Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet

  • 26 Vastauksia
  • 9710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« : 16.10.2016, 22:34:31 »


Myydään Volvon vinokoneen vakiot 12.9 -lujuusluokan vauhtipyörän pultit. 8 pultin sarja 13 euroa. Postikulut 5,90 euroa, maksu etukäteen tilille. Nouto Turusta sopii myös.

M10 * 25mm pultti, eli sopii tasaisen ja pottamallisen vauhtipyörän kanssa B19, B21, B23, B200 ja B230 -moottoreihin. Kaksoismassa-vp taitaa tarvita pidemmän pultin, jolloin tämä ei ole sopiva.

Uusia, käyttämättömiä pultteja. Useampi sarja myynnissä.

Pultit löytyvät Turusta.
Sähköpostilla saat kiinni: j a n n e a k s e l (ät) g m a i l . c o m
Puhelimella, myös WhatsApp: 0400 468 982




Pultti kuin pultti, onko se nyt niin tarkkaa?



Pultti on puristin. Pultin ensisijainen tehtävä on aina puristaa liitettävät osat toisiinsa, ja pintojen välinen kitka estää osia liikkumasta suhteessa toisiinsa.

Pultteja valmistetaan useassa eri lujuusluokassa. Pultin lujuusluokka on merkitty pultin kantaan. Tyypillinen ns. vakiopultti on lujuusluokaltaan 8.8. Tämä tarkoittaa, että pultin murtolujuus on 800 N/mm2, ja pultin myötöraja on 80 % siitä.

Halkaisijaltaan 10mm:n pyöreän tangon poikkipinta-ala on noin 78,5 mm2. Oletetaan, että tanko osoittaa suoraan alaspäin, ja siitä roikkuu paino. Jos tangon vahvuus olisi 800 N/mm2, paino voisi korkeimmillaan olla noin 6400 Kg ennen kuin tanko menisi poikki. Jos tangon vahvuus olisi 1200 N/mm2, niin vaikka tangon halkaisija on sama, kestäisi se nyt korkeimmillaan noin 9600 Kg:n painon.

Näissä voimissa oli kysymys murtorajasta. Myötöraja olisi molemmissa tapauksissa saavutettu hieman pienemmällä painolla. Myötörajalla tarkoitetaan sitä rajaa, jonka ylittyessä tanko venyy niin paljon, että se ei enää palaudu alkuperäiseen mittaansa. Käytännössä jos pultin myötöraja on ylitetty, pulttia ei voi turvallisesti käyttää enää uudelleen. Pulttikiinnitys mitoitetaan usein niin, että pulttia ei kiristetä yli myötörajan.

Pultteihin tämä materiaalin vahvuus liittyy niin, että mitä vahvempi materiaali, sen kovemmin kappaleita voidaan puristaa toisiaan vasten. Mitä kovemmin kappaleita puristetaan toisiaan vasten, sitä suurempi voima tarvitaan ennen kuin kappaleet alkavat liikkua toisiaan vasten. Jos toisiinsa pultattavat kappaleet pääsevät liikkumaan toisiaan vasten, silloin pultteihin kohdistuu myös leikkaavia voimia, ja sitä tilannetta halutaan välttää.

Rautakaupasta löytyy kyllä sopivan kokoinen M10 x 25mm –pultti, joka sopii kampiakselin kierteisiin, mutta rautakaupan pultit ovat lähes poikkeuksetta 8.8 –lujuusluokan pultteja. Volvon vauhtipyörät on kiinnitetty 12.9 –luokan pulteilla, eikä kiinnitystä tule tästä heikentää heikommalla pultilla.



Minullahan on vanhat pultit tallella. Miksi uusia pultit?

Edellä oli jo puhetta myötörajasta. Jos myötöraja on ylitetty, ei pultti enää avaamisen jälkeen palaudu alkuperäiseen mittaansa. Se on lopullisesti muuttanut muotoaan. Tällainen pultti, jota on kiristetty niin paljon, että myötöraja on ylitetty, ei ole yhtä vahva kuin uusi pultti. Sitä, että onko pultti vielä kunnossa vai ei, on silmämääräisesti erittäin vaikea arvioida. Jos olisi tiedossa pultin alkuperäinen mitta, voisi pultin pituuden tarkasti mittaamalla selvittää, että onko se pysyvästi venynyt vai ei. Koska uusissakin pulteissa on joitain millimetrien sadasosien tai kymmenesosien heittoja pituuksissa, ei käytetyn pultin mittaaminen yksistään kerro mitään.

Sitä, että kuka juuri sinun 300 000 ajetun moottorin vauhtipyörän pultit on kiristänyt, ja miten ne on kiristetty, ei tiedä kukaan. Kun pultti on näinkin halpa, alle 2 euroa kappale, ei tässä kohdassa kannata säästää. Uusi pultti on varmasti ehjä, standardin mukainen ja takaa hyvän ja turvallisen vauhtipyörän kiinnityksen.



Pulttikaupasta saa 12.9 –lujuusluokan pultteja. Eikö ne ole samaa tavaraa?



Ovat kyllä. 12.9 –lujuusluokan pultteja saa oikean mittaisina useista pulttiliikkeistä ja teollisuustarvikeliikkeistä. Jostain syystä 12.9 –lujuusluokan pultin standardikanta on kuitenkin kuusiokolokanta, eikä tavallinen kuusiokanta, kuten Volvon vauhtipyörän pulteissa on. Tavallista kuusiokantaa on vaikeampi löytää, ja niitä joutuu usein tilaamaan ison laatikollisen kerrallaan.

Sillä, että onko pultin kanta kuusiokolokanta, tavallinen kuusiokanta tai upean näköinen, race-henkinen 12-kulmainen kanta, ei ole merkitystä pultin vahvuuden kannalta. Pultin materiaali ja lujuusluokka määrittävät sen, että kuinka vahva pultti on, ja kuinka kovin sillä pultilla saadaan osat puristettua toisiaan vasten.



Kuusiokolokanta on kuitenkin korkeampi kuin kuusiokanta. Riippuen vauhtipyörästäsi ja kytkinpaketistasi, korkeammalle kuusiokolokannalle ei välttämättä ole tilaa. Vinokoneen teräksisen vauhtipyörän ja Volvo 850 R –kytkinpaketin yhdistelmän kanssa kuusiokolokantaa ei voinut käyttää. Siksi ostin näitä kuusiokannalla olevia pultteja laatikollisen, ja siksi niitä on nyt myös myynnissä.

Käytä alle 1 % harrastusbudjettisi euroista viisaasti: kiinnitä vauhtipyöräsi uusilla pulteilla.


« Viimeksi muokattu: 23.03.2020, 16:42:09 kirjoittanut Jktku »

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #1 : 26.10.2016, 14:38:28 »
Vielä on vauhtipyörän pultteja myynnissä.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #2 : 13.11.2016, 22:11:19 »
Vielä löytyy.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #3 : 26.11.2016, 10:47:10 »
Vieläkin muutamia sarjoja jäljellä.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #4 : 27.12.2016, 07:38:09 »
Vielä löytyy.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #5 : 19.01.2017, 13:31:12 »
Vieläkin on muutama sarja pultteja jäljellä.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #6 : 15.02.2017, 19:00:59 »
Ja vielä löytyy.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #7 : 31.03.2017, 19:33:25 »
Vieläkin on muutama sarja myynnissä.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #8 : 02.05.2017, 21:47:45 »
Ja vielä löytyy 3 sarjaa pultteja.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #9 : 18.05.2017, 18:30:29 »
Vieläkin tarjolla

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #10 : 04.06.2017, 14:40:49 »
Ja nostetaan tämä ylös. Vielä viimeiset sarjat jäljellä.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #11 : 06.07.2017, 16:14:06 »
Vielä jäljellä uusia, käyttämättömia vauhtipyörän pultteja.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #12 : 25.09.2017, 12:02:17 »
Nyt on taas uusia vinokoneen vauhtipyörän pultteja saatavilla.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #13 : 10.10.2017, 18:24:25 »
Vieläkin tarjolla uusia pultteja.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vakiot vauhtipyörän pultit, uudet
« Vastaus #14 : 09.11.2017, 20:57:06 »
Vielä löytyy uusia vauhtipyörän pultteja.

 

KL-varaosat  Race.fi