Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: lemppu - 10.07.2013, 15:49:46
-
Eli Volvo saattaa käynnistyä aamulla ja illalla, mutta harvoin keskellä päivää. Joskus voi kovan sahaamisen jälkeen startata. Bensaa tulee moottoriin , mutta ilmeisesti ei kipinää. Mitä pitäisi tehdä? Missä vika??
Volvo 960 -91 3l moottori.
-
lue nyt vikakoodit alkajaisiksi.
-
vikakoodit on luettu. Ei auttanut. bensapumpun rele vaihdettu.
-
No ei auttanut tuo vikakoodien tänne kertominen juu....
-
reistailisko nokka akselin asennon tunnistin?
-
Eli Volvo saattaa käynnistyä aamulla ja illalla, mutta harvoin keskellä päivää. Joskus voi kovan sahaamisen jälkeen startata. Bensaa tulee moottoriin , mutta ilmeisesti ei kipinää. Mitä pitäisi tehdä? Missä vika??
Volvo 960 -91 3l moottori.
mites noi aamu/iltapäivät mites se niihin suhtautuu? :2funny: sorry oli pakko ;)
-
vikakoodit on luettu. Ei auttanut. bensapumpun rele vaihdettu.
Vai oliko tämä jo korjaus??
-
No ne vikakoodit ei kuulemma liity tähän ongelmaan mitenkään (sanoi autoa korjannut tuttu).
Ja samat vikakoodit tulee aina takaisin vaikka viat korjattu. (yritän vielä selvittää nuo koodit).
Bensapumpun releen vaihto ei korjannut ongelmaa.
Kuten jo ensimmäisessä viestissä kerroin aamu- ja iltapäivät on hyvin hiljaisia :2funny:
Olisiko kellään ideaa siihen kipinän saantiin??
Akku vaihdettu, virtalukko vaihdettu, tulpat vois vielä vaihtaa, mutta auttaisko asiaa?
-
no tulppien vaihto on todellakin järkevää ja pistä ne vikakoodit tänne niin voidaan ihmetellä. se sun korjaaja voi olla väärässäkin.
-
No voisikos vika olla vauhtipyörän asentotunnistimessa,tulpatkin hyvä vaihtaa.
-
Eli onko selkeästi riippuvainen ulkona olevasta lämpötilasta että lähtee vain kylmällä kelillä käyntiin?
Voisikohan rikkinäinen evap venttiili aiheuttaa? Lämmin keli höyrystää bensaa tankissa joka sitten kulkeutuu hiilipöntön läpi ja moottori "tulvii".
Auttaako käynnistämiseen että pitää kaasun pohjassa?
-
Tässä alkajaisiksi vikakoodit: 121, 411 ja 314.
Ongelma ollut jo talvellakin. Kauppareissulla ei kannata sammuttaa autoa muuten ei pääse kotiin :(
-
Ei lähde käyntiin vaikka olisi kaasu pohjassa tai ei. Pyörittää hyvin muttei starttaa.
-
Vauhtipyörän asentotunnistin on jo vaihdettu. Ei auttanut. :(
-
Onko automaatti? En löytänyt koodia 314 luettelosta.
-
314 on kampiakselin asentoanturi vikakoodi. 121 ilmamäärämittari.
-
On automaatti. 314 on ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin.
kannataisko ostaa moottorin ohjausyksikkö?
-
On automaatti. 314 on ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin.
kannataisko ostaa moottorin ohjausyksikkö?
ei kannata ohjausyksikköä ostaa, immu kannattaa tutkia. Vaihdekepissä on pnp-kytkin ja ei käynnisty jos siinä on vikaa.
-
OK. Vaihdekeppiä ei ollakaan vielä tutkittu. Kiitos vinkistä :)
Nyt Varmaankin tyhmä kysymys: Mikä immu ?? :-\
-
Ilmamäärämittari.
-
Vaihdekepin sydeemit ei vaikuta käynnistymiseen, ainoastaan siihen startin kytkeytymiseen (ja mahdollisesti vikavalodiskoon kun kone käy).
-
On automaatti. 314 on ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin.
joo niinpäs olikin.
-
Tänään on tarkistettu vaihdekeppi. Ongelma ei vieä ratkennut.
Lisää ideoita otetaam vastaan :)
Tänään Volvolla oli parempi päivä; käynnistyi aika hyvin useampaan otteeseen
ja päästiin vielä korjaamolta kotiinkin :D
-
Kirjoitat vaihtaneesi virtalukon, tarkoitatko lukkopesää vai virtalukon pohjaa?
-
Ootko kokeillu kun ei meinaa lähtee käyntiin niin ottaa ilmanmassa mittarilta johon pois niin sillon pitäs lähtee jos siinä on vika.
-
Pnp kytkin ei oo tässä missään vaidekepissä. Se on laatikon kyljessä. Sen pystyy purkamaan ja kunnostamaan. Vaikuttaa käynnistymiseen.
-
Vikakoodit
1-2-1 = IMMu (IlmaMassaMittari) signaali on epäkelpo tai puuttuu
3-1-4 = Nokka-akselin asentotunnistimen signaali puuttuu tai on epäkelpo
4-1-1 = Kaasuläpän asentotunnistimen signaali puuttuu tai on epäkelpo
Noista jo IMMu tekee käynnistymisestä vaikeaa, puhumattakaan asentotunnistimen signaalista, joka vaikuttaa kipunaan yms.
Noin moniongelmaisessa laitteessa vika voi olla johtosarjassa tai sitten ihan noissa antureissa.
Tomaatin vaihdekepin kytkimet vaikuttava ainoastaan siihen, ettei starttimoottori pyöritä konetta lainkaan, jos keppi on väärässä asennossa.
-
Virtalukon pohja on vaihdettu.
Ilmamassa mittarin irroitus on nyt kokeiltu = Ei lähtenyt kunnolla käyntiin.
Seuraavaksi keskitymme asentotunnistimeen.
-
Samaa vikaa esiintyy minun 960:ssä. Lähtee normaalisti käyntiin tosi hyvin, mutta pari kertaa viikossa kone ei käynnisty vaikka kuinka sahaisi. Yleensä auttaa kun aukaisee konepellin ja lukee vikakoodit. (Yleensä mitään vikakoodeja ei löydy. Muutaman kerran tullut koodi 1-3-1, joka ilmeiseti viittaa kampiakselin asentotunnistimeen.) Joskus vain odottelen hetken aikaa ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Muutaman kerran auto ei ole lähtenyt käyntiin ollenkaan. Seuraavana se on käynnistynyt taas normaalisti.
Tänään vika tuli päälle kotipihassa ja onnistuin selvittämään, että kipinä on hukassa. Vika ei siis ilmeisesti ole bensäpuolella.
Moottori käy käynnistyttyään normaalisti eikä ole koskaan sammunut kesken ajon.
Onko teillä vinkkejä missä vika voisi olla?
Missä sijaitsee 3.0 kuutosen kampiakselin asentutunnistin? Onko se kallis?
1993 960 3.0 autom.
-
hinta 66,90 motonet ja löytyy turbiini/kytkinkopan päältä
-
hinta 66,90 motonet ja löytyy turbiini/kytkinkopan päältä
Ja käytetty voi löytyä markkinapaikalta 5-15 euroon. Anturi käy myös 850/x70I:stä.
-
vanha topic mutta ei kehtaa uuttakaan aloittaa kun oireet samat. viikko sit jäi oma 960 pihhaan. vm 91 3.0.
bensapumppu tankkiin vaihettu kun se veteli viimeisiään vaan ei ollut vika siinä eikä pumpun releessä. kipinää ei ilmeisesti tuu. nokka akselin anturin putsasin, vaan ei. kiekkamittari ei sykähtele startatessa mitä se mielestäni on aikaisemmin tehnyt.
voiko olla vika kampuran anturissa? ja miten kettumainen se on vaihtaa? vinkkejä otetaan vastaan...