Merkkihuollossa eivät tosiaan kikkaile noilla kalvoilla, tekevät asiat huolto-ohjeiden mukaisesti.
Hinnoista hieman:
- Yllämainitun Diesel -osan (8642424) hinta on vähän reilu 30€
- Audin osa (06F129101P)maksoi tarvikkeena Hessumobiilista hieman yli 59€
- eBaysta näyttäisi saavan tuota kalvoa vähän reiluun 21€ hintaan (Membrane separator VOLVO 31338684 30788494 31338685).
- Sitten on tietysti tuo öljysuodattimen jalka. Sen hintaa en edes kysellyt Siniseltä (lienee reippa 200€), eBaysta saa Kiinasta tilattuna alk. 75€-> (Refurbished -maininnalla)
Itse ostaisin tuon diesel Volvon (8642424) varaosan ja vaihtaisin pelkän kalvon. Työnä "hieman" nopeampi ja helpompi kuin koko jalan vaihto ja noiden eBay osien laatu on aina ?, mikäli kyseessä ei ole alkuperäinen osa.
[edit]
Tuli testattua yllämainittu toimenpide, eli 8642424:sta kalvo ja kansi. Jousi tosiaan oli liian lyhyt. Pari huomiota:
- 8642424 kalvo poikkesi hieman alkuperäisestä -08 T5:n kalvosta. Orkkiksessa jouselle oli vahvistettu "syvennys", uudessa ei ollut jouseen sopivaa koloa. Johtunee siitä että tuossa dieselin osassa jousi on lyhyempi ja halkaisijaltaan kapeampi.
- Kalvoa ei tarvitse kikkailla jousen kanssa huulille ja käynnistää autoa jotta kalvo imeytyy kiinni. Alkuperäinen oli asennettu kannen huulloksiin, eli oli yhtenä pakettina kannen kanssa. Asensin myös uuden niin että kalvo oli kannessa kiinni. Jousen asettelun jälkeen kansi painetaan kiinni. Lopuksi kansi painellaan tiiviiksi sopivalla (lue pitkä) ruuvimeisselillä. Tärkeää on että kansio on kunnolla kiinni, muuten suhinat jatkuvat.
Aikaa meni about 45 minuuttia, siitäkin suuri osa tuhlautui sopivan terävän ruuvimeisselin etsintään jotta kannen sai auki. Vanha kalvo oli niin hapertunut ettei sitä saanut mitenkään yhtenä palana kannesta irti.
[/edit]