Futurez  Kulkukoira

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 110915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #120 : 13.11.2019, 18:05:11 »
Oijoi, hienoa tekemistä taas.

Kerroppa vähän valoista, onko nuo Rallye 1000 ja Touring 190?
Keskimmäiset on tosiaan Hellan Rallye 1000 H2 polttimoilla. Tulleet jonkin auton mukana, joka purettu/myyty.
Ulommat Bosch:n ??, lasissa numero 1 305 603 040. Ne tuli retkeilyauton keulalla, josta purin ne pois ennen Norjan reissua. Ulommissa on halppis-xenonit paikoillaan. Muuta en noista osaa kertoa, onko jotain tietämisen arvoista niihin liittyen?

Hienoa tekemistä, mutta eikös nuo valojen suuntaus mene minne sattuu, kun ensimmäisen kerran huuli halaa maan pintaa?
Mietin vaan että mihin ne muka menis? Onhan niis keskimmäisissä tuet ja reunoillekkin paikat jo valmiina
Onhan tuo ihan mahdollista, kun keskellä on tuon telineen tukitanko spoilerissa kiinni. Se on kuitenkin aika tukevaa tekoa, että kestää vähän lunta ja soraa aurata. Jää ja isommat kivet ovat sitten riskinä. Toivottavasti jääradalla ei niin syviä uria ole ja oikealle ralli-pätkälle jossa valoja tarvitsee, tällä ei taida päästä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #121 : 16.11.2019, 14:59:36 »

Kilpurissa on saman tyyppinen toteutus (1-ryhmän 240 Turbo), eikä siinä ole ollut ongelmia kesäralleissakaan.
Jep, 850:n syyläri on tuon verran alkuperäistä korkeampi, että leikkasin vanhan rakenteen pois ja korvasin tuolla vielä punaisena näkyvällä huonekaluputkella.

No, lähinnä mun kokemukset on tarkalleen ottaen 260:stä, PRV tuottaa melkoisesti lämpöä, ja siinäkin ne ongelmat ovat lähinnä siis lämpöjen nousu hitaassa ajossa, ei keittäminen.

Jäällä tuskin tulee ongelmaa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #122 : 24.11.2019, 18:38:34 »
Etuspoileri ja lisävaloteline tuli eilen maalattua. Pieni pohdintakysymys: Paljonko spoileri mahtaa painaa?


Pari tarraa vielä puuttuu

Pikkuongelmiakin tuli, virtalukko meni totaallisen jumiin. Aikani kun ronkin sitä, niin sain ihme kyllä purettua. Pesin ja hioin haitoista vähän pois niin johan alkoi avain taas kääntymään. Jotain muutakin vikaa oli, rattilukko meni heti päälle, kun käänti virran pois. Tässä ei ole edes "radioasentoa", niin katsoin parhaaksi poistaa koko lukkokielen. Eipähän mene vahingossa rattilukko päälle, jos tulee vaikka liikkeessä tarve startata uudestaan...

Ilmanputsari koteloon tein pari Ø100 reikää, joihin liitin alumiiniset kurkkutorvet ja tukin alkuperäisen ilmakanavan paikan. Nyt tulee ilma oikeasti kuskinpuolen kylkiritilästä. Torvien päät on suunnattu alaspäin, niin ei ihan kaikki roskat eksy suoraan putsarikoteloon, vaikka ovatkin ihan ritilän takana.

Kotelosuoja-ainetta on ruiskittu useampi litra, pohjan käsittelen kun kaikki muut hommat on tehty. Eteen sovitin 940:n muoviset sisälokarit, jotta ei kivet hakkaa patteja levikkeisiin. Irtomassoja rapsuttelin pois ja vielä löytyi reikä kuskin lattiasta. Sen lisäksi on korjattava vielä poikittaiset runkopalkit, niin alkaisi olla koeajovalmiina. Jääratakeleihin on vielä aikaa, eli tässähän ehtii vielä keksiä jotain uutta muuteltavaa.

Ralliharrastajille tiedoksi, AKK meinaa vapauttaa sääntöjä uudella luokalla. Harmi vaan että ei riittävästi jotta tälläkin pääsisi mukaan.
https://www.autourheilu.fi/uutiset/rallin-kansallisten-2wd-autojen-tekniikan-saantoluonnos-julkaistu-kommentoitavaksi/

Oikea vastaus spoileriin 7,8kg.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #123 : 30.11.2019, 18:21:05 »
Viime talvelta jäi vielä vähän hitsattavaa, nyt kuusi paikkaa tehty lisää ja vieläkin riittää hommaa joksikin aikaa... Poikittaiset runkopalkit irrotin turvakaaria tehdessä, kun laskin kehikon alas hitsaamista varten. Ne korvasin 40x40x2 putkipalkilla, joka yhtenäisenä ja kaarien etukiinnityspisteisiin hitsattuna varmaan tukee koriakin jonkin verran. Sitä varten tein reiät pitkittäisiin palkkeihin, joiden läpi tuon työnsin. Hitsattu lattiaan tyylillä puoli tuumaa saumaa ja tuuma väliä.



Pitkittäisiin runkopalkkeihin tuli muutama paikka hitsattua, mikä ei ollut suuri homma, mutta helmakoteloiden kanssa tuli ikävämpi yllätys. Irtomassojen rapsuttelu useimmiten tietää lisätöitä, niin tälläkin kertaa. Hiekkaa, kumimassaa yms. on lähtenyt useampi kilo pohjasta muutenkin. Helma on toteutettu hieman erilailla, eli sisällä on väliseinä. Tämän vuoksi kantissa on kolme peltiä päällekkäin ja kuskin puolella se kantti oli aika pahasti turvonnut. Sitä kun koputteli ja kaapi aikansa se muutti lattialle muistuttaen enemmän hiekkaa ja joutikin lakaisun jälkeen roskiin. Käytännössä helma oli varmaan jo 70% irti lattiapellistä. Laikkasin kantin kokonaan pois, jolloin sain kaavittua melkoisen määrän massaa ja hiekkaa kotelon sisältä. Tilalle hitsasin 20x3 latan, johon sai lattia- ja molemmat helmapellit sitten kiinni. Melko ilkeä hitsattava lattialla, kun puolen sentin jälkeen alkaa kotelomassa valumaan saumaan ja suuttimeen. Kyseinen aine myös palaa aika herkästi... Apparin puolella on vielä ainakin osan matkaa sama operaatio edessä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #124 : 08.12.2019, 19:24:04 »
Apparin puolelle ei ihan koko matkaa tarvinnut helmaa hitsata vaikka suurimmaksi osaksi tilanne oli sama kuin toisella puolella:


Ennen ja jälkeen hitsauksen

Eli ulommat helmapellit eivät enää olleet kiinni lattiapellissä kuin ruosteella, joka varisi lattialle koputtelemalla. Uuden ”kantin” tein 15x15x2 kulmasta, joten ei ole päällekkäisiä peltejä siinä kohden enää. Nyt olisi kaikki ruostevauriot ja muut viat korjattu, että kehtaisi selkä suorana näyttää katsastuksessa. Harmi vaan että sitä päivää ei tässä maassa taida tulla koskaan... Kytkin jopa etupuskurin pikkuvilkut toimimaan ja vielä taidan laittaa lisäjarruvalon paikoilleen, vaikka se ei pakollinen olekaan.


Varastosta löytyi joku käytetty johtotähden kenno, jonka laitoin oikean ritilän taakse.

Taas näitä ei ihan niin tärkeitä varusteita. Letkuja siihen ei löytynyt. Joutuu teettämään sopivat, että saa liitettyä alkuperäisiin putkiin. Alapää on solukumilla vuoratussa "alumiinikupissa" ja yläpää kumityynyillä kiinni.


Pyöränkulmien säätöä aloitettu ikäkauteen sopivilla laitteilla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #125 : 09.12.2019, 18:55:09 »
Voihan tuon viedä konttorille näytille, jotta kertovat paljonko se vaatii leimasta. Niiden uusien voimaantulevien pykälien mukaan tuon pitäisi kyllä tehojen puolesta mennä, lähinnähän noi rakennemuutokset on ne joista siellä konttorilla pitäisi päättää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #126 : 22.12.2019, 15:57:21 »
Voihan tuon viedä konttorille näytille, jotta kertovat paljonko se vaatii leimasta. Niiden uusien voimaantulevien pykälien mukaan tuon pitäisi kyllä tehojen puolesta mennä, lähinnähän noi rakennemuutokset on ne joista siellä konttorilla pitäisi päättää.
No voisihan sen toki viedä, mutta eppäilen silti kannattavuutta. Etuakselisto ei mahdu 20% sisään moottoritehoon nähden ja takalattian poisto voi olla haastava perustella, vaikka turvakaaret koria nyt tukevatkin.

Taas hieman poikkesin siitä alkuperäisestä suunnitelmasta, otin ja vahasin tämän... Mites se menikään, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja pienoismalli kertoo vielä enemmän. Video lienee jotain siltä väliltä?


https://youtu.be/E3tpxpaPxUI

Pakkasia odotellessa, eipä muuta kuin siunattua Joulua ja parempaa Uutta vuotta itse kullekin!

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #127 : 22.12.2019, 17:28:10 »
Hyvä video, mut jos meinaat enemmänkin niitä kuvata niin hommaa gimbal  ;)

En tiedä millä välineellä kuvaat mut esim motonetis on nyt tarjoukses kännykälle gimbal
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500982/Rollei-Steady-Butler-kasigimbaali-alypuhelimelle
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #128 : 22.12.2019, 21:44:39 »
Hyvä video, mut jos meinaat enemmänkin niitä kuvata niin hommaa gimbal  ;)

En tiedä millä välineellä kuvaat mut esim motonetis on nyt tarjoukses kännykälle gimbal
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500982/Rollei-Steady-Butler-kasigimbaali-alypuhelimelle
Joo, kyllähän se vähän tärisee :facepalm: Ihan perus pikkukameralla kuvailen, eli joutuisin hankkimaan tuon lisäksi älypuhelimenkin?  :idiot2:

Muutama huomio tuli tuossa aamulla ajellessa. Se nuori suunnittelija (eli minä) ei ollut ajatellut mihin kypärän laittaa? Yksin ajaessa kartturin penkille, mutta...

Toinen juttu oli ilmanpoisto ohjaamosta, kuten sisäkuvassa hyvin näkyi. Tein aukkoja apparin oven pohjaan ja laitoin kaiutinritilän sen verhoiluun, mutta ei ihan kunnolla näyttänyt toimivan. Alkuperäiset poistoaukothan ovat nyt konehuoneessa.

Valojen kytkennän voisi myös muuttaa. Nyt palaa aina vähintään parkit, kun on virrat päällä.

Suurimpana ongelmana tuli tyhjäkäynnin katoaminen, jonka vuoksi jäi aika lyhyeksi ajelut. Vajaan 5km ajon keskikulutus oli muuten ajotietokoneen mukaan vaatimattomat 50l/100km! Tuossa Motronicissa taitaa olla jokin ominaisuus, että kierrokset jää leijumaan vähäksi aikaa, mutta nyt jäi pari kertaa kierroksia 4000rpm. Kun sammutti ja käynnisti uudestaan oli taas 900rpm, eli oliskohan TK-venttiili alkanut jumittamaan, koska vivusto palautuu eikä irtoletkujakaan näkynyt/kuulunut.

Pyöränkulmiksi laitoin nyt aluksi Camberia eteen -1°, taakse vähän vähemmän (säätö maksimissa) ja molempiin vähän aurausta. Casteria en osaa vielä tuolla mekaanisella laitteella mitata. Lämpöjen kanssa ei ollut ongelmia, paitsi lämppärin puhallin alkoi taas pitämään meteliä, vaikka olen pariin otteeseen sitä yrittänyt rasvailla. Venttiilin nostajan naputuskin lakkasi kun moottori lämpeni kunnolla. Sitä varten ostin puhdistusainetta, jos parikymmentä kilometriä ajaisi vielä ennen öljynvaihtoa. Käykös tähän RN-koneen nostajat miten suurilla toimenpiteillä? Isän korjaamolle tuli nimittäin kiertokankivikainen mk2 V70T5, josta saisi osia.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #129 : 22.12.2019, 22:22:02 »
oinen juttu oli ilmanpoisto ohjaamosta, kuten sisäkuvassa hyvin näkyi. Tein aukkoja apparin oven pohjaan ja laitoin kaiutinritilän sen verhoiluun, mutta ei ihan kunnolla näyttänyt toimivan. Alkuperäiset poistoaukothan ovat nyt konehuoneessa.

Pari tietokoneen puhallinta puhaltamaan jostain höyryjä ulospäin? ???
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #130 : 22.12.2019, 22:58:47 »
Eihän sinne tarvitse kuin laittaa vaikka siihen uuteen väliseinään takaiskuläpällä oleva poistoventtiili. Kyllähän se ilma poistuu jo sen tulopuhaltimen avulla, kunhan sillä on vaan reikä mistä päästä ulos.

No voisihan sen toki viedä, mutta eppäilen silti kannattavuutta. Etuakselisto ei mahdu 20% sisään moottoritehoon nähden ja takalattian poisto voi olla haastava perustella, vaikka turvakaaret koria nyt tukevatkin.

Mitä tarkoitat tuolla 20% jutulla? Uudessa laissahan katoavat kaikki prosenttisäännöt, mennään suoraan teho-painosuhteella.. Tietysti jos sekin jää ahistamaan, taitaa olla turha reissu, mutta muuten, olisihan tuo ihan mansikkaa jos olisi kilvissä. Tarkoitan siis sitä että vaan täräyttää sinne konttorille, ja katsoo millaisen asenteen inssi ottaa, ja mitä se oikeasti vaatisi että sen saisi kilpiin.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #131 : 23.12.2019, 12:32:19 »
Pari tietokoneen puhallinta puhaltamaan jostain höyryjä ulospäin? ???
Tämä oli hyvä idea, koska mulla oli pari sellaista hyllyssä. Ensi kerralla näkee miten vaikuttaa, laitoin siis puhaltimen "kaiuttimen tilalle" oveen. Tarvittaessa vielä kuskin oveen samanlainen ratkaisu. Tuon paloseinän pidän edelleen mahdollisimman umpinaisena.

Mitä tarkoitat tuolla 20% jutulla?
Edelliseen projektiin kun anoin poikeuslupaa, niin piti akselistot ym. olla uutta tehoa ja painoa vastaavasta autosta. Asia mitä ei kaiketi silloinkaan ollut mihinkään kirjoitettu. Käsijarru on myös yksi ongelma katsastuksessa...

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #132 : 23.12.2019, 17:09:13 »

Mitä tarkoitat tuolla 20% jutulla? Uudessa laissahan katoavat kaikki prosenttisäännöt, mennään suoraan teho-painosuhteella.. Tietysti jos sekin jää ahistamaan, taitaa olla turha reissu, mutta muuten, olisihan tuo ihan mansikkaa jos olisi kilvissä. Tarkoitan siis sitä että vaan täräyttää sinne konttorille, ja katsoo millaisen asenteen inssi ottaa, ja mitä se oikeasti vaatisi että sen saisi kilpiin.


Uudet säännökset eivät poista sitä, että koneen sijainti pidettävänä ennallaan vaikka vetotapaa saisikin muuttaa. Ts ei ole mahdollista tehdä etukoneisesta keski-/takakoneista ilman poikkeuslupahakemusta. (saa korjata jos olen väärässä...)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #133 : 27.12.2019, 19:17:56 »
Uudet säännökset eivät poista sitä, että koneen sijainti pidettävänä ennallaan vaikka vetotapaa saisikin muuttaa. Ts ei ole mahdollista tehdä etukoneisesta keski-/takakoneista ilman poikkeuslupahakemusta. (saa korjata jos olen väärässä...)
Ja siihen saakin sitten hetken pohtia, mitkä olisivat perustelut lupahakemukselle. "Miksi/mihin erityislupaa haetaan?" No, se siitä. Kulkee trailerilla riittävän kätevästi ajopaikoille.

Tänään tulikin kymmenisen kilometriä ajeltua, 600m riihilenkkiä sai siis pari kertaa kiertää. Ikkunoiden huurtuminen väheni poistopuhaltimella ja asentamalla irti ollut torvi koetaulun alla paikoilleen (kukahan torvi lie irottanut). Ensimmäisellä lienee pienempi vaikutus. TK-venttiilistä pesin öljyistä möhnää pois ja nyt tyhjäkäyntikin palautui joka kerta.

Pohjaan ruiskutin koteloaineen ja paksun massan hitsattuille alueille ja mistä olin vanhat massat kaapinut pois. Niistä tuli pari lisäkiloa, mutta jospa kestäisi pidempään ilman ruostumista. Taka-alatukivarsista otin muovit pois, kun näytti keräävän lunta ja jäätä niiden päälle aika reippaasti. Jonkinlaista suojaa kehiteltävä puolaa varten myös, ettei lumipöly aiheuta ongelmia. Sen verran piti kulkua kokeilla, että kuskinpuolen takaroiskeläpästä mursi penkka palasen pois. Joitain kuvia tuli myös otettua:







Ajellessa tuli mielenkiintoinen huomio. Jotenkin lihasmuistista tulee aina vietyä käsi virtalukon tienoille, kun ajattelee pyöräyttävänsä ajotietokoneen namiskaa. Tässä se sijaitsee oikeasti keskikonsolissa, joten saatan siirtää sen lähemmäksi samaa paikkaa kuin 850:ssä, ettei tule aina kopeloitua tyhjää.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #134 : 28.12.2019, 12:21:10 »
takavanteesta näkee että hauskaa on ollu
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Ateho  Elekma