Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jurpe - 02.01.2011, 23:13:11

Otsikko: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 02.01.2011, 23:13:11
Joku vääntänyt mutterit sen verran kireälle, että jengat oli entiset avatessa.
Jaksaisko joku kirjoittaa pikaohjeen pultin vaihtoon etupäähän?

Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 03.01.2011, 00:16:18
Satula irti, kannakerauta irti, jarrulevyn se 10mm pultti irti, jarrulevy irti ja sillon sulla on siinä napa näkyvillä, abs jarrullisissa en tiedä onko kehä tiellä mutta periaatteesa nyt se siitä hakkaamalla sisäänpäin(moottoria kohti) lähtee, saattapi olla lujassa että ei välttämättä kannata laakeria ruveta rikkomaan. Napa lähtee irti avaamalla rasvakuppi ja sieltä alta iso pultti auki, saa prässissä puristettua pultit irti.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 03.01.2011, 06:54:43
Kiitokset. Koitetaanpa naputella.

Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jule - 03.01.2011, 17:01:41
Kyllä ne pultit voi ihan moskalla napauttamallakin saada irti. Ja uuden sitten kiristää mutterin ja jonkin sopivan aluslevyn tms kanssa kiinni.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: jogiin - 03.01.2011, 23:04:06
Kyllä ne pultit voi ihan moskalla napauttamallakin saada irti. Ja uuden sitten kiristää mutterin ja jonkin sopivan aluslevyn tms kanssa kiinni.
Näin tehtii isä ukon voyageriin.
Mutta kuten hemba kertokin niin voi olla viisainta prässissä irrottaa jos ei muutamalla napautuksella lähe liikkeelle...
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: TVS - 03.01.2011, 23:14:53
Tekohengitystä voi yrittää m12x1.5 kierrepakalla, jos löytää oikean jengan. Tämä siis mikäli pultti ei sovinnolla lähde irtoamaan, tämänhän voi testata irrottamatta satulaa yms, ja jos pultti on sitä mieltä että sen on hyvä siinä, niin pakkaa kannattaa testata, mikäli semmosen jostakin saa esim. lainaan.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: hevonen - 04.01.2011, 14:27:03
Kyllä se pultti voimalla lähtee, jos ei heti, laita kylmäsprayta pulttiin. Yksikään ei oo jääny lähtemättä.
Ota huomioon että etu ja takapultit on erilaisia. ;)

Jos kierteet on matkanneet manan majoille, ei siinä pakka auta, ehkä jotain hienosäätöä voi tehdä mutta en alkais kokeilemaan pyöränpulteissa mitään voodoo juttuja. *taavih->
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: googe 2.0 - 04.01.2011, 15:44:22
Onkos tuossa mahdollista tehdä navasta kiero? Tulee kallis moskan napautus / lekan mäjäytys / prässin puristus :o

Etunapojen maksimiheitto oli jotain aivan naurettavan pientä. Jos tuo ylittyy, niin jarrut alkaa täristää rattia.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 05.01.2011, 00:19:06
Tekohengitystä voi yrittää m12x1.5 kierrepakalla, jos löytää oikean jengan. Tämä siis mikäli pultti ei sovinnolla lähde irtoamaan, tämänhän voi testata irrottamatta satulaa yms, ja jos pultti on sitä mieltä että sen on hyvä siinä, niin pakkaa kannattaa testata, mikäli semmosen jostakin saa esim. lainaan.

Tämä kävi mielessä, mutta pahiten kärsinyt pultti on siinä kunnossa, että mutteria ei millään saa lähtemään jengalle. Osalle pulteista tuo käsittely voisi toimiakkin.

Hyviä vihjeitä kuitenkin. Tämän takia näistä kannattaa aina etukäteen vähän kysellä, vaikka suurinpiirtein tietäisikin, miten homma tehdään.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: TVS - 05.01.2011, 10:26:17
Minä oon laiskana tehny parikin korjausta tuommoseen, missä on lähteny mutteri väärälle jengalle, siten että hionu dremelillä jonkun 3mm matkalta päästä kierteen kokonaan poies, niin jää se vaurioitumaton osa käyttöön. Toki jos kierre on koko matkan aivan förbi niin ei siinä auta mikään, mutta jos se on vaan se pää niin tuo pieni pätkä jenkaa poies ja pakalla läpi helpottaa. Samalla kannattaa käydä kaikki pultit ja vaikka vielä mutteritkin läpi, sitten saa taas pyöritellä mutterit sormin kiinni ja vain kiristys jää avaimella tehtäväksi.

Siksi siis kutsuinkin tuota tekohengitykseksi, jos jenka on tosiaan död, ei auta kun vaihtaa. Usein tuhottuna on vaan se uloin muutama milli, ja loppujenka on normaalissa kunnossa, tällaisen saa elvytettyä toimivaksi.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: hevonen - 05.01.2011, 11:29:42
Minä oon laiskana tehny parikin korjausta tuommoseen, missä on lähteny mutteri väärälle jengalle, siten että hionu dremelillä jonkun 3mm matkalta päästä kierteen kokonaan poies, niin jää se vaurioitumaton osa käyttöön.

 Usein tuhottuna on vaan se uloin muutama milli, ja loppujenka on normaalissa kunnossa, tällaisen saa elvytettyä toimivaksi.
Tuota on tullut kanssa tehtyä, oon ihan vaan rautasahalla laskenut pätkän päästä poies, on siinä varaa... :juhau:
Tuo on tosi että siitä päästä ne useimmiten menee huonoksi.
Näistä takavedoista menee nuo pultit tosi helposti, joku rengasmestari vetää pyssyllä 30 kiloon... *tumppuun->
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 05.01.2011, 23:59:39
Näistä takavedoista menee nuo pultit tosi helposti, joku rengasmestari vetää pyssyllä 30 kiloon... *tumppuun->

Nyt oli sen verran kireällä, että ei ainakaan auennut pyssyllä.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: hevonen - 06.01.2011, 16:01:56
Nyt oli sen verran kireällä, että ei ainakaan auennut pyssyllä.
Jepulistajuu. Omalle kohdalle on tullut sellaisia ettei taval.pyssyllä mitään asiaa. Ristikkoavain ja reilu metrinen varsi, vääntövoima varmaan jotain 30-40 kg ennenkuin pamahtaa auki...
Joskus oon omistanut myös sellaisen ristikkoavaimen jonka keskiö on niitattu yhteen kahdesta puoliskosta, sellainen avain on alkanut pyörimään liitoksestaan eikä ole voima riittänyt. :buck2:
Tommonen paska:

 (http://www.vannetukku.fi/images/Ristikkoavain_etusivu.jpg)
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 16:25:40
Jepulistajuu. Omalle kohdalle on tullut sellaisia ettei taval.pyssyllä mitään asiaa. Ristikkoavain ja reilu metrinen varsi, vääntövoima varmaan jotain 30-40 kg ennenkuin pamahtaa auki...
Joskus oon omistanut myös sellaisen ristikkoavaimen jonka keskiö on niitattu yhteen kahdesta puoliskosta, sellainen avain on alkanut pyörimään liitoksestaan eikä ole voima riittänyt. :buck2:

Bilteman ristikkoavain menee solmuun kun vääntää  ;D Kokemusta on..
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: hevonen - 06.01.2011, 16:39:40
Bilteman ristikkoavain menee solmuun kun vääntää  ;D Kokemusta on..
Joo, ja ilman jatkovarttakin... :knuppel2:
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 16:55:34
Joo, ja ilman jatkovarttakin... :knuppel2:
Nimenomaan  ;D
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 06.01.2011, 17:36:33
Miten abs kehä irtoaa navasta? On tiellä...
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 06.01.2011, 20:02:39
Laakerikin levisi käsiin, kun vähän naputtelin napaa.
Abs-kehää ei ilmeisesti pysty navasta irroittamaan?
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: tarmo - 06.01.2011, 20:24:46
mulla tapana aina avata pyörän mutterit pyssynkaa , mutta kiinni päin aina käsipelillä :P
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: 0yxxy0 - 06.01.2011, 20:32:11
mulla tapana aina avata pyörän mutterit pyssynkaa , mutta kiinni päin aina käsipelillä :P

Sama täällä. Pitäähän ne pystyä aukaseen myös tienpäällä jos kummi puhkiaa.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Kupru - 06.01.2011, 20:50:33
Sama täällä. Pitäähän ne pystyä aukaseen myös tienpäällä jos kummi puhkiaa.
Kyllä.
Itse avaan pulttikoneella täysillä, kiinni laita 1/2 teholla, toiminut hyvin. Tarvittaessa saanut käsivääntimellä auki.
On toki tuttu masiina, joku vietnamilainen, tehoja ei liikaa, mutta kii on pysynyt.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: porko - 06.01.2011, 21:02:23
Miten abs kehä irtoaa navasta? On tiellä...

Muistaakseni se on prässäämällä asennettava / irroitettava, sillä tarvike napa tulee ilman hammaskehää. En voi kyllä vannoa, olisko noissa vuosimalli eroja. Käytännössä ei kuitenkaan irtoa kotikonstein ehjänä, ellei ole äskettäin ollut irti. Kehän lämmitys kevyesti pillillä helpottaa irtoamista. Jos siis on irtonainen...

Tosin jos nyt on laakerikin vainaa, niin melkein suosittelen kokonaan uutta napaa laakereineen ja pultteineen. Toki se jotain maksaa :'(
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 07.01.2011, 00:40:56
Muistaakseni se on prässäämällä asennettava / irroitettava, sillä tarvike napa tulee ilman hammaskehää. En voi kyllä vannoa, olisko noissa vuosimalli eroja. Käytännössä ei kuitenkaan irtoa kotikonstein ehjänä, ellei ole äskettäin ollut irti. Kehän lämmitys kevyesti pillillä helpottaa irtoamista. Jos siis on irtonainen...

Tosin jos nyt on laakerikin vainaa, niin melkein suosittelen kokonaan uutta napaa laakereineen ja pultteineen. Toki se jotain maksaa :'(

Olin lukevinani Haynesin oppaasta, että vain vanhemman mallin navan hammaskehä on irroitettavissa.
Mutta joo, vaikeaksi on tehty pultin vaihto ellei jopa mahdottomaksi.

Piti sitten mennä pihalle nappaamaan purkuautosta napa vanhan tilalle. Kaupan päälle tuli terveet pultit.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: googe 2.0 - 07.01.2011, 11:09:54
Laakerikin levisi käsiin, kun vähän naputtelin napaa.
Abs-kehää ei ilmeisesti pysty navasta irroittamaan?

Siis navasta irtosi toiselta puolelta tuo kehä? Sen saat takaisin, kun työnnät kuulalaakereita toiselta puolelta ulospäin ja samalla työnnät tuon kehän takaisin paikoilleen mahdollisimman suoraan. Sinne paikoilleen se menee, että lups vaan.

Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: Jurpe - 07.01.2011, 13:59:08
Siis navasta irtosi toiselta puolelta tuo kehä? Sen saat takaisin, kun työnnät kuulalaakereita toiselta puolelta ulospäin ja samalla työnnät tuon kehän takaisin paikoilleen mahdollisimman suoraan. Sinne paikoilleen se menee, että lups vaan.

Yritin kyllä, mutta sormet oli sen verran rasvassa ja pinna sen verran kireällä, että ei kyllä onnistunut.  :tickedoff:
Mutta hyvä tietää.


Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: pikatraktori - 11.01.2011, 11:23:59
Näistähän selviää jatkossa paremmin kun käyttää momenttiavainta ;). Sen lisäksi on hyvä tietää, että 740/940 (vast) autoissa on selvästi pienempi kiristysmomentt kuin näissä etuvetoisissa. Pääasiallinen syy on se kiesteen nousu: 1,25 vanhat ja 1.5 etuvetoiset.  Niinpä levypyörät saa jo helposti pilalle kiristämällä etuvetoisten momentilla - olikohan 130 Nm? :-\. Samalla voi onnistua tekemään kierot navatkin - usko tai älä :). Pyöränpultteihin saa niitä pysyviä vaurioita noilla pulttipyssyillä huseraamalla. Niista puuttuu se pieni asia - tunto ;). Voimaa kyllä on, mutta sitä kun ei tässä tarvita.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: 0yxxy0 - 12.01.2011, 06:37:19
Näistähän selviää jatkossa paremmin kun käyttää momenttiavainta ;). Sen lisäksi on hyvä tietää, että 740/940 (vast) autoissa on selvästi pienempi kiristysmomentt kuin näissä etuvetoisissa. Pääasiallinen syy on se kiesteen nousu: 1,25 vanhat ja 1.5 etuvetoiset.  Niinpä levypyörät saa jo helposti pilalle kiristämällä etuvetoisten momentilla - olikohan 130 Nm? :-\. Samalla voi onnistua tekemään kierot navatkin - usko tai älä :). Pyöränpultteihin saa niitä pysyviä vaurioita noilla pulttipyssyillä huseraamalla. Niista puuttuu se pieni asia - tunto ;). Voimaa kyllä on, mutta sitä kun ei tässä tarvita.

Ja 5 mutterilla kiinni.
Otsikko: Vs: 940 pyöränpultin vaihto
Kirjoitti: pikatraktori - 12.01.2011, 19:44:28
Ja 5 mutterilla kiinni.

Tämä ei taida auttaa tuon nousun määrittämiseen, mutta "tulppaanipuimureilla" taitaa olla neljällä.
Tietysti jos sattuu tien päällä muttereita hukkumaan, niin kolmellakin / per pyörä taitaa ajo varoen onnistua jos sijoittaa ne oikein? ::)