KL-varaosat  Race.fi

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
B200E pirteämpi nokka
« : 06.03.2020, 12:12:09 »
Keskustelua aiheesta kyllä on ja olen niitä lukenut, mutta en ole löytänyt vastauksia aivan tähän omaan kysymykseeni.

Käyttöautona 240 vm.86 b200e eli k-jet. Toiveena olis saada yleistä pirteyttä ja kaasuun vastaavuutta lisää. Alavääntö on tuossa huono eli myös siihen parannusta. Olen ajatellut nokan vaihtamista. Kulutus ei saisi nousta ja tyhjäkäynti pitäisi säilyttää hyvänä. Koneessa on tasaiset puristukset ja päästötkin meni kevyesti arvoihin.

Eli mikä nokka? K-jetin syötön pumppuineen pitäisi riittää ja vakio pakosarjakin kuulemma riittää noin 160hp asti. Olen ymmärtänyt, että jyrkempi nokka tuo yläkierroksille sen parannuksen, mutta alakierroksilla väännöt huononisivat, onko yleisesti näin?

Eli kulkua lisää (myös alakierroksille), mutta kulutus ei saa nousta. Kiitän vastauksistanne, jos niitä saan

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #1 : 06.03.2020, 15:32:37 »
Näkisin omien kokemuksien pohjalta, ettet nokan vaihdolla saa parannusta jokaiselle mainitsemallesi osa-alueelle.

Kannen porttaus, puristuksia sen verra ylös mitä saa kannesta reilummin ottamalla (n. 1mm, ettei tarvii jakohihnan kiristyksen kanssa kikkailla) ja uskallan väittää että saat tuntuvan eron läpi koneen kierrosalueen.

Pienemmille kierroksille ero ei kovin tuntuva ole, kun ennakkoa tarviis lisää...
Sit voikin jo heittää 2,3l alakerran jos ei riitä.

Siinä lienee jo alunperin A nokka?
Mikä on kyllä varsin hyvä noille vaatimuksille.

Siitä selvästi kireämpää nokkaa ni se on lähtökohtaisesti aina pois pienemmiltä kierroksilta.

Edit. joo kansityöt maksaa enemmän ku nokka jos pirteemmän nokan löydät vaikka 80-120€:llakin.
Sanotaan näin, että halvimmillaan 200-250€ kansityöt, ja se on jo tosi halpa hinta.
Eli porttaus, seetityöt, plaanaus, puhdistus, uudet vv -kumit ja kasaus pitopintojen ja ohjurien tarkastuksen kanssa sekä venttiilien säätö.

Niihin en sano mitään, kun jotku kehuneet saaneensa alle satasella kansityöt.
En kyllä ainakaan ite tekis 8h edestä töitä alle 100€ eteen.. sen verra kuiteki pitää työtään arvostaa.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2020, 15:39:34 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #2 : 06.03.2020, 17:31:35 »
"Sanotaan näin, että halvimmillaan 200-250€ kansityöt, ja se on jo tosi halpa hinta."

Noin halvalla en itsekään tee mutta porttaus ja seetityöt 250e + vaihtokansi tilalle.
Porttaukseen ei mene aikaa tuntikausia koska teen kanavat cnc-koneella, jos oikein kiire on niin esim. 530 kannen saa seuraavalle päivälle portattuna..

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #3 : 09.03.2020, 23:20:22 »
Kiitos neuvoista tähän mennessä (Juho). Missä päin Jarmo teet kansityöt?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2020, 23:22:43 kirjoittanut volvoracing »

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #4 : 19.03.2020, 19:06:51 »
Tuli ostettua vx3 nokka ja lauantaina haen rallimiehen tekemän 530 kannen.

Tarkoituksena alkuviikosta käyttää kansi koneistamolla, että ottavat millin pois ja pesevät valmiiksi.

Kysymys kuuluu, että mitkä venttiilikoneiston osat kannattaa uusia kannen ja nokan asennuksen yhteydessä? Olen siis aloittelija vaikka pari kannentiivistettä onkin tullut joskus vaihdettua. Älkää ihmetelkö tyhmiäkään kysymyksiä.

Kiitos etukäteen vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 19.03.2020, 19:08:27 kirjoittanut volvoracing »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #5 : 19.03.2020, 20:28:22 »
Venttiilivarren kumit oon ite laittanu uusiks jos ei ole tietoa kuinka vanhat/paljo ajetut, tai kun venttiilit käy irti tai jos kansi käy pesukoneessa.
Ne on sen verran halpoja ja varsinkin Volvon vinokoneen kanssa ei tarvitse kuin imupuolelle vaihtaa, niin ei tarvii kun imuventtiilit käyttää irti ja takas nippuun.

Venttiilivälykset toki oletettavasti tsekkaat, ja sitä mukaan uudet palat mikäli tarpeen.
Nokan stefa kannattaa kans uusia.

Kerrohan sit miten muuttuu koneen käytös.
Tässä toki on taas erilaisella tyylillä tehty kansityöt, mikä tuo eroja esim. omiin kokemuksiin.
Kuten kaikilla on omat tapansa, tyylinsä, ajatuksensa.. mm. kansien muokkauksessa. Aina on eroja lopputuloksessa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #6 : 19.03.2020, 20:44:22 »
Kiitos vastauksesta. Kerron muutoksista kyllä. Vielä on koko homma tekemättä ja kysymyksiä varmaan tulee vielä, jos ei foorumilta löydy jo. Katsotaan.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #7 : 20.03.2020, 18:06:42 »
Itse suosittelisin venttiilinvälysten tarkastamisen/säädön koneistamon tehtäväksi. Ne ei siitä paljoa ota ja ompahan sitten välykset varmasti oikeat.

Jos nälkä kasvaa syödessä, niin vx3-nokka on erinomainen aihio josta voi hioa vaikkapa h+ nokan, jolla pitäisi vielä tyhjäkäyntikin toimia k-jetissä, mikäli ruisku on muutoin hyvässä kunnossa ja oikein säädetty.

Yhden ohjeen minäkin voin antaa nyt kun olen asioihin paremmin perehtynyt enkä ole enää maaninen niin kuin joskus aikasemmin kun suunnittelin hiilikuituisia vahvikkeita sun muita. Se ohje kuuluu: hanki vaikkapa microsquirt tai joku muu standalone moottorinohjaus.

Sitten voit näyttää epäilijöille että kyllä siitä b200sestakin voimaa saa. Tosin se vaatii noin 220hv virtaavan kannen. Mutta minä tiedän erään moottorirakentajan, joka tekee aihiosta 46/38 venttiileillä kaikilla uusilla hilppeillä täysin portattuna ja virtausmitattuna kansia hintaan 600€, joka on aika vähän mielestäni.

Toki jarmo y:n porttaama kansi on hyvä, mutta kannattaisiko siihen suurentaa vaikkapa imut 46mm kokoisina. Hemimotorsilta venoja saa halvalla.

Jos joskus sitten ahtaa jonkun vinokoneen, niin sitten on kansipuoli kunnossa.

Ota männät tasan dekkiin ja laita Cometicin peltitiiviste 1mm koossa, silloin squish on sopiva 1mm.

530 kannella saa 180hv b200 alakerrasta helposti, mikäli ruiskussa riittää hönkä (siksi vaikkapa microsquirt).

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #8 : 20.03.2020, 19:17:29 »
Ota männät tasan dekkiin ja laita Cometicin peltitiiviste 1mm koossa, silloin squish on sopiva 1mm.
Ite jättäsin männät yli dekin ja vakiopahvi. Ei varmasti tarvi peltitiivistettä vaparikonees, rahan tuhlausta vaan.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #9 : 20.03.2020, 20:15:52 »
Ei varmaan tarvikaan, mutta tommonen varmasti pitää.
Itellekkin tulee männät dekkiin ja cometic peltitiiviste ja arp:n kansistudit.

Varmaan motonetin pahvillakin pärjäis, mutta varman päälle on varman päälle. ELK

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #10 : 20.03.2020, 20:16:17 »
Eikö se massatiiviste kestä turbokoneissakin aika pitkälle. Jopa 500hv astikin. Peltitiivisteellä vain saa paremmin vahinkoa moottoriin, kun nakuttaa jne...Varmanpäälle pelaaja jättää sen massatiivisteen "sulakkeeksi".

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #11 : 20.03.2020, 20:22:20 »
Tuossa on kyllä sinänsä ideaa, mutta ite en aio ottaa hillittömiä paineita, joten ei se oikein säädettynä 8.5cr 98e bensalla kovin helposti nakuta.

Minä ajan peltipahvilla, siten saan kätevästi tasan millin paljealueen.
Kun ei jaksais aina vaihtaa niitä pahveja, edellisessä turbovolvossa se tosin oli jokapäiväistä hommaa kun bleederi piikitti aina...  :idiot2:

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #12 : 20.03.2020, 21:02:45 »
Itse suosittelisin venttiilinvälysten tarkastamisen/säädön koneistamon tehtäväksi. Ne ei siitä paljoa ota ja ompahan sitten välykset varmasti oikeat.

Jos nälkä kasvaa syödessä, niin vx3-nokka on erinomainen aihio josta voi hioa vaikkapa h+ nokan, jolla pitäisi vielä tyhjäkäyntikin toimia k-jetissä, mikäli ruisku on muutoin hyvässä kunnossa ja oikein säädetty.

Yhden ohjeen minäkin voin antaa nyt kun olen asioihin paremmin perehtynyt enkä ole enää maaninen niin kuin joskus aikasemmin kun suunnittelin hiilikuituisia vahvikkeita sun muita. Se ohje kuuluu: hanki vaikkapa microsquirt tai joku muu standalone moottorinohjaus.

Sitten voit näyttää epäilijöille että kyllä siitä b200sestakin voimaa saa. Tosin se vaatii noin 220hv virtaavan kannen. Mutta minä tiedän erään moottorirakentajan, joka tekee aihiosta 46/38 venttiileillä kaikilla uusilla hilppeillä täysin portattuna ja virtausmitattuna kansia hintaan 600€, joka on aika vähän mielestäni.

Toki jarmo y:n porttaama kansi on hyvä, mutta kannattaisiko siihen suurentaa vaikkapa imut 46mm kokoisina. Hemimotorsilta venoja saa halvalla.
Kysyjä käsittääkseni kysyi useamman kriteerin kanssa neuvoja.
Tässä ei haluta paljon virtaavaa kantta - silloin luovutaan yhdestä aika oleellisesta asetetusta kriteeristä eli alavääntöön kaivataan parannusta.

Ja isompi nokka vie vaan enemmän väärään suuntaan.

Venttiilivälyksien säätö, varsinkin vinokoneen kannen kanssa ei ole kovin vaativa työ.
Kuka tahansa jolla on vähänkään tuntumaa kehittynyt venttiilien säätöön, pystyy siihen ihan yhtä hyvin kuin moottorikoneistaja kuin mekaanikko.
Paloja saa esim. Janicol racingiltä varsin kohtuulliseen hintaan jos ei esim. paikallisesta autotarvikeliikkeestä löydy/saa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #13 : 20.03.2020, 21:38:04 »
Eikö se massatiiviste kestä turbokoneissakin aika pitkälle. Jopa 500hv astikin. Peltitiivisteellä vain saa paremmin vahinkoa moottoriin, kun nakuttaa jne...Varmanpäälle pelaaja jättää sen massatiivisteen "sulakkeeksi".

Näin. Mulla ollu joka koneessa ihan perus pahvi. 400hv turbokoneessa, kuin myös viritetyssä vaparissa. Eli ite en myöskään laittais peltitiivistettä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #14 : 20.03.2020, 21:42:35 »
Ei se massatiiviste hajoa yhtään mihinkään varsinkaan, jos säädöt on kohdallaan. Eikä tarvitse nakutustunnistuksiakaan välttämättä. Kyllä jos peltitiivisteellä nakuttaa, niin se on koko moottori romu kerrasta.

 

Elekma  Autoracing