Autoracing  KL-varaosat

s70 takaakselin puslat

  • 10 Vastauksia
  • 13423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
s70 takaakselin puslat
« : 22.09.2011, 16:02:36 »
Mahtaako tämä pusla olla entinen? http://s1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/?action=view&current=MVI_0431.mp4 Ylös-alas taitaa kuuluakkin liikkua mutta toi liikkuu vähän myös "sivuttain".
XC70 D5

Poissa Perkkio75

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #1 : 24.09.2011, 10:57:39 »
mulla samantyyppinen ongelma omassa t-5rssä ,mulla ainakin näyttäs että on kuskinpuolen takarengas kääntynyt enempi sisäänpäin kun se pusla on hapertunut paskaksi,se on suhteellisen työläs homma kuulema purkaa se pakettti,pitäs kyl otttaa se piakkoin työnalle.ja videosta päätellen kyl se taitaa sullakin olla uusissa puissa tuo pusla.

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #2 : 27.09.2011, 21:25:19 »
Ostin tänään uudet puslat motonetistä molemmille puolille. On tosiaan suht v-mäinen vaihtaa, 2 tuntia jo porailin/hakkasin vanhaa irti eikä ihan tullut irti.  >:( Jos huomenna sitten jatkais ja sais vaihdettua.
XC70 D5

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #3 : 28.09.2011, 14:19:00 »
Odota kunnes tulee aika laittaa uusi paikoilleen... V:>
Niille on oma työkalunsa jolla poisto ja laitto on helpompaa. (en kylläkään tiedä mistä sellaisen sais.)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #4 : 28.09.2011, 15:10:13 »
Nyt on eka pusla vaihdettu. Uusi pusla meni suht helposti paikoilleen, lyömällä puslaa molemmilta puolilta vuorotellen varovasti. skandix.de myy puslatyökalua n. 72e...
XC70 D5

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #5 : 31.10.2011, 19:48:24 »
Nyt on eka pusla vaihdettu. Uusi pusla meni suht helposti paikoilleen, lyömällä puslaa molemmilta puolilta vuorotellen varovasti. skandix.de myy puslatyökalua n. 72e...

Oiskohan tuollasen työkalun hankinta kuin kannattavaa siihin nähen, että vasaroin ja kaikkien muiden aseiden kanssa alkaa noita puslia vaihtamaan? Molemmat puslat olisi vaihdettava + naapurin kasipätkään myöskin toinen puslista.

Tekeeköhän noilla moponetin puslilla mitään? Tuli nääs sellaiset ostettua...

http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/tools/tools-suspension-steering/fitting-tool-suspension-bushing-rear-axle/1018424/
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 19:50:36 kirjoittanut mikkis83 »
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #6 : 13.03.2012, 08:13:03 »
Mites nuo puslat voi testata, noinko kuin tuossa videossa? Auton peräpää tuntuu levottomalta urissa, mutkissa, pompuissa, kiihdyttäessä ja jarruttaessa. Iskarit oli ok lokakuussa leimalla, eli ei voi niistä johtua tämä pompuissakaan tuleva levottomuus. Kummat puslat todennäköisemmin vialla, nämä vai takatukivarren sisähelat?  Nii auto on v70
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 10:24:15 kirjoittanut Phav »

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #7 : 14.03.2012, 16:23:44 »
Biltemasta saa 300 mm pitkiä poranteriä halavalla, joilla työ käy kyllä joutuisasti.

6 mm Biltemanumero      19-413         4,99 €
8 mm          "                   19-415         6,69 €

Takaiskarin alapää irti, puslan pultti irti ja jotaki muutaki piti muistaakseni irroittaa, että saa akselin tarpeeksi alas, että on helpompi porata.

Muovikehään vaan tarpeeksi reikiä ja moskalla perään, nii lähtee irti näppärästi.

Enimmät ruosteet hiomapaperilla pois reiästä.

Uuden puslan muoviin Fairya tai vaseliinia ja pari napakkaa iskua moskalla, nii avot pusla on paikoillaan :)

Ja otteet hommassa pitää olla reiluja, ei se mikään kipeä p!llu ole tuo pusla :D
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012, 16:27:05 kirjoittanut Jupe10 »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #8 : 15.03.2012, 20:33:57 »
mulla samantyyppinen ongelma omassa t-5rssä ,mulla ainakin näyttäs että on kuskinpuolen takarengas kääntynyt enempi sisäänpäin kun se pusla on hapertunut paskaksi,se on suhteellisen työläs homma kuulema purkaa se pakettti,pitäs kyl otttaa se piakkoin työnalle.ja videosta päätellen kyl se taitaa sullakin olla uusissa puissa tuo pusla.
Tuon puslan "hapertuminen" ei kyllä saa aikaiseksi pyörän epänormaalia kääntymistä minnekään...
Se sisempi pusla jos hajoaa, eli se alumiinikikkara hajoaa ja pusla korkkaa irti, muuttuu pyöränkulma aika paljonkin ja rengas on aika äkkiä kankailla...

Tuo iso pusla on uudesta asti pystysuunnassa suht elastinen, kuten kumipuslan kuuluukin. Sivusuunnassa sen pitäisi olla kuitenkin aika jämäkkä, jälleen muistaen että se on kumipusla, eli ei kuulukkaan olla "yhtä puuta".
Usein noista korkkaa sen kumin vulkanointi irti siitä sisähelasta ja pusla on ihan holo sen helan ympärillä.
Ehjää tuollaista ei kannata lähteä turhaan vaihtamaan, sillä on työnä senverta veemäinen.

Liekillä saa poltettua sen vanhan aika hyvin irti ja uuden saa paikalleen parhaiten naputtelemalla siihen muovisen helan reunaan joka menee sihen tukivarteen sisälle. Sen koko puslan päähän kun lyö, syö se kumipusla kaiken lyöntienergian...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #9 : 17.03.2012, 09:23:34 »
Sisäpuslien vaihto vaatii normiasentajalta takuuvarmasti akselin laskemisen alas, samalla ulkopuslat, jouset, iskunvaimentimet ja 3 (kolme!) 225 mm jarruletkua, päissä 10 mm naaraskierre. Akselin kiinnityspultit kandee tilata Biliasta ajoissa ja kuningaspultilla onkin sitten hintaa 7 € mutta on se sen arvoista. Itse teetin samalla jarrulevyt, palat ja seisontajarrukengät,  ja takapakoputken, jolla oli takana 13+ vuotta ja 350 tkm. Samalla piti hoitaa etuputki kuntoon, mutta 11 h kahteen pekkaan oli jo vienyt päivän pulkkaan...
Mielenkiintoista oli ABS-johtojen palikan irrotus tavaratilan etummaisen levyn(lähtee kun keskilevyn ruuvaa irti ja vetää taaksepäin) alta, missä on myös iskarinpäät...piti vaan kaverin laskea tankkia alaspäin, joten tankin ajaminen suht tyhjäksi ei ole ihan tyhmää. Huomaa pultin tilauksessa myös 4 kpl jarrusatulapulttia, ja ehkä laakerin rasvakupit jos vaikka rasvaisit pyöränlaakereita (!), sekä kallistuksenvakaimen 4 kpl pultteja. Sisäpuslien mukana Motonetista saa puslien 3 ruuvia, joista paksuin on tukivarren päähän tuleva.
Omista sisäpuslista toinen oli jo hapertunut alumiinin syövyttyä, olisi tullut rankasti kiireempi jos ei olisi just nyt tehnyt. Ja kuormajousta (ei ehkä S70:ssa mut farmarissa kyllä) ja hyvää sekä edullista Monroe-iskaria perään!
Tästä löysin vuosi sitten 80 egellä 2 kpl ja nyt maksaa 93 +postit Suomeen, n. 110 €, ei paha:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=131090&_from=R40&_nkw=stossd%C3%A4mpfer+volvo+850+ha&_pgn=2&_skc=50&rt=nc
Puslista kuvaa ja asennusohjetta på svenska:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=15926


« Viimeksi muokattu: 17.03.2012, 09:36:18 kirjoittanut Schwarzwald »

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: s70 takaakselin puslat
« Vastaus #10 : 17.03.2012, 16:01:27 »

Ehjää tuollaista ei kannata lähteä turhaan vaihtamaan, sillä on työnä senverta veemäinen.

Miusta sie hupajat, helppo homma  ;D .
Eka puoli oli 40min. ja toiselle puolelle meni pikkasen yli tunti, kun ei meinannu haluta uus pusla mennä paikalleen, kun en saannu iskarin alapäätä irti, että ois saannu tilaa naputella.
Irrottelin iskarin alapään (siis toiselta puolelta) , sitten helan molemmat pultit, käsijarruvaijerin kiinnikkeen ja ne 3 pulttia jotka pitää helaa paikallaan. Sitten porailin 7mm. poralla molemmat sivut auki, ja eikun moskalla molemmille puolille tällejä. Helposti irtos. Takaisin laittaessa laittelin reilusti rengasrasvaa, ja toinen puoli menikin heti paikalleen.
Ajoon vaikutti sen verran, että on kuin toinen auto ajella. Ei vetele kiihdytyksissä, jarrutuksissa, urissa jne.

 

Carcom Oy  Elekma