Autodiagnoosi  Carcom Oy

Uusi ruostekohta alustassa

  • 15 Vastauksia
  • 4533 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Uusi ruostekohta alustassa
« : 01.09.2011, 08:53:33 »
Eli tuli eilen käytyä 360:n kanssa leimalla ja viatkin oli tiedossa jo etukäteen, mutta kiire siheutti sen, etten ehtinyt kaikkea korjata ennen H-hetkeä.

Harvinaisempi vika jota ei ole ennen näissä vastaavissa autoissa tullut vastaan oli oiken puoleisen lehtijouset takakiinnitys, joka on ruostunut kokonaan irti.

Itse korvake on siis edelleen pohjassa kiinni, mutta se "pusla" tai vastaava, joka pultataan siihen korvakkeeseen kiinni lehden takapäästä on päässyt ruostumaan irti ja liikkuu muutaman sentin vapaasti korvakkeen sisällä.

Onko ihmisillä kokemusta vastaavan vian korjaamisesta ja onko siinä lehden takapäässä jokin pusla tai vastaava pehmike, jonka keskeltä se takapää on pultattu kiinni?

Nuo perus ruostekohdat ei sinänsä aiheuta päänraapimista, mutta tämä oli uusi juttu :)

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #1 : 27.09.2011, 22:44:48 »
Hei,

Minulla myös lähestyy kohta katasatusaika ja huomasin saman vian autossa (Volvo 360 GL -89). Oikeastaan vikahavainto lähti siitä, että kuopissa rupesi kuulumaan takaa ihmeellistä natinaa. Ajattelin ensin, että pakoputken kiinnityksessä häikkää, mutta tosiaan lehtijousen korvakkseeseen oli tullut ylimääräinen väljyys.
Tosiaan, jos tuohon jotain hyvää korjauskikkaa on, niin ohjeita otetaan vastaan. Ei kai siinä muuta kuin jokin sortin vahvistushitsaus vaan vanhaan korvakkseeseen koittaa virttää  :)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #2 : 28.09.2011, 08:27:48 »
Omasta autosta korjasin tuon ja aika paska homma se kyllä oli. Yksi ilta siinä meni.

Mulla se korvake oli niin mätä, että piti laikata koko korvakko pois ja tehdä uusi tilalle vähän tukevammasta materiaalista. Tilaa tuolla oikeassa takanurkassa on todella huonosti.

Ihan vieressä on se puskurin alla oleva "kotelo", toisella puolella vararenkaan kotelo ja edessä päin bensatankki.

Käytän tänään autoa leimalla ja toivotaan että kelpaa. Voin ottaa omasta ratkaisusta kuvia tässä kunhan käyn tallilla jos kiinnostaa.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #3 : 28.09.2011, 17:26:11 »
Kyllä se lehtijousen korvake meni leimalla läpi. Pitää ottaa ensi talli-vierailulla kuva siitä jos tulee muille vastaan sama juttu.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #4 : 28.09.2011, 22:27:15 »
Otas kuva ihmeessä, kun en nyt oikeen tiedä mitä kohtaa korvakossa meinaat. Omaa tuossa tutkailin ja kyllä se timmi on. Etelä-Lapista tuon oman aikoinaan ostin, tiedä sitten onko sillä merkitystä.

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #5 : 29.09.2011, 14:40:28 »
Hei,

Kuvat kyllä kiinnostaa kovasti. Itsellä ei ole hitsaustaitoja ja laitteita, joten tämäkin työ täytyy ulkoistaa.. Hmph..Jos puoli päivää menee, niin taitaa taas leimalle tulla hintaa  :P :P  Pitäisiköhän harkita jo paalauskonetta, kun eihän noilla muuta arvoa ole kuin käyttö?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #6 : 29.09.2011, 15:59:58 »
Otas kuva ihmeessä, kun en nyt oikeen tiedä mitä kohtaa korvakossa meinaat. Omaa tuossa tutkailin ja kyllä se timmi on. Etelä-Lapista tuon oman aikoinaan ostin, tiedä sitten onko sillä merkitystä.

Mulla yhden talven olleessa 360:ssä oli kummankin lehtijousen taaempi kiinnityskorvake hitsattu uusiks. Eli se "hahlo" mihin lehtijousi takapäästä kiinnitetään.

Kuvittelisin ettei tuo nyt niin kallis olisi hitsauttaa jossain pajalla, että sen takia muuten hyväkuntoista autoa kannattaisi paalata. Tietysti volvo_asiakkaan auton kunnosta mulla ei oo mitään tietoa. :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #7 : 29.09.2011, 16:36:49 »
Tjoo... No miten se hyvä kunto määritellään?  ;) Se onkin toinen juttu, mutta olisiko näissä kriteerinä, että pääsee katsastuksesta kivutta läpi?

Onhan tuota jaksanut katsella (100 tkm ajellu) ja hyvä auto kaiken kaikkiaan. Nyt vain on jo ristitty "eläkeläiseksi" ja saa kuulla, että "vieläkö sinä sillä ajat"?

Just nää ruosteviat vanhoilla päivillä tulee, niin voi olla, että  sitä on pakko joskus luopua uskollisesta palvelijasta.. :-\


Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #8 : 29.09.2011, 18:46:59 »
Otan kuvan tuosta kunhan tosiaan pääsen tallille pyörähtämään.

Kyllä tuon korvakkeen ammattimies varmaan tekee nopeastikin, varsinkin jos tietää mitä tekee.

Itse kun näitä puuhastelee ekaa kertaa ja koittaa tehdä "hyvin" itselleen, niin aikaakin tuhraantuu paljon.

Omalla autolla on ajettu vasta 240tkm, josta olen itse ajanut reilun 20tkm. Ajoltaan auto on kyllä loistava ja nyt kun sai kolinat ja pahimmat viat korjattua, niin en taida enää luopuakaan autosta :)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #9 : 02.10.2011, 12:08:20 »
Jos ei hitsaustaitoja ole, ja autokin ollut menossa mukana jo monet vuodet, niin eikun auto osiksi ja entistämään hyvään kuntoon, oppii samalla hitsauksenkin :) Näin tee-se-itse miehelle 360 on halpa auto ylläpitää, ja aina tuo omakin on mennyt leimasta läpi ekalla. Nyt tuli pikkuhuomautus että vaihteistontukipalkkia voisit alkaa vaihella ens vuojeksi. Tuossakaan ei juurikaan kulu kuin vapaa-aikaa. Katsella siinä samalla jos vihtii hifistellä vaihekepinpuslan uudeksi, klapiton perä, uudet tankinpannat jne :P

Samaa sanon kuin olli, kun kaikki 20 vuden aikana rapistuneet alustan osat on uusinut, niin kyllä se on niin hyvä ajaa etten minäkään siitä ole luopumassa. Se kannattaa pitää mielessä kun meinaa ostaa uudemman sähkötehostetun muovipulkan.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 12:16:38 kirjoittanut Customer »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #10 : 02.10.2011, 17:34:28 »
Samaa sanon kuin olli, kun kaikki 20 vuden aikana rapistuneet alustan osat on uusinut, niin kyllä se on niin hyvä ajaa etten minäkään siitä ole luopumassa. Se kannattaa pitää mielessä kun meinaa ostaa uudemman sähkötehostetun muovipulkan.

En uskalla sanoo tähän mitään, omassani oli jokanen iskari niin onneton kuin vaan voi. Mutta jonkun verran siitä aikanaan mainostetusta "talviajettavuudesta" oli jäljellä - kolmesatku oikeesti oikasee luistonsa kun päästää ratista irti! :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #11 : 02.12.2011, 00:14:47 »
Unohdin jo laittaa tänne kuvia tuosta oman auton korjatusta takalehtijousen korvasta. Tälläinen siitä siis tuli ja tuntuu pelaavan hyvin: http://olli1.1g.fi/kuvat/Volvo%20360%20GL/PC010020-1.JPG

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #12 : 02.12.2011, 00:47:46 »
Unohdin jo laittaa tänne kuvia tuosta oman auton korjatusta takalehtijousen korvasta. Tälläinen siitä siis tuli ja tuntuu pelaavan hyvin: http://olli1.1g.fi/kuvat/Volvo%20360%20GL/PC010020-1.JPG

Tää autohan näyttää hyvinkin tutulta. O0 Monesti oon koulumatkan varrella vilkuillu, noi levitykset sopii hyvin mun makuun!
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #13 : 02.12.2011, 01:08:15 »
Tää autohan näyttää hyvinkin tutulta. O0 Monesti oon koulumatkan varrella vilkuillu, noi levitykset sopii hyvin mun makuun!

Okei. Tällä hetkellä auto näyttää kyllä vähän hölmöltä kun alla on 14" talverenkaat ja ruuvasin alustan vakiokuntoon leimaamista varten. Keväällä haen autoon pitkän leiman ja sen jälkeen taas Volvo tontiin ja 16" renkaat alle, niin kehtaa taas ajella.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Uusi ruostekohta alustassa
« Vastaus #14 : 02.12.2011, 06:43:52 »
Olli, pienemmät vanteet ja niin että tulevat levikkeiden reunalle asti niin on  S*
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo