Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: lakeshead - 20.05.2016, 10:41:46
-
Eli nyt kiinnostaisi kuulla teidän kokemuksia erikokoisista putkista, ahdetuissa moottoreissa.
Tarkoitus kartoittaa milloin ja milläkin tehoilla on järkevää siirtyä isompaan putkistoon.
Listaa tänne:
-teho(koneelta vai pyöriltä),
- putken koko ja osat(katit/äänenvaimentimet)
Ja mielellään moottorityyppi ja käytetty ahdin.
Kiitos :)
Edit: Tähän saa myös linkata liittyviä artikkeleja,toisten kokemuksia, sekä teoreettinen keskustelu aiheesta sallittua
-
Eikös se kertoisi enemmän pakoputken riittävästä mitoituksesta, kun pistää mittausnipan putkeen ja katsoo onko siellä pakoputkessa painetta. Jos siellä on painetta, niin putkisto ahdistaa?
Tosin.
Mikä tolle mittaukselle olisi oikea kohta? Heti ahtimen jälkeen, metrin päässä ahtimesta, ennen ensimmäistä vaimentajaa, ennen taka-akselin ylitystä vai ennen toista vaimentajaa? Näkeekö jostain moottorinohjauksen parametristä tai dynokäppyrästä putken ahdistuksen?
-
Jos pakopaineen saisi logattua ylös niin voisi tehdä mahdollisimman lyhyen ja ison pakoputken,mitata pakopaine normaalisti pakosarjasta, ja sen jälkeen mitata uudestaan kokonaisella putkistolla ja verrata tuloksia.
-
Ei sitä pakosarjasta kannattaisi mitata. Ennemmin mittaa nimenomaan pakoputken painetta, jos sitä haluaa selvittää. Suotta ottaa pakosarjassa vallitsevaa pakopainetta sotkemaan tuloksia.
-
Jos painetta mitataan sarjasta niin eikö siihen paineeseen vaikuta myös ahdistava putkisto?
-
Jos painetta mitataan sarjasta niin eikö siihen paineeseen vaikuta myös ahdistava putkisto?
Miksi mitata haluttu suure epäsuorasti, kun sen voi mitata suoraankin?
-
Hirmu spekulointi. On varmasti muutkin minun lisäkseni kokeilleet eri settejä
Mitäs täällä kysyttiinkään?
Listaa tänne:
-teho(koneelta vai pyöriltä),
- putken koko ja osat(katit/äänenvaimentimet)
Ja mielellään moottorityyppi ja käytetty ahdin.
B230 turbo
Vihreät suuttimet täydessä touhussa bensiinillä eli +200hv
Ahtiminina t25 ja 3/4
3" läpivirtaava putkisto ilman kattia
-Kerrassaan riittävä virtaus. Putki loppui sivuputkena renkaan taakse. Ahto hiipi ylös vauhdin kasvaessa.
3" läpivirtaava jatkettuna 2,5" jakavalla kiertoilmapöntöllä (näitä käytetty 350-400hv koneissa USA)
-Ahto ei enää karkaa, mekkala on edelleen häpeällinen, joskin ei niin paha kuin kylkiputkella
-Virtaa 13mm kangille riittävästi
-
ahdistava putkisto ilmaisee yleensä olemassaolonsa pakosarjan ja jopa ahtimen punoituksena kovemmassa rääkissä, vakio vapariautoissa todettu jäällä rallatessa mm. 740 b230E vakiopakosarjalla ja putkella katti tukossa niin koko pakosarja ihan punainen kytkinkopalle asti :nohnoh
ahdetuissa peleissä ylisuuri putki aiheuttaa monesti ahtojen karkailua kierrosten noustessa, siihen vaivaan auttaa 0,5-1" pienempi db ja loppuputki saa olla niin iso kun huvittaa (penkittäjän yleispätevä ohje). iso db ja pienempi loppuputki saattaa ajaa myös saman asian, kokemusta ei itsellä ole aiheesta vaan penkittäjän kanssa oli puhetta että alle 400hv tehoilla yli 2,5"db ja 3" putkisto on liioittelua varsinkin jos on katuautosta kyse. toisaalta taas liian pieni putkisto nostaa pakopainetta ja aiheuttaa lämpörasitusta kannelle, pakosarjalle ja ahtimelle.
käyttötarkoituksesta ja vaimentimista/katista riippuen mutta kokoputkistona 2,5" varmasti riittää 350-400hv ja 3" 600-800hv
ja varsinaiseen kysymykseen oma 242 B230F pieni pakopesäisellä master power s70 ahtimella @1bar 333hv/383nm pyörältä oli 2,5"->3" kartio ahtimen laipassa kiinni ja muuten koko putkisto 3" yhdellä läpivirtaavalla lyhyellä takavaimentimella. 50mm hks kopioportti piti ahdot siellä missä piti ja pakopaineita ei mitattu ikinä. senverran pakopainetta oli että alle 1bar ei ahtoja saanut, jos hukkiksen ruuvia löysäsi niin pakopaine avasi portin ennenaikojaan.. niin ja yksi tekijä mikä vaikuttaa asiaan hyvinkin paljon on käytettävä polttoaine eli minun tapauksessa etanoli. :idiot2:
-
ahdetuissa peleissä ylisuuri putki aiheuttaa monesti ahtojen karkailua kierrosten noustessa
Kuulostaa enemmänkin softavialta kuin oikeasti pakoputken ylikokoisuuden aiheuttamalta syyltä. Saabeissa noin tuppaa käymään, kun vaihdetaan vakio downpipe 3" putkeen. Softan korjaamisella ahdot pysyy siellä missä pitää ja tulee lisää voimaa. Eli silloin downpipe ei ahdista ja toimii niinkuin pitää.
Jos 800hp laitteeseen pistää 3" putken, niin varmasti jää hevosvoimia putkeen.
-
ahdistava putkisto ilmaisee yleensä olemassaolonsa pakosarjan ja jopa ahtimen punoituksena kovemmassa rääkissä
No tollanen Mitsun 13C menee ihan oranssiksi vakiopaineilla kun pakoputkena on suora 3 tuuman ränni. Pakokaasun lämpötila ahtimen sisääntulossa vähän alle 1000 C.
-
No tollanen Mitsun 13C menee ihan oranssiksi vakiopaineilla kun pakoputkena on suora 3 tuuman ränni. Pakokaasun lämpötila ahtimen sisääntulossa vähän alle 1000 C.
Eli nyt kiinnostaisi kuulla teidän kokemuksia erikokoisista putkista, ahdetuissa moottoreissa.
Tarkoitus kartoittaa milloin ja milläkin tehoilla on järkevää siirtyä isompaan putkistoon.
Listaa tänne:
-teho(koneelta vai pyöriltä),
- putken koko ja osat(katit/äänenvaimentimet)
Ja mielellään moottorityyppi ja käytetty ahdin.
No niin OttoBee, kun nyt näemmä omaat tietoa niin miten vastaat kysyjälle?
-
Tuolla on omat kolme eri versiota tinakutosesta mainittuna kokoonpanoineen ja moottoritehoineen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53591.0
E85:llä 700hv jälkeen pelkästään putkiston loppuosan muutoksella 3->3,5" sai reilusti lisää tehoa 0,1bar pienemmällä ahtopaineella. Hukkaportti puhaltaa dp:n sisään.
-
b230 2.5bar ahtoja 2bar pakopainetta teho 544hp pyörältä...koko matkan 3t putki ,lopussa joku simmonsin pieni 3t vaimennin
-
Ex-setup: T6, vaparin nokat, HX42 62,45/64 #18, 3 tuuman putki kahella läpivirtaavalla änkällä ja magnaflown katilla. Hukkis puhaltaa auton alle. Renkaalta 465 @ 1,8 bar. Pakosarja mallia polven päällä hitsattu.
Uuteen tulee 3,5'' dp ja ohitusventtiili dp:n alapäähän. Pakosarja meni myös uusiksi. Ja kattikin tehdään varmaan nopeasti irtoavaksi malliksi. Mielenkiintoista nähdä miten vaikuttaa tehoihin samalla paineella. Olettaisin että kasvaa reippaastikin. Lueskelin artikkeleita aiheesta ja ainakin siinä ~700 hevosen tietämillä ja ylöspäin 3 tuuman rööri vaikuttaa syövän tehoja.