Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

tiedoksi v70 mk3 vetonivel

  • 3 Vastauksia
  • 8489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
tiedoksi v70 mk3 vetonivel
« : 14.12.2014, 23:37:44 »
en tiedä onko yleisesti tiedossa mutta mk3 v70 käy roverin freelanderin 2006 eteenpäin vetonivel. siniseltä tiskiltä kun ei saa kun kokonaisen vetoakselin ja maksaa... eivätkä kyllä täälläpäin tienneet tarvikekaupassakaan moista mutta venäjän pojatpa tiesi!

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: tiedoksi v70 mk3 vetonivel
« Vastaus #1 : 15.12.2014, 01:10:55 »
Lieneekö syynä silloinen yhteinen omistaja.
a car you can believe in

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: tiedoksi v70 mk3 vetonivel
« Vastaus #2 : 03.02.2016, 08:41:55 »
Vanha aihe, mutta päivitetään, jos vaikka jollekin on iloa. Tuntuu siltä, että edelleenkään suomalaiset varaosatukkurit eivät halua tuoda Suomeen näitten vetoakseleita tai -niveliä. Siniseltä saa akseleita ja suojakumeja. Akselin hinta on luokkaa 660 e. Olisi pitänyt ehkä piruuttaan kysyä mikä on tilanne Ford-kaupassa, ja miksei Lantikka-kaupassakin. Sama nivel näyttäisi eräiden nettikauppojen listojen, (esim) perusteella käyvän hyvin moneen Mondeoon, S-Maxiin ja Galaxyyn.

Itse tilastin V70 2,0 D:hen ulomman nivelen virolaisesta nettikaupasta, ja hintaa tuli postikuluineen vähän yli 60 e. Ilmeisesti sama ulkonivel käy monien muidenkin moottorien kanssa yhteen. Akseleissa taas on ilmeisesti niin, että about kaikille laatikkotyypeille on omansa.

Itse asiaan. Jos etsitte ulompia niveliä, niin alla on muutamien tarvikevalmistajien varaosanumeroita. Niitä on helppo googletella.
- ODM multiparts 12-011371
- Metelli 15-1738
- Shaftec CV1094N
- LPR KFR789

Oikean puolen akselin tukilaakeri on kyllä pirun kallis osa, kun maksaa melkein yhtä paljon kuin nivel. Sitä vastaisi SKF:n laakerinro NJ 2009 ECP, eli ulkohalkaisija 75 mm, sisä 45 mm ja leveys 19 mm. Normaali/standardinomainen leveys noilla halkaisijoilla olisi 16 mm.

Oman vetarirempan osat maksoivat n. 107 e, kun uusin tukilaakerinkin. Ihan kiva verrattuna sinisen 660 euroon. Nyt vain sitten odottellaan, että minä päivänä sisempi nivel kosahtaa ja menee kuitenkin koko akseli vaihtoon...


Poissa Grand-Tourer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: tiedoksi v70 mk3 vetonivel
« Vastaus #3 : 23.02.2016, 19:11:56 »
FAQ asiaa laakerit ja varaosanumerot. Helpompi käydä sitten laakerikaupassa heittämässä tilaus sisään.

Useamman ulomman vetonivelen olen vaihtanut eri peleihin, mutten kuullutkaan että sisempi ois mennyt.
Vaihtoon menevät nivelet ovat olleet melko kuivia suojakumin sisäpuolelta.

Suosittelisin vaihtamaan pelkän ulkonivelen, turhaa vaihtaa koko akseli.
Siihen sisempään vois laittaa vaseliinia.

Ja ulompaankin jos ois vaseliinia edes kymmenen vuoden välein tai vaihdettais suojakumi.
Ei suojakumin vaihto ole edes hankala kun ottaa akselin penkkiin kiinni tai edes pöydälle.




 

Kulkukoira  Proturbo