KL-varaosat  Race.fi

Yleisön pyynnöstä: V70 -08 bi-xenonien lähivalojen parantaminen

  • 7 Vastauksia
  • 9421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Olipa kerran...  tarinahan voisi alkaa näinkin, mutta satuilu sikseen ja asiaan:

Petyin tuon nykyisen autoni bi-xenonien lähivaloihin, koska jättivät vasemman kaistan aikas pimeäksi. Tuumasta toimeen ja umpiot keittiön pöydälle tarkastelua varten, että josko voisi jotain tehdä. Jonkun aikaa pähkäiltyäni, homma selvisi ja eikun tekemään.

Alun perin valokuvio oli tämmöinen, vasemmalla iso alue ilman valaistusta, juuri vastaantulijoiden kaistan kohdalla, jolloin sinne hämäryyteen tien päällä sopi näkymättömiin vaikka mitä isoa ja pientä.


Tarkoitus saada lähivalon ylärajaa nostettua ylöspäin, jolloin tielle tulisi enemmän valoa. Ei siis tarkoita ruuvista kääntämällä valoja ylöspäin vaan näin:
punainen alkuperäinen ja vihreä tuunattu lähivalon raja


Oli ensin selvitettävä lähi- ja kaukovalon vaihtamisen tekniikka umpiosta ja tämmöinen periaate:


Sitten vaan harmaat aivosolut töihin ja ratkaisuksi tämmöistä kuparilangasta tehtyä lisäkettä topparin ja varjostinta pitävän metallihäkkyrän väliin.
Kuvassa näkyy myös valojen putsaus-topikissa mainittu toinen kiinnitysruuveista metallihäkkyrän siirtämiseksi.


Langan pätkät laitoin tietysti molemmin puolin, ettei varjostin mene vinoon.
Vasaralla taoin 1½neliön kuparilangan päätä litteämmäksi ja leikkasin päätä kapeammaksi, jotta mahtuu paikalleen, ettei hannaa valonvaihdossa.

Tuloksena tämän kaltainen valokuvio:
valoa riittää vasemmalle kaistalle, aina metsään asti.


Tämän jälkeen tietysti pitää valot säätää korkeussäädöstä kohdalleen, jottei häiki vastaantulijoita.
Lisäksi xenonin ja apukaukovalon valokiilan korkeussuhde muuttuu, se pitää myös mallata kohdalleen, jos kaukovalot näyttää bi-xenonissa ja halogeenissa eri korkeudelle, mutta jos siis H7-apukauko on näyttänyt puiden latvoihin, se tulee alaspäin lähivalojen säätämisellä kohdalleen.

Jos apukaukovaloa pitää säätää, niin sitä ei pysty mallaamaan kohdalleen, vaan bi-xenon yksikköä pitää säätää laittamalla prikkoja kiinnitysruuvien alle yksikön ja rungon väliin, jotta valokiilojen suhteen saa itselleen sopivaksi. Omassani xenon yksikkö on kolmella ruuvilla kiinni, kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla.





-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vihdoin viimein sain otettua parit kuvat myös lähivalojen laita-alueiden parantumisesta.
Niin vasemmalle kuin oikeallekin kuvio leveni, koska lähivalon rajan noustua ylemmäs, ainoastaan kaukovaloilla näkynyt valokuvion levein osa on nyt käytössä lähivaloillakin.
Automaattikameran kuvat  :buck2: , mutta kait noista selvän saa.

Kuvassa vasemman puolen lähivalo, oven kahvasta vasemmalle näkyy lisääntynyt valo. Kuvio vinossa, koska Romu puolittain ojassa.


Oikealla puolella syöksytorven kiinnikkeen kohdalla ja siitä vasemmalle selvä parannus entiseen lähivalon rajaan.

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Kiisseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Kiitos noista ohjeista!

Itse kikkailin eilen tuota samaa projektia.

Tein tuon kuparilankavirityksen hieman eri kohtaan kun oli mielestäni helpompi ja pytyy käyttämään hieman paksumpaa lankaa (2,5mm2)
Hienosäätö on helppo tehdä tuota lankaa taivuttamalla käyräksi jolloin varjostin aukeaa lisää.



Pitkien säätöä en ole vielä koittanut kun ei ole pimeää ennen omaa nukkumaanmenoaikaa.
Syksyksi vielä uudet polttimot niin pitäisi pärjätä.

On muuten aivan mahtava tuo Volvon umpion irroitus! Missään autossa ei vielä ole minulla ollut noin helppoa ottaa tuota irti.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Konstit on monet, itse alun perin laitoin siihen solenoidin tapin ja metallirungon väliin täytettä, tapin lukitus runkoon menetettiin moisella konstilla ja siksi vaihdoin kuparilankaviritykseen.



Vielä pitäisi keksiä konsti sen liikaa pystysuunnassa leviävän apukaukoavalon valokiilan kaventamiseksi mataloittamiseksi, tulisi lisää kantamaa pitkille.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 12:24:59 kirjoittanut -jadi- »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Kiisseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
En ole itse ajanut kuin kerran pimeällä tällä autolla ja silloin oli mielestäni ihan miellyttävä keila pitkissä.
Tosin oma näkemys onkin että ennemmin leveä keila joka näyttää lähempänä pientareet.
Sieltä se hirvi pomppaa eikä minusta tarvitse nähdä 500m päähän tielle.
Riippuu tietysti millaisia teitä ajelee, mutta omat pimeät ajot ovat pääasiassa pienempiä teitä jolloin mutkissa kapea keila ei näytä oikein koskaan oikeaan paikkaan.
Motarilla toki eri juttu.

Paras olisi kun laittaisi lisävalot niin että ne näyttää pientareet ja omat valot ejokaistat, mutta olen niin pinnallinen etten sellaisia enää autooni helpolla halua laittaa  :D

Aikeissa olisi kokeilla vanhasta autosta jääneitä H7 50W xenonpolttimoita nykyisessä autossa. Kautoauton kaveri tosin sanoi ettei välttämättä riitä auton virrantuotto nopeille ballasteille, jotka ovat pitkissä ehdottomat.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Ymmärsinkö oikein että noilla kuparilenkeillä on tarkoitus rajoittaa varjostimen liikettä kun se tulee rajaamaan valokuviota lähivaloille vaihdettaessa? Pitääkö tuo tehdä molemmille puolille vai pelkästään vasemmalle?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
 :D  Jaa, täällähän on kysytty jotain jo aikaa sitten, vastataan nyt sitten.

Oikein olet ymmärtänyt, kuparilangat rajoittaa sen varjostimen liikettä ylöspäin eli enemmän valoa varjostimen ohi.
Tottakai molemmille puolille.

Rinnakkain lähivalot ennen/jälkeen. Jos joku epäilee häikäisyn lisääntyneen, niin en ole huomannut autotallin ovea vasten yhtään enempää hajavaloa kuin alunperinkään.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Pitääpä tuota tutkia kunhan kelit vähän lämpenee. Nyt jos menee ulos ottamaan umpioita irti, melko varmasti menee jotain rikki.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez