Futurez  Kulkukoira

VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013

  • 21 Vastauksia
  • 8704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« : 04.06.2020, 19:12:24 »
Availlaampas omaltakin osalta tämä 'muut menopelit' genre kun tuli vaihdettua käyttis muunmerkkiseen. Volkkareita mulla oli pari kappaletta kesäautona v.2008-2009 (Golf Mk3 GTI 16v ja MK2 GTI 16v) mutta sen jälkeen olen niistä pysytellyt erossa. Perheessä on kyllä VAG kulkineita ollut useita tässä vuosien aikana joten ne ovat tulleet jo melko tutuksi.

Kyseessä siis, niinkuin otsikkokin kertoo VW Amarok Dualcabin vm.2013. Moottorina 2.0BiTdi 180hp ja vaihteistona ZF 8HP eli 8vaihteinen automaatti. Vetotapa on jatkuva neliveto ja napista taka-akselille 100% lukko. Mittarissa ostaessa 186tkm.



Varustelutaso on Trendline eli kangassisusta löytyy, joskin penkit on melko hyvän tuntuiset ja tukevat. Eikä kovin pahannäköisetkään kangaspenkeiksi. Kumminkin perusmyrkyt löytyy eli sähkölasit joka ruudulla, cruise, webasto, climatic ilmastointi, kaukosäätö keskuslukitus, ajotietokone, sähköpeilit, tummat ikkunat, vetokoukku jne.. Tuolle webastolle on asennettu kaveriksi Remuc ohjaus, eli kännykällä pystyy etänä laittaa lämpenemään ja rajattomat ajastukset yms systeemit. Jälkiasenteisena on myös laitettu Alpine 2din soitin missä navi, bluetooth ja Alpinen oma peruutuskamera löytyy auton perästä. Autossa on myös lukittava Roadranger lavakate, joka on suht siisti tuotos ja melko kätevä. Tuossa katteessa on tiivisteillä oleva luukku missä myös kaasujouset. Joten toimii aikalailla kuten perus auton takaluukkukin ja pystyy heittämään hyvin mökkitavarat yms kyytiin ilman että ne on märät ja likaiset kun pääsee perille. Astinlaudat on myös, mutta niiden valmistajaa en tiedä. Kesäpyörinä toistaiseksi oem 16" valssit Contin crosscontact renkailla ja talvipyörinä aftermarket 16" alut melkein uusilla Conti icecontact3 renkailla.

Hyvähän tuo on ajaa, ja yllättävän mukava ja hiljainen 'hyötyajoneuvoksi'. Olen suht paljon ajellut pakuilla ja kuorma-autoillakin joten hyvin tuo istuu hanskaan ja ei tunnu yhtään liian isolta. Pakuksihan tuo on rekisteröity, eli takaistuinosan tilalla on tavarakaukalo. Verothan on melko edulliset tuon pakuhomman myötä eli vähän yli 400euroa vuodessa kokonaisvero. Kulutus on samaa luokkaa XC70 kanssa eli yhdistetty vajaat 8L naftaa. Vakuutukset on myös halvemmat kuin esim saman ikäluokan neliveto Passatissa. Sopivasti myös pakuista poistettiin ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus kun tämän hommasin. Eli saa työntää samaa vauhtia kun hlöautoillakin. Tuon 8lovisen askin myötä tällä ajelee kepeästi sen 120kmh kun kierroksia ei ole kuin 2000-2100rpm tuossa vauhdissa. Myös ajo-ominaisuuksiltaan on hyvä vielä tuossa nopeudessa.

Ja mitä suunnitelmia auton suhteen, niin ainakin kesäpyörät vaihtuu isompiin ja vähän on ollut mielessä kaiutinpäivitystä ja sensellaista varustusta. Mutta jatketaan näillä.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2020, 20:35:19 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #1 : 08.06.2020, 04:17:59 »
Löytyykö sulta slide tray? Eli tuo lava kelkka, minkä saa vedettyä esiin.


Veljellä tuo amarokissa oli ja mun mielestä paras varuste mitä tuohon saa, jos kuljettaa tavaraa lavalla.

Sopii tuo valkonen väri tähän koriin. O0

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #2 : 08.06.2020, 18:09:18 »
Löytyykö sulta slide tray? Eli tuo lava kelkka, minkä saa vedettyä esiin.


Veljellä tuo amarokissa oli ja mun mielestä paras varuste mitä tuohon saa, jos kuljettaa tavaraa lavalla.

Sopii tuo valkonen väri tähän koriin. O0

Ei oo kyllä tollasta varustetta, vois olla aika kätevä. Täytyy harkita asiaan jos tulee joskus sopivasti vastaan. Ja joo, sopii valkoinen hyvin omastakin mielestä. Tuossa vielä takaviistosta kuvaa tänhetkisestä lookista:


Uudet kesävanteet tuli tähän haettua jo viimeviikolla. Vähän oli fiilis että 19" olisi hyvä koko tähän, kun on kumminkin aika iso auto, mutta ei oikein sopivia tullut vastaan. Tässä on 5x120 jako, eli sama kun bemarissa. Mutta bemareiden vanteet monesti liian leveitä/ei tasaleveitä sarjoja ja pienellä offsetillä. Kantavuuskin tulee useimpien vanteiden kanssa vastaan, kun tässä tarvis olla min.930kg kantavuutta per vanne. Tuli sitten sopivasti vastaan nettivaraosassa yhdet käyttämättömät 18" vanteet jotka suorasovite vanteet Amarokkiin ja kantavuuskin riittää. Nämä myös oli malliltaan ja väriltään sitä tyyppiä mitä olikin hakusessa. Ja hintakin edullinen joten pitihän se hakea pois.



Vanteet siis Dezent TE Dark 18x8 ET50. Ei siis mitään ihmeellistä, perus laadukkaat tarvikevanteet. Ainakin laatikoissa mainostavat Made in germany ja kantavuus riittää 8) Ei oo ehkä tuningskenessä ykkösmerkki tuo Dezent herran vuonna 2020 mutta lienee paremmat tähän laitteeseen kun jotkut pilipali aasiassa valmistetut tuning vanteet jotka ehkä kestää alla, ehkä ei.

Renkaiden kanssa jahkailin pitkään, ja jahkailen vieläkin mutta nyt on jo tulossa Hankook Dynapro HP2 koossa 255/60-18. Nuo nyt ovat kaikessa suhteessa järkevät renkaat hintansa, melun, märkäpidon ja ajettavuuden kannalta. Jokin ääni päässä kummiskin sanoo että oishan se hieno olla kunnon suokumit, tai edes jotkut all-terrain pallot tälläsessä möykyssä. Se vaan on "huono" kun asustelee Helsingissä, ja varmaan 90% ajoista tulee pk-seudulla asvalttiteillä niin tollasilla nappularenkailla menee kyllä sinänsä per*e edellä puuhun. Niissä tahtoo poikkeuksetta olla kovempi meteli, huonompi pito asvaltilla (etenkin märällä) kuin katurenkailla ja ajettavuuskaan ei varsinkaan motarinopeuksissa ole parasta mahdollista. Joten täytynee nyt mennä tollasilla "SUV M+S" renkailla toistaiseksi. Ei viitti renkaita valita sen mukaan jos pari kertaa vuodessa ajaa pätkän hiekkatietä tai metsäauto-tietä.

Ekat kevyet pesut/huuhtasutkin tuli tehtyä, eli peruskaavalla vanteet,renkaat, pyöränkotelot ja astinlaudat Korrek irox sumutinpullosta, sen jälkeen BH autofoam koko paketin yli ja huuhtasu. Tuli jo riittävän puhdasta, kun lienee autoliikkeessä joku meikki+vaha tuohon vedetty? Tutkailin samalla astinlautoja ja ovat Cobran valmistamat. Vetokoukku oli näköjään orkkiskoukku, vaikka epäilin sen olevan jälkiasennettu tarvike.

Mutta jatketaan näillä.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #3 : 08.06.2020, 18:42:30 »
Lainasin broidille X5 20'' vanteet ja ne sopi hyvin. Noi perus 3 ja 5 sarjalaisten vanteet ei välttämättä kestä painoa. Mut X sarjalaisten vanteita voi käyttää.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #4 : 08.06.2020, 19:46:32 »
Pure white?
En ymmärrä valkoisia kulkineita... :D

Amarokissa tais olla aika pienet vetomassat 2.0tdi:nä? Joku 2250kg jarrullista vai mitä tuolla saa vetää.
Entinen duunikaveri tommosta himoitsi yhdessä vaiheessa drifterin hinuriksi, mutta edes kaikissa 3l V6 TDI ei ollut vetomassa 3500kg mitä olis tarvinnut/halunnut.

E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #5 : 08.06.2020, 20:07:40 »
Lainasin broidille X5 20'' vanteet ja ne sopi hyvin. Noi perus 3 ja 5 sarjalaisten vanteet ei välttämättä kestä painoa. Mut X sarjalaisten vanteita voi käyttää.

Kattelin joo X sarjalaisten vanteita, mutta ei mieluisia löytynyt. Noissa myös takavanteet monesti tosi leveät.. Mutta olen kovin tyytyväinen tällä hetkellä noihin 18" vanteisiin, on sitä lookkia mitä haen ja saa vielä kunnolla pihviä päälle  8)

Pure white?
En ymmärrä valkoisia kulkineita... :D

Amarokissa tais olla aika pienet vetomassat 2.0tdi:nä? Joku 2250kg jarrullista vai mitä tuolla saa vetää.
Entinen duunikaveri tommosta himoitsi yhdessä vaiheessa drifterin hinuriksi, mutta edes kaikissa 3l V6 TDI ei ollut vetomassa 3500kg mitä olis tarvinnut/halunnut.

Mä oon aina tykänny valkosesta, olin päättänyt että projektiautokin tulee olemaan valkoinen jo ennenkun sen aloitin, mutta innostuin tuosta tämänhetkisen projektiauton tehdasväristä joten ei tullut siitä valkoista. Valkoista ei saa oikeen peilaamaan silleen kun tummia värejä, mutta toisaalta on kiitollinen ylläpitää kun ei naarmut näy silleen kun tummissa. Eikä myöskään esim pieni hiekkapöly paista sillain pinnassa kuin tummassa..

On tossa vetomassa 3200kg että kyllä se on aika raju vetomassa jo. Ei monessa nelivetofarkussakaan ole kuin 2000kg tai vähän yli. Joten kyllä tolla helposti kuskaa 1200-1300kg harrasteautoa jos tarve vaatii. Ja tuo 750kg vene+traileripaketti pitäis tulla aika hyvin perässä  :D Kokonaismassa auto+kärry on tässä vähän alta 6000kg.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4079
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #6 : 09.06.2020, 09:15:34 »
Tämä on kyllä hieno laite S*
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #7 : 09.06.2020, 13:04:17 »
Noita nappula kumeja löytyy myös sellasina millä on mukava ajaa asfaltilla ja on hyvä märkäpito. Ja tarvittaessa ajaa asiansa mudallakin. Merkkiä en nyt muista, tilattiin ne amarokkiin ennen myyntiä. 16'' makso 400€ sarja.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #8 : 11.06.2020, 20:06:28 »
Tämä on kyllä hieno laite S*

Kiitoksia, tykkään itsekkin  8)

Noita nappula kumeja löytyy myös sellasina millä on mukava ajaa asfaltilla ja on hyvä märkäpito. Ja tarvittaessa ajaa asiansa mudallakin. Merkkiä en nyt muista, tilattiin ne amarokkiin ennen myyntiä. 16'' makso 400€ sarja.

Joo, yksi mitä katoin on Cooper discoverer ATT. Nuossa ois jonkunverran nappulaa, mutta niitä ei saanut 255/60 koossa, olisi mennyt 265/60 kokoiseksi joka on jo aika iso kumi. Myös vaakakupissa painoi se että ne oli jotain yli 100e kalliimpi sarja, kovempi meteli (Cooper 73db vs Hankook 70db) ja myös märkäpito pykälän huonompi luokitus. Joten mennään nyt Hankookeilla kun kerta kadulla ajellaan enimmäkseen. Mutta se rengas-speksailuista, jatketaan auton osalta  ::)

Hankookit tosiaan saapui, ja on kyllä pitävän tuntuinen seos ja asiallisen tuntuiset renkaat muutenkin. Ja onpahan tuoreet, 11-12/20 paistettu. Massiivinen koko kyllä tuo 255/60r18 kun vertaa johonkin perus hlöauto 18" renkaisiin eli esim 225/40 nahkoihin  ;D


Ja renkaat löysi myös vanteille ja paketti auton alle. Samalla rempatiin myös etujarrut eli uudet levyt ja palat. Katselin ostaessa jo että levyt on aika loppu joten tilasin melkein heti uudet jarrukilkkeet. Ei ollut pahanhintaiset, TRW levyt ja palat autodocista posteineen jotain 108e. Taaksekkin tilasin varuiksi samalla kengät, mutta selvisi sitten hetkeä myöhemmin että tuossa toinen takajarru/käsijarru laahaa ja sitä on jo myyjäliikkeessä herkistetty ennen myyntiä, mutta hieman huonolla menestyksellä kun jarru laahaa edelleen tai on alkanut taas laahaamaan. Mutta myyjäliike (tuttu myyjä) lupasi ottaa auton sinne ja laittaa takajarrut kerralla kuntoon. Parempi viedä sinne kerta samaan rahaan saa, kun ei tiedä riittääkö pelkät kengät vai meneekö myös esim käsijarruvaijerit ja/tai rumpu vaihtoon.



Hyvä siitä tuli, ainakin omaan makuun. Muuttui auton ilme kertaheitosta. On nyt mielestäni sopusuhtainen vannekoko sekä ulkonäöltään että ajoltaan. Aavistuksen jämäköity ajofiilis, mutta ei tullut liian kova tai pintakova ajaa. Kyllähän tuninghengessä jos menisi ni voisi laittaa vaikka 20" vanteet mutta sitten menee vähän vehkeestä idea, meinaan sellasilla pyörillä ei enään niin huolettomasti ajeta varsinkaan huonoilla teillä. Noilla 18" vielä töyssyt ynnä muut heitot lempeästi yli. Sekä pysyy vielä sellainen pieni offroad henkisyys, joka jollain matalaprofiilikumeilla kyllä katoaa. Ja on tossa sekin että tonne saa ottaa jotain 800kg punttia kyytiin, joten takana on aika järeät lehtijouset. Voi herkästi matalalla kumilla tulla liian kova ja pomppiva peräpää tyhjänä ajellessa.

Tuli hommattua myös valorauta tähän, Metec :in valmistama. Mukana tuli myös legendaariset Hella Rallye3000 pannut, jotka tosin melko tuoretta painosta. Itseasiassa tuo setti on ollutkin tässä autossa jo aikasemmin kiinni, mutta edellinen omistaja otti setin talteen kun piti siirtää uudempaan Amarokkiin jonka hommasi tämän tilalle. Mutta ei ollut sitten vissiin sopinutkaan uuteen ja kyseli minulta ostohalukkuutta. Ja pitihän se tottakai ostaa. Uskon että sopii se rauta hyvin tähän autoon, kun on kiillotetut rosteri astinlaudat/putket myös. Menee nyt varmaan alkajaisiksi pelkkä rauta kiinni, ja syksyä kohden sitten valot. Laitoinkin jo noi Hellan pannut "kokeeksi" myyntiin, jos menee kaupaksi niin ostan sitten myöhemmin jotkut ledpannut tai ledbarin (tai barit) tilalle. Jos ei mene niin lähdetään sitten syksyyn noilla Hellan tuikuilla.

Myynti-ilmo Helloihin jos jollain tarve:
https://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/2854493
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #9 : 22.06.2020, 19:51:09 »
Valorauta tuli laitettua kiinni tuossa reipas viikko sitten. Ihan mukavasti se siihen sopii, vaikka tykkäsin kyllä kliinistäkin keulasta. Mutta sopii hyvin kun on vähän samaa sarjaa kun astinlaudat/kylkiputket ja kyllähän tuollainen pitää olla jos lisävalotkin tälläseen laittaa  8)



Kyllähän tuo pikku muutoksilla on jo äkkiseltään katsottuna muuttunut reippaasti, jos aloituskuvaan vertaa.

Takajarrut myös rempattiin liikkeessä, sinne vaihtui uudet kengät asennus-sarjoineen ja uudet käsijarruvaijerit molemmin puolin. Nyt tuntuis pelaavan käsijarru hyvin. Rummut oli kuulemma vielä ihan ok. Olisivat kuulemma nekin vaihtaneet, mutta ei olisi kerennyt saada niitä juhannukseksi kun hieman tiukalla aikataululla mentiin ja halusin auton takas ennen juhannusta että pääsee sillä mökkireissuun. Katsellaan jos rummut sitten joskus myöhemmin vaihtelisi. Eteen vaihdettiin myös toinen abs anturi kun on satunnaisesti vilauttanut abs valoa ja jäänyt koodi muistiin.

Mutta hyvin on auto nyt tämän 1500km pelittänyt ja toivotaan että pelittää jatkossakin.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #10 : 03.07.2020, 16:57:59 »
Pientä näpräystä jälleen, nyt alkaa autolla olla 2000km ajoa takana (omaan muistiin)

Nuo valoraudan mukana tulleet Hellat tuli myytyä foorumilaiselle jo tuossa, kiitoksia vain kaupoista! Tilalle tuli tilattua Lumiselta Luminalights Striker+ 560 ledbar. Ja nopeasti muuten tulikin, 23.6 iltapäivällä tilasin ja 24.6 iltapäivällä oli paketti Helsingissä paikallispostissa! Sovittelin jo valoa paikalleen, mutta en asennellut sen kummemmin kun aika kivasti tähän aikaan vuodesta riittää valoa. Tuossa kuva karkeasta sovituksesta. Kivasti se siihen sopiikin!


Eteen myös hieman hifistelin polttimoita, tässä kun on halogeenivalot etupäässä. Parkeiksi tuli GE light blue polttimot ja lähivaloiksi Philips H7 racing vision tms. Tuossa kuvaa, molemmilla puolilla kuvassa jo parkit vaihdettu ja vasemmalla puolelle kuvaa katsoen on racing polttimo ja oikealla puolelle kuvasta katsottuna perus philips h7.


Värisävy osu aika sopivaksi, ei ole sinertävä mutta mukavan valkoinen ja valoteho parani myös. Se tässä on mielenkiintoinen, että päivävalot ja pitkät on samassa polttimossa, olikohan H15. Siihen tarvis vielä ehkä jotain keksiä.

Vanteisiin tuli myös musta+kiiltävät VW keskimerkit tuossa eilen ja ne näppäilin paikalleen. Ihan kivasti sopii lookkiin.


Sitten tuli noita rokkivehkeiden päivityksiä mietittyä, ja piti laittaa asia toteutusasteelle kun parissa edellisessä käyttiksessä on jääny rokkivehkeet päivittämättä vaikka mielessä on ollut. Briteistä tuli tilattua kaiutinadapterit oviin, tosin ei ole varmuutta sopiiko ne takaoviin kun jokapaikassa mainitaan vain että etuoviin. Mutta eipä ne paljoa maksanut kun samoilla posteilla tuli 2 settiä. Jos ei sovi takaoviin niin tehdään siihen perinteisellä menetelmällä puurinkula adapterit. Kaiuttimet tuli myös haettua Autostudiolta:


Etupäähän Hertz Mille Pro -sarjan 6,5" 2tie erillis-sarja ja takaoviin saman sarjan samankokoiset 2tie koaksaalit. Vähän oli tarkoitus alunperin hommata pykälää edullisemmat Hertzin Cento sarjan ämyrit, mutta noista Milleproista oli ihan hyvät tarjoukset ja alennukset niin laitettiin ne kun _ihan älytön_ hintaero ei ollut. Noita nyt soitellaan aluksi soittimen perästä, mutta katsotaan jos innostuu jotain vahvistinta virittelemään myöhemmin, noista sais vahvarilla aika paljon enemmän irti. Vaimennusta tulee oviin samalla, tallikaverilta löytyis jouten STP Goldia 3-4neliötä. Samalla tai myöhemmin mahdollisesti vaimennusta myös lattia/jalkatila osuuksiin?

Mutta kattellaan hifistelyhommia lisää jahka saa nuo adapterit jne ja pääsee toteuttamaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #11 : 06.07.2020, 16:30:30 »
Pikkasen tuli aloiteltua hyttiin ja vaimentamiseen tutustumista. Kaiutin adapterit ei ole vielä tulleet, ja takaovia ei voi muutenkaan vielä tehdä koska toisesta takaovesta olisi tarkoitus klommoa oikaista tuossa jonkunajan päästä PDR menetelmällä niin parempi ettei rapata sitä ovea vaimennuslevyillä vielä.


Aloitin purkamalla takapäästä sisutaa. Eli istuin osan tilalla oleva tavarakaukalo ja sen pohja pois ja "selkänoja" pois.


Hytin takaseinä on näköjään jo joskus vaimennettu Silentcoatin matoilla. Varmaan kun tämä on maahantullessa rekisteröity pakuksi niin on laitettu vaimennusta kompensoimaan istuimien puutetta vaimennusmielessä? Vähän tuota päällä olevaa verhoilua raottelin, mutta näytti olevan hyvin vaimennettu niin en tuolle alkanut tekemään mitään.


Sen sijaan istuinosassa ei ollut käytännössä mitään vaimennusta paitsi tuo paksu lattiamatto pellin päällä. Yksi pieni bitumiläntti oli kuten kuvasta näkyy mutta sekin vain toisella puolella  :idiot2:


Joten siihen tuli lätkittyä neliön verran tuota STP black gold butyyli-alumiini levyä. Vähän tuli tilkkutäkki, kun tuossa on kaikenmaailman kierrettä ja pultin kantaa mitä ei oikein voi yli rapata. Olisi ehkä vähän isommilla paloilla voinut jostainkohtaa lätkiä mutta tollanen nyt tuli. Eihän tuolla tarvitse mitään ilmatiivistä rappausta tehdäkkään. Tuonne hytin kulmiin/c-pilarin alaosiin lätkin myös parit palat tuota goldia.

Sitten toi tuli lätkittyä välillä kasaan ja seuraavana päivänä hain vielä kaupasta STP splen pehmeätä vaimennusmattoa 4 ja 8mm paksuuksissa.


Sitä vetelin tuohon filmivaneriseen "selkänojaan" lähes koko pinta-alalle. Ajattelin että se mukavasti antaa vielä lisävaimennusta tuon pellissä olevan Silentcoatin ja verhoilun lisäksi ja kompensoi puuttuvaa oikeata selkäosaa istuimesta. Tuolta kautta kulkee myös hytin poistoilma, eli hytin takaseinässä venttiilit ja tuossa "selkänojassa" on 4kpl pyöreitä venttiileitä jotka ei kuvasta ehkä erotu kovin hyvin. Joten ajattelin että tuo pehmeä vaimennusmatto on myös akustiikan kannalta tuossa parempi kuin alumiinipintainen matto ton ilmanvirtauksen takia. Ja että tuo istuu vielä paikoilleen kun tuo pehmeä matto antaa suht hyvin periksi jos jostain tekee tiukkaa istua. Ontoissa kohdissa/sieltä mistä ilma kulkee on tuota 8mm paksua STP spleniä ja muut alueet rapattu tuolla 4mm paksulla versiolla.


Sitten tuo "istuinosa" eli tavarakaukalo sai myös tuota ohuempaa spleniä pohjaan. Tuo kaukalo tulee muotoon leikatun vanerin päälle istuimen tilalle joten tuo pehmeä matto on hyvä poistamaan räminän eli että tuo suht letku kaukalo ei rämise kovaa vaneria vasten. Antanee myös hieman lisävaimennusta ja lämmön eristystä. Eli tuossa istuinosassa on nyt peltipohjan päällä : STP gold butyylimatto, auton oma paksu lattiamatto, vaneri, STP splen välissä ja sitten tuo muovikaukalo. Joten luulisi riittävän. Enempää tuonne ei fiksusti saa enään vaimennusta, sillä nyt on jo aika paljon matskua välissä.


Tuossa nyt koko paketti taas kasassa. Vähän epäselvä teksti varmaankin, ja kuvista voi olla vähän vaikea hahmottaa miten nuo kaikki tonne menee mutta ehkä tästä viimeisestä kuvasta saa käsityksen miten tuo hytin takaosa muodostuu.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #12 : 07.07.2020, 08:59:03 »
Hyvännäköistä touhuamista, varsinkin kun kyseessä on käyttis.

Noi vaimennnushommat ei ole koskaan turhaa työtä  8)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #13 : 07.07.2020, 13:11:46 »
Hyvännäköistä touhuamista, varsinkin kun kyseessä on käyttis.

Noi vaimennnushommat ei ole koskaan turhaa työtä  8)

Kiitoksia, ihan mukavaa lomanikkarointiahan tämä on. Kun ei pääse tuota harrasteautoa niputtamaan, vaikka se oli toiveissa ja prioriteetti 1. Mutta siihen ei voi itse vaikuttaa tällä hetkellä niin askarrellaan tätä sitten.

Ja ihan mukavaa vaihtelua tälläinen touhuuminen välillä tuon monen vuoden "race" rakentelun jälkeen. En ole autohifihommia touhunnut melkein 10vuoteen, ja tuntuu että ne hommat on muuttunut ja kehittynyt aika paljon tässä välissä. Tuo vaimenteluhomma on itselle kanssa aika uutta, olenhan niitäkin hommia nähnyt ja kuullut tehtävän, mutta tämä on itselle ensimmäinen auto mihin niitä vaimennuksia lisätään eikä poisteta  ??? Toi vaimentaminenkin on kyllä muuttunut 10vuodessa jonkunverran, sillon kun viimeksi hifejä laittanut niin vaimennustuotteet oli aika kökköjä ja kalliita. Tai niin ainakin muistelen että ei niitä "lowbudget" käyttiksiin älyttömästi rapattu. Nyt tuotteita on markkinoilla paljon, ja hinnat on kohtuullisia.

Tänään lähden reissuun joten autohommia ei tälläviikolla tule varmaan tehtyä. Tarkoitus olisi kumminkin vielä tänään käydä ennen reissuun lähtöä tsekkaamassa pyörien tasapainotus ja tunnustella laakereita vähän samalla. Meinaan tietyissä vauhdeissa/tilanteissa ratti vähän täristää ja kuuluu outoa huminaa. Voi olla että renkaat ei ole täysin istunut vanteille sillon ku ne on tasapainotettu, tai rengas on jotenkin hakenut paikkaansa sen jälkeen. Tai sitten on joku laakeri menossa tai sekä että. Tänään tosiaan olisi tarkoitus asiaa vähän hämmästellä. Noi renkaat ja vanteethan on tosiaan uutena laitettu kasaan ja alle joskus 4viikkoa sitten.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #14 : 18.07.2020, 11:44:25 »
Renkaiden tasapainot oli ok, pieni tärinä jossain vauhdeissa/tieosuuksilla johtunee hammastangon puslista. Ei ainakaan muuta äkkiseltään keksitty, hammastanko on puslakiinnityksellä ja renkaita kun heilutteli/väänteli niin hammastanko heilu hieman mukana. Täytynee katsoa minkälainen homma noi olisi vaihtaa, että onnistuuko paikallaan vai joutuuko purkamaan koko hammastangon irti  ??? Kahnaava ääni diagnosoitiin oikeaan takapyörään(laakeriin) eli samaan kulmaan missä jarru laahasi. Tosta on neuvottelut menossa jos saataisiin se myyjäliikkeessä korjattua, meinaan kun takajarrut rempattiin niin sanoin että kuuluu tuollaista ääntä ja jos tsekkaisi lakrut samalla..

Hifistely/vaimennushommat jatkui tuossa alkuviikosta kun kaiutinadapterit saapui.


Tuossa kuvassa ovipahvi ja vakio ovikaituin purettuna ja tuon aukon peittävä ohut pehmuste leikattuna pois. Aika paljasta on, kuten kuvasta näkyy eli ulkopeltiä vasten vain pari pientä bitumilänttiä ja sitten toi aukon sulkeva 2-3mm paksu pehmeä matto.


Koteloon puhdistelua brakekleanerillä ja sen jälkeen stp gold mattoa perään. Ulkopeltiä vasten saikin odotettua paremman peiton, kun tuon ison aukon ja kaiutinreiän kautta pääs aikalailla koko alueelle käsiksi. Tietysti hieman haavojahan tossa sai käsiin aikaiseksi kun ähräsi alumiinipintaista mattoa noiden aukkojen kautta pitkin koteloa. Melko isoilla paloilla sai tehtyä, ja saikin tosiaan hyvän peiton, varmaan jotain 80-90% ellei vähän ylikin.


Sitten kaiutinadapteri kiinni, ja tuohon päälipeltiin mattoa perään. Hiukan meni tilkkutäkiksi yläosan osalta, kun on tuota ikkunamoottoria, kierrettä, kiinnikkeiden reikää yms. Mutta ei liene niin justiinsa, kun sai kumminkin aukot peitettyä ja ulkopeltiä vasten niin hyvän peiton. Sitten kaiutinta, kaapelia ja jakosuodinta kiinni.


Ja tuossa sitten taas kasassa. Kuten näkyy, diskantti tuli nyt tuohon peilinkolmioon pinta-asennuskotelolla, jolla se istui siihen todella hyvin, melkeen kun ois tarkoitettu just tohon. Suuntauskin diskantille ihan ok. Vakiodiskantit on tässä korissa, a-pilarissa kiinni. Oli tarkoitus että saisi nämä uudet diskantit myös sinne, mutta auton johtosarjat teki sen hyvin vaikeaksi toteuttaa. Faceliftissä on ilmeisesti toteutettu niin, että soittimelta tulee narut oven midille, ja sen liittimestä on haaroitettu narut a-pilarin diskantille. Siinä ratkaisussa olisi voinut vaan heittää jakosuotimen sen kaiutin liittimen tilalle.Mutta tämän ikäisessä on tehty niin että soittimelta lähtee narut, ja ne on haaroitettu jossain johtosarjassa kojelaudan sisällä niin että toinen haara a-pilariin ja toinen oveen. Eli jos olisi halunnut uuden diskantin vakio paikalle, olisi joutunut johtosarjat purkamaan esille ja rikkomaan niiden kuoret/sukat suht pitkältä matkalta jne ja asentamaan jakosuodin jonnekkin kojelaudan sisälle. Tai vaihtoehtoisesti vetämään ovesta uudet narut a-pilariin, mutta sitten olisi joutunut purkamaan aika paljon ja tuhoamaan ovien läpivientiliittimet enemmän tai vähemmän että saa läpi uutta johtoa. Joten nyt tein vain niin että orkkisdiskantilta liitin irti ja jakosuotimelta vain uusi naru tohon peilinkolmioon, mikä oli hyvin helppo ja nopea toteuttaa. Toiminee näinkin, ja on suht helposti muutettavissa orkkis kaiutin systeemiin takas jos haluaa.

Ja sitten sama homma toiseen etuoveen. Aika työläs homma oli loppupeleissä, ja menikin varmaan 8-aikaa tohon hommaan. Toki osa ajasta oli ihmettelyä, suunnittelua ja tarvikkeiden etsimistä  :D Mutta näillä jatketaan. Takaovia ei pääse vielä tekemään, ainakaan apparin takaovea koska siitä olisi tarkoitus tosiaan pari klommoa oikaista ja sitä ennen ei voi/kannata ovea vaimentaa ja touhuta.

Kirjoitellaan taas kun jotain tapahtuu

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Carcom Oy  Ateho