilometrejä 157 - 547tkm, isoin vika oli taannoinen automaatin äkillinen pimahdus jota harjoiteltiin ennenkuin auto lopulta manualisoitiin ja nyt vedetty tuskassa 360tkm- 547tkm ilman voimalinjan ongelmia.
Meikäläinen arvostaa tämmöisiä vehkeitä jotka lähtee kotipihasta ja palaa sinne joka jumalan päivä ilman mitään ihmeellisiä ongelmia, sitten kun menee rikki niin korjataan. Ei niin että vähintään viikoittain palaa joku merkkivalo tai on bitti poikittain, tai kuten joissain ylistetyissä merkeissä joissa ovetkaan ei toimi.  :2funny: Toki tämmöinen jauhelaatikon pimahdus pisti auton stoppiin kun pohdittiin mitä tehdään, ilman omaa inputtia tämä olisi tod näk lopettanut tämän yksilön ajot ihan puhtaasti finanssisyistä. Omin toimin auto kuntoutui erittäin edullisesti ja on juossut sen jälkeen pystyssäpäin.

Sisusta kestää normaalia käyttöä (en tiedä miten ihmiset saa nahkapenkit puhki jo puolet tästä ajetuissa autoissa), ja on hyvinkin järkevä juuri sitä arkikäyttöä ajatellen. Kori vastustaa ruostumista suorastaan hienosti, tätä yksilöä ei ole hierottu, samoin maalipinta on käyttöautoon edelleen ihan ok vaikka tottakai ajetut kilometrit näkyy kiillon himmenemisenä ja helmoissa/etuovissa näkyy etupyörän heittämä roiskealue. Yleisesti ottaen auto on säilynyt ryhdikkäänä vaikka sillä tosiaan ajetaan ajetaan ja ajetaan kesät-talvet läpi ilman ihmeempiä rakasteluja. Toki se korroosio jossain vaiheesa tulee esiin, mutta tämmöinen kokoajan menossa oleva auto pysyy kyllä aika pitkään ehjänä kun ei saa hapantua parkissa.

Polttoaineenkulutus on maltillista, ja kulkupuoli on arkiautoon täysin riittävä ihan vakiona. Tällä pärjää pakkasetkin vaikka Ardic ollut dööd jo ikuisuuden, toki tämä tarkoittaa maantieajoa, nurkissa pyöriessä tämmöinen tuntuu olevan inan viileä pakkasilla.

Käytettävyyden kannalta kori on hyvä, ei ole uhrattu sisätiloja turhamaisuuden alttarille vaan rohkea laatikkomuoto rulaa. Vaikka auto ei ole kooltaan valtava niin kyytiin saa mukavasti tavaraa, ja pitkääkin sellaista kun etupenkki kaatuu kunnolla. Toki Rellu Scenic oli vieläkin parempi tältä osin mutta V on kyllä autona topakampi.
Kattokaiteet on turhakkeet kun ei ole kattotelinettä, nämä vaikeuttavat vaan lumenharjausta katolta mutta kun ovat tuossa aina olleet niin olkoot.

Se parjattu käsijarrukin tässä toimii, ja on aina toiminut. Toki jarruhuoltoa aina välillä tehdään mutta sitten taas ajetaan pitkästi ilman ongelmia.

Ovet, lukot/kahvat, k-lukko, ajonesto yms kaikki toimii alkuperäisinä edelleen. Ainut hiljentynyt on oikea takaikkuna josta on tod näk nappi väsähtänyt. Kumimatotkin ovat alkuperäiset eikä ole edes kuskin matosta huopa rikki. Ja meillä ON hiekkaa/kuraa matoilla.

En tiedä, kuulostaa ihan uskonnolliselta ylistämiseltä mutta omasta mielestä tämä kanttikoppainen 70 on varsin onnistunut auto ollakseen kuitenkin edelleen ihan nykyaikainen auto. Kaikinpuolin varsin tukevasti tehty auto, ja käytännöllisyys on erittäin hyvä.
Täydellinen ei ole, mutta meidän taloudessa ei ole muuta juurikaan haikailtu kun kiituri täyttää paikkansa, näin jälkikäteen ajateltuna meidän eka farkkuVolvo vuosituhannen vaihteesta olisi varmasti ollut taloudessa pitkään sekin jos ei olisi asunnonostamisen yhteydessä jouduttu luopumaan. 20v bensakoneinen jonka ostin uutena, se palveli aikansa lapsi-koiratalouden autona ja oli jo ostohetkellä sellainen rakkautta ensi-istumalla. Tiedättekö kun istutte autoon ensimmäistä kertaa ja mietitte päissänne että "jumaleisson, tämä se on". Ei mitään koreilevaa ylimakeutta jolla sokaistaan ostohousuissa tuskaileva ihminen, tunne joka pysyi vielä koeajopäivänkin jälkeen. Jokusen vuoden Volvo-tauon jälkeen kun hyppäsin tähän nykyiseen niin ihan kuin kotiin olisi tullut, frouvakin oli heti kuin kotonaan vaikka ei ole autoihminen ollenkaan ja ajeli sillä aiemmalla aika vähän.

Tämmöisen kun saisi nelivetona, ja hieman korkeammalla alustalla niin olisi täydellistä. (juu juu tiedän tiedän, ei siitä enempää ;) )



RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jani 73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #28 : 02.09.2020, 10:15:14 »
Paras on melkein ollut 240 b200k vm. ´85, jonka omistin välillä 2000-2008. Parhaina puolina kestävyys, varmatoimisuus ja ajettavuus huonoissa olosuhteissa. Mittarissa jotain 280 tkm loppuvaiheessa. Miksi ihmeessä se tulikaan hukattua. Melkein yhtä hyvä oli ensimmäinen oma auto, Dodge Dart 170 vm. ´66. Sillä opeteltiin ajamisen alkeet joskus ´92-´94 välillä. Kulutti noin kympin sadalla, kaikkiin paikkoihin pääsi hyvin käsiksi. Kaikki muut vehkeet ovat olleet huonompia kuin nuo kaksi.

 

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #29 : 02.09.2020, 20:04:43 »
Tätä palstaa kun lukee, niin tuntuu sille, että vois olla tilausta retromallille 240 v. 2.0. Siitä jätettäisiin pois kosketusnäytöt ja ylipäätään oudot varusteet, kuten moottorimurinoiden kuuluminen kaiuttimista. Se olisi kantikas, jotta tilaa olisi reilusti. Ohjaustehostin olisi perinteinen hydraulinen ilman pilvisyyden mukaan säätymistä. Renkaat olisivat kapeat ja korkeat. Mitään diffuusorin näköisiä himpuleita ei olisi takapuskurin alla. Ja pappamutkaputki olisi ihan must, ei missään nimessä mitään neljän ulostulon putkea, joista max. kaksi on oikeita pakoputkia. Näistä "turhakkeista" säästyvillä valmistuskustannuksilla rakenteita ja tekniikkaa vahvistettaisiin ihan aikuisten oikeasti. Tietenkin tämän kulkineen pitäisi saavuttaa nykynormit, mutta muuten mentäisiin konservatiivisilla arvoilla. Moottori saisi mielellään olla ahtamaton. Nokka kunnon tuplariviketjulla ja metallirakenteisilla laahaimilla ja kunnon nailonkiskoilla. Venttiilejä riittäisi 2 per pytty. neljä sylinteria. 2,3 litrainen voisi olla ns. sweetspot. Lohko olisi maalattu punaiseksi...Minä ainakin ostaisin!

 

Samppasport  Futurez