11
Yleiset autojutut / Vs: Sähköautot, joko?
« Uusin viesti kirjoittanut insinörtti tänään kello 08:56:18 »Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.Se perusakku = käynnistysakku on lyijyakku. Jollainen löytyy myös hybrideistä ja sähköautoista.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Lyijyakku on hyvin erilainen otus verrattuna modernimpiin ratkaisuihin (NiMh, Li-Ion)
- lyijyakkua voi purkaa ja ladata myös pakkasessa (Li-ion virranantokyky on heikko eikä sitä voi yleensä lainkaan ladata lämpötilan ollessa pakkasen puolelle = tarvitaan akun lämmitys)
- mutta lämpötilan laskiessa latausjännitettä pitäisi nostaa, paukkupakkasilla jopa 17 V asti, mikä ei tietenkään autossa onnistu, kun ei muut 12 V laitteet tykkäisi, täst seurauksena myytti "ei voi ladata pakkasessa"
- lyijyakku viihtyy täyteen ladattuna, varaustilan laskiessa akkuhappo laimenee ja se voi jäätyä, jolloin akku vaurioituu pysyvästi, joten latautila täytyy talvella olla >50 % = akun kapasiteestista on käytettävissä vain puolet (NiMh ja Li-Ion kestävät hyvin pakkasta - siis säilytystä pakkasessa, käyttö eri asia)
Li-Ion puolestaan viihtyy parhaiten noin 50 % ladattuna ja purkamista alle 20…30 % sekä lataamista yli 80…90 % tulisi välttää. Eli lataus täyteen asti vain, jos luvassa on auton toimintamatkan rajoja koitteleva reissu. Li-Ion pitää myös ladata mahd pian, jos varaustila on päässyt liian alas.