Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Helpoin konsti saada ahdettuun moottoriin tehoa!

  • 1 Vastauksia
  • 1769 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
https://www.youtube.com/watch?v=wA8z45lfFV0&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=-8raiZnGZHA

Tuosta kun katsoo nuo kaksi videota selviää miten saa helpoiten tehoa per boost.
Yllättäen kyse ei ole pakosarjasta ja isosta turbosta. NEkin tarvitaan mutta ne on mukana vain mahdollistamassa sen mahdollisen tehon joka on saatavissa.

Ajatellaan että ahdetaan vakio b19a, jossa on 97hv, jos tähän lisätään turbo ja välijäähdytin ja ahdetaan 1 ilmakehän verran eli 1 barin verran saadaan tehoksi aika tarkkaan 97hv*2= 194, ajatellaan että halutaan sata heppaa lisää, muttei haluta alkaa ahtaa kahta baria, voidaan tehdä seuraavaa, portataan kansi 46/38 venttiilein, hintaa noin 5-600€ alan liikkeessä, asennetaan h-nokka-akseli, hyvin virtaava imusarja ja tietysti turbo joka mahdollistaa sen 300hv. koska kansi on hyvin portattu ja nookka-akseli on kireämpi ja imusarja parempi voidaan nyt saada b19a:sta vaparitehoa sen 150hv, tällöin kun taas ahdetaan se sma yksi bar, eli ilmakehän paine saadaankin tehoksi 300hv vajaan kahdensadan verran.

Tämä pätee ihan kaikkiin moottoreihin ja ihan kaikkiin ahtopaineen tasoihin, edellyttäen tietysti että säädöt on spot-on, välijäähdytys on tehokas jottei ladattava ilma ole aivan tulikuumaa.

TUosta kolmestaaheppaisesta koneesta saadaankin helposti paljon lisää tehoa, nostetaan taas ahtopainetta yhdellä ilmakehällä ja kas taas virtaa 150hv:n edestä ilmaa sylintereihin, tällöin on kahden barin paineilla jo 450hp olettaen että ahdin tukee tätä.

Ajatellaan samaa moottoria, tehdään siihen 531 kansi 48/40 venttiileillä, hintaa noin k€ - 1.2k€, laitetaan vaikka timos motorilta kirein akseli 14mm nousulla, pidetään ruttu 9.0:1sessä, tehdään kunnolliset sopivalla kartiokkuudella varustettu imusarja isolla kaasulöääpällä ja sopivalla plenumin volumilla ja muodolla, isketään paikalleen ja kappas saadaan aikaiseksi moottori joka tuottaa sata heppaa litra, eli 200hp, sitten ahdetaan taas se yksi ilmakehä, saadaan 400hv, lisätään toinen ilmakehä saadaan 600hv. lisätään vielä puoli ilmakehää eli puoli baria niin saadaan 700heppainen 8venttiilinen moottori.

HElpommin saadaan vielä aivan huipputehoa kun otetaan b23, josta hierotaan kaulat sivuun ja asennetaan b230sen kanget ja männät, silloin saadaan vapaastihengittävänä jo 250hv, kunhan kansi on hyvä ja nokka todella tiukka. tähän vaaditaan vielä isompi imusarja ja kunnollinen pakosarja, ei tarvita edes jaettua laippaa mutta helpommin lähtee ahtamaan jaetulla laipalla, esim. t4 ahtimia on jakamattomallakin laipalla olemassa, tuolla ison meren takana ne pitää kai kaikkia jaetulla laipalla olevia ahtimia joinakin mökkiöljyn polttimen kyljestä napattuna ahtimena. Tuohon 250hv:hen kun ladataan sopivalla turbolla, vaikka gt45sella 1bar painetta saadaan jo 500hv, jos ahtopaineeksi nostetaan kaksi baria ylipainetta saadaan jo 750hv.

Noin tuo kaava pitää paikkaansa, siinä on muutama asia joiden pitää olla oikein 1. pakopaineet ei saa olla taivaissa toisin sanoen turbon on tuettava ajateltua tehomäärää 2. latausilman lämpötila ei saisi olla taivaissa, ja ic:n tehoksi on oletettava 0.75-0.80%, lisäksi joka kerta kun ajetaan täysiä dynossa täytyy säätöjen olla spot-on.

Yllä linkittämäni richard holdenerin kaavat pitävät kyllä normaalisti paikkaansa ellei mennä aivan ääripäihin eli jonokin 1200heppaiseen vinokoneeseen, siinä tarvitaan jo jostain syystä enemmän ahtoja mitä kaava sanoo, johtuu varmaan ahtoilman kuumuudesta ts. ic:n riittämättömyydestä, se voi johtua myös suurista pakopaineista, lisäkäsi on hankala suunnitella plenumilla varustettu imusarja, jolla saisi 120hv per litra tehoa, noihin koneisiin tarvitaan pääsääntöisesti erilliset kaasuläpät eli itb:t, toki tuommoisienkin ympärille voisi ahtokotelon väsätä ja mitoittaa oikein, mutta itb:t tulee aika kalliiksi ja esim. tps:n asentaminen voi tuottaa ongelmia.

Luulisin että tällainen imusarja tukee vielä vapaasti hengittävänä sadan hepan litratehoja, ainakin.



Muutoinhan sata heppaa litra on vain kannesta ja nokasta kiinni, hieman alle sata heppaa litra tulee jo oikein helppoon 2.5litraisen strokerin saa hyvin helposti 220heppaiseksi, 46/38 venttiilitkin riittää, timos motorin 13.10 nokka ja linkittämäni kl-racingin imusarja, tehoalue 3500-7500 ja varmat 220hv, jopa 530 kannella, itseasiassa jos asennetaan vaikkapa 48/40 venttiilit, niin 531sellä kannella ei saada hirveästi lisätehoa NA, joten hirveästi lisätehoa sillä ei saa paineistettunakaan. Tuon kokoisilla venoilla 530 virtaa 240hv jossain 13-14mm nostolla, tuon jälkeen avatun venttiilin pinta-ala alkaa lähestyä kanavan pinta-alaa eikä venttiiliä hyödytä avata enää enempää, ts. kanava sakkaa.
Jos oikein viimeisen päälle tunetetusta 530 kannesta saa 240hv virtauksia imupuolelle, niin 531sellä saa sen 260-280hv:n edestä virtauksia, se on yhden ilmakehän paineen alla noin 20-40hv enemmän ja kahden barin ylipaineilla 40-80hv tehoa. Tälläisessä vinokoneessa on jo niin paljon tehoa että aletaan olla 800hv:n tehoilla 3barin paineilla.
Ahdetussa vinokoneessa kannattaa miettiä myös pakopuolen virtauksia, jo 38mm venttiilillä pakopuoli saadaan virtaamaan 530kannella ihan yhtä hyväksi kuin 531 kannellakin, ja turbokoneessa se pakopuolen virtaus on tärkeää.

Toki jos ajatellaan 260hv vinokonetta 9:0 rutulla ahdettunba, niin barin paineilla olisi jo 520hv kahden barin paineilla 780hv, ja jos on semmoinen turbo mikä tukee paljon tehoa, saadaan koneesta irti 1040hv, tämä siis kolmen barin paineilla.

Ruotsissa taitaa olla metanolilla käyvä vinokone, jossa oli nokassa 18mm nostoa ja ahtoja oli muist 3.5bar ja tehoja 1350hv takapyörältä, eli joku 1450-1500hv vauhtipyörältä.

https://www.youtube.com/watch?v=2L7tKZIK9Tc

Tuossapa tuo on ja mega nokka-akselillakin käy hyvää tyhjää... :D

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Helpoin konsti saada ahdettuun moottoriin tehoa!
« Vastaus #1 : 01.07.2020, 21:49:05 »
jensas speedshopin vehkeessä oli 1598hp 4.8bar paineella....paljonkohan lie tommosessa 260hp vaparissa puristuksia? 14-15kg? ja siihen ku runtataan ahtoja 2bar nii mitäs se tekee...ei käryä mutta puristuspainetta tulee aika reilusti..siihen settiin sit saa varmaan lyödä rautaa moottoriin että kestää. ei taija jensasin moottorissakkaan olla mittään orggis volvoa, lohkot ja kaikki billetti kamaa
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

 

Proturbo  Autodiagnoosi