Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Anttiju - 17.04.2024, 14:49:47

Otsikko: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 17.04.2024, 14:49:47
S70 vm 1997 10V. moottorivikavalo/lambdavalo paloi eikä mennyt katsastuksessa päästöistä läpi. Vaihdoin autodocista tilaamani lambda-anturin jonka jälkeen alkoi nykittämään ja haisemaan, välillä meinaa sammua. Ajattelin että lambda ei ollut passeli kun liitin oli hieman erilainen...ihan kuin liittimen piuhat olisi eri päin joten hommasin paikallisesta varaosaliikkeestä uuden. Väliaikaisesti laitoin vanhan lambdan paikalleen jolloin vikavalo syttyi mutta nykiminen loppui.  Uudella lamdalla sama vaiva, nykiminen jatkui ja auto meinaa hyytyä. Missä vika?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: laatikkovika - 17.04.2024, 15:37:18
Ihan missä vaan. Tuskin lambdassa. Se valohan on vikavalo, ei sinällään viittaa mitenkään suoraan lambdaan. Olis liian helppoa.
Imuvuoto vaikkapa. Bensanpaine, bensansuodatin liittyen edelliseen. Lämpöanturi...
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 17.04.2024, 16:18:56
Mutta lambdaa vaihtamalla vikavalo kuiteskin sammuu. Mutta miten imuvuodon, bensanpaineen tai suodattimen vaivat tulee esille vain uudella lambdalla? Vanhalla lambdalla ei ole mitään vikaa käynnissä.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: laatikkovika - 17.04.2024, 20:49:25
No enpä oikeen saanu selvää tosta alotusviestistäs.
Laita sitten oikea lambda sinne jos vanhalla toimii mutta valo palaa.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s70-874/2-4/moottori/lambda-saato?of=m3499;t7251;s10829
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Lankku - 17.04.2024, 21:24:46
10V käy vain samanlainen lambda kuin alkuperäinen. Oltava samat värit johdoissa, jne. Muuten ei toimi oikein. Esim. 20V ja turboissa on erilainen.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: laatikkovika - 17.04.2024, 22:39:41
Tossa mun laittamassa linkissä on 10V lambdat. Hella näyttäs olevan valio, varmaankin myös on noista paras.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 17.04.2024, 23:17:21
Autodocin lambda oli Vemo V50-76-0002, jossa piuhojen värit 2kpl valkoisia, 1kpl harmaata ja 1 kpl mustaa. Paikallisesta liikkeestä tilattu Walker 250-24814, piuhojen värit samat mitä vanhassa alkuperäisessä punainen, valkoinen, musta ja keltainen. Voiko olla mahdollista että kumpikaan ei sovi autooni tai ainaskin toinen on viallinen?
Tuleeko mieleen että missä muualla voisi olla vika kuin lambdassa?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 21.04.2024, 19:42:59
Kahdella paikallisella korjaamolla kävin jotta lukisivat mahdollisia vikakoodeja joista toisen pitäis olla oikein Volvoihin perehtynyt niin kummallakaan ei ollut laitteita millä olisivat päässeet koodeihin kiinni??? Mutta sillä matkalla selvisi kuiteskin että jokin imuvuoto mahdollisesti jossain voisi olla syyllinen. Tarkemmin tutkittuna imuvuoto löytyikin imusarjan päähän tulevasta letkusta johon oli joku joskus aikanaan laittanut teipin tukkeeksi. Kun otin teipin pois niin koko letku katkesi. Letkun toinen pää tulee kiinni johonkin pikku venttiiliin/koteloon joka englannin kielisissä jutuissa nimetään liekkiloukku tai jotain. No nyt sitten pitää metsästää sopiva putki tai letku jostain ja laittaa lambdan liitin kiinni...toivottavasti vika oli tuossa. Eli uudet lambdat ilmeisesti kunnossa olevia.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 22.04.2024, 18:34:42
Letkua/putkea ei löytynyt joten polttoaineletkua laitoin ja sama vaiva jatkuu eli kun moottori on lämmin niin auto nykittää, tyhjäkäynnilläkin käynti epätasaista. Kun kierroksia on kovasti niin mitään ongelmaa ei ole??? Jossain vaiheessa koeajojen jälkeen tyhjäkäynnillä tyhjäkäynti yhtäkkiä muuttuikin tasaiseksi joten lähdin kokeilemaan tien päälle ja mitään vikaa ei tuntunut olevan...ei matalilla kierroksilla eikä kun kierrokset oli huipussaan. Tunnin kun auto seisoi niin lähdin taas ajoon eikä aluksi mitään ongelmaa mutta kun auto pikkasen lämpeni niin nykiminen taas alkoi. Perskules sentään...Missä vika?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Scraab - 22.04.2024, 19:12:02
Turha näitä on arvailla, vikakoodit ensin esiin.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Anttiju - 23.04.2024, 01:43:03
Millaset ihme koodinlukijat pitäisi olla että -97 ikäisestä saa koodeja luettua kun paikallisella merkkikorjaamoilla ei ole laitteita? Omalla Icarsoft vol 3.0:lla ei pääse kiinni sytytykseen, lambdaan tai muihinkaan moottori systeemeihin.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: laatikkovika - 23.04.2024, 09:02:04
Onkos tässä jo maf vai onko vaan imuilman lämpötunnistin siinä ilmanputsarin jälkeen.
Eikös tässä oo vaan lämpötunnistin kun on vielä vaijerikaasu.

Syyllistyn nyt siihen arpomiseen mitä ei sais tehdä mutta lähtisin ite nyt tuossa kokeilemaan kuitenkin moottorin ja imuilman lämpöanturia.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s70-874/2-4/moottori/moottorielektroniikka?layered_id_feature_1%5B0%5D=3939&layered_id_feature_1%5B1%5D=2394&of=m3499;t7251;s10854

Noita lukijoita on harvalla kun ei noita autojakaan montaa ole 10V.  Ite en tykkää tuosta mallista, on sen verran hengetön.
Scraabilla varmaan on.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: hespa - 23.04.2024, 09:20:04
Toivottavasti olet ihan ensimmäisenä vaihtanu tulpat, tulpanjohdot, ja puolalta jakajankanteen tulevan johdon.?????
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.04.2024, 10:19:58
Mulla on -98 10v-vehkeessä vain se lämpöanturi ilmanputsarissa(ja vaijerikaasu S*). En ole vielä saanut lukijaa tohon tekniikkaa mut kolvaan varmaan semmoisen piuhan "obd"-porttiin mikä osaa sit morsettaa koodit ledillä.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vaihto s70:iin
Kirjoitti: Scraab - 23.04.2024, 10:55:15
Noita lukijoita on harvalla kun ei noita autojakaan montaa ole 10V.  Ite en tykkää tuosta mallista, on sen verran hengetön.
Scraabilla varmaan on.
Minulla on VOL-FCR, joka lukee tuon ikäisiä. Tuosta 10V-versiosta ei tosin ole mitään kokemusta, onneksi. Neljännesvuosisataa mennyt tuon T5 kanssa, eikä sitä ole tarvinnut usein korjailla :).

Eiköhän merkkihuolloissa ole vielä vehkeet tallella koodien lukuun?