Samppasport  Futurez

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 211782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #450 : 15.12.2016, 22:00:46 »
Mulla piti vasta liiman kanssa kasattuna :( n. 2000km ja vuoto alkoi pakosarjan puolelta
just näin,mutta pitäs pitää ilman liimojakin mikäli tiiviste hyvä,aikanaan ostin kahteen autoon samaan aikaan ja molemmat vuosi ja se oli jo melkein odotettavissa kun tilkettä katselin mikä koppura oli,mutta laitoin kumminkin ja tulos oli tämä,soitin motonettiin ja tiesivät asian heti ja sanoivat että kyseisten tiivisteiden kanssa on ollut ongelmia,tiivistehän ei maksa juuri mitään mutta en viitsi maksaa vähääkään jos ei sillä mitään tee,itse kysyivat että olenko tyytyväinen että palauttavat rahat tilille vai onko tarvetta moottoripesulle ja maksavat senkin mikäli on mutta mun tapauksissa ei ollut koska osasin odottaa vuotamista ja ei kerennyt vielä likaamaan mitään kun sitä jatkuvasti kyttäsin,tästä noin 2 vuotta aikaa et tänpäivän tilannetta en tiedä oisko vaihtanut toimittajaa vai vieläkö myyvät näitä samoja. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #451 : 15.12.2016, 23:09:58 »
Nyt kun tarkemmin katsoin oman showroomin kuvaa nostetusta volvosta niin siellähän mansikka on taustalla :D.


242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #452 : 07.05.2017, 01:37:37 »
Hei vaan, talvi sujahti taas taakse ja on aika keskittyä autojen rakenteluun. Talven aikana on tosin tullut tehtyä pieniä huolto ja korjaus toimenpiteitä sekä valmistuttua koulusta.

Bensansuodatin oli vaihto kunnossa.




Oikea etupyöränlaakeri oli syystä tai toisesta ottanut itseensä ja hajottanut palasiksi. Onneksi olin säilyttänyt vanhan, ehjän laakerin, joten laitoin sen hajonneen tilalle.


Kesäpyörien vaihdon yhteydessä, vaihtuivat myös pyöränpultit (mutterit) uusiin kromisiin vanhojen ruostuneiden tilalle, hintaa 20 €, 9,99 €/pkt.
Tuulilasin pyyhkimet vaihtuivat myös, edelliset, halvat sulat kestivät vain puolitoista vuotta, nyt ostin paremmat Boschin sulat, hintaa 21,90 €, paketissa kaksi sulkaa.




Ammattikoulun päättötyönä tein omaan autoon kampiakselin etustefan vaihtotyön. Samalla vaihtuivat sivuakselin stefa ja alumiinikopan tiiviste.






Stefat olivat kummatkin alkuperäisiä.


Lasikuulapuhalsin kopan ulkopuolen puhtaaksi.


Kotitekoinen tiiviste on omien kokemusten perusteella aina pitänyt paremmin kuin valmis tiiviste, joten sellainen sinne sujahti.






240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #453 : 17.05.2017, 10:43:12 »
Mansikka vahattu.

Ennen vahausta.






Vahauksen jälkeen.







240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #454 : 20.05.2017, 21:18:38 »
Eilen aloittelin Mansikan kansiremonttia.

Lähtökohta.


Sitten härpäkkeet irti kannesta.


Ja kansi irti.


Miltä näyttää Volvon vinokone jolla on ajettu noin 350-370 tkm ja avataan ensimmäistä kertaa? Siinä näette.


Mukavan kahvinruskeaa väriä.


Sylinteri nro. 1.


Sylinteri nro. 2.


Sylinteri nro. 3.


Sylinteri nro. 4. Täällä olikin enempi karstaa, joka johtuu luultavasti vuotavasta kansipahvista.
Öljyä on myös valunut lohkon ulkopuolelle nelospytyn kohdalla.


Sitten nokka pois ja ohivuototesti, eli bensaa palotiloihin.
Viitisentoista minuuttia odottelin, ja sylintereiden kaksi ja kolme imuventtiileissä oli pientä vuotoa ja nelosen pakoventtiilissä vähän enempi, muttei loronaan vuotanut.


Sylinteri nro. 1.


Sylinteri nro. 2.


Sylinteri nro. 3.


Sylinteri nro. 4.
Seetit melko hyvässä kunnossa.




Melkonen määrä tuota töhnää kertyykin kolmessakymmenessä vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2017, 01:47:50 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #455 : 24.05.2017, 00:43:27 »
Kansiremontti jatkuu.

Oikealla putsatut osat.


Kakkospytyn imuvenassa oli tälläistä ohivuotoa, ei ollut vena kiero tai vääntynyt ja sai "läpättyä" tasaiseksi.


Kansi putsattu ja ulkopinnat lasikuulapuhallettu.








Myös imusarja puhallettu ja parit osat maalattu.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #456 : 24.05.2017, 09:01:08 »
Hienoa tekemistä kansiremontinkin suhteen. O0 Toivottavasti pysyy yhtä puhtaana käytössäkin sitten :)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #457 : 25.05.2017, 02:17:18 »
Tänään laitoin kannen kasaan.
Uudet venttilinvarrenkumit paikoilleen.


Venttiilit kasassa.


Uusi imusarjantiiviste.


Kansi kasassa ja sennusta odottamassa.


Putsailin männän päälliset ja lohkon pinnan puhtaaksi ja kävin kierteet läpi kierretapilla.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #458 : 25.05.2017, 09:16:47 »
Hienoa tekemistä.

Muistahan sitten, oliko nyt 1000km vai 5000km jälkeen tarkastaa venttiilivälykset vielä uudestaan ja säätää. Painuvat ne venttiilien päissä olevat "vaimennuskumit" kasaan ja alkaa rallattamaan yläkerta.

Omasta ysistä en ole jaksanut mokomaa tehdä ja nyt kolme vuotta menty kansiremontin jälkeen. Hieno rallatus kuuluu puolilämpimästä moottorista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #459 : 25.05.2017, 14:36:52 »
Hyvä nähdä huolellista tekemistä. Jatka samaan malliin !

2. syl imuvena jäänyt kantamaan jossain vaiheessa? Venttiilivälys jäänyt turhan tiukaksi?
Tai venttiilivarren kumi vuotanut öljyä?

Yllättävän siistinä säilynyt noin muuten kansi+venttiilikoneisto.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #460 : 25.05.2017, 16:06:00 »
Muistahan sitten, oliko nyt 1000km vai 5000km jälkeen tarkastaa venttiilivälykset vielä uudestaan ja säätää. Painuvat ne venttiilien päissä olevat "vaimennuskumit" kasaan ja alkaa rallattamaan yläkerta.
Eikö välykset säädetä ilman kumeja nii ei vaikuta vaikka ne painuis tai puuttuu kokonaan? Ei oo omiin kansiin tullu laitettua kumeja ollenkaa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #461 : 25.05.2017, 19:53:06 »
Eikö välykset säädetä ilman kumeja nii ei vaikuta vaikka ne painuis tai puuttuu kokonaan? Ei oo omiin kansiin tullu laitettua kumeja ollenkaa.

Kyllä.

Ja ei kumit vaikuta ääneen juurikaan, omasta otin pois kun nokan vaihdoin. Vuodessa oli mennyt orkkiskumit ihan riekaleiksi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #462 : 25.05.2017, 21:01:00 »
Tänään laitoin motin kasaan. Muuten olisi mennyt kerralla kasaan, mutta sivuakselin merkit ei ollut ekalla kerralla kohdallaan, eli syytty ei ollut silloin kohdillaan.
Käänsin merkit kohdilleen ja kone tulille. Nyt käy nätisti kuin ruotsalainen käkikello ja lämpösenä lähtee paljon paremmin käyntiin 8)

Uusi kansipahvi paikoilleen.


Termostaattikotelo jäi vielä hieman vuotamaan jäähynestettä, muuten ei vuotoja näkynyt.


Ostin vain kansipahvin, venttiilinvarren kumit ja imusarjan tiivisteen valmiina, muut tarvittavat tein itse.
En edes tiedä mistä niitä venttiilin päähän tulevia kumeja saisi, muuten kuin kokonaisen yläpääntiivistesarjan mukana.
Eipä tuo nyt mitenkään rallattanutkaan, vaikken niitä kumeja laittanutkaan.
Olin myös ostanut uudet kannenpultit, kun luulin että ovat ns. venyvät, mutta laitoin nyt vanhoilla kasaan, kun ensimmäistä kertaa nyt vasta kone avattu.
Saapahan ne käytettyä 240:iin, kun siitä ei tiedä monestikko sen pultteja on käytetty.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

The moose

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #463 : 25.05.2017, 21:06:35 »
Kannattaa tarkkailla vesipumpun ja kannen välistä tiivistettä joka kuvissa näkyy myös. Ihan ok näkönen mut käytettynä ja mahdollisesti kovettuneena alkaa lämpösenä vuotaan. Ettei vaan mehut tuu pihalle ajossa ja kone leipoo kii. Vanhaa voi koittaa moottorisilikonilla jeesata pitämään paremmin ja vähän voi vesipumppuakin kammeta ylöspäin kun siinä on aina varaa nostaa kantta kohti.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #464 : 29.05.2017, 04:54:38 »
Päivitin tankkaustiedot: https://www.spritmonitor.de/en/detail/435380.html

Kuuden ja puolen vuoden keskikulutus: 8,89 l/100km

Period: 04.01.2011 until 29.05.2017 (2.337 days)
Total driven distance: 46.352 km (278.162 km to 324.514 km)


240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Carcom Oy  Ateho