Carcom Oy  Ateho

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 784383 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1665 : 20.10.2020, 15:49:02 »
Katos vidalla vielä jäähdytysnesteen lämpötilat, miltä näyttää ardicin käydessä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1666 : 29.10.2020, 19:12:41 »
Ebay-tilaus vähän kesti, 2½ kk tilauksesta, kirjatun kirjeen kulku Moskovasta Suomeen. Laitoin tänään pelkät laakerit, kommutaattorissa ei ollut lainkaan uraa hiilien kohdalla ja hiilissä oli vielä kulumisvaraa reilusti. Äänet vaimeni ja lämmitin käy. Ei tuo mikään erityisen vaikea ole kokonaisuudessaan, mutta vanhojen laakerien poisto on vähän hankalaa. Akselit on pitkät molempiin suuntiin laakerien ohi. Kokeilin montaa konstia. Lämmitin laakerin niin kuumaksi että käry nousi mutta paikoillaan pysyi. Laakeri hajoaa helposti, vähän puristaa penkissä niin ulkokuori on kappaleina ja kuulat sinkoilevat mutta sisäkehä on kovaa ainetta, siinä on ura (helppo keskittää pora) mutta HSS Cobolt-terällä ei saanut edes jälkeä siihen. Poistin laakerin sisäkehän laittamalla akselin viilapenkkiin ja hioin rälläkällä siitä pintaa ohuemmaksi, lähti lopulta ihan helposti. Uusi laakeri paikoilleen pitkällä 4mm hylsyllä ja vasaralla - pitää olla tarkka, että laakerit tulee samoille kohdille. Ensin vähän ahdisti kun laitoin päädyt kohdilleen, mutta pientä säätöä laakerin paikkaan ja lähti pyörimään hyvin.

Mitä menetelmää käytit sen pitkän holkin poistamiseksi roottorin akselilta. Pitikö lämmittää punahehkuun asti?

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1667 : 29.10.2020, 19:20:58 »
Purin ardicin moottorin. Roottoria ulosvetäessä tuli magneettien mukana  kuvassa näkyvä "koukku".
Osaako joku sanoa mikä tuo on ja mihin väliin kuuluu?
 



Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1668 : 29.10.2020, 20:06:15 »
Se on jousi jonka pitäisi lukita nuo magneetti paikalleen moottorin olkokuoreen.

« Viimeksi muokattu: 29.10.2020, 20:17:10 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1669 : 30.10.2020, 19:54:20 »
Se on jousi jonka pitäisi lukita nuo magneetti paikalleen moottorin olkokuoreen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiitos. Nyt kun vielä sais ehjänä sen holkin akselilta. Laakerit tuli jo hommattua. Katsotaan kuinka projekti etenee.

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1670 : 01.11.2020, 21:36:25 »
Eihän holkki lähtenyt kuin punahehkuisena pihdeillä nitkuttaen. Samalla taipui moottorin akseli kun väkivaltaa oli käytettävä. Eli siitä tuli entinen moottori. Ensin yritin 4mm ruuvilla painaa holkin ulos...ruuvi katkesi.

Jotkut ovat holkin irtisaaneet. Haluaisin tietää mitä menetelmiä käytetty.

Jos jollain on ylimääräisiä moottoreita niin vielä tekis mieli kokeilla holkin irroitusta.

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1671 : 02.11.2020, 08:16:25 »
Eihän holkki lähtenyt kuin punahehkuisena pihdeillä nitkuttaen. Samalla taipui moottorin akseli kun väkivaltaa oli käytettävä. Eli siitä tuli entinen moottori. Ensin yritin 4mm ruuvilla painaa holkin ulos...ruuvi katkesi.

Jotkut ovat holkin irtisaaneet. Haluaisin tietää mitä menetelmiä käytetty.

Jos jollain on ylimääräisiä moottoreita niin vielä tekis mieli kokeilla holkin irroitusta.

Holkki lähtee nätisti punahehkuisena ja kovalla ruuvilla pyörittämällä. Pehmeä ruuvi katkeaa sisälle.

Mie voisin lunastaa sulta tuon vanhan, jos ei tarvetta. Tarviisin sen holkin vain.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1672 : 05.11.2020, 18:54:14 »
Sorry, mennyt keskustelu vähän ohi.
Minä kyllä yritin lämmittää sitä holkkia muttei tuottanut tulosta. Se lähti siten, että laitoin holkin viilapenkin väliin ja löin vasaralla/kiviseinänaulalla akselin päätä holkin sisällä. Rikoin tuon laakerin edestä pois ensin. Laakerin sisärengas on minusta vaikeampi poistaa kuin holkki, sen poistin hiomalla varovasti pintaa pois kulmakoneella.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2020, 18:56:01 kirjoittanut Jorma »

Poissa KanttiKaveri98

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Paalattuna parempi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1673 : 08.11.2020, 18:58:33 »
Nyt tarvitaan tietäjiltä apua. Elikkäs diesel ardic ei lähe tulille tilanteesta hankalan tekee se että kerran lähti käytiin ja pelasi kuin unelma mutta nyt taas on toimita loppu. Pumpput ja puhallin toimii  ja hehkusta mitattu 0.2ohm vastus joten senkin kuuluisi olla kunnossa. Tarkoitus olisi avata tässä viikolla ja etsiä vikaa mutta onko kellään tietoa mistä aloittaa vianhaku? Suutin? Hehku? Vai jokin muu?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1674 : 09.11.2020, 20:07:47 »
Nyt tarvitaan tietäjiltä apua. Elikkäs diesel ardic ei lähe tulille tilanteesta hankalan tekee se että kerran lähti käytiin ja pelasi kuin unelma mutta nyt taas on toimita loppu. Pumpput ja puhallin toimii  ja hehkusta mitattu 0.2ohm vastus joten senkin kuuluisi olla kunnossa. Tarkoitus olisi avata tässä viikolla ja etsiä vikaa mutta onko kellään tietoa mistä aloittaa vianhaku? Suutin? Hehku? Vai jokin muu?

Jos koodien luku olisi mahdollista, se on helpoin. Onko automaattikäynnistys vielä päällä? Eli onko voinut yrittää itsekseen käyntiin ja mennyt lukkoon kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen? Silloin auttaisi reset.
Naputtaako polttoainepumppu kun yrittää käynnistää? Tekeekö itse laite yhtään mitään kun laittaa tulille?

Poissa KanttiKaveri98

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Paalattuna parempi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1675 : 10.11.2020, 10:25:27 »
Jos koodien luku olisi mahdollista, se on helpoin. Onko automaattikäynnistys vielä päällä? Eli onko voinut yrittää itsekseen käyntiin ja mennyt lukkoon kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen? Silloin auttaisi reset.
Naputtaako polttoainepumppu kun yrittää käynnistää? Tekeekö itse laite yhtään mitään kun laittaa tulille?
Joo ehkä hieman huonosti selitin mutta koodit luettu ja nollattu ei anna muutakun liian monta epäonnistunutta käynnistystä. Nollattu uudelleen ja ei lähe. Testattu hehku->toimii. Testattu pumppu-> kyllä sieltä polttoainetta tulee ehkä tippa sekuntissa joten se lienee ok? Purettu koko höskä ja pa sekoituskuppi todella karstainen, se uusittu. Seuraavaksi epäilen suutinta. Osaisiko joku kertoa pystyykö suuntinta testaamaan jotenkin? Esim. Paineilmalla?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1676 : 10.11.2020, 19:39:46 »
Joo ehkä hieman huonosti selitin mutta koodit luettu ja nollattu ei anna muutakun liian monta epäonnistunutta käynnistystä. Nollattu uudelleen ja ei lähe. Testattu hehku->toimii. Testattu pumppu-> kyllä sieltä polttoainetta tulee ehkä tippa sekuntissa joten se lienee ok? Purettu koko höskä ja pa sekoituskuppi todella karstainen, se uusittu. Seuraavaksi epäilen suutinta. Osaisiko joku kertoa pystyykö suuntinta testaamaan jotenkin? Esim. Paineilmalla?

Jos vielä kysyn, että mitä kapistus tekee kun käsket käyntiin? Ei ääntäkään vai yrittää eli puhallin käynnistyy, vähän sen jälkeen alkaa nakuttaa p-pumppu mutta ei kuitenkaan lähde tulille? Kyllä sieltä polttoainelinjasta enemmän pitäisi tulla kuin "tippa sekunnissa" silloin kun pumppu nakuttaa. Itse en ole muuta tehnyt kuin putsannut ja aina on lähtenyt. Sellaista vikaa on ollut, että ohjausboxiin (laitteen päällä) pääsee vettä ja laite hiljenee aika totaalisesti. Niitä sai aikoinaan käytettynä.

Poissa KanttiKaveri98

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Paalattuna parempi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1677 : 10.11.2020, 22:57:26 »
Jos vielä kysyn, että mitä kapistus tekee kun käsket käyntiin? Ei ääntäkään vai yrittää eli puhallin käynnistyy, vähän sen jälkeen alkaa nakuttaa p-pumppu mutta ei kuitenkaan lähde tulille? Kyllä sieltä polttoainelinjasta enemmän pitäisi tulla kuin "tippa sekunnissa" silloin kun pumppu nakuttaa. Itse en ole muuta tehnyt kuin putsannut ja aina on lähtenyt. Sellaista vikaa on ollut, että ohjausboxiin (laitteen päällä) pääsee vettä ja laite hiljenee aika totaalisesti. Niitä sai aikoinaan käytettynä.

Siis kun laittaa pöntön käyntiin niin lähtee puhaltimet ja pumput pyörimään. Ja no ehkä 2-3tippaa/sekuntti tulee kun pumppunakuttaa eli jokaisella iskulla tulee ainetta. Toisaalta samalla tavalla pumppu naputti sen kerran kun pönttö on aikanani toiminut. Testasin suutinta puristamalla lääkeruiskulla letkuapitkin polttoainetta suuttimenläpi tuleehan sitä mutta vaatii mielestäni yllättävän paljon painetta että alkaa suihkuttaa. Noin joka toisella kerralla kun painaa niin ei tule ollenkaan vaikka painetta olisi kuinka.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1678 : 11.11.2020, 09:53:40 »

Siis kun laittaa pöntön käyntiin niin lähtee puhaltimet ja pumput pyörimään. Ja no ehkä 2-3tippaa/sekuntti tulee kun pumppunakuttaa eli jokaisella iskulla tulee ainetta. Toisaalta samalla tavalla pumppu naputti sen kerran kun pönttö on aikanani toiminut. Testasin suutinta puristamalla lääkeruiskulla letkuapitkin polttoainetta suuttimenläpi tuleehan sitä mutta vaatii mielestäni yllättävän paljon painetta että alkaa suihkuttaa. Noin joka toisella kerralla kun painaa niin ei tule ollenkaan vaikka painetta olisi kuinka.

Aika erikoista on. Jostain perusjutusta tässä nyt kiikastaa kun periaatteessa toimii muttei toimi kuitenkaan. Se on sinulla jotenkin irrallaan - pystyykö hehkun ottamaan pois ja näkis että oikeasti lämpiää? Se sekoittaja on puhaltimen päässä kiinni? ei laitteen pohjalla. Ne joskus irtoaa itsestään.
Tässä kuvassa tuo vihertävä härveli http://4.bp.blogspot.com/-3jniqCH43gI/UMe8LkFNKdI/AAAAAAAAAEI/r8TtjGFlAPQ/s640/2012-12-08+20.51.29.jpg

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1679 : 11.11.2020, 11:16:37 »
Omat muistiinpanot on että kylmä hehku olisi 0.9ohmia, olen kyllä myös testaillut 12v virralla niitä että menevät heti punaiseksi jos toimivat.

Hehku/paineensäädin/suutin tosiaan jos olisi rikki, voisi olla ettei vikakoodeja tulisi. Vidan kaltainen testeri ehkä pystyisi logittamaan jos arvot ei täsmäisi. Johtosarjakin ehkä voisi olla viallinen, että virta ei vaan kulkisi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing