Elekma  Autoracing

V70 D5 -03 jarru ongelma

  • 6 Vastauksia
  • 1685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oba73

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V70 D5 -03 jarru ongelma
« : 25.01.2020, 17:28:21 »
Moro!!
Nyt lykkäs oudon ongelma katsastuksessa.
Eli ekana oli liikaa eroa etujarruissa ja kerrroin että auto seissy 8kk niin katsastusmies päätti pyörähtää lenkin pihalla jarruttelemassa ja sitten takasin dynamoon. No jarrut tasaantu mutta sitten alko poljin painumaan pohjaan. Ajelin himaan ilmasin jarrut ja hyvin pitää paineet mutta kun koneen käynnistää niin johan taas painuu poljin pohjaan. Ostin purkuautosta tehostimen ja pääsylinterin ja ilmasin taas kaikki pyörät ja sama ongelma jatkuu... Eli mikä poksahti?? Abs pumppuko vai jokin muu?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #1 : 09.02.2020, 10:51:09 »
Kannattaa käytellä sitä jarrua pari viikkoa ja kokeilla uudestaan ilmata.

Millä tavalla se painuu pohjaan? Onko alussa kova ja sitten hiljalleen menee pohjaan? (Onko varmasti työsylinteri/alipaineletkut/tehostaja kunnossa)
Vai suoraan menee tasaisesti pohjaan? (Jossain vuoto)
Kone käynnissä tietenkin kokeilet.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa oba73

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #2 : 18.02.2020, 16:52:20 »
Eli päivitystä ongelmaa... Vaihdettu jarrupääsylinteri uuteen, vaihdettu etusatulat uusiin ja sama ralli jatkuu. Ilmattu 2l nestettä osa alipaineella ja osa ihan vanhankansan pumpaus menetelmällä. Ei ilmaa!! Jos kone ei ole käynnissä niin jarrupoljin kova eikä anna periksi. Heti kun käynnistät koneen alkaa poljin painumaan pohjaa. Kaikki jarrut kateltu että ne rautalangat on ok. Ei Vidalla vikakoodeja ja kun käy hiekalla jarruttelemassa niin abs hakkaa normaalisti. Ei vuotoja eikä pullistumia letkuissa. Jos otan alipaineletkun irti tehostajasta koneen käydessä niin pojin jäykkä eikä painu pohjaan. Jos ottaa abs sulakkeen irti niin konneen käydessä painuu poljin pohjaan. Eli oliko mulla muka niin huono tuuri että käytettynä ostettu tehostajakin oli pask...?? Niin alkuun poljin on jäykkä ja sitten alkaa painumaan pohjaan ja kuten katsastuksessa ja hylkykohdassa lukee jarruvoima saavutetaan mutta poljin painuu pohjaa...
« Viimeksi muokattu: 18.02.2020, 16:55:22 kirjoittanut oba73 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #3 : 18.02.2020, 17:50:05 »
Tehostimen huonous aiheuttaa vain liian kovan polkimen. Miten nopeasti poljin painuu ja miten kovaa pitää painaa?

Polkimen painuminen hiljalleen on ollut tavallista monessa dieselissä, bensakoneissa sitä ei ole. Varsinkin alkupään autoissa tuntuu olevan enemmän. Kymmenisen vuotta sitten muutamia asiakkaiden autojakin sen takia on moitittu konttorilla, mutta oppivat katsuritkin aika äkkiä, ettei se aiheuta ongelmia. Liekö Volvoltakaan aikanaan tullut mitään ohjeistusta asiaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #4 : 18.02.2020, 18:07:34 »
Mikä ton dieselissä aiheuttaa mikä bensassa ei ole mahdollista?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #5 : 18.02.2020, 18:55:36 »
Polkimen painuminen hiljalleen on ollut tavallista monessa dieselissä, bensakoneissa sitä ei ole. Varsinkin alkupään autoissa tuntuu olevan enemmän.

Se on ominaisuus että dieselin jarrupoljin vajoaa. Kahdessa uudessa VAG dieselissä ollut tämä ja myös kahdessa Volvossa. Nykyinen Volvo on 2014 ja menee pohjaan jos vain haluaa painaa

Edit: tuo polkimen painuminen siis tapahtuu pysäyksissä. Ajossa en ole huomannu samaa. Ehkä ajossa poljinvoima yleensä niin heikko
Edit edit: tässä teknistä selvitystä asiaan (diesel creep)
http://www.nbsbrakesupplies.com.au/technical-information/creeping-brake-pedals.html
« Viimeksi muokattu: 18.02.2020, 19:13:21 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 D5 -03 jarru ongelma
« Vastaus #6 : 18.02.2020, 20:57:37 »
Kiitos, kaikkea sitä onkin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autoracing  KL-varaosat