Autodiagnoosi  Carcom Oy

Polttoainepumput+ kaasarit

  • 28 Vastauksia
  • 13422 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Polttoainepumput+ kaasarit
« : 26.12.2011, 20:39:02 »
Tehdäänpä uusi aihe ettei huku tarpeellista tietoa muualle.

Josko ihmiset ketkä on kasaillut näitä, voivat kertoa kokemuksiaan,
ja toiset ihmiset ihan perustella.

Käsittääkseni kaikissa tehtaan alkuperäisissä konevariaatioissa
on ollut mekaaninen polttoainepumppu.
Mikä tämän tuotto on?

Millä kaasutinsetupeilla alkaa tarvitsemaan sähköistä siirtopumppua.

Miten esim 32/36 DGV, meneekö vielä mekaanisella? Näitähän on tehty.
Tietysti siihen vaikuttaa moottorikin, eikä pelkästään kaasari,
onko viritetty, ja millaiseen ajoon tulee. Esim joku laittaa tuplat mutta
ajaa silti vain rauhallista maantieajoa 80km/h vauhdilla töihin ja takasin,
ei se kulutusta, eli polttoaineen tarvettakaan nostaa.
Single 40 DCOE, DHLA? Entä 45? Entä kahdella kaksikurkkuisella?

Onko tähän olemassa jokin kaava millä voi laskea sinne päin
tarvittavan tuoton?

Toivottavasti asiasta tietävät ja asian osaavat kirjoittelevat tänne tietojaan,
hyödyttää kaikkia ketkä asiaan törmäävät joskus.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #1 : 26.12.2011, 20:58:27 »
Onko tähän olemassa jokin kaava millä voi laskea sinne päin
tarvittavan tuoton?
Karkeasti otettuna 0,5L/hv/tunti tarvitaan polttoainetta.

Eli 100hv koneelle tarvitaan 50L/h tuottava pumppu.

Mekaanisesta pumpusta kun puhutaan ni tuo 50L/h tarvitsee sitten ottaa maksimitehon kierrosluvulla. Irtonaisena jos pumppua mittaat niin nokkahan antaa yhden pumppauksen per KAKSI moottorikierrosta pumpulle.

Eli 6000rpm koneella on 3000 pumppausta/minuutti = 180000 pumppausta/tunti, ja noilla pitäisi 100hv koneessa siis siirtää 50L/h. Eli yhden pumppauksen pitää tuottaa 50L/180000.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #2 : 26.12.2011, 21:32:42 »
Aika pitkälle se oma mekaaninen pumppu piisaa. Ainakin 40 tuplilla olen nähnyt käytettävän vakiota pumppua kilpakäytössä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #3 : 19.01.2012, 11:28:38 »
Oma mekaaninen riittää 45:lle nurkkapyörityksissä kyllä, jos omalla kylällä risteyksissä ja kurveissa välillä seinää edelle heittelee. Naapuri kylille jos lähtee rallia ajamaan tai varttimailia vetään, niin kannattaa silloin jo sähköstä pumppua ja paineensäädintä alkaa harkitsemaan. Samoin jos pankkiryöstössä pakoautona joutuu useamman kymmenen kilsan kissa/hiiri hippasille sinivuokkojen kans, niin varmempaa oli sähkönen olla ettei männät sula  ;D

Hups... piti mennä tonne vapaamuotoiseen höpinä topicciin
« Viimeksi muokattu: 19.01.2012, 13:53:21 kirjoittanut kilikali »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #4 : 19.01.2012, 18:33:30 »
Itellä on mekaaninen pumppu omassa jossa on 45 tuplat, n. 2,3l alakerta ja isoventtiilikansi ja hyvin on ainetta riittänyt.. Onhan tuossa mielessä käyny jos sähkösen pumpun laittais..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #5 : 19.01.2012, 19:06:53 »
Joo, eli omaan tilanteeseen siis tulee sähköinen pumppu.
Tännekkin tulee "isoventtiilikansi"   ;)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #6 : 19.01.2012, 20:04:35 »
Paljon on 140-srj:n polttoainelinjaston sisähalkaisija?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #7 : 19.01.2012, 20:10:19 »
Paljon on 140-srj:n polttoainelinjaston sisähalkaisija?

Aika tarkkaan 6mm.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #8 : 19.01.2012, 20:21:32 »
Jos joku keksii hyvän syyn miksen tee polttonestelinjastoa
kupariputkesta käyttäen jarruputkien junttureita, esittäköön mielipiteen/ faktan.
Ne juntturit ei ole millään jostain polttonestelinjaston paineesta,
jarrulinjastossa poljinta kunnolla painaessa on jotain muuta ne paineet.
Linjat on kuitenkin tällä hetkellä yli 30v vanhat, niin ihan paikallaan
vaihtaa ettei hajoa, kesän tullessa.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #9 : 19.01.2012, 22:42:32 »
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?forum=7&topic=25583

Tossa ainakin vähän juttua, muutama kertoo ajaneensa ilman ongelmia ja toiset taas kertoo kaasareiden ym epäjalompien metalliosien syöpyneen.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa -Joonas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #10 : 22.07.2013, 19:22:15 »
Olisiko jollain jemmassa sähkö-/relekaaviota tuolle sähköisen bensapumpun asennukselle? Oman B20 mekaaninen pumppu ei oikein jaksa syöttää bensaa riittävästi noille virityksille mitä tuohon on tehty edellisen omistajan toimesta.
Ja noita kaavioita/ohjeita kysyn siksi, jotta tietäisin minkälaisen releen sinne laitan ja mistä otan virrat sille. Erillisen katkaisijan meinasin laittaa vielä ohjaamon puolelle, jotta varmasti saa tarvittaessa siitä pumpusta virrat pois päältä.
Bensapumpuksi ostin Biltemasta 044-tyyppisen pumpun, jossa suurin paine 8bar ja virtaamat ovat 270l/h@3bar ja 200l/h@5bar.
Volvo 144 B20 '68, Mk3 Golf GT Special 1.9TDi '95, Mk2 Jetta Flair "GT" 1.8i '90, 86c Polo Coupe 1.3i '89
EX: Carina E 1.6 16v GLI '93, Mk2 Golf GT 1.8 '89, 740 GL 2.4TD '87

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #11 : 24.07.2013, 19:01:47 »
Onko kyseessä kaasaripeli? Mikäli on, niin tuossa ostamassasi pumpussa on liian kova paine. Kaasareille sopiva paine on 0,2-0,3bar. Itselläni on muistaakseni jostain Escortista bensapumpun rele. Tuolle otetaan impulssi sytytyksestä. Mikäli kipinä häviää niin bensapumppu sammuu. Tuon laiton kolaritilanteen varalle ettei työnna tankkia tyhjäksi jos jää virrat päälle ja on itse tiedottomassa tilassa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #12 : 24.07.2013, 19:11:26 »
Esim. 240:n K-Jettiläisen pumpun rele on hyvä ohjaamaan pumppua, se kun ottaa ohjauksen sytyltä eli kun kone sammuu niin sammuu myös pumppu vaikka virrat olisi päällä.

Ja kuten sopanja jo totesi niin tuo ruiskun pumppu ei sovellu kaasareille.
Esim. tämä http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Solid+State+Competition+polttoainepumppu/336 piisaa pitkälle ja jos ei piisaa niin löytyy vielä isommalla tuotolla http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Red+Top+Polttainepumppu/332 Ja nisenkin kanssa on sitten syytä käyttää paineensäädintä, esim. http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Paineens%C3%A4%C3%A4din+Petrol+King+FPR008B/338?offset=15
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -Joonas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #13 : 24.07.2013, 22:34:53 »
Jeps, Volvossa on kiinni 40 Dellorton tuplat imutorvilla, joiden päälle on vielä kietaistu Pipercrossin suodattimet.
Olin aika luottavainen tuon pumpun suhteen, kun vielä se myyjä siinä infotiskillä sanoi, että tuo ei sovellu ruiskukoneelliseen vaan tarkoitettu nimenomaan kaasutinkoneellisiin ja juurikin tankin ulkopuolelle vaikka konehuoneeseen asennettavaksi. Eikö sitten vaikka bensapaineensäätimellä pysty pelamaan ne paineet kohdalleen?
Mitään näistä tajua, kun ei ole noita volkkareita tarvinnut viritelä, siksi nämä tyhmältäkin kuulostavat kysymykset  ::)
Volvo 144 B20 '68, Mk3 Golf GT Special 1.9TDi '95, Mk2 Jetta Flair "GT" 1.8i '90, 86c Polo Coupe 1.3i '89
EX: Carina E 1.6 16v GLI '93, Mk2 Golf GT 1.8 '89, 740 GL 2.4TD '87

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Polttoainepumput+ kaasarit
« Vastaus #14 : 25.07.2013, 08:24:21 »
Kyllä tuo 044 on nimenomaan ruiskun pumppu, voi päätellä jo siitä kun tuotot on ilmoitettu noin isoilla paineilla, kaasutinkäyttöön tarkoitetuissa pumpuissa paineet ovat luokkaa 0,1-0,5 bar. Ruiskuuun tarkoitetulla säätimellä ei saa pudotettua painetta tarpeeksi ja kaasutinmallinen säädin ei taas kestä tuon pumpun painetta. Eli kannattaa käydä vaihtamassa siellä Biltemassa sopivampaan tai vaikka myydä se ostamasi pumppu (pitäisi sopia esim. 240/740 painepumpuksi) ja hakea esim. Motonetistä uusi.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

RallyBaron  Samppasport