Carcom Oy  Ateho

V70 2,5T jakohihna ja VVT:t

  • 108 Vastauksia
  • 53999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #60 : 27.08.2019, 11:13:43 »
Ostin keväällä S80 2.4 125kw ja tutkin jakohihnan kuntoa, huomasin hihnan menevän 1 mm imupuolen VVT-pyörän yli.
Ei näköjään ollut ihan ensimmäinen kone jossa sama vaiva.

Neljän sadan hihnapyörän ostaminen ei oikein houkutellut tonnnin volvoon, joten ajattelin kunnostaa vanhasta.
Tinkasin käytetyn pyörän kohtuu hintaan, koska romuttamon mukaan pyörässä oli noin 2 mm välystä.
Kun se saapui niin kellolla katsoin että tosiaan on 2,5 mm välystä, purettuani sen ihmetys oli suuri koska liukupinnoissa ei ole käytännössä  mitään kulumaa. No ehkä 0,05-0,1mm on saattanut kapea hammaskehän päässä oleva liukupinta kiillottua.

Joten heräsi kysymys:

Onko kukaan mitannut paljonko uuden irrallisen 1275362 hihnapyörän navassa on päittäisvälystä?

Joku välyshän siinä on oltava, koska sisäänpäin liike rajoittuu siihen pellistä prässättyyn kuppiin.
Joten ei siitä voi välyksetöntä tehdä koneistamatonta pintaa vasten.


volvo vvt 1275362 disassemble
« Viimeksi muokattu: 21.10.2019, 22:06:56 kirjoittanut jamseil »

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #61 : 30.08.2019, 11:08:51 »
kuinka tarkka noitten pyörien asennus itellä b5244t3 ja kansirempan yhteydessä käytin nokka pyörät pois nokista ja pakonokassa on vvti pyörä ja imunokassa normi pyörä mutta soikeat reiät, remontin jälkeen asensin pyörän hahlot keskelle ja vvti pyörästä tyhjät pois ja kaikki myötäpäivään ja merkit kohilleen ja nyt valittaa nokka akselin asento tunnistin vikaa vaikka sekin vaihdettiin uuteen.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #62 : 30.08.2019, 11:15:17 »
Asetitko työkalun kanssa pakonokan asennon ennen VVT:n kiristystä? Nokassa oleva ura on oltava vaakatasossa koneen asentoon nähden, päälikopan ja kannen saumaa voi käyttää linjaukseen. Asteen-kahden heitto menee. Kiristyksen jälkeen pyörittää koneen ympäri, kampiakselin merkki kohdalleen ja katsoo nokan asennon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #63 : 30.08.2019, 12:16:38 »
juu kyllä se näin oli... :-[ täytyy vielä tarkistaa kolmannen kerran
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #64 : 08.09.2019, 17:39:20 »
joo pielessähän se hiukan oli tein nokka akselin uriin lukitus työkalun ja sit kaikki löysät vvt pyörästä oikealle ja kolme pulttia auki ulko kehältä ja merkit kohilleen ja nyt auto pelaa hienosti. kyllä se vaan niin on että tuo työkalu on hyvä omistaa helpottaa kummasti jakopää remontteja.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #65 : 21.10.2019, 01:13:58 »
Onko kukaan mitannut paljonko uuden irrallisen 1275362 hihnapyörän navassa on päittäisvälystä?
Taitaa olla juuri tuo sama 2.5 mm uuden navassa irrallaan, koska nokkaan kiristettynä tuosta tuli välyksetön ja hyvin pelaa. Eli jos on käytettyä irrallista ostamassa, niin tuosta tiedosta on hyötyä.

Vanhassa oli paikallaan noin 2.5 mm välystä ja irallaan 5 mm.

Meinasin kunnostaa vanhan pyörän, sillä näitä välyksiä pohdin...

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #66 : 22.10.2019, 09:56:14 »
Miten tuon välyksen mittaus tapahtuu, kun hihna on paikoillaan ja oissa on vain se pieni kotelon osa?

Ohessa video - ei ole öljyvuotoia, kilometrejä on 220.000 km ja matapaine turbo 2,5 l.  Käsin en saa rattaita ainakaan liikkumaan pitkittäisesti. Hihna on aivan laidassa, jopa millin verran yli.

https://drive.google.com/file/d/1AhXo_aHQscMzfffahEEkHk_Ohulf7OHH/view?usp=sharing
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #67 : 22.10.2019, 16:48:39 »
Itseltä lähti B5244S se suojan toinenkin puoli aika helposti irti, niin sai pyörästä kunnon otteen.
Yksi 10mm pultti nestesäiliöiden välissä keskellä noin nokkapyörien alla syvennyksessä ja samat pelti klipsut irti kun siinä pikku palassa, sitten lähti ylös nostamalla.

Seilaako remmi kun antaa kierroksia?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #68 : 23.10.2019, 10:19:00 »
Itseltä lähti B5244S se suojan toinenkin puoli aika helposti irti, niin sai pyörästä kunnon otteen.
Yksi 10mm pultti nestesäiliöiden välissä keskellä noin nokkapyörien alla syvennyksessä ja samat pelti klipsut irti kun siinä pikku palassa, sitten lähti ylös nostamalla.

Seilaako remmi kun antaa kierroksia?

Remmi ei seilaa yhtään. Videolla saattaa siltä näyttää, mutta se johtuu käsivaraisesta valon näyttämisestä - heiluu -  ja kameran heilumisesta.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #69 : 23.10.2019, 11:13:51 »
Purin sen kiinni olleen 2.5mm välyksellisen pyörän.
Sisemmän hammaspyörän prikkaan vastaavasta pinnasta lähtenyt reilu 2mm ja vähän prikasta ja ulommasta osasta.


Volvo 1275362 vvt 2.5mm play

Tässä vielä kuva ehjästä osasta vertailun vuoksi.

Volvo 1275362 vvt no wear

Pronssiholkin meinasin tehdä kiinteäksi puristussovitteella tuohon sisempään osaan ja jättää uriutuneen prikan pois niin holkille saa vähän enemmän paksuutta lisäämään tukevuutta. Ulompaan osaan vastinpinnalle oikaisu.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #70 : 24.10.2019, 19:11:14 »
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #71 : 24.10.2019, 19:26:14 »
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä






Hyvä pointti. Tuo pronssihela nimittäin kuluu huomattavan nopeasti verrattuna alkuperäiseen. Öljyn seassa saattaa alkaa näkyä kimalletta. En tekisi itse. Nimim. kokemusta näistä riittää. Tässäkohtaa vois mainostaa myös sitä öljyn laatua, jolla merkitystä myös ko. osaan.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #72 : 25.10.2019, 16:20:01 »
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä
Oma arvio on että pronssiholkki menestyy tuossa paikassa hyvin voitelun suhteen.
Pehmeitä liukulaakereita käytetään moottoreiden akseleissa samalla öljyllä ja ne kestävät yleensä koko moottorin eliniän.
Niin kauanhan ne eivät juurikaan kulu kun välissä on öljykalvo.

Hyvä pointti. Tuo pronssihela nimittäin kuluu huomattavan nopeasti verrattuna alkuperäiseen. Öljyn seassa saattaa alkaa näkyä kimalletta. En tekisi itse. Nimim. kokemusta näistä riittää. Tässäkohtaa vois mainostaa myös sitä öljyn laatua, jolla merkitystä myös ko. osaan.
Kerrotko lisää noista kokemuksistasi, niin voin yrittää välttää samoja ongelmia.
Omat kokemukset pronssiholkeista on ollut hyviä, mutta ne on lähinnä vaihteistojen korjauksesta. (Vaihteistohan se on vvt pyöräkin)

Ei tuo ihan optimi tilanne ole noilla alkuperäisillä materiaaleillakaan, 2,5 mm edestä terästä on lähtenyt hippuina öljyn mukaan.
Jos pitää valita teräs tai pronssi hipuista öljyn seassa, niin päädyn ehkä jälkimmäiseen. ;)

Alkuperäisessä rakenteessa ongelmana saattaisi olla sisäosan liian pieni liukupinta-ala, se kun on jouduttu jättämään hammastuksen jyrsinnän takia alle puoleen vastinpinnan pinta-alasta. Liukuprikka kun olisi tehty krymppiliitoksella kiinteäksi sisäosaan, niin liukupinta-alasta olisi saatu yli puolet suurempi ja pintapaine vastaavasti olisi alle puolet pienempi. Veikkaan että noin tehtynä pyörisi vieläkin koneessa, kun öljykalvo pysyisi pintojen välissä pienemmän pintapaineen takia.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #73 : 25.10.2019, 18:35:50 »
Joo niitä pronssin laatujahan tosin on aika paljon ja jos sen aikoo tehdä, niin ehkä kovempi laatu sopisi paremmin, eli esim. alumiinipronssi, josta kerran tein autonosturiin uudet kierreholkit. Se vaikutti aika hyvältä siihen tarkoitukseen ja hyvä tuli. Siinähän on pahinta kaikenmaailman rälläköinti, jonka metallipöly menee joka paikkaan ja on tehokas hiomatahna rasvan kanssa.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #74 : 09.11.2019, 13:55:49 »
Nyt on vvt kunnostus kasausta vaille valmis. Oikaisin ulkokehän liukupinnan ja sisäakselin kuluneet pinnat. Sorvasin JM3 pronssiholkin (CuSn12) ja se tuli sisäakseliin kiinni 0.03mm lämpökrympillä.

Jätin nokkaa vastaaviin pintoihin 0,07mm välyksen säätölikkeelle. Tuolla välyksellä sisemmässä akselissa on 2,7mm klappi irtopyörässä.








 

Elekma  Autoracing