Proturbo  Autodiagnoosi

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 138306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Kompura hirttänyt pahasti kiinni, varmaan vaihdettava
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Mistä edullisesti ilmastoinnin kompura s40 2,4i viispyttyiseen?
Saako erikseen/voiko vaihtaa pelkän magneettikytkimen?
Audi Q4 40

Poissa VolvoClassic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • 855 2.0 T-5R
Niinhän siinä kävi että kompura hirtti lopulta kiinni ja vaihtoon meni. Lisäksi ehti polttaa sitä ohjaavan releen ja releelle meneviä johtoja. Sähkötyöt on tehty ja rele vaihdettu, mutta kompura ei kuitenkaan kytkeytynyt päälle. Mittailin releelle menevää ohjausjännitettä ja mittari antoi vain 7,5V eikä uusi rele naksunut päälle. Mikäköhän nyt neuvoksi?

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mulla lopetti V50 D3 (vm-2011) ilmastointi kylmän antamisen aika äkkiseltään tässä ehkä viikko sitten. Koska kylmäaineita ei olla täytetty herra ties kuinka pitkään aikaan, aloitin sillä, mutta eihän se kylmää anna vieläkään. Mikäli kurkistelin oikein, magneettikytkin ei vedä kiinni. Tosin mokkula on sen verran syvällä, että on paha sanoa varmaksi, etenkin kun en tiedä miltä sen pitäisi sulkeutuessaan näyttää. :/ Oletan, että hihnapyörän ulkopuolelle jäävä osa lähtee kokonaisuudessaan pyörimään hihnapyörän mukana, kun kytkin vetää kiinni? Onko jostain mahdollista havaita, että magneetti ylipäätään yrittää jotain? Delphi-klooni ei ainakaan näyttänyt tietävän ilmastoinnin toiminnasta paljoa puhaltimien nopeutta ja lauhduttimen lämpötilaa enempää.

Yläkautta ei varmasti pysty tekemään mitään, tuskin edes mittaamaan rakoa. Onko kokemuksia, kannattaako tässä mallissa mennä pyöräkotelosta vai alakautta?

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mulla lopetti V50 D3 (vm-2011) ilmastointi kylmän antamisen aika äkkiseltään tässä ehkä viikko sitten. Koska kylmäaineita ei olla täytetty herra ties kuinka pitkään aikaan, aloitin sillä, mutta eihän se kylmää anna vieläkään. Mikäli kurkistelin oikein, magneettikytkin ei vedä kiinni. Tosin mokkula on sen verran syvällä, että on paha sanoa varmaksi, etenkin kun en tiedä miltä sen pitäisi sulkeutuessaan näyttää. :/ Oletan, että hihnapyörän ulkopuolelle jäävä osa lähtee kokonaisuudessaan pyörimään hihnapyörän mukana, kun kytkin vetää kiinni? Onko jostain mahdollista havaita, että magneetti ylipäätään yrittää jotain? Delphi-klooni ei ainakaan näyttänyt tietävän ilmastoinnin toiminnasta paljoa puhaltimien nopeutta ja lauhduttimen lämpötilaa enempää.

Yläkautta ei varmasti pysty tekemään mitään, tuskin edes mittaamaan rakoa. Onko kokemuksia, kannattaako tässä mallissa mennä pyöräkotelosta vai alakautta?

Vastaan itselleni ja tuleville sukupolville: pyöräkotelosta pääsi helposti pelipaikoille.

Harmillisesti välys oli kunnossa, sikäli mikäli osasin käyttää rakotulkkia. 0,3mm meni sisään, paksumpia piti jo pakottaa. Varuiksi kokeilin vielä kiilata väliä pienemmäksi nippusiteen pätkillä, eikä siitä ollut mitään iloa. Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että kun magneetti vetää, kytkinlevyn pitäisi päästä hihnapyörään kiinni nimenomaan keskiön jouston johdosta? Kompressorin akseli on siis kiinteä ja shimmeillä säädetään väli sellaiseksi, että kytkimen keskiön jousto riittää päästämään kytkinlevyn kiinni pyörään?

Tämä on nyt hieman off-topic, mutta voiko jostain selvittää, yrittääkö magneetti edes kytkeä kompuraa käyntiin?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Tämä on nyt hieman off-topic, mutta voiko jostain selvittää, yrittääkö magneetti edes kytkeä kompuraa käyntiin?
Pitäisi kuulua selkeä naksahdus, kun  ilmastointi kytketään päälle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Pitäisi kuulua selkeä naksahdus, kun  ilmastointi kytketään päälle.

Näin olinkin ymmärtänyt. Kun oli paikat auki, pääsi havaitsemaan myös visuaalisesti, ettei siellä mikään naksu. Uskoakseni naksaus kertoo kuitenkin siitä, että magneetti onnistuu kytkennässä, ei siitä yrittääkö se, mikä oli alkuperäinen kysymykseni.

Löysin netistä kytkentäkaavion; nykäisin kompuran magneettikytkimen releen (R11) irti ja annoin vitosnastaan (eli magneettikytkimen johtoon) suoraan akulta 12 volttia. Palkitseva kilahdus, eli magneetti toimii hienosti. Nyt pitäisi vaan selvittää, mikä kieltää auton elektroniikkaa tekemästä samaa. Toisaalla epäiltiin vastaavassa tapauksessa, että kylmäainetta olisi mahdollisesti liikaa tai liian vähän. Molemmat vissiin estävät kompuraa käynnistymästä. Olisiko jobbari ajanut liian kovan paineen..

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Nyt pitäisi vaan selvittää, mikä kieltää auton elektroniikkaa tekemästä samaa. Toisaalla epäiltiin vastaavassa tapauksessa, että kylmäainetta olisi mahdollisesti liikaa tai liian vähän. Molemmat vissiin estävät kompuraa käynnistymästä. Olisiko jobbari ajanut liian kovan paineen..

Jatkoselvittelyn perusteella näyttäisi päinvastaiselta; anturi 8/119 taitaa antaa signaalin liian matalasta paineesta matalapaineisella puolella. Jos otan johdon irti ja kytken nastat lyhyesti yhteen, kompura naksahtaa nätisti käyntiin. Pitää mennä pajalle kyselemään, voisiko tällainen olla mahdollista juuri täytön jälkeen.

Edit: Tarkemmin ajatellen en olekaan ihan varma, vahtiiko anturi korkeaa vai matalaa painetta, vai ehkä molempia. Rikki se kuitenkin oli, katso myöhempi viesti.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 19:29:39 kirjoittanut Lasba »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Ostin minäkin joskus jobbarilta auton, jossa kuitti juuri täytetystä ilmastoinnista. No ihan tyhjä se oli, mutta kun täytettiin uudestaan toimi sen 2 vuotta kun auto mulla oli ilman ongelmia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Tyhjä se on. Uutta kylmäainetta järjestelmään, niin taas rokkaa. Toki vuoto pitää ensin korjata, jos se todella oli hiljattain tankattu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Tyhjä se on. Uutta kylmäainetta järjestelmään, niin taas rokkaa. Toki vuoto pitää ensin korjata, jos se todella oli hiljattain tankattu.
Varaaja/kuivaajasta löytyy se vuoto 95% varmuudella, sieltä kiinnityspannan alta
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Tyhjä se on. Uutta kylmäainetta järjestelmään, niin taas rokkaa. Toki vuoto pitää ensin korjata, jos se todella oli hiljattain tankattu.

Kyllä se kuitenkin oli täynnä. Asentaja tarkasti paineet pyynnöstä ja kaikki oli kunnossa. Eikä systeemiin ollut mennyt kuin parikymmentä grammaa kylmäainetta täytössä, joten vuoto lienee aika epätodennäköinen.

Matalapainepuolen anturi sen sijaan oli sökö. Uusi osa marmoritiskiltä à 35 euroa, maailman helpoin vaihtotyö omin näpein (anturin alla on venttiili, joka sulkeutuu anturia poistaessa, eli voi tehdä kylmäaineet järjestelmässä) ja ilmastointi pelaa kauniisti.

Tuleville lukijoille tiedoksi myös, että matalapuolen anturi on se kaksinapainen, ja sen pitäisi johtaa sähköä normaalitilassa, eli ainakin omassa tapauksessani mm. kun ilmastointi ei ole päällä. Kun paine on väärä, anturi katkaisee signaalin, mikä pysäyttää kompuran. En kuitenkaan ole ihan varma, katkaiseeko anturi liian korkeasta vai liian matalasta paineesta, vai sekä että. En myöskään tullut mitanneeksi, johtaako se autosta irrotettuna. Kuulemma ainakin joissain automerkeissä vastaava osa on herkkä vikaantumaan, ja kun tämän tarkistus ei vaadi kuin liittimen irrotuksen ja yleismittarin, kannattanee kokeilla; etenkin jos kompuran magneetti toimii relekannasta virtaa antaen.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 19:28:33 kirjoittanut Lasba »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Pressostaatin toiminnan voi todeta laittamalla siihen irroitettuun liittimeen jompin kahden navan väliin, se pakottaa kompuran käymään vaikka olis järjestelmä tyhjänäkin
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Lasba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Pressostaatin toiminnan voi todeta laittamalla siihen irroitettuun liittimeen jompin kahden navan väliin, se pakottaa kompuran käymään vaikka olis järjestelmä tyhjänäkin

Joo, tämän huomasin testata itsekin, siksi osasinkin epäillä pressostaattia syypääksi. Tosin olisihan systeemin paine voinut myös olla väärä, eli vaikka kompressorin saisi pyörimään oikosulkemalla pressostaatin johdon, ei vika välttämättä ole pressostaatissa.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Joo, tämän huomasin testata itsekin, siksi osasinkin epäillä pressostaattia syypääksi. Tosin olisihan systeemin paine voinut myös olla väärä, eli vaikka kompressorin saisi pyörimään oikosulkemalla pressostaatin johdon, ei vika välttämättä ole pressostaatissa.
Huoltomittarisarjalla saa sen systeemin paineen todettua, tosin vanhemmissa volvoissa ei ole kuin imupaineelle lähtö
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

RallyBaron  Samppasport