Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: sp69 - 06.05.2020, 21:53:29
-
eli cometicin monikerros tiiviste menossa paikoilleen millä kannattee laittaa? pika googlauksella ei kuivana pidä, vht copper spräytä olis ja sitä oon normi tiivisteisiin suhutellu.
-
Permatex copper spray on ainakin toiminut noissa, taitaa se Vht olla samanlaista ainetta.
-
Ja cometic ite on ilmoittanut että uuteen tiivisteeseen ei tarvitse laittaa mitään vaan siinä on "pinnoite" valmiina tehtaalta...tämän ohjeen mukaan olen toiminut ja niin on monimuukin eikä ole siitä johtuvia ongelmia ollut. Lohkon ja kannen pinta oltava kunnossa
Jos käytät samaa tiivistettä useampaa kertaa niin silloin ilmeisesti olisi tarve noille "liimoille" ja joka levyn väliin pitäisi laittaa.
https://www.cometic.com/tech-support (https://www.cometic.com/tech-support)
Muokkasin tuon linkin tuohon samalla
-
juu molemmat pinnat on plaanattu, tässä kun on kuunnellut muitten kertomuksia nii pakko laittaa se liima heti alkuun ei siitä varmaan haittaakaan ole..todella monella vuotanu kuivana ja taas monella on pitänyt.
-
juu ei jatkoon...hyvin piti 2baarilla ja alle mutta kun painetta 2.5bar nii rupes kerään painetta syyläriin. onko nää nyt oikeesti niin paskoja tiivisteitä mitä nopea googlauski antaa ymmärtää...aika paljon löytyy vuoto ongelmia
-
Peltitiiviste ei myötäile yhtä hyvin kuin pahvi, eli jos kansi elää niin ei tiivistä. Noita mls:siä on dieseleissä joiden sylinteripaineet yli kaksinkertaiset bensavehkeisiin verrattuna, mutta kannet ja lohkot ovat huomattavasti jäykempää tekoa.
-
juu vedin vielä kovempaan momenttiin kannen ja huomasin että keskimmäiset pultit meni aika paljon verrattuna muihin, jos ei rupee pitään nii sit hattu pois
-
Paljo laitoit alkuun momentiks? Ja jälkikiristyksen teit?
Toi permatexin kuparisprayliima pitää kyllä aika tiukasti, kuten myös se vht:n vastaava.
Tulee vaikeuksia irroittaa sitä peltitiivistettä, kun sen kanssa vetänyt kiinni. :D
-
ohjeen mukaan alkuun laitoin jonku 40nm sit 80nm ja 122nm mikä on ohjeessa...sit käytin kuumaks ja kirin vielä 122nm. kerran aiemmin oon käyttäny tota permatexia normi pahvin kans ja niitä pahvin paloja sai tosissaan kynsiä irti lohkosta, nyt edellisellä kerralla kun normi pahvi ja 12.9 pultit pahvi antautui se liima oli edelleen jotenki märkää...nyt sama liima comticissa ja kerää painetta ja jopa paisarissa näky sitä kupari kertymää pinnassa
-
juu ei jatkoon...hyvin piti 2baarilla ja alle mutta kun painetta 2.5bar nii rupes kerään painetta syyläriin. onko nää nyt oikeesti niin paskoja tiivisteitä mitä nopea googlauski antaa ymmärtää...aika paljon löytyy vuoto ongelmia
Laittaa heti kuparisen kannentiivisteen. Ne kait on aika hyviä.
-
Taitaa olla ainut oikesti toimiva ratkaisu lanka-urat ja langat lohkoon. En ymmärrä miksi näitä vierastetaan, kun sopivilla työkaluilla nämä jyrsii vaikka paikallaan olevaan lohkoon ja koneistamolla irtolohkoon 10-20€/reikä. Näiden kanssa voi käyttää sitä 15€ pahvia ja se pitää siihen asti että kone naulaa. Kun pääsee naulaamaan, niin tiiviste pullahtaa, mutta mielestäni se on parempi sulake kuin mäntä. Ei tarvi myöskään hankkia mitään ylihinnoiteltuja kannen pinnapultteja näiden kanssa.
-
Taitaa olla ainut oikesti toimiva ratkaisu lanka-urat ja langat lohkoon. En ymmärrä miksi näitä vierastetaan, kun sopivilla työkaluilla nämä jyrsii vaikka paikallaan olevaan lohkoon ja koneistamolla irtolohkoon 10-20€/reikä. Näiden kanssa voi käyttää sitä 15€ pahvia ja se pitää siihen asti että kone naulaa. Kun pääsee naulaamaan, niin tiiviste pullahtaa, mutta mielestäni se on parempi sulake kuin mäntä. Ei tarvi myöskään hankkia mitään ylihinnoiteltuja kannen pinnapultteja näiden kanssa.
juu eiköhän me tähän lähetä jos ei ala tiiviste pysymään paikoillaan. ::)
-
Toi permatexin kuparisprayliima pitää kyllä aika tiukasti, kuten myös se vht:n vastaava.
Tulee vaikeuksia irroittaa sitä peltitiivistettä, kun sen kanssa vetänyt kiinni. :D
kyllä pitää ku kasasin useammasta käytetystä peltitiivisteestä sopivan paksun tiivisteen. tämänki jälkeen käytetty yhen kerran auki ja tämän jälkeen oli paikallaa nii kauan ku moottori oli autossa paikallaan.
-
juu vedin vielä kovempaan momenttiin kannen ja huomasin että keskimmäiset pultit meni aika paljon verrattuna muihin
Tässähän on syy miksi vuotaa. Massatiiviste antaa vähän anteeksi.
Oman vedin venypulteilla 70nm, 120nm, 90ast, jonka jälkeen tarkistus 160nm jotta kaikki on ainakin sen.
-
Taitaa olla ainut oikesti toimiva ratkaisu lanka-urat ja langat lohkoon. En ymmärrä miksi näitä vierastetaan, kun sopivilla työkaluilla nämä jyrsii vaikka paikallaan olevaan lohkoon ja koneistamolla irtolohkoon 10-20€/reikä. Näiden kanssa voi käyttää sitä 15€ pahvia ja se pitää siihen asti että kone naulaa. Kun pääsee naulaamaan, niin tiiviste pullahtaa, mutta mielestäni se on parempi sulake kuin mäntä. Ei tarvi myöskään hankkia mitään ylihinnoiteltuja kannen pinnapultteja näiden kanssa.
Juu tämä on halpa ja toimiva tapa. Millinen mig-lanka on halpaa ja toimii oikein hyvin 8)
-
Tässähän on syy miksi vuotaa. Massatiiviste antaa vähän anteeksi.
Oman vedin venypulteilla 70nm, 120nm, 90ast, jonka jälkeen tarkistus 160nm jotta kaikki on ainakin sen.
Nyt on varmaan mennyt momentit sekaisin? Noi venyvät pultit alkaa siinä ~115 - 120nm kohdilla korkkaamaan jos erehtyy niitä kiristämään vanhan mallin (eli siis kovien) pulttien kiristysohjeella
-
Nyt on varmaan mennyt momentit sekaisin? Noi venyvät pultit alkaa siinä ~115 - 120nm kohdilla korkkaamaan jos erehtyy niitä kiristämään vanhan mallin (eli siis kovien) pulttien kiristysohjeella
nyt kuullostaa omaanki korvaan kovalta momentilta :D ohjeessa oli että 122nm joka on 75% murrosta,jos nyt väähääkään tuota svenksaa ymmärrän
-
Onko joku käyttänyt cometic tiivistettä vinomoottorissa 16v kannen kanssa?
On menossa itsellä paikoilleen ja näyttäs ettei kaikki reiät ihan täydellisesti kohtaa!
-
Onko joku käyttänyt cometic tiivistettä vinomoottorissa 16v kannen kanssa?
On menossa itsellä paikoilleen ja näyttäs ettei kaikki reiät ihan täydellisesti kohtaa!
Mulla on paikoillaan juurikin pitkäiskuvinossa tuo tiiviste, ne öljynvalumareiät kannesta lohkoon ei ihan oo kohakkain mutta ei vaikuta mihinkään. Itellä on toki 8v alakerta tuossa paikoillaan mutta tokkopa tuo erilainen on 16v alakerrankaan kanssa.
-
8v alakertaan tämäkin tulossa ja pinnapulteilla.
Laitoitko liimaa vai kuivana?
-
8v alakertaan tämäkin tulossa ja pinnapulteilla.
Laitoitko liimaa vai kuivana?
Ekan kerran kuivana niinkuin cometicin ohjekin on, mutta seuraavan purkamisen jälkeen purin koko tiivisteen osiks ja joka väliin sitten sitä liimaa. Ei vuotanu nesteitä ekallakaan kerralla, mutta eipä sillä ahdoille edes päästy ku löyty muita ongelmia miks joutu purkamaan...
Muista sitten jälkikiristää se kansi jos laitat pinnapultit...jälkeenpäin ajateltuna helkkaristi säästyy vaivaa jos laittas vaan vakiot venyvät pultit :idiot2:
-
Mahtaisko toimia moottorin lämmittäminen jo pukissa ja sit jälkikiristys.
Jäis turhia purku/kasaus vaiheita pois. ???
-
mulla rupes penkissä tekeen painetta syyläriin 2.5bar paineella...cometic,ja kovat pinnapultit. kotona sit venakoppa pois ja tein jälkikiristyksen nii rupes pitämään, ois varmaan pitäny käyttää lämpimäks ja sit kiriä.
-
Millä ja miten kerran käytetyn on saanut puhtaaksi kun se on purettu osiin? Onko pitävyys ollut yhtä hyvä kuin ekaa kertaa käytettynä?
-
Mahtaisko toimia moottorin lämmittäminen jo pukissa ja sit jälkikiristys.
Jäis turhia purku/kasaus vaiheita pois. ???
Tuskin ellet tosiaan saa käytettyä ihan oikeasti sitä moottoria ihan lämpöseksi asti. Ei muutaku motti nokalle ja käytät lämpöseks ja sit se ihanan V*TUN välikannen irrotus putsaus yms :-[
Millä ja miten kerran käytetyn on saanut puhtaaksi kun se on purettu osiin? Onko pitävyys ollut yhtä hyvä kuin ekaa kertaa käytettynä?
Ite putsasin ihan vaan bräkkiksellä sen kun osissa oli ja sit jollain puuvillarätillä sen hankasin puhtaaksi...sitten joka väliin kuparitiivisteliimaa ja koko läjä kasaan ja samoin päin kaikki niinkuin ne on ollutkin, koeponnistamaan isoilla ahdoilla ei olla päästy mutta näinpä ne on kaikki muutkin kasanneet niin tuskin on ongelmaa ::)
-
Kuinka hienon pitää tiivistepinnan olla että cometicci pitää kunnolla.
Mulla on molemmat pinnat koneistuksen jäljiltä, mutta lohkon koneistusjälki on aika krouvia, kaverilla olisi vehkeet ja hiomakivellä voisi sen lohkon pinnan "kiillottaa". Kannessa koneistusjälki on erittäin hieno.