Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Toubi - 25.02.2020, 10:32:26
-
Elikkäs ko. -03 D5 sammui viime yönä motarilla kesken ajon. Just sitä ennen kuulu vaimea tussaus jostain edestä. Starttaa kyllä, ehkä vähäsen yrittääki välillä käyntiin. Hinattiin auto korjaamon pihaan, koittavat josaki välistä vilkasta, ainaki nyt vikakoodit lukea. Mikä sieltä mahto mennä? Sen verran pääsin näkeen, et jakohihna ainaski kireällä.....
-
Aika moni asia voi tuon tehdä, mutta jos tussaus niin joku paikka päästi varmaan paineet ulos. Ahtoputki ei mulla kyllä ole sammuttanut autoa eikä egr.
-
Tankki tyhjä, mittari näyttää liikaa, ei pala punanen vaikka tankki tyhjä. Itellä on just näin. :-[
-
Tankki tyhjä, mittari näyttää liikaa, ei pala punanen vaikka tankki tyhjä. Itellä on just näin. :-[
Nyt kun sanot niin anopillekin kävi aikoinaan noin!
-
Just oli tankattu täyteen.... Niin jäi Volvo etelän pajalle, pitää se josain vaiheesa nykästä trailerilla takas kotio. Startatesa kuulu ihmeellinen jumpsuttava ääni, just niinku paineet karkais jostaki mäelle. Siinä pimeäsä levikkeellä paljoa kerenny tutkiskeleen....
-
Valuttaako öljyä alleen ? Kuullostaa siltä, että on männässä reikä, venttiili poikki tai joku muu paha juttu. Toivon että ei.
-
Missään ei näkyny mitään erityistä. Itekki alan epäilen, et kyllä sielä jotaki isompaa hajos.
-
Jako hyppäs?
-
Pitää tosiaan tuo jako kattoo, kuhan saa auton verstaalle.... Jakopään tein 30tkm sitte, kaikki hilut vaihoin. Mutta kaikki on mahollista...
-
Tässä kuullu tarinaa myös D5:n keinuvivuista/venttiilin nostajista. Saattasko aiheuttaa vikaantuessaan vastaavanlaisen oireen/tilanteen? Kylmänä on kuulema vähäsen "kilkatellu"....
-
Paljonko ajettu kone? Aika vähän noita nostajavikoja on näissä mustakoppaisissa D5:ssa ollut, enemmän uudemman harmaakantisen version ongelma. Toki kaiken saa rikki huoltoja laiminlyömällä.
-
Siinä on nyt 500tkm. Huoltoja tehty kuulema säännöllisesti, huoltokirjasa on merkintöjä. Tuosta en uskalla kuiteska aivan varmaa sanoa, kampe ollu meillä nyt n.3v/80tkm...
-
Pyöriikö moottori "käsin" , kuinkas apulaitehihna, onko vielä paikallaan ?
-
Käsin en oo päässy vielä konetta pyörittään, apulaitehihna on paikallaan. Tuota jaon hyppäämistä oon itekki aatellu...
-
Yleensä jaon hyppääminen edellyttää esim. vaihteen missaamista ja kovaa moottori jarrutusta ( manuaalissa 4 vaihto 5 sijaan kolmoselle tjsp ) Normiajossako tuo sammui? Vikakoodit ?
-
Automaatti kyseesä, moottoritie alkoi, ja normaali kiihdytys 80kmh->100kmh, sillon laukes. Vikakoodit pääsen lukemaan vasta ens viikolla. Kojetaulusa itessään ei palanu mitään ylimäärästä....
-
Voisitko jossakin mittauttaa puristuspaineet ? Myös ne vikakoodit.
-
Vikakoodit, ja puristuspaineet mittaan heti, kuhan saan auton verstaalle.
-
Vähän päivitystä. Just kävin kurkistelees otsalampun kans, apulaitehihnasta puuttuu n.5mm rimpsu/kaistale. Osa tästä oli pohjapanssarin päällä, ja loput tod.näk. jakohihnan/pyörien välissä. Eli, mitä tuossa koneessa pääsee tapahtumaan mahdollisen jaon hypätessä? Moottori pyörii käsin ympäri....
-
Jako hypännyt, todennäköisesti männät ottaneet venttiileihin ja kaikki toisen nokan nostimien pesät halki kannesta. Vaihtoehtoina ehjä purkukansi tai vanhan kunnostuttaminen. Purkuosa on halvempi jos löytyy.
-
Pääseekö näkeen mitään venttiilikopan irrotuksella, vai pitääkö koko kansi irrottaa?
-
Jakopään ottaminen esiin periaatteessa riittää. Vaurioita on tullut jos nokka on pielessä kaksi hammasta tai enemmän. Venttiilikopan aukaisu kertoo loput.
-
Jako pielessä 7-hammasta, ei ihme, ku ei tykänny käynnistyä. Venttiilikoppaa avaamaan, varmaan näkee todelliset tuhot, ku saa nokka-akselit pois edestä?
-
Näkee ilman nokkien irrotustakin.
-
Sen takia nämä mietinnät, ku en oo ite päässy koko konetta, ko kerran pimeesä näkeen. Vanha isäntä sielä korona-karanteenisa ruuvaa, ja pähkäilee...