Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: pyry - 20.09.2013, 21:12:20

Otsikko: kytkin propleema..
Kirjoitti: pyry - 20.09.2013, 21:12:20
elikkäs, pitäis alkaa kohta vaihtaan kytkinlevy ja painelaakeri 360 volvoon. tärkeimpänä kysymyksenä että mistä sais uudet osat?minkälainen homma vaihtaa? vinkkejä vaihtamiseen. 1500 ja yli 3500 kierroksen kohilla pitää ääntä..
Otsikko: Vs: kytkin vai kartaani propleema..
Kirjoitti: pyry - 24.09.2013, 16:04:55
nyt on sachsin kytkinpaketti tilattu.

onkohan mahdollista että painelaakeri menossa aivan lopullisesti kun liikkeelle lähettäessä tärrää ja vaihdekeppi on aivan hervoton.. Tekee samaa myös paikallaan pienillä kierroksilla 1000-1500.. kierroksia kun on 1500 niin silloinki tärrää vaikka kiihdyttää ja sama 3000 kierroksen kohilla.. vika kytkimessä vai?
Otsikko: Vs: kytkin propleema..
Kirjoitti: jen - 24.09.2013, 17:29:05
pari tehnyt ja vastenmielinen homma,ei muuta kun iloista/reipasta mieltä matkaan niin kyllähän se tehtyä tulee. ;)
Otsikko: Vs: kytkin propleema..
Kirjoitti: Fuse - 24.09.2013, 17:58:06
Jos on käytössä nosturi ja vaihteistonosturi, niin ei tuo mikään vastenmielinen homma ole. Ei siinä mene kovin kauaa kun irrottelee vetarit ja laskee paketin alas. Itse en lähtisi pukeilla tms.. edes koittamaan, kun sen verran perseestä sen voimalinjan laskeminen ilman kunnon välineitä varmasti on. :D

Jos alkuperäinen kirjoittaja ei vielä tiennyt niin tuossahan siis loota takana ja se koko voimansiirtopaketti täytyy laskea kytkinkopasta tasauspyörästöön asti yhtenä pakettina alas.

Toinen vaihtoehto on nostaa kone pois ja monet sanovat että ilman nosturia paljon mukavampi vaihtoehto, kun touhuta auton alla sen auton mittaisen voimalinjan kanssa. ;)
Otsikko: Vs: kytkin propleema..
Kirjoitti: jen - 24.09.2013, 18:10:48
Jos on käytössä nosturi ja vaihteistonosturi, niin ei tuo mikään vastenmielinen homma ole. Ei siinä mene kovin kauaa kun irrottelee vetarit ja laskee paketin alas. Itse en lähtisi pukeilla tms.. edes koittamaan, kun sen verran perseestä sen voimalinjan laskeminen ilman kunnon välineitä varmasti on. :D

Jos alkuperäinen kirjoittaja ei vielä tiennyt niin tuossahan siis loota takana ja se koko voimansiirtopaketti täytyy laskea kytkinkopasta tasauspyörästöön asti yhtenä pakettina alas.

Toinen vaihtoehto on nostaa kone pois ja monet sanovat että ilman nosturia paljon mukavampi vaihtoehto, kun touhuta auton alla sen auton mittaisen voimalinjan kanssa. ;)
joo ei ole jos homma menee niin kun ohje kertoo irroita ja kasaa,nämä alkaa olemaan sen ikäisiä autoja että vetareitten pultit/takakannattimen (joka yleensä mätä)pultit yms alkaa laittamaan hanttiin joten aikaa ja hermoja tarvitaan,biliassa oli kyllä pelit ja vehkeet joten konetta ei nostettu koskaan pois,tästä yksilöstä en tiedä mutta saattaa tietysti olla ehjäkin auto joten edellämainittuja ongelmia ei ole. ;)
Otsikko: Vs: kytkin propleema..
Kirjoitti: pyry - 24.09.2013, 21:47:54
kyllä tiesin että laatikko on takana, ei ole ensimmäinen tämän sarjan auto. :) hauskoja kamppeita.

auto on harvinaista kyllä täysin ruosteeton koriltaan, tuli sen verran tarkoin tutkittua oston yhteydessä. huomenna alkaa koneen irrotus.
Otsikko: Vs: kytkin propleema..
Kirjoitti: Fuse - 27.09.2013, 02:31:15
Juu ainahan sitä jotain pientä tietysti tulee yllätyksenä. Ei tuo lootan tukipalkki aivan priima ollut omassanikaan. Ruostuneemman puolen pultit sai porata korista irti.

(http://koti.kapsi.fi/fuse/images/autot/GLT/Power_train/Gearbox/3.jpg)

Käytin leimalla muuten tuolla palkilla muutamaa viikkoa aikaisemmin.  ;D Ei mainintaa. Loota oli jo hieman kenollaan, kohta olisi puoli voimansiirtoa ollut tiellä.

Piti myös askarrella täysin väsyneiden tukikumien tilalle uudet. Etran valikoimasta löytyi mitoiltaan sopivat, joihin nylonista pyöräytin soviteholkit, että loota asettuu sopivalle kohdalle.

(http://koti.kapsi.fi/fuse/images/autot/GLT/Power_train/Gearbox/10.jpg)
(http://koti.kapsi.fi/fuse/images/autot/GLT/Power_train/Gearbox/12.jpg)